ויקיפדיה:קישורים חיצוניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קישורים חיצוניים הם קישורים מתוך ערכי ויקיפדיה לאתרי אינטרנט אחרים, המרחיבים בנושא הערך. השם "קישורים חיצוניים" בא להבדיל קישורים אלה מ"קישורים פנימיים", שהם קישורים לערכים אחרים בוויקיפדיה העברית.

הנחיות טכניות להוספת קישורים חיצוניים ניתן למצוא כאן.

מאפייני הקישור החיצוני[עריכת קוד מקור]

קישור חיצוני נועד להביא תועלת לקוראים, ולכן יש להקפיד על רלוונטיות שלו לערך שבו הוא נכלל ועל איכותו.

קישור חיצוני יעסוק בהרחבה בנושא הערך כולו, או בנושא הקשור לחלק ניכר מהערך. בדרך כלל מקובצים הקישורים הללו בסוף הערך, תחת הכותרת "קישורים חיצוניים". היות שזהו מקור מידע לקוראי עברית, רצוי שהקישורים יהיו גם הם בעברית, אלא אם הם חסרי תחליף או לא מכילים תוכן מילולי. למשל, קישורים לדיסקוגרפיות של אמנים יהיו לאתר עברי כגון http://www.mooma.com ולא לאתר לועזי כגון http://www.allmusic.com. בפרק הקישורים החיצוניים חשוב להשתמש בפורמט המאפשר תיאור האתר (סוגריים מרובעים) וכתיבת תיאור כזה, מאחר שהכתובת לבדה אינה מספקת מידע על הקישור, וללא תיאור מילולי הקישור יופיע לפי ברירת המחדל, כמספר חסר פשר.

המבנה של שורת קישור חיצוני דומה ביסודו לזה של שורת ביבליוגרפיה (ראו פירוט בויקיפדיה:ביבליוגרפיה). כמו בביבליוגרפיה, גם בקישורים חיצוניים אין מוסיפים נקודה בסוף הקישור או השורה המתווספת לתיאורו, אלא אם כן נכתב משפט שלם בשורה שבה מופיע הקישור. תיאור טכני של הדרך להוסיף קישור חיצוני ראו בעזרה:קישורים.

לעיתים ראוי לפצל את הקישורים החיצוניים לקבוצות אחדות, לנוחות הקורא. בערך העוסק בסופר שבו יש קישורים חיצוניים רבים, ראוי לפצל את הקישורים החיצוניים לשלוש קבוצות:

  • דפים העוסקים בסופר עצמו
  • דפים הכוללים את יצירתו של הסופר: סיפורים ומאמרים שלו המופיעים באינטרנט
  • דפים העוסקים ביצירתו, כגון ביקורת ספרות על ספריו

במקרים של קישורים שאינם דנים בדיוק בנושא הערך:

  • כאשר רוצים להוסיף קישור חיצוני אשר דן רק באספקט צר של הערך, יש להוסיף אותו כהערת שוליים בצמוד למשפט המתאים.
  • כאשר נזכר בתוכן הערך אתר מסוים, אפשר לתת את כתובתו במקום המתאים, למשל "אתר סנונית [1] מכיל מאמרים מעניינים"[דרושה הבהרה].
  • כאשר רוצים לקשר לערכי ויקיפדיה מקבילים בשפות נוספות, שדנים באותו נושא בדיוק, מוסיפים קישורי בינוויקי בויקינתונים.
  • על מנת להוסיף קישורים לערכי ויקיפדיה אחרים, בשפות אחרות, שאינם דנים בדיוק בנושא הערך, יש להשתמש בתבניות {{קישור שפה}} או בתבניות לקישור לוויקיפדיות זרות או בהערות שוליים, אין לרשום אותם בגוף הערך.
  • ככלל, אין לקשר ממילים בטקסט לאתרים אחרים – שיטה זו שמורה לקישורים פנימיים בלבד. חריג לעניין זה הוא שמותיהם של חללי צה"ל שלפי הקווים המנחים אין מקום לערך אנציקלופדי אודותיהם: כאשר יש הצדקה אנציקלופדית לאזכור השם, ניתן לקשר ממנו לדף המתאים באתר "יזכור".

