ויקיפדיה:הידעת?/2013/אוקטובר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
אוקטובר 2013
1 באוקטובר 2013
איור של מחיצה על ידי פיל
איור של מחיצה על ידי פיל

מחיצה על ידי פיל הייתה עונש מוות נפוץ בדרום-מזרח אסיה ובתת-היבשת ההודית במשך כ-4,000 שנה. גם באימפריה הרומית ובקרתגו השתמשו לעיתים בשיטה זו. במשך מאות שנים השתמשו בפילים למטרות צבאיות, ומוות תחת רגלו של פיל היה עונש שבשגרה עבור עריקים ואסירים, כמו גם פושעים צבאיים. בהודו נהגו להוציא להורג כך עד אמצע המאה העשרים.

עריכה - תבנית - שיחה
2 באוקטובר 2013
חותם ששימש את הטמפלרים כדי לסמן תפוזים שנקטפו בשרונה ובווילהלמה ונשלחו ליצוא
חותם ששימש את הטמפלרים כדי לסמן תפוזים שנקטפו בשרונה ובווילהלמה ונשלחו ליצוא

ב-1871 הקימו חברי תנועת הטמפלרים הגרמנים מושבה חקלאית בשם שרונה, צפונית ליפו. בעת מלחמת העולם השנייה חלק מאנשי המושבה הוגלו, וחלקם נכלאו, על ידי השלטונות הבריטיים. לאחר המלחמה הורשו אנשי המושבה לשוב לבתיהם, אך עם התברר ממדי השואה, החליטו אנשי המחתרות שלא לאפשר להם להישאר, וב-1946 הפלמ"ח התנקש בחייו של גוטהילף וגנר, ממנהיגי התנועה. על אדמות המושבה קמה לימים הקריה בתל אביב, המשמשת את משרדי הממשלה, אולפני רשות השידור וצה"ל. בעת הרחבת רחוב קפלן הועתקו ממקומם אחדים ממבני המושבה לצורך שימורם.

עריכה - תבנית - שיחה
3 באוקטובר 2013
שמעון פרס
שמעון פרס

לפני קום המדינה ובשנותיה הראשונות של מדינת ישראל נהוג היה כי הנושאים בתפקידים בכירים או ייצוגיים יעברתו את שמם. כך דוד גרין עברת את שמו לדוד בן-גוריון, שמעון פרסקי נודע בשם שמעון פרס ואוברי איבן הוא אבא אבן. כשנדרש ראש השב"כ השני, איזידור רוט, לשנות את שם משפחתו לשם עברי, הפגין את שנינותו ושינה את שמו לאיזי דורות, וכך ציית להוראה מבלי ששמו יישמע אחרת.

עריכה - תבנית - שיחה
4 באוקטובר 2013
העטיפה הפנימית של הספר פרנקנשטיין, מהדורת 1831
העטיפה הפנימית של הספר פרנקנשטיין, מהדורת 1831

הספר "פרנקנשטיין, או פרומתאוס המודרני" נכתב בשנת 1818 על ידי הסופרת מרי שלי. הספר עובד למספר סרטי קולנוע ותורגם לשפות רבות. בניגוד למה שמקובל לחשוב, פרנקנשטיין הוא הדוקטור שהפיח רוח חיים במפלצת ולא המפלצת עצמה שהיא חסרת שם. עובדה זו מפתיעה במיוחד לאור הפופולריות שצברה המפלצת, מחוץ להקשרה בספר, כבסיס למוצרים רבים בתרבות העממית.

עריכה - תבנית - שיחה
5 באוקטובר 2013
ויליאם הנרי הריסון
ויליאם הנרי הריסון

הנשיא האמריקאי שמשך כהונתו היה הקצר ביותר הוא ויליאם הנרי הריסון. הריסון בן ה־68 נשא ב־4 במרץ 1841 את נאום ההשבעה הארוך ביותר בהיסטוריה האמריקנית. הוא לא לבש מעיל, אך התעקש לסיים את הנאום, למרות הגשם השוטף והקור העז. הריסון לקה בדלקת ריאות, ומת לאחר חודש בדיוק, ב־4 באפריל 1841.

