משתמש:Tuliguy/Brainwashed

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Brainwashed
אלבום אולפן מאת ג'ורג' האריסון
יצא לאור 18 בנובמבר 2002
הוקלט 1988–2001
מקום הקלטה

FPSHOT (אוקספורדשייר)
אולפני הצבא השוויצרי (שוויץ)

בונגלו פאלאס (לוס אנג'לס)
סוגה רוק
אורך 47:41
חברת תקליטים דארק הורס רקורדס, פרלופון, EMI
הפקה ג'ורג' האריסון, ג'ף לין, דהאני האריסון
כרונולוגיית אלבומים של ג'ורג' האריסון
Live in Japan
(1992)
Tuliguy/Brainwashed
(2002)
The Dark Horse Years 1976–1992
(2004)
סינגלים מ-Brainwashed
  1. "Stuck Inside a Cloud"
    תאריך יציאה: 2002 (פרומו)
  2. "Any Road"
    תאריך יציאה: 12 במאי 2003

Brainwashed הוא אלבום האולפן השניים עשר והאחרון של מוזיקאי הרוק הבריטי ג'ורג' האריסון. הוא יצא לאור ב-18 בנובמבר 2002, כמעט שנה לאחר מותו בגיל 58, ו-15 שנה לאחר אלבום האולפן הקודם שלו, Cloud Nine. ההקלטות החלו יותר מעשור לפני מותו של האריסון, אך התעכבו שוב ושוב. את האוברדאב של האלבום השלימו בנו דהאני, מתופף הסשן ג'ים קלטנר והחבר הוותיק ושותפו ג'ף לין.

Brainwashed הגיע לטופ 30 בבריטניה ולטופ 20 בארה"ב, וקיבל בעיקר ביקורות אוהדות. האלבום כולל את הסינגלים "Stuck Inside a Cloud" ו-"Any Road". השיר האינסטרומנטלי, "Marwa Blues", זכה בפרס גראמי לשנת 2004 עבור ביצוע הפופ האינסטרומנטלי הטוב ביותר, בעוד ש-"Any Road" היה מועמד לביצוע הפופ הווקאלי הטוב ביותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריסון החל להקליט את ב-Brainwashed כבר ב-1988, כאשר "Any Road" נכתב במהלך הכנת קליפ לשיר "This Is Love" מתוך האלבום Cloud Nine, והמשיך לעשות זאת בעשור וחצי הבאים, אך בעיקר מיולי של 1999 עד לאוקטובר של 2001. ההקלטות התעכבו בגלל בעיות עסקיות עם המנהל לשעבר של האריסון, דניס אובריאן, כמו גם בגלל עבודתו עם הטרבלינג וילבוריס וראווי שנקר, ובגלל עבודתו על The Beatles Anthology. בריאיון מ-1999 הכריז האריסון כי שם אלבומו הבא יהיה Portrait of a Leg End, וניגן שם את השירים "Valentine", "Pisces Fish" ו-"Brainwashed". במהלך קידום ההוצאה המחודשת של All Things Must Pass ב-2001, התבדח האריסון כי שם האלבום יהיה Your Planet Is Doomed – Volume One. לאחר שהחלים מהמתקפה בביתו ב-30 בדצמבר 1999 על ידי אדם עם סכיזופרניה פרנואידית, התמקד האריסון בסיום האלבום, ובמקביל שיתף את בנו דהאני ברעיונותיו לכל פרט, החל מצליל השירים המוגמרים ועד לעטיפת האלבום, מידע שבסופו של דבר הוכיח את עצמו כבעל ערך רב, שכן דהאני עזר להשלים את האלבום לאחר מות אביו.

האריסון נאבק בהצלחה בסרטן ראש צוואר ב-1997. ב-2001 הוא עבר ניתוח להסרת גידול סרטני מאחת מריאותיו, ורדיותרפיה לסרטן ריאות ששלח גרורות למוחו. ברגע שהבין שמדובר במצב בלתי הפיך, הוא המשיך לעבוד על שירי האלבום בשיתוף עם דהאני ושותפו הוותיק ג'ף לין במשך זמן רב ככל האפשר. עבודתו האחרונה של האריסון על האלבום בוצעה באולפן הקלטות בשווייץ זמן קצר לפני נסיעתו לארצות הברית לטיפול בסרטן. ב-29 בנובמבר 2001, האריסון מת לפני שהספיק לסיים את הפרויקט, אך עם מדריך להשלמתו בידי בנו ולין.