העדפת קישורים לתכנים חופשיים[עריכת קוד מקור]

אם המקור שאליו רוצים לקשר מופיע בכמה מקומות ברשת, יש להעדיף לקשר לאתרים בהם התוכן משוחרר לרשות הציבור ברישיון חופשי כגון רישיון Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה או GNU GPL, אלא אם לאתר האחר יש יתרונות שאינם באתרי רישיון חופשי. דוגמה לאתר כזה הוא ויקיטקסט.

קישורים לאתרים נעולים[עריכת קוד מקור]

לאתרי אינטרנט גישות אחדות ביחס לכניסה אליהם:

  • אתר פתוח לכל, ללא הגבלה (למשל אתר זה)
  • אתר פתוח לכל, אך דורש הרשמה חד-פעמית דרך האינטרנט
  • אתר שהכניסה אליו היא למנויים בלבד (או בניסוח אחר, תחת חומת תשלום)
  • אתר חדשות שהכניסה אליו חופשית, אך זמן מה (למשל שבוע) לאחר פרסום מאמר, הוא ננעל, והצפייה בו מותרת רק למנויים.

בקישורים חיצוניים מערכי ויקיפדיה יש להעדיף אתרים מהסוג הראשון. אפשר לקשר גם לאתרים מהסוג השני. רצוי שלא לתת קישורים לאתרים מהסוג השלישי והרביעי, משום שאין לנו כוונה לקדם אתרים הגובים תשלום תמורת העיון במידע - הדבר סותר את הפילוסופיה של ויקיפדיה למתן מידע חופשי. בכל מקרה שקיים אתר פתוח שאיכותו אינה נופלת מזו של אתר סגור, יש לקשר רק לאתר הפתוח. אם לאתר הסגור יש יתרון (מידע ייחודי, דיוק בפרטים) ניתן לקשר גם אליו.

לאלו דפים לא לקשר?[עריכת קוד מקור]

יש מספר דפים שאין לקשר אליהם בפרקי הקישורים החיצוניים:

  1. דפים שמפרים זכויות יוצרים באופן ברור (למשל, דפים שיש בהם ספר שנסרק שלא על ידי בעל זכויות היוצרים), ובפרט קובצי מולטימדיה (תמונה, קול, וידאו וכדומה) שאינם מופצים באופן חופשי
  2. אתרים שמעלים תוכנות זדוניות (רוגלות, וירוסים וכדומה)
  3. כתובות דואר אלקטרוני
  4. כתבות יחסי ציבור מובהקות, בעלות אופי פרסומי, הודעות לעיתונות, או כל קישור אחר שיש חשש בסבירות גבוהה שמטרתו אינה לספק תוכן אובייקטיבי, אלא בראש ובראשונה לקדם אינטרס מסחרי (למעט מקרים חריגים שבהם הערך עוסק, למשל, בתופעות יחצ"ניות וקישור כזה מיועד להמחיש אותן)
  5. קישורים אשר ניכר באופן בולט שסוקרים נושא מורכב ושנוי במחלוקת רק מזווית אחת ומתעלמים מזוויות בולטות אחרות. לדוגמה - כתבה על תוסף תזונה שמדברת רק על תועלות ולא מזכירה אזהרות בולטות, כתבות פוליטיות שעוסקות רק בכישלונות או רק בהישגים, וכל סוג אחר של כתבה שרחוק באופן בולט מנקודת מבט נייטרלית
  6. דפים שעיקרם דעות ולא עובדות (למעט מקרים בודדים, שבו הערך עוסק בדיון ציבורי בנושא מסוים, והדפים המקושרים משקפים מגוון דעות במסגרת דיון זה, כשמדובר בדעות של מושא הערך, או שעצם הבעת הדעה משקפת דבר מה לגבי הערך).
  7. אתרי מעריצים של זמרים, שחקנים, ספורטאים וכיוצא באלה. המידע באתרים כאלה לעיתים קרובות מּוּטֶה, בלתי־אמין, ומפר זכויות יוצרים.