עריכה - תבנית - שיחה
6 באוקטובר 2013
משולש חלאיב וביר טוויל
משולש חלאיב וביר טוויל

בִּיר טַוִויל הוא האזור הניתן ליישוב היחיד בעולם במעמד טֶרָה נוּליוּס – שטח שאינו כפוף לריבונות של מדינה. בעת כיבוש סודאן בידי האימפריה הבריטית ומצרים בשנת 1899, נקבע כי הגבול המדיני בין מצרים לסודאן יעבור בקו רוחב 22° צפון, אולם בשנת 1902 העבירו הבריטים שטח של כעשרים אלף קמ"ר לאורך ים סוף (קרוב לשטחה של ישראל) לניהול המושל הבריטי בסודאן, ואזור סמוך לו ממערב, בקרבת ביר טוויל, הועבר לרשות מצרים. מאז הכרזת העצמאות של סודאן בשנת 1956, תובעת סודאן הכרה בגבול משנת 1902, בעוד מצרים מכירה בגבול משנת 1899. כך נוצר מצב בו שתי המדינות מתנערות מבּעלות על ביר טוויל, במסגרת תביעתן לבעלות על משולש חלאיב, הגדול והמשמעותי ממנו.

עריכה - תבנית - שיחה
7 באוקטובר 2013
דובוני מים
דובוני מים

דובוני מים או טַרְדִיגְרָדָה הם מערכה בממלכת בעלי החיים ובה יצורים קטנים, דמויי חרקים, שהגדולים בהם מגיעים לאורך של 1.5 מילימטר. עקב יכולתם לשרוד בתנאי סביבה קיצוניים, ניתן למצוא אותם כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ. הם יכולים לשרוד בטמפרטורה של 272- מעלות צלזיוס – מעלה אחת בלבד מעל האפס המוחלט – כמו גם בטמפרטורות גבוהות עד כדי 151 מעלות צלזיוס ואף בתנאי קרינה חזקה פי 1,000 מזו שתהרוג אדם. ביכולתם לשרוד כמעט עשר שנים ללא מים, והם עמידים אפילו בוואקום בחלל. בניסוי שנערך בשנת 2007 נשלחו דובוני מים לחלל בגשושית, לתקופה של 12 יממות, ללא דיחוס או הגנה מקרינה קוסמית. ב-2008 פורסמו תוצאות הניסוי, ודוּוח כי הדובונים עמדו גם במסע זה.

עריכה - תבנית - שיחה
8 באוקטובר 2013
גינקו דו אונתי
גינקו דו אונתי

העץ גינקו דו-אונתי הוא מין ייחודי של עצים, שמקורו בסין והוא בעל יכולת הסתגלות מצוינת ועמידות גבוהה לתנאים עירוניים, ולפיכך משמש עץ נוי בארצות רבות בעולם. אורך החיים שלו רב ובסין ידוע על פריט שגילו כ־3,500 שנה. גינקגו דו אונתי הוא מאובן חי ונותר המין היחיד בימינו מתוך מחלקה שלמה של צמחים שהתקיימה לפני מאות מיליוני שנים.

עריכה - תבנית - שיחה
9 באוקטובר 2013

בין השנים 1318–1320 לפני הספירה, במהלך המלחמה האנטולית היוו חיידקי Francisella tularensis, הגורמים למחלת הטולרמיה, גורם משמעותי לניצחון האימפריה החתית על ממלכת ארזוה. במהלך המלחמה הצבא החתי (ומאוחר יותר גם הצבא הארזוי) שלח למחנה האויב בהמות ואנשים חולים כדי שאלו יפיצו את המחלה. בכך הייתה המלחמה לאירוע המתועד הראשון בהיסטוריה בו השתמש האדם בנשק ביולוגי בשדה הקרב. אזכור המגפה מופיע במכתבי אל-עמארנה מהמאה ה־14 לפני הספירה.

