פורטל:כדורגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כדורגל הוא משחק כדור בין שתי קבוצות, שכל אחת מהן מורכבת מ-11 כדורגלנים המשחקים בו-זמנית, ומטרתם להבקיע לשער היריבה עם הרגליים. אחד מהשחקנים, בכל קבוצה, הוא שוער והאחרים הם שחקני שדה. כל שחקן רשאי להחליף את השוער בתפקידו בזמן ובמשך המשחק אולם חובת המאמן לעדכן את שופט המשחק על דבר החילוף.

הכדורגל משוחק על משטח דשא (טבעי או סינתטי), במשך 90 דקות, המחולקות לשתי מחציות בנות 45 דקות כל אחת, אף על פי שרוב משחקי הנוער, הילדים והוותיקים נמשכים פחות מ-90 דקות. המנצחת במשחק היא הקבוצה שכבשה מספר רב יותר של שערים.

הכדורגל נחשב לענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם. מיליוני אנשים ברחבי העולם עוסקים בו באופן פעיל, מאות מיליונים צופים בו. הכדורגל הפך לאירוע תרבותי מרכזי בעידן המודרני. פשטות חוקי המשחק והצורך באבזור מינימלי עזרו לגדילת הפופולריות שלו. סביב הכדורגל התפתחה תעשייה שלמה של בידור, ליגות מקומיות, טורנירים בינלאומיים, שידורים ישירים בטלוויזיה, שחקנים רבים המפרסמים חברות למוצרי ספורט תמורת שכר עתק, ועיתונות ספורט רבה המסקרת את הענף.

גמר גביע ה-FA‏ 1923 היה משחק כדורגל בין בולטון וונדררס ווסטהאם יונייטד שנערך ב-28 באפריל 1923 באצטדיון ומבלי (1923) שבלונדון. היה זה המשחק הראשון אי פעם שנערך באצטדיון זה. המלך ג'ורג' החמישי נכח בין הצופים על מנת להעניק את הגביע לקפטן הקבוצה המנצחת.

כל קבוצה עברה חמישה סיבובים עד לגמר. בולטון ניצחה 1 - 0 בשלושת הסיבובים האחרונים, כאשר דייוויד ג'ק מבקיע את השער הבודד בכל אחד מהמשחקים. וסטהאם התמודד מול קבוצות מהליגה השנייה ומטה, לראשונה מאז חלוקת הפוטבול ליג למספר ליגות. וסטהאם נאלצה לשחק שלוש פעמים מול סאות'המפטון בסיבוב הרביעי עד שהדיחה אותה, אך בחצי הגמר מול דרבי קאונטי ניצחה בקלות.

לפני פתיחת המשחק התרחשו אירועים שגרמו למהומה גדולה כיוון שהקהל פרץ לאצטדיון, ועבר את התכולה הרשמית המותרת שהייתה 125,000 צופים. ההערכה הייתה שכ-300,000 צופים הצליחו להיכנס ליציעים, כך שמרוב הצפיפות חלק מהצופים הגיעו עד למגרש עצמו. שוטרים רכובים, כולל שוטר רכוב על סוס לבן שהפך לסמל המשחק, נאלצו לפנות את הקהל מהמגרש על מנת לאפשר את פתיחת המשחק. המשחק התחיל באיחור של 45 דקות. למרות פתיחה טובה של וסטהאם, הייתה זו בולטון שהוכיחה את יכולתה העדיפה, וניצחה את המשחק בתוצאה 2 - 0 משערים של דייוויד ג'ק וג'ק סמית'. בעקבות האירועים שקדמו למשחק נערכו מספר דיונים בבית הנבחרים, וכתוצאה מהם נקבעו מספר אמצעי בטיחות לקראת משחקי הגמר הבאים. המשחק מכונה לעיתים "גמר הסוס הלבן", והוא מונצח ב"גשר הסוס הלבן" שנבנה באצטדיון ומבלי החדש.

גרסאות ראשוניות

  • המאה השנייה או השלישית לפני הספירה - הגרסה הידועה המוקדמת ביותר של הכדורגל: משחק בשם קוג'ו, תרגיל אימון סיני הדורש דיוק ומיומנות .
  • רומא העתיקה - הרומאים משחקים "הרפסטרום", משחק המזכיר את הכדורגל המודרני.
  • ימי הביניים - וריאציות שונות של משחקי כדורגל, שיחסית לכדורגל המודרני כללו חוקים מעטים, נפוצו ברחבי אירופה. המשחק נחשב לאב הקדמון של הכדורגל המודרני.

