חנה גוסלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חנה גוסלר
Hannah Goslar
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 12 בנובמבר 1928
מיטה, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 באוקטובר 2022 (בגיל 93)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Hannah Elisabeth Goslar עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה בית הספר מונטסורי השישי ע"ש אנה פרנק עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר ההצטיינות של ברנדנבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חנה-אליזבת גוסלר פיק (Hannah "Hanneli" Elisabeth Goslar; ‏12 בנובמבר 192828 באוקטובר 2022) הייתה ניצולת השואה, הידועה בשל היותה חברתה הטובה של אנה פרנק. שתיהן למדו יחד בבית הספר מונטסורי באמסטרדם, הולנד (קרוי היום על שמה של אנה פרנק).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיכון היהודי בו למדו אנה פרנק וחנה גוסלר

גוסלר נולדה בברלין, גרמניה בשנת 1928 כבתם הבכורה של הנס גוסלר ורות יהודית קליי, משפחה יהודית. אביה היה ראש לשכת העיתונות הפרוסית ויועצו של שר הפנים עד 1933, וממקימי תנועת הפועל המזרחי בגרמניה. ואמהּ עבדה כמורה. אמה, רות גוסלר-קליי, הייתה בתו של אלפרד קליי, שהיה יושב ראש קהילת יהודי ברלין עד לליל הבדולח. בשנת 1933 עם עליית הנאצים לשלטון אולץ אביה להתפטר מעבודתו. לאחר מעבר המשפחה לאנגליה, שבה לא הצליח הנס גוסלר לשמור את השבת בעבודתו, עברה המשפחה לאמסטרדם. גוסלר למדה בבית הספר המונטסורי ובתיכון היהודי באמסטרדם יחד עם חברתה הטובה ובת כיתתה אנה פרנק.

המעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה והשואה בשנת 1943, גוסלר, אביה וסבה יחד עם אחותה הצעירה רחל גבריאלה (רלי-גבי) ואירמה ביפוס (נערה יתומה שהתגוררה עם משפחת גוסלר) נעצרו ונשלחו למחנה המעבר המשטרתי ליהודים וסטרבורק שבהולנד. משם הועברו למחנה נפרד בברגן-בלזן ששימש כמתקן להחלפת אסירים. גוסלר שהתה בברגן-בלזן באזור מיוחד הודות לדרכונים של פארגוואי והונדורס שהיו ברשות משפחתה. בין ינואר לפברואר שמעה גוסלר כי חברתה אנה נמצאת במחנה לידה (רבים סברו שמשפחת פרנק נמלטה לשווייץ) והצליחה לזרוק אליה חבילה עם מעט אוכל ובגדים זמן קצר לפני שאנה פרנק מצאה את מותה במחנה ממחלת טיפוס הבהרות. בסוף המלחמה שהתה במחנה טרביץ, ממנו שוחררה[1].

אזכור ביומן אנה פרנק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסלר מוזכרת ביומנה של אנה פרנק מספר פעמים בכינוי "הנלי" (Hanneli) יחד עם אירוע מיוחד בו ראתה אנה פרנק את גוסלר קוראת לה בחלומה ממחנה הריכוז, בתקופה שאנה פרנק שהתה עדיין בבית המסתור באמסטרדם. בבית הספר המונטסורי באמסטרדם היה כינויה ליס (Lies) כקיצור לשמה Hanneli[2].

עלייה לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסלר יחד עם אחותה גבי היו היחידות מבני משפחתה ששרדו את המלחמה וב-1947 עלתה חנה לארץ ישראל ולאחר קום המדינה הצטרפה אליה גבי אחותה לישראל. במהלך המלחמה איבדה חנה את אמא, אביה וקרובים נוספים שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה.

לאחר עלייתה לארץ למדה וסיימה לימודי אחיות בבית החולים "ביקור חולים" בירושלים ועבדה שנים רבות כאחות בטיפת חלב.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסלר הקדישה את חייה למאבק באנטישמיות ולהפצת סיפור חייה ושל אנה פרנק. היא נפגשה עם אישים רבים והופיעה במספר תוכניות טלוויזיה וסרטים אודות אנה פרנק, ביניהם "שבעת החודשים האחרונים של אנה פרנק" (1988), "זוכרים את אנה פרנק" (1994), "החברה הכי טובה שלי אנה פרנק" ששודר בנטפליקס (2021)[1].

ב-2007 הופיעה בסרט התיעודי "חברי הכיתה של אנה פרנק" בהפקתו ובימויו של אייל בורס.

ב-2021 הוקרן לראשונה הסרט "החברה הכי טובה שלי אנה פרנק", המספר את סיפורה של גוסלר כחברתה של אנה פרנק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסלר נישאה לד"ר וולטר פנחס פיק (בנו של פרופ' חיים (הרמן) פיק), ונולדו להם שלושה ילדים: פרופ' חיים (חגי) פיק - חוקר מוח, ר' יוחנן פיק, ספרן ישיבת מכון מאיר, ומלומדי ישיבת מרכז הרב, ורות, אלמנתו של שמואל מאיר.

גוסלר התגוררה בירושלים, נפטרה ב-28 באוקטובר 2022, שבועיים לפני יום הולדתה ה-94, והותירה 3 ילדים 11 נכדים ו-31 נינים[1].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אליסון לסלי גולד, "אני זוכרת את אנה פרנק": זיכרונותיה של חנה גוסלר, הוצאת מעריב; הוצאת הד ארצי (2000)[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חנה גוסלר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 מאיר תורג'מן, קובי נחשוני, הרצתה בכל העולם על השואה: השורדת חנה פיק-גוסלר הלכה לעולמה, באתר ynet, 28 באוקטובר 2022
  2. ^ From the book: My Friend Anne Frank "She Used the pseudonym Lies for me, short for Hanneli. It was nickname that some of my school friends had called me".
  3. ^ אתר למנויים בלבד רונן טל, ממואר ששופך אור חדש גם על אנה פרנק, באתר הארץ, 20 ביולי 2023