עריכה - תבנית - שיחה
10 באוקטובר 2013
המצוק ממנו ירד ז'ירו
המצוק ממנו ירד ז'ירו

הגנרל הצרפתי אנרי ז'ירו נמלט מן השבי במלחמת העולם הראשונה וגם במלחמת העולם השנייה. במלחמת העולם הראשונה נפל בשבי לאחר שנפצע קשה. הוא אושפז בבית חולים בבריסל, ורופא שהפעיל במקום רשת אנטי גרמנית, סייע לו להימלט להאג שבהולנד הנייטרלית, ומשם הגיע לאנגליה ושב לצרפת להמשך הלחימה. במהלך המערכה על צרפת במלחמת העולם השנייה, בה שימש כמפקד ארמייה, נפל בשבי. בשל דרגתו, הוחזק בטירת קניגשטיין הסמוכה לדרזדן. הוא נמלט מן הטירה לאור יום. כאשר יצא לטיולו היומי, עבר את השומר שבירך אותו לשלום, חפר והוציא מן האדמה חבל שהכין מראש, והשתלשל בו במורד הצוק 150 מטרים. לאחר מכן גילח את שפמו, לבש משקפי שמש ומעיל גשם, והתחבא בין השיחים, בעוד השומרים מחפשים אחריו. הוא יצר קשר עם אנשי מחתרת שהעבירו אותו אל האזור הצרפתי החופשי. משם הצליח לצאת לגיברלטר שהוחזקה על ידי הבריטים, והיה בין מנהיגי ההתנגדות הצרפתית לנאצים מחוץ לגבולות צרפת. ז'ירו היה כה גאה בבריחותיו עד שהכתיר את הביוגרפיה שלו בכותרת "Mes evasions" - בריחותי.

עריכה - תבנית - שיחה
11 באוקטובר 2013
פרט מתוך ציור של הצייר קנדידו לופז, המתאר את קרב טויוטי, אחד הקרבות העקובים מדם במלחמה
פרט מתוך ציור של הצייר קנדידו לופז, המתאר את קרב טויוטי, אחד הקרבות העקובים מדם במלחמה

מלחמת הברית המשולשת, שהתנהלה בין השנים 1864 ל־1870, בין פרגוואי לבין ארגנטינה, ברזיל ואורוגוואי, נחשבת אחת מן המלחמות העקובות ביותר מדם שנוהלו על אדמת אמריקה. המאבק על השליטה באזור ריו דה לה פלטה האסטרטגי, אישיותו יוצאת הדופן של רודן פרגוואי פרנסיסקו סולנו לופס ושל מאהבתו האירית אלייזה לינץ' וגורמים נוספים הובילו למלחמה. פרגוואי הובסה בקנה מידה שנדיר למצוא בתולדות המלחמות. לפי הערכות שונות, בין 57% ל־90% מתושבי פרגוואי מתו במהלך המלחמה.

עריכה - תבנית - שיחה
12 באוקטובר 2013
פיוס העשירי, האפיפיור שביטל את זכות הווטו של השליטים
פיוס העשירי, האפיפיור שביטל את זכות הווטו של השליטים

כיום מוסכם, שבעת שהקרדינלים ברומא מסיימים את הקונקלווה, מעלים עשן לבן בארובת הקפלה הסיסטינית ובוחרים באפיפיור, החלטתם בלתי ניתנת לערעור. אולם במשך רוב ההיסטוריה לא היה הדבר כך. לשליטים הקתוליים של אירופה הייתה נתונה זכות וטו (Jus exclusivae, "זכות המניעה") על החלטות הקרדינלים. את ההחלטה היה מוסר קרדינל-חסות ("קרדינל כתר") מטעמו של השליט למזכיר הקונקלווה – ושולח את הקרדינלים לעוד סבבי הצבעות מייגעים. בקונקלווה שנערכה בין השנים 13141315 הטיל פיליפ החמישי, מלך צרפת, וטו על מועמד לכהונת האפיפיור. מלך ספרד עשה לראשונה שימוש ב"זכות המניעה" בבחירת האפיפיור בשנת 1605. ב-1799 כפה פרנץ השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה על הקרדינלים יותר מארבעה חודשי הצבעות, לאחר שפסל בזה אחר זה את המועמדים שנבחרו מבלי שמועמדו הצליח להשיג רוב. את המנהג הפסיק האפיפיור פיוס העשירי (בתמונה), שנבחר בעצמו לאחר שעל בחירתו של מריאנו רמפולה שהתמודד מולו הוטל וטו מצד פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה.

