לדלג לתוכן

פורטל:מדע בישראל/מוזיאונים ומדע/1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מוזיאון המדע בירושלים שוכן בגבעת רם בירושלים. מוצגות בו תערוכות מתחלפות בנושאי מדע וטכנולוגיה. חלק מהתערוכות אינטראקטיביות, ומזמינות את המבקרים לא רק לצפות במוצגים, אלא גם לגעת בהם ולהפעיל אותם. המוזיאון שואף להציג את המדע כחלק בלתי נפרד מן התרבות המודרנית ומקשר אותו לתופעות מחיי היומיום.

הוגה המוזיאון הוא פרופ' פיטר הילמן, מהמכון למדעי החיים של האוניברסיטה העברית. הילמן תכנן את המוזיאון כהמשך לפעילות "בית למדע פשוט" באוניברסיטה העברית מאז שנת 1980, במטרה לעורר את הסקרנות ולהעמיק את ההבנה בעולם הטבע והטכנולוגיה לקהל רחב, לבני הנוער ואפילו לילדים כדי להציג את המדע בדרך מושכת ופשוטה. המודלים שעמדו לנגד עיניו היו האקספלורטוריום בסן פרנסיסקו, שנפתח בשנת 1969 על ידי פרנק אופנהיימר, ומוזיאון המדע בטורונטו שבקנדה.

מאז פתיחת המוזיאון ביקרו בו כשני מיליון מבקרים, נבנו 17 תערוכות על ידי צוות המוזיאון (בממוצע נפתחת במוזיאון תערוכות קבע חדשה אחת בכל שנה), פותחו 500 מוצגים פעילים, הוצגו 24 תערוכות מתחלפות (חלקן תערוכות מיובאות מחוץ לארץ, וחלקן תוצרת הארץ), התקיימו 50 אירועים מיוחדים לקהל הרחב (כארבעה אירועים בכל שנה), ופותחו למעלה מ־130 תוכניות חינוכיות שונות, שיועדו למבקרים מגיל הגן ועד לגמלאים.

המוזיאון מארגן מדי שנה, ב-14 במרץ, תחרות עבודות מדעיות של בני נוער בשם תחרות מדענים צעירים.