הקמה והתארגנות

התבססות מעמד הכדורגל

התגבשות והתחזקות

גלובליזציה


כדורגל זה עסק מורכב ומסובך, והלא הם פרימדונות. אבל זה משחק נהדר.

שחקן הכדורגל פרנץ פושקש חי חיים כפולים: הוא נולד בהונגריה והיה כוכבה של הנבחרת האגדית שבין 1950 ל-1956 הפסידה רק במשחק אחד - בגמר מונדיאל 1954 לגרמניה המערבית, במשחק שהיווה את אחת מההפתעות הגדולות ביותר בתולדות הגביע העולמי, ושזכה לכינוי "הנס של ברן". לאחר פלישתה של ברית המועצות להונגריה ערק פושקש לספרד, ועקב כך הוא הושעה מכלל פעילות הקשורה בכדורגל על ידי פיפ"א. לאחר תום ההשעיה הוא החל לשחק בריאל מדריד, וכעבור מספר שנים קיבל אזרחות ספרדית ואף שיחק יחד עם הנבחרת הספרדית במונדיאל 1962. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי בהונגריה חזר פושקש למולדתו, שם התקבל כגיבור לאומי.

פיפ"אגביע העולםגביע הקונפדרציותהדירוג העולמי
גביע העולם לנשיםגביע אלגרבהדירוג העולמי לנשים
אסיה: AFCגביע אסיהאליפות אסיה לנשים
אפריקה: CAFגביע אפריקה לאומותאליפות אפריקה לנשים
צפון אמריקה: CONCACAFגביע הזהבגביע הזהב לנשים
אמריקה הדרומית: CONMEBOLקופה אמריקהאליפות אמריקה הדרומית לנשים
אוקיאניה: OFCגביע אוקיאניה לאומותאליפות אוקיאניה לנשים
אירופה: UEFAאליפות אירופהאליפות אירופה לנשים

גביע העולם בכדורגל

גביע העולם בכדורגל, הידוע גם בתור המונדיאל, הוא החשוב שבמפעלי הכדורגל. הטורניר מאורגן על ידי פיפ"א אחת לארבע שנים. אחת מבין 32 הנבחרות המשתתפות בטורניר מוכתרת כאלופת העולם בכדורגל. עד היום התקיימו 22 מונדיאלים:
1930 - 1934 - 1938 - 1950 - 1954 - 1958 - 1962 - 1966 - 1970 - 1974 - 1978 - 1982 - 1986 - 1990 - 1994 - 1998 - 2002 - 2006 - 2010 - 2014 - 2018 - 2022 רק שמונה נבחרות זכו בתואר אלופת העולם בכדורגל במהלך השנים והן (בסוגריים מספר הזכיות של כל נבחרת):

נבחרת ברזיל בכדורגל ברזיל (5) • נבחרת איטליה בכדורגל איטליה (4) • נבחרת גרמניה בכדורגל גרמניה (4) • נבחרת ארגנטינה בכדורגל ארגנטינה (3) • נבחרת אורוגוואי בכדורגל אורוגוואי (2) • נבחרת צרפת בכדורגל צרפת (2) • נבחרת אנגליה בכדורגל אנגליה (1) • נבחרת ספרד בכדורגל ספרד (1)
נשים: ארצות הברית, גרמניה, ברזיל, נורווגיה, שוודיה, סין, דנמרק

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית הכדורגל בוויקיפדיה:

להסבר על מרכיביו השונים של המגרש, יש להעביר העכבר מעליהם.
נקודת העונשיןנקודת העונשיןרחבת השערנקודת המרכזקו מחצית המגרשקו צדקו צדשערשעררחבת השערבעיטת קרןבעיטת קרןבעיטת קרןבעיטת קרןקו שערקו שער

מערך הוא הצורה בה ממוקמים השחקנים בעמדותיהם. מטרת המערך היא ליצור סדר ושיטתיות בצורת המשחק של הקבוצה ולייעל את משחקה של הקבוצה, בצורה שבדרך כלל מתיימרת לספוג כמה שפחות שערים ולהבקיע כמה שיותר. מערך נהוג לציין בעזרת מספרים, באמצעותם מציינים את כמות השחקנים הנמצאים בהגנה, בקישור ובהתקפה, ללא התחשבות בשוער שכן עמדתו קבועה. לדוגמה, המערך הכולל 4 שחקני הגנה, 4 שחקני קישור ו-2 שחקני התקפה ייקרא 4-4-2.