באופן כללי, בפרקי הקישורים החיצוניים יש להימנע מהפניה לאתרי אינטרנט שאינם מוכרים כאמינים, כגון בלוגים, רשתות חברתיות וכיוצא באלו. לכלל זה מספר יוצאים מן הכלל: ראשית, אתרים או חשבונות ברשתות חברתיות ששייכים למושא הערך, ניתן להכניס גם אם איננו בטוחים במידת המהימנות שלהם. בנוסף, ניתן לקשר לבלוגים שנכתבו על ידי מומחה לנושא (למשל, בלוג לסטטיסטיקה שנכתב על ידי דוקטור לסטטיסטיקה במטרה להנגיש מידע), בלוגים ארכיוניים של ספריות ובלוגים שהם חלק מאתר שנחשב לאמין. ניתן גם לקשר לפורום מקצועי שיש בו דיון מקיף ביחס לנושא הערך. במקרים נוספים יוצאי דופן בהם נראה שקישור כזה עשוי לשפר את הפרק, ניתן לחרוג מהכלל לאחר דיון בדף השיחה.

לקשר רק אם אין ברירה[עריכת קוד מקור]

לאתרים מהסוגים הבאים לא רצוי לקשר, אבל ניתן לקשר אם יש בהם מידע רלוונטי שלא מופיע בשום מקור אחר. יש לציין את הבעייתיות בכותרת של הקישור.

  1. אתרים שבשביל להציגם צריך לשנות הגדרות בדפדפן (למשל, אתרים בעברית ויזואלית חסרי הוראת META מתאימה)
  2. אתרים ש"חוטפים" את הדפדפן, כלומר לא מאפשרים לחזור אחורה. ניתן לקשר לאתרים אלה תוך ציון מפורש בערך שמדובר בקישור חוטפני, בעזרת {{קישור חוטפני}}.

יוטיוב[עריכת קוד מקור]

האתר יוטיוב (ואתרים דומים כמו Vimeo ואחרים) מיועד לסרטונים ולקטעי אודיו שכל אחד יכול להעלות. יש להקפיד הקפדה יתרה כי הסרטון שאליו מקשרים באתר זה לא מפר זכויות יוצרים, מכיוון שיש באתר זה מקרים רבים מאוד של הפרות זכויות יוצרים. לדוגמה, לא ניתן לקשר לקטעי תוכניות טלוויזיה שהועלו לאתר כיוון שאין מדובר בשימוש הוגן (אלא אם כן מדובר בקישור לסרטון שהועלה על ידי הגורם המשדר, למשל סרטונים בערוץ של חדשות ערוץ 2 ב-YouTube). חשוב מאוד להקפיד על כך שהסרטונים אינם מפרים זכויות יוצרים, בשם הקפדה על כיבוד הקניין הרוחני של אחרים ואי-עידוד הפרת חוק. ויקיפדיה אינה משתפת פעולה עם גורמים המפרים זכויות יוצרים ובשום פנים לא ניתן לקשר לדפים כאלה ב-YouTube. קישורים לדפים שבהם ברור כי התוכן אינו מפר זכויות יוצרים, כגון סרטונים בערוץ ה-YouTube של בית המלוכה הבריטי או סרטונים שברור כי הועלו על ידי בעל הזכויות, הם לגיטימיים (אך צריכים לעמוד בכללים האחרים שבדף זה ובדפי המדיניות האחרים). בכל מקרה של ספק יש להתייעץ לפני הוספת הקישור.

לאילו דפים כן לקשר?[עריכת קוד מקור]

יש לשאוף שקישור בפרק הקישורים החיצוניים יעמוד באחד מהתנאים הבאים:

  • אתר מקצועי ונייטרלי, ולהעדיף כזה שנערך על ידי מומחים.
  • אתרים שהוגדרו בתור ה"מזהים" של ויקינתונים - אתרים אלו נבדקו ונחשבים לאיכותיים במיוחד.
  • אתר של גוף רשמי מוביל שעוסק ישירות בנושא הערך.
  • מקורות שהם יוצאי דופן ברמת ההיקף שלהם (כמו מחקר המטא-אנליזה המקיף ביותר בתחום מסוים, או סקירה אנציקלופדית מקיפה על מושא הערך).
  • אסופת מחקרים/מאמרים אקדמאיים בנושא.
  • בכל מקרה יש לזכור שפרק הקישורים החיצוניים מיועד לקישורים המפנים למקורות איכותיים העוסקים בנושא הערך בכללותו או מתארים בפירוט את ההבט העיקרי שלו (קישורים העוסקים בהבט צר של מושא הערך יש להכניס כהערת שוליים במקום המיועד לכך בגוף הערך).
  • יש לזכור שהפרק מיועד לקישורים חיצוניים, להם קישור זמין במרשתת. הפניה לספרים או מאמרים פיזיים יש לכתוב בפרקי "לקריאה נוספת" (ראו ויקיפדיה:ביבליוגרפיה).