עריכה - תבנית - שיחה
13 באוקטובר 2013
מדוזה ממין "זהובית ריסנית"
מדוזה ממין "זהובית ריסנית"

בדומה לבעלי חיים רבים מקבוצת הנבוביים, גם בתחתית גוף המדוזה מצוי קנה המורכב מזרועות ציד צורבות ובקצהו פתח המוביל אל חלל העיכול. פתח זה משמש הן כ"פה" שדרכו נכנס מזון, בדרך כלל פלנקטון, והן כ"פי הטבעת" שדרכו נפלטת הפסולת. בנוסף לכך, האיבר מוביל גם לאיברי הרבייה של המדוזה. תאי זרע, הנוצרים על ידי הזכר ונפלטים דרך הפתח, צפים במים אל עבר הפתח של הנקבה ומשם אל חלל העיכול שלה, שם נמצאים תאי הביצה.

עריכה - תבנית - שיחה
14 באוקטובר 2013
קסדת אבירים
קסדת אבירים

בחברה האנושית יש דרכים רבות לברך פני אדם זר, אך בכולן מועבר אותו מסר, המברך אינו מהווה איום על הזר. הרומאים נהגו להרים את כף יד ימין הפתוחה בברכה, ובכך להראות שאין בידם כלי נשק. בחברות אחרות מקובל ללחוץ את יד ימין לשלום, תוך העברת מסר דומה. בימי הביניים האבירים היו מרימים את מכסה העיניים בקסדתם כאשר היו נפגשים באביר אחר, על מנת שיוכלו לזהותם כאוהב ולא כאויב. מנהג זה שרד למעשה עד ימינו, והוא המקור להצדעה המקובלת בצבא.

עריכה - תבנית - שיחה
15 באוקטובר 2013
סמלו של הבישוף הסיני פטר וו ג'ו'נוויי עם גאלרו סגול
סמלו של הבישוף הסיני פטר וו ג'ו'נוויי עם גאלרו סגול

בהרלדיקה כנסייתית מופיע כובע הגאלרו בשלטי אצולה אישיים רבים, כשצבעם ומספר הגדילים שלהם משתנה בהתאם לדרגת איש הכמורה נושא השלט. בעוד שהתקנה קובעת שגאלרו של בישוף וארכיבישוף יהיה בצבע ירוק, בישופים סינים נמנעים מכך וחובשים גאלרו סגול או כחול במקום. הסיבה לכך היא שבסינית הביטוי "חובש כובע ירוק" משמעו בעל שנבגד על ידי אשתו.

עריכה - תבנית - שיחה
16 באוקטובר 2013
יצחק רבין, ראש ממשלת ישראל העשרים וחמש
יצחק רבין, ראש ממשלת ישראל העשרים וחמש

על אף שלממשלת מיעוט יש דימוי שלילי, ונראה שסיכוייה מועטים לקום ולתפקד ביציבות, ישנן דמוקרטיות פרלמנטריות רבות בעולם בהן יש מסורת של ממשלת מיעוט יציבה. בדנמרק שלטו למעלה מחצי יובל, בין השנים 1972 עד 1998, ממשלות מיעוט בלבד. במדינות סקנדינביה ובהולנד שכיחות ממשלות מיעוט, וכך גם בניו זילנד, איטליה וקנדה. למעשה, ארנד ליפהרט בדק ומצא שבפרלמנט בו אין מפלגה בעלת רוב מוחלט, קמו ביותר מרבע מהמקרים ממשלות מיעוט. בישראל, על אף שבבחירות מעולם לא זכתה אף מפלגה לרוב מוחלט בכנסת, הקמתה של ממשלת מיעוט מלכתחילה מעולם לא התרחשה, וקיומה של ממשלת מיעוט לאורך זמן הוא חזון נדיר. רק ממשלה אחת כזו התקיימה לזמן ארוך, הממשלה ה-25 בראשות יצחק רבין, שתפקדה במשך כשנתיים כממשלת מיעוט, לאחר פרישת מפלגת ש"ס.

