משתמש:Dahan.kuti/המכון למצוות התלויות בארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המכון למצוות התלויות בארץ הוא גוף הנותן מענה הלכתי ומדעי במצוות התלויות בארץ ובכשרות המזון. המכון הוקם בשנת תשנ"ו במושב בית עוזיאל בנשיאותו של הרב עובדיה יוסף .

המכון עושה זאת באמצעות צוות רבנים וחוקרים העוסקים במחקר ופיתוח תורני ויישומי בענינים אלו, וכן על ידי המחלקות שונות. בראשות המכון עומד הרב שניאור זלמן רווח, ונמצא תחת הדרכתו של הרב שלמה משה עמאר רבה של ירושלים. כיום הוא ממוקם בעיר 'אלעד'.

פעולות המכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון חקר את הימצאות תולעים בדגי מאכל, דבר שאוסר אותם באכילה על פי ההלכה, המחקר שנערך בנושא מרכז את כל סוגי טפילי הדגים, סוגי הדגים הנגועים, ואופן ההתמודדות איתם.

המכון מבצע בכל סיום תקופת מעשר את ביעור המעשרות על ידי השלכת המטבעות המעשר בים התיכון.

מחלקות המכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

'בית המעשר' - הינו גוף האחראי על ביצוע תרומות ומעשרות, חילול מעשר שני ורבעי וביעורם בכל תקופת מעשר.

מעבדה למחקר יישומי - מעבדה זו פועלת לבירור ענינים מחקריים במטרה להכריע בנושאים הלכתיים, מבין הדברים שהמעבדה עסקה בהם ניתן למצוא, פיתוח אמצעים לגידול ירק ללא תולעים, נגיעות במזון, הגדרת הצומח כפרי או ירק על פי ההלכה, ועוד נושאים.

'מכון מחקר תורני' – צוות רבנים וחוקרים שמברר את דעת ההלכה בכל נושא הקשור למצוות התלויות בארץ וכשרות המזון.

'בית הוראה' – מענה לשאלות הציבור בהלכה, והדרכה לביצוע תרומות ומעשרות.

'הוצאה לאור' – עוסקת בהוצאת הספרים, ירחון דו חודשי ופרסומים וגליונות תקופתיים.

ספרי המכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון מוציא לאור בכל שנה מספר ספרים, בהם סדרה של ספרים על מגוון נושאי המצוות התלויות בארץ – ספר 'שביתת השדה' על הלכות שביעית, 'עץ השדה' על ערלה ונטע רבעי, 'גבולות השדה' על גבולות ארץ ישראל, 'תבואת השדה' הלכות תבואה חדש, 'חלקת השדה' ו'קצירת השדה'.

עוד יצאו מתחת ידי המכון ספרי שו"ת 'שש משזר', וכן סדרת הספרים 'תולעת שני' – ד' כרכים על הלכות תולעים וכשרות המזון. ועוד ספרים בשאר נושאים.

גליון תנובות שדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון מוציא לאור אחת לחודשיים גליון תורני בשם 'תנובות שדה', בו כותבים צוות המכון והרבנים וכן כותבים נוספים, בענינים שהמכון עוסק בהם, בין היתר מציג המכון באמצעותו מחקרים תורנים וישומיים שהוא עורך.

י. דהן - שיחה 11:48, 9 במאי 2019 (IDT)