מערך נבחר

מערך 5-3-2

בתאוריה, מערך 5-3-2 הוא מערך הגנתי טהור. לכאורה, שלושת הבלמים מוסיפים נחרצות ותקיפות להגנה, בעוד שלושת שחקני הקישור מועמדים באזור מרכז המגרש. יש רווח ניכר בין שחקני הקישור לשני החלוצים, ומשחק האגפים מבוסס על כוחם של המגנים.

אף על פי כן, אולי היישום המפורסם ביותר של המערך בכדורגל המודרני היה של מערב גרמניה בשנות ה-90 של המאה ה-20. בדרכה לזכייה במונדיאל 1990 הבקיעו שחקניה 15 שערים, ואף הקשר לותר מתאוס הבקיע 4 בעצמו. לפי כך, מערך 5-3-2 נחשב לפעמים לחידה, למרות נדירותה בהווה.

כדורגל בישראל כדורגל נשים בישראל
קבוצותתחרויותכדורגלניםאצטדיונים

ניהול – ליגות וגביעים

  • על הפעלת הליגות והגביעים אחראית ההתאחדות לכדורגל בישראל, כמו גם על שיבוץ השופטים ופיקוח על הקבוצות השונות. ההתאחדות נוסדה ב-1928.
  • ליגת העל היא הליגה הבכירה ביותר בכדורגל גברים בישראל ותחרות הכדורגל הישראלית שזוכה לחשיפה הגדולה ביותר בארץ. האלופה זוכה להתמודד על כרטיס לליגת האלופות ואילו הסגנית והשתיים הבאות אחריה על כרטיס לליגה האירופית. ליגת העל הוקמה בשם "ליגה-א'" ב-1931. ב-1954 השתנה שמה ל"הליגה הלאומית", ובעונת 1999/00 קיבלה את שמה הנוכחי.
מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, מכבי חיפה, הפועל פתח תקווה, בית"ר ירושלים, מכבי נתניה, הכח רמת גן והפועל באר שבע זכו באליפות המדינה פעמיים לפחות.
  • הליגה הלאומית היא הליגה השנייה בחשיבותה, 2 קבוצות עולות ממנה בסיום כל עונה לליגת העל.
  • מתחת לשתי הליגות הללו ישנן ליגות מקומיות: ליגות א', ב' וג' לכל אזור ומחוז. אלו ליגות מקצועניות למחצה ובדרך כלל מקבלות סקירה רק בעיתונות המקומית.
  • גביע המדינה הוא אחד המפעלים הוותיקים והיוקרתיים בכדורגל הישראלי, אם כי גביע המדינה נחשב הרבה פחות ביחס לליגת העל. ידוע גם בתור "מפעל הסינדרלות", הגביע משוחק בשיטת נוק-אאוט כאשר כל הקבוצות מהליגות המקצועניות ממשתפות. קבוצות ליגת העל מצטרפות רק בסיבוב השמיני. המנצחת בגביע המדינה מעפילה למוקדמות הליגה האירופית.
  • גביע הטוטו הוא המפעל השלישי בחשיבותו, אך בפועל בעל חשיבות זניחה. משמש את הקבוצות הגדולות בעיקר למשחקי אימון ואילו את הקבוצות הקטנות כהזדמנות להרוויח פרס כספי מכובד שיעזור להן תקציבית.

נבחרות לאומיות

שונות

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא כדורגל: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)

רשימת הערכים המבוקשים
כדורגל - דפים שימושיים

מועדוני כדורגל

אירופה

אפריקה

אסיה

אמריקה

כדורגלנים ומאמנים

בינלאומיים

ישראלים

כדורגלניות

אצטדיוני כדורגל

התאחדויות כדורגל

טורנירים

קבוצות

לאומיים

נבחרות

המשחקים האולימפיים

אוקיאניה

שונות

כללי

עיתוני ספורט

תחרויות לא רשמיות

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 מופיע כאן כאחד הטובים ביבשת בכל הזמנים. סאבעלוטודו - שיחה 15:03, 28 בדצמבר 2015 (IST)
  2. ^ אלוף עולם, שיחק בארץ. סאבעלוטודו - שיחה 16:02, 19 בדצמבר 2017 (IST)