עריכה - תבנית - שיחה
17 באוקטובר 2013
ציור של הנרי השמיני מאת האנס הולביין הבן
ציור של הנרי השמיני מאת האנס הולביין הבן

על מנת להינשא לאן בולין היה על מלך אנגליה, הנרי השמיני, להתגרש מאשתו, קתרין מאראגון, דבר שאינו אפשרי על פי הנצרות הקתולית. האפיפיור סירב להכריז על בטלות נישואיהם, ובתגובה הקים הנרי את הכנסייה האנגליקנית. לאחר שלוש שנים הוא החליט להיפטר גם מבוליין ובשנת 1536 האשים אותה בכישוף ובחמש מערכות יחסים עם גברים אחרים, בהם אחיה ג'ורג' ואפילו מטפח הישבן שלו, סר הנרי נוריס. ייחוסו הגבוה של נוריס מנע מתומאס קרומוול להתעלל בו בזמן החקירה, והוא טען לחפותו עד העלאתו לגרדום. אן הוצאה להורג יומיים מאוחר יותר, וכעבור 11 ימים נוספים נשא הנרי השמיני את ג'יין סימור לאישה. ג'יין, שמתה כעבור שנה, הייתה היחידה מבין שש נשותיו שילדה לו בן זכר (אדוארד השישי, מלך אנגליה).

עריכה - תבנית - שיחה
18 באוקטובר 2013
שלט רחוב אבן ישראל
שלט רחוב אבן ישראל

היהודים פורצי החומות בירושלים בחרו לשכונותיהם החדשות שמות "מתוחכמים" המתובלים בראשי תיבות, גימטריות ופסוקים. כך היא למשל שכונת "זיכרון טוביה", ששמה לקוח מהפסוק "זכר רב טובך יביעו" בתהילים, ומרמז על מקימה יוסף ריבלין שהייתה זו השכונה ה-11 (טב בגימטריה) שבנה, או שכונת אבן ישראל המכונה על שם 53 (אבן בגימטריה) מייסדיה. דוגמה נוספת היא שכונת "שבת אחים", ששמה לקוח מהפסוק "שבת אחים גם יחד" וגם מרמזת על העדות שהסתופפו בה: שפניולים, בבלים, תימנים, אורפלים, חלבים, יוונים ומוגרבים.

עריכה - תבנית - שיחה
19 באוקטובר 2013
חמורבי
חמורבי

על אף המוניטין לה זכתה בבל כאימפריה, ואזכורה הרב בתרבות המערבית, העיר בבל שהתקיימה למעלה מאלפיים שנים, הייתה בחלק מהזמן עיר ממלכה ששלטה על אזור קטן בדרום מסופוטמיה. רק פעמיים הפכה העיר לאימפריה, במאה ה-18 לפנה"ס בתקופתו של מלך בבל חמורבי, ופעם נוספת לאחר כ-1,200 שנים במאה ה-6 לפנה"ס, בתקופה הנאו-בבלית, בזמן שלטונו של המלך נבוכדנצר השני.

עריכה - תבנית - שיחה
20 באוקטובר 2013
בונובו, או שימפנזה ננסי, שדומה לאדם יותר משאר מיני קופי האדם
בונובו, או שימפנזה ננסי, שדומה לאדם יותר משאר מיני קופי האדם

במחצית השנייה של המאה ה-20 נעשו כמה ניסויים בלשניים שבהם ניסו ללמד קופי אדם להשתמש בשפה טבעית או בשפה מתוכננת במטרה להתחקות אחר התפתחות השפה במין האנושי. פריצת דרך משמעותית הייתה בראשית שנות ה-80, בעת שהתגלה באחד הניסויים שקוף בונובו צעיר ששמו קאנזי מסוגל לתקשר עם בני אדם באמצעות שפת לוגוגרמות שפותחה במיוחד עבור הניסוי, והוא אף מבין שאלות באנגלית ומסוגל להשיב עליהן באמצעות הקלדת התשובה בשפת הלוגוגרמות. קאנזי עצמו כלל לא השתתף בניסוי אולם הוא נכח ב"שיעורי השפה" שקיבלה אמו המאמצת, שבעצם חטפה אותו מנקבה אחרת, בעת שהיה גור.