מבנה הפרק "קישורים חיצוניים"[עריכת קוד מקור]

כאשר יש אתר רשמי של נשוא הערך, הוא יופיע ראשון. קישורים לאתרים בשפה זרה, יופיעו אחרי קישורים לאתרים בעברית. בהיעדר קריטריון אחר, קישורים יסודרו לפי תאריך פרסומם.

כאשר בפרק יש קישורים חיצוניים רבים, רצוי לקבצם בפרקי-משנה, להקלת ההתמצאות. בערך על סופר, למשל, ניתן להפריד בין קישורים העוסקים בסופר, קישורים לדפים מיצירתו וקישורים לדפים על יצירתו. ראו דוגמה בערך אהרן אפלפלד#קישורים חיצוניים.

ככל שמספר הקישורים בערך גדל, יש מקום לסינון יתר של איכות הקישורים. מאחר שהדגש כאן הוא איכות הקישורים, אין מניעה להכליל בפרק מספר דפים שונים בתוך אתר איכותי במיוחד (תוך מתן כותרת מתאימה לכל אחד מהקישורים), אם הדבר עשוי להקל על הקורא.

אם הפרק עמוס יתר על המידה, יש להסיר את הקישורים האיכותיים פחות ולשמור את האיכותיים, ככל שניתן לקבוע. המשמעות היא שלאתרים שהוכנסו כ"מזהים" בויקינתונים אין הגבלה בכמות הקישורים, שכן אלו אתרים שנבדקו ונחשבים לאמינים ביותר.

בדרך כלל נשתדל לא לקשר למספר קישורים עם תוכן די דומה לקישורים קיימים. מקרה מיוחד הוא קישורים למתכונים בערכים העוסקים באוכל, שם ניתן לקשר למספר מתכונים, שאמנם חלק מהתוכן שלהם משותף, אולם שונים זה מזה באופן ההכנה או בסגנון. גם במקרה זה כדאי לברור את הקישורים שניתן להעריך שהם איכותיים יותר ולשמור על טעם טוב, כך ש-2 או 3 קישורים למתכונים זה טוב, מעבר לכך זה עלול להיות מוגזם.

אתרים עוברים לעיתים ארגון מחדש, שגורם לשבירתם של קישורים לדפים באתרים אלה. אם העורכים שלפניכם השתמשו בתבנית: קישור כללי וציינו את הפרמטר המתאים, תוכלו לראות מתי וידאו פעם אחרונה שהקישור עבד. במקרה של קישור שבור, יש לנסות לאתר את מקומו החדש של קישור זה, ובמקרה של חוסר הצלחה - למחוק אותו. רצוי לחפש קישור חילופי, בפרט במקרים שבהם הקישור הובא כאסמכתה לכתוב בערך (אפשר לנסות למצוא העתק של הקישור המקורי בארכיון האינטרנט). ראו הרחבה בדף ויקיפדיה:ויקיגמד/מדריך תיקון קישבורים.

קישורים חיצוניים לאתרים שאליהם יש קישורים רבים בוויקיפדיה נעשים באמצעות תבנית, המבטיחה אחידות ומסייעת לתחזוקה של הקישור, במיוחד במקרים שבהם אתרים אחרים משנים מיקומים של דפים. ראו קטגוריה של תבניות למטרה זו.

במקרה של אתר שעבר ארגון מחדש, ומחמת כך גרם לביטול כל הקישורים לדפים פנימיים באתר, ניתן לפנות למנהל האתר ולבקש שיחזיר לחיים את הקישורים ה"מתים"; לפעמים זה עוזר.

לאיתור כל הקישורים החיצוניים המובילים לכתובת מסוימת משמש הדף מיוחד:חיפוש קישורים חיצוניים.

