פאירוזה באלק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאירוזה באלק
Fairuza Balk
באלק, 2006
באלק, 2006
באלק, 2006
לידה 21 במאי 1974 (בת 49)
פוינט רייס סטיישן, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1983 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקנית, מוזיקאית, אמנית ויזואלית
מקום לימודים בית הספר לאומנויות הבמה בוש דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.fairuza.org/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאירוזה אלג'נדרה באלקאנגלית: Fairuza Alejandra Balk; נולדה ב-21 במאי 1974) היא שחקנית, מוזיקאית ואמנית חזותית אמריקאית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם פאירוזה אלג'נדרה פלדטהאוס (Fairuza Alejandra Feldthouse)[1] בפוינט רייס שבקליפורניה, ארצות הברית, למשפחה מרקע נוצרי וממוצא אירופאי.[1]. שמה הפרטי פאירוזה משמעו טורקיז בפרסית (فیروزه), ונבחר על-ידי אביה, בשל צבע עיניה הכחולות-ירוקות. אמה, קאת'רין באלק, הייתה מורה למחול ורקדנית ריקודי בטן. אביה, סולומון פלדטהאוס (במקור: דייוויד ארל סקאף), היה אחד ממקימי להקת הרוק הפסיכדלי קליידוסקופ וכן היה למוזיקאי פולק נודד. עד גיל שנתיים, גדלה בג'קסון שבמישיגן, בחיק אמה.

היא ואמה היגרו לוונקובר שבקולומביה הבריטית, קנדה, שם החלה קריירת המשחק שלה בהיותה בת שש. לאחר מכן, הן עברו להתגורר גם בלונדון, אנגליה, ובפריז, צרפת; למשך כחצי שנה, לצורך תפקיד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1983, כאשר הייתה בת 9, שיחקה לצד לורטה סוויט בסרטה הראשון של באלק "The Best Christmas Pageant Ever", סרט טלוויזיה לחג המולד ששודר ברשת ABC האמריקנית. בשנת 1985 גילמה את דורותי גייל בסרט "בחזרה לארץ עוץ" שביים וולטר מרץ' לדיסני. באלק הייתה מועמדת על תפקידה לפרס סאטורן להופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר. בשנת 1989 שיחקה בסרטו של מילוש פורמן "הפיתויים האסורים של ואלמונט" לצד קולין פירת' ואנט בנינג[2].

בשנת 1992 שיחקה בסרט העצמאי "גז, אוכל ולינה" של הבמאית אליסון אנדרס. בשנת 1994 שיחקה בסרט דרמה "פשעים דמיוניים" ("Imaginary Crimes"), בתפקיד סוניה ויילר, בתם של ריי (הארווי קייטל) וולרי (קלי לינץ'). בשנת 1996 שיחקה בסרט האימה "הכישוף" לצד רובין טאני, ועל תפקידה זה הייתה מועמדת לפרס סאטורן לשחקנית המשנה הטובה ביותר. באותה שנה גילמה את אייסה בסרט המדע הבדיוני "אי המסתורין של ד"ר מורו" לצד מרלון ברנדו, המבוסס על הספר "האי של ד"ר מורו" מאת ה.ג'. וולס. בשנת 1998 שיחקה בסרט "אמריקה X" בכיכובו של אדוארד נורטון, בקומדיה "נער המים" בכיכובו של אדם סנדלר ובסרט "החיים במסלול המהיר" לצדו של פטריק דמפסי.

בשנת 2000 שיחקה בסרט הנעורים "כמעט מפורסמים", שם גילמה את דמותה של זפייר - אחת המעריצות של להקת סטילווטר. בשנת 2009 שיחקה בסרט הפשע "פקד מושחת" לצד ניקולס קייג' ואווה מנדז. בשנת 2015 גילמה את ג'ינג'ר בעונה השלישית של "ריי דונובן", בכיכובו של לייב שרייבר. בשנת 2018 שיחקה בסרט האימה-פלישה לבית "Hell Is Where the Home Is", לצדה של ג'אנל פאריש. בשנת 2020 שיחקה בסרט "הכישוף: הדור הבא", המהווה סרט המשך לסרט הקולנוע "הכישוף" משנת 1996 בו באלק כיכבה במקור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאירוזה באלק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ethnic, Fairuza Balk, Ethnicity of Celebs | EthniCelebs.com, ‏2009-08-08 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ עירית לינור, הפיתויים האסורים של ואלמונט, חדשות, 7 באוקטובר 1991