עריכה - תבנית - שיחה
21 באוקטובר 2013
ציור של הוריישו נלסון כאדמירל משנה
ציור של הוריישו נלסון כאדמירל משנה

ארון המתים בו נקבר אדמירל הוריישו נלסון, גיבור קרב טרפלגר, הוענק לו עוד בחייו על ידי אחד מפקודיו. קפטן בנג'מין הלוול קארו, שפיקד על האוניה "סוויפטשור" בקרב הנילוס, ציווה להכין את הארון משברי התורן הראשי של אוניית הדגל הצרפתית "ל'אוריין" שהושמדה בקרב. במכתב שצירף כתב קארו לנלסון, כי ראוי שיסיים את הקריירה הצבאית שלו באחת ממזכרות הניצחון שלו, והוסיף כי הוא מייחל מעומק לבו שיום זה לא יגיע בקרוב. מספרים כי המתנה מצאה חן בעיני נלסון, והוא שמר זמן מה את הארון צמוד אל דופן התא שלו, מאחורי הכיסא בו נהג לסעוד את ארוחותיו. לאחר מותו ב־1805 בקרב טרפלגר, הונחה גופתו בחבית גדולה שמולאה ברנדי. כשהגיעה הגופה, המשומרת בברנדי, לחופי בריטניה, הועבר האדמירל לארונו של הלוול, ובו הוא נקבר.

עריכה - תבנית - שיחה
22 באוקטובר 2013
דסטין תרנגול ההודו, במסיבת קדם-האירוויזיון הבריטית ב-2008
דסטין תרנגול ההודו, במסיבת קדם-האירוויזיון הבריטית ב-2008

יצירת מפלגות מגוחכות היא צורת מחאה פוליטית יוצאת דופן, שמטרתה לשים ללעג את מערכת הבחירות הדמוקרטית וליצור סאטירה חברתית. לעיתים משמשים הדברים כמתיחה ותו לא. בעבר אף הוצעו בעלי חיים לתפקידים ציבוריים. ברומא העתיקה הבטיח הקיסר קליגולה למנות את סוסו האהוב אינקיטאטוס לקונסול, ובאירלנד של ימינו מצביעים רבים נתנו את קולם לדסטין תרנגול ההודו; בקנדה, מפלגת הקרנפים הבטיחה "לא לקיים אף הבטחה", ומצעה כלל גם את ביטול חוק המשיכה והריסת הרי הרוקי, כדי שתושבי אלברטה יוכלו לראות את השקיעה באוקיינוס השקט. לעומת מפלגה זו, שמעולם לא הצליחה להכניס נציג לפרלמנט הקנדי, מפלגת אוהבי הבירה הפולנית זכתה ב-16 מנדטים בסייםפרלמנט הפולני), כאשר עיקר מצעה התבסס על כך שבפאבים ברחבי המדינה תוחלף הוודקה בבירה.

עריכה - תבנית - שיחה
23 באוקטובר 2013 עריכה - תבנית - שיחה
24 באוקטובר 2013
סמל אולימפיאדת טוקיו (1964)
סמל אולימפיאדת טוקיו (1964)

לאחר שניצחה במשחה 100 מטר חופשי באולימפיאדת טוקיו (1964), הפכה השחיינית האוסטרלית דון פרייזר לשחיינית הראשונה, כולל בין השחיינים הגברים, שזכתה באותו משחה בשלוש אולימפיאדות רצופות. למרות הישגה חסר התקדים, השעתה אותה התאחדות השחייה האוסטרלית לעשר שנים בעקבות סדרת שערוריות שנקשרו בשמה. הבולטת שבהן הייתה תפיסתה, יחד עם ספורטאים אוסטרלים נוספים, לאחר שהתגנבו לארמונו של הקיסר הירוהיטו והורידו את הדגל האולימפי מהתורן שבחצר הארמון. בעקבות עונש ההשעיה החמור, פרשה פרייזר משחייה תחרותית.

עריכה - תבנית - שיחה
25 באוקטובר 2013

תהליך הוצאתה לאור של האנציקלופדיה לעולם הקלאסי (המוכרת יותר בשם "פָּאוּלי-ויסוֹבָה", על שם יוזמיה) החל בשנת 1890 והסתיים כעבור 90 שנה, בשנת 1980. באנציקלופדיה המוגמרת 83 כרכים. גאורג ויסובה, יוזם מהדורה זו של האנציקלופדיה, סבר שיסיים את המיזם תוך 10 שנים, אך הוא נפטר בשנת 1931, 41 שנים לאחר תחילת המיזם ו-49 שנים קודם להשלמתו. האנציקלופדיה היא המקור המקיף ביותר ללימודי העת העתיקה, אך מחירה וממדיה הרתיעו קונים פוטנציאליים.