נכון לאוגוסט 2014, משתמש:Rotlink הוא בוט שמחליף קישורים שבורים בעותקים מוקפאים של התוכן באמצעות אתר archive.today.

תיאור הקישור[עריכת קוד מקור]

לקישורים חיצוניים מסוימים בשפה העברית קיימות תבניות קישורים חיצוניים. חלקן של התבניות ניתן אף ליצור ולמלא אוטומטית בלחיצת כפתור באמצעות בוקמרקלט. לדוגמה, התבנית:

  • {{כלכליסט|עומר כביר|ויקיפדיה בעברית הגיעה ל-100 אלף ערכים|3385795|10 בינואר 2010}}

יוצרת את הקישור והכיתוב הבאים:

כשמבצעים קישור לאתרים שאין להם תבנית קישור ייעודית מומלץ להשתמש בתבנית {{קישור כללי}}. לאתרים שאינם בשפה העברית ניתן להשתמש בתבניות ציטוט.

אם לא משתמשים בתבנית מסודרת, תיאור טוב של קישור ייתן את כותרת הדף או את מהותו, והיכן הוא נמצא. בעת קישור למאמרים או כתבות בעיתונים או בספרים, רצוי להוסיף פרטים מדויקים ככל שניתן, למקרה שהקישור יישבר או ייעלם בעתיד. פרטים אלה יסייעו לאתר בעתיד את המידע בדף חדש, או למצער - להמיר את הקישור במתן ביבליוגרפיה. לדוגמה:

  • ישראל ישראלי - קורות חיים, באתר "הישראלים" (פורסם ב-1 בינואר 2000)
  • "אלה הם חיי" - ריאיון עם ישראל ישראלי בעיתון "ישראל" (פורסם ב-1 בינואר 2000)

אופן הקישור לקבצים[עריכת קוד מקור]

הקישורים הם בדרך כלל לדפי HTML, המוצגים בצורה שגרתית על ידי הדפדפן. ניתן לקשר גם לקבצים שלהצגתם נדרשת תוכנה נוספת בצד המשתמש. בתבנית: קישור כללי ניתן לתת קישור לפורמט הקובץ, למשל PDF או Word. אם משתמשים בכל תבנית אחרת או לא משתמשים בתבנית, יש לציין במקרה זה את סוג הקובץ באמצעות תבנית מתאימה ({{PPT}}, {{וידאו}}) כדי שלא להפתיע את הקורא שיקיש על הקישור (לקבצים מסוג {{PDF}}, {{DOC}}, {{XLS}} נוספת תבנית מתאימה באופן אוטומטי).

כאשר הקישור הוא לדף בשפה זרה, ניתן להוסיף אחריו תבנית שפת קישור, למשל {{אנגלית}} המוסיפה את הטקסט "(באנגלית)".

תווים מיוחדים ב-URL[עריכת קוד מקור]

כאשר ה-URL של קישור חיצוני מכיל תווים מיוחדים (כגון "]") המשבשים את הצגת הקישור בוויקיפדיה, ניתן לקודד אותו באמצעות מילת המפתח urlencode, לדוגמה {{urlencode:[id]}} והתוצאה: %5Bid%5D

העתקת URL בעברית[עריכת קוד מקור]

במרבית הדפדפנים העתקה ישירה של שדה ה-URL מדף הקישור החיצוני, תציג תווים שאינם באנגלית המצויים בו, בקידוד הקסדצימלי ארוך ובלתי קריא. לדוגמה ה-URL: https://he.wikipedia.org/wiki/ויקיפדיה:קישורים_חיצוניים יוצג לאחר העתקה והדבקה בצורה: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%97%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D. ישנם מספר דרכים לשמר את קידוד ה-Unicode על מנת להימנע מכך. בין הפשוטות שבהן הן הוספת רווח (או תו אנגלי) לסוף ה-URL לפני העתקתו, תו שניתן להסיר לאחר ההדבקה, או העתקה של רק חלק מה-URL, ללא הקידומת //:https, קידומת שבמרבית המקרים ממילא אינה נדרשת.

ניתן לקדד חזרה את הקישור באמצעות שימוש בגאדג'ט "הוספת כפתור לבדיקת בעיות סגנון ולשון נפוצות, להחלפות של בוט ההחלפות, תיקון קישורים לפירושונים ועוד".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]