לאחר מספר חודשים מחוץ לפרויקט, לין ודהאני חזרו לעבוד על שיריו האחרונים של האריסון והוסיפו את כלי הנגינה המתאימים, בהתאם לדרישותיו, להקלטות. הפרויקט היה כל כך קרוב לסיום, שהשניים השתמשו בלוח הזמנים המדויק ובהזמנות הפגישות שהאריסון עצמו תכנן במקור.

לין הרהר ב-Brainwashed ב-2020: "החיים שלו היו בשירים האחרונים האלה, הדברים שהוא קם אליהם כל יום, כמו לרכוב במורד נהר התמזה. המון דברים אישיים מאוד. חלקם ממש טובים. לאט לאט פשוט מילאנו אותם. זה היה רק לעשות מיקסינג ולגרום להם להישמע כמו שג'ורג' היה רוצה אותם. פשוט היית צריך ללכת עם תחושת הבטן שלך".

שחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום יצא על גבי תקליט ותקליטור. כמו כן יצאה קופסת תקליטורים במהדורה מוגבלת, שהכילה פוסטר של Brainwashed, מדבקה של Dark Horse, מפרט גיטרה עם חתימתו של ג'ורג' עליה, ו-DVD בונוס עם פיצ'ר של שבע דקות על עשיית האלבום. האלבום הגיע למקום ה-18 בארצות הברית והועמד לזהב, ולמקום ה-29 בבריטניה, שם "Any Road" הפך ללהיט טופ 40 באביב של 2003.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
Metacritic 77/100
AllMusic
בילבורד Spotlight
Entertainment.ie
אנטרטיינמנט ויקלי B+
הגרדיאן
לוס אנג'לס טיימס
Music Story
Now 4/5
רולינג סטון
סן פרנסיסקו כרוניקל 4/5
Uncut

Brainwashed יצא ב-18 בנובמבר 2002 וזכה לביקורות אוהדות ברובן. באתר Metacritic, שמקצה ציון תקן מתוך 100 מביקורות ממבקרי המיינסטרים, האלבום קיבל ציון 77, בהתבסס על 16 ביקורות, שפירושו "חיובי בדרך כלל".

ניק האסטד תיאר אותו כ"אלבום הסולו הטוב ביותר של הביטלס מאז Flowers in the Dirt של מקרטני". אף על פי שמצא כי "מונוטוניות מסוימת מתגנבת פנימה לקראת הסוף", כתב האסטד כי "שיריו ושירתו של האריסון מייצגים פרץ של צורה".

קית' פיפס מ-The A.V. Club סיכם את הביקורת שלו בכתב: "נראה שהאריסון מעולם לא זיהה את ההבדל בין עומקים פילוסופיים לבין צליל של שיר קליט, וזו אולי הייתה המתנה הגדולה ביותר שלו לעולם. Brainwashed היא תזכורת נאה וסופית למתנה הזו".

גארי גלאובר מ-PopMatters מצא את האלבום "פנומנלי" ו"בקלות... מאמץ הסולו הטוב ביותר של האריסון מאז All Things Must Pass". הוא אמר שזה "רוחני ומרומם באופן שמזכיר כמה 'החיפושית' הלא מוערכת הזו תחסר לנו".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו על ידי ג'ורג' האריסון, למעט "Between the Devil and the Deep Blue Sea" שנכתב על ידי הרולד ארלן וטד קולר.

מס' שם משך
1. Any Road 3:52
2. P2 Vatican Blues (Last Saturday Night) 2:38
3. Pisces Fish 4:50
4. Looking for My Life 3:49
5. Rising Sun 5:27
6. Marwa Blues 3:40
7. Stuck Inside a Cloud 4:04
8. Run So Far 4:05
9. Never Get Over You 3:26
10. Between the Devil and the Deep Blue Sea 2:34
11. Rocking Chair in Hawaii 3:08
12. Brainwashed 6:07
משך כולל:
47:41

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתפים נוספים

  • מייק מורן - קלידים (3)
  • מארק מאן - קלידים (3), עיבוד מיתרים (5–6)
  • ג'ולס הולנד - פסנתר (10)
  • מארק פלנגן - גיטרה אקוסטית מובילה (10)
  • ג'ו בראון - גיטרה אקוסטית (10)
  • הרבי פלאוורס - גיטרה בס (10), טובה (10)
  • ריי קופר - כלי הקשה (6), תופים (10)
  • ביקראם גוש - טאבלה (12)
  • ג'ון לורד - פסנתר (12)
  • סאם בראון - קולות רקע (12)
  • ג'יין ליסטר - נבל (12)
  • איזבלה בורזימובסקה - קריאה מתוך "איך להכיר את אלוהים" (אפוריזמי היוגה של פטנג'לי) (12)