עריכה - תבנית - שיחה
26 באוקטובר 2013
"הקיסר נפוליאון חוקר בטווילרי"
"הקיסר נפוליאון חוקר בטווילרי"

בניגוד לדעה הרווחת, נפוליאון בונפרטה לא היה נמוך, ולמעשה אף היה גבוה במעט מהצרפתי הממוצע של תחילת המאה ה-19, ובעל גובה ממוצע יחסית לגברים האירופאים שחיו בתקופתו. ישנן שתי סיבות עיקריות לבלבול לגבי גובהו: הראשונה היא ההבדל שקיים בין מידת הרגל הצרפתית לזו האנגלית. במותו של נפוליאון, גובהו היה 5 רגלים ו־2 אינצ'ים צרפתיים, השווים ל־5 רגלים ו־6.5 אינצ'ים אנגליים, או 1.68 מטרים. התייחסות לגובהו כ־5 רגלים ו־2 אינצ'ים אנגליים הובילה למסקנה המוטעית כי גובהו מסתכם ב־1.57 מטרים. הסיבה השנייה היא שהיה מוקף בחיל משמר שהורכב מחיילים גבוהים במיוחד, והוא כונה בפיהם "הרב"ט הקטן" (le petit caporal) – כינוי חיבה הרומז דווקא ליחסו השוויוני והבלתי־מתנשא כלפיהם.

עריכה - תבנית - שיחה
27 באוקטובר 2013
האגם המר הגדול
האגם המר הגדול

תעלת סואץ היא מנתיבי השיט החשובים והפעילים בעולם. כ-12 אחוזים מנפח התובלה הימית העולמית עובר בה כיום, אף על פי שמכליות מודרניות גדולות מדי מכדי לעבור בה. 14 אוניות שהיו במעבר בתעלה בעת שזו נחסמה במלחמת ששת הימים נותרו בה במשך שמונה שנים עד לפתיחתה המחודשת בעקבות הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים ביוני 1975 וכונו "הצי הצהוב" בשל אבק המדבר שהצטבר עליהן. האוניות עגנו באגם המר הגדול וצוותיהן, שהיו מחוסרי עבודה מרבית הזמן, עסקו בין היתר ביצירתם של "בולי דואר" לא רשמיים וחותמות של ה-GBLA, Great Bitter Lake Association. בולים אלו, הגם שלא היו בעלי ערך כספי, נחשבים לפריטים נדירים ומבוקשים בקרב אספני בולים. הספינות היו מקבלות מעטפות מחובבי בולאות על מנת שיוכלו לזכות בחותמות הייחודיות.

עריכה - תבנית - שיחה
28 באוקטובר 2013
האיטלקי דורנדו פייטרי מנצח באולימפיאדת לונדון בעזרת המארגנים. הוא נפסל לאחר מכן.
האיטלקי דורנדו פייטרי מנצח באולימפיאדת לונדון בעזרת המארגנים. הוא נפסל לאחר מכן.

ריצת מרתון היא תחרות הריצה הארוכה ביותר במשחקים האולימפיים. על פי ספרו של הרודוטוס, מנהיגי אתונה שלחו את הרץ פידיפידס לספרטה בשנת 490 לפנה"ס על מנת לגייס עזרה לפני מלחמתם עם הפרסים. הוא גמא מרחק עצום של 450 קילומטר בכמה ימים, אך חזר מספרטה בידיים ריקות. הסיפור התגלגל לאגדה לפיה רץ פידיפדס מהעיר מרתון לאתונה על מנת להביא את בשורת ניצחון היוונים בקרב מרתון, ומת לאחר שמסר את הידיעה. המרחק בין שתי הערים הוא 34.5 קילומטרים, אולם לצורך המרתון האולימפי הראשון באולימפיאדת אתונה (1896) נבחרה דרך נוחה יותר שאורכה 40 קילומטרים. המרחק הנוכחי של הריצה, 42.195 קילומטרים, נקבע באולימפיאדת לונדון (1908) בעקבות דרישתם של בני בית המלוכה הבריטי לצפות בתחילת הריצה ממעונם בטירת וינדזור, והפך לרשמי ב־1921.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר