הנקמה היהודית (סדרת סרטים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנקמה היהודית
כרזת הסרט הראשון
כרזת הסרט הראשון
מבוסס על סיפור חיים
בימוי יהודה גרובייס
הופק בידי יהודה גרובייס (מפיק ראשי)
בטיסקף הפקות, דימיטרי ליואנט, איר קאזמה, מוטי דוראי, שלמה חזן
תסריט יהודה גרובייס (יוצר)
אוהד רמתי, מוז לוי, רות לוי (עריכת תסריט)
עריכה שלמה חזן, גבי ושלר, יהודה גרובייס
שחקנים ראשיים אביתר לזר, מיכאל וייגל, שלמה סדן, רונן הרשקוביץ, אריאל כהן, יעקב זדה דניאל, יהודה גרובייס, יוסי סגל, אברהם סלקטר, רוברט הניג, ישראל טרייסטמן
מוזיקה דניאל בנסמיאן, יהודה קונסמן, אלעד דגן
צילום אנתון זיו, אלכס סברינצקי, אייל וענונו, אריאל כהן, אוהד רמתי, יהודה גרובייס
מדינה ישראלישראל ישראל
אוקראינהאוקראינה אוקראינה
תאילנדתאילנד תאילנד
נפאלנפאל נפאל
הודוהודו הודו
חברת הפקה גרובייס הפקות
חברה מפיצה גרינטק
הקרנת בכורה 2003
שפת הסרט עברית, אנגלית, נפאלית, רוסית
סוגה פעולה, מתח, היסטוריה, סרט דרמה
פרסים הנקמה היהודית 2: חטיפת אייכמן - פסטיבל עץ החיים לתרבות יהודית, סינמטק תל אביב
סרטים בסדרה הנקמה היהודית
הנקמה היהודית 2: חטיפת אייכמן (2 חלקים)
הנקמה היהודית 3: משימה בנפאל
הנקמה היהודית 4: תיק סודי
נקמה יהודית 5: הוציאה ממסגר נפשי
grovais.com

הנקמה היהודית[1] (באנגלית: The Jewish revengee) היא סדרת סרטי פעולה חרדית, שביים והפיק יהודה גרובייס, בכיכובם של כמה מהבולטים בשחקני הקולנוע החרדי: אביתר לזר, מיכאל וייגל, ששי סעד, שלמה סדן, יעקב זדה דניאל, רונן הרשקוביץ, יוסי סגל, אברהם סלקטר, רוברט הניג, ישראל טרייסטמן, אריאל כהן ועוד. הסדרה זכתה לאהדת הקהל החרדי והפכה לשם מותג במגזר לסרטי פעולה. הסרט הראשון בסדרה יצא לאור ב-2003, לאחר חמישה פרקים הסדרה נחתמה בשנת 2010. כל סרט נכתב לחוד כסיפור שונה, כשהמוטיב המרכזי הוא פעילות המוסד בעולם[2].

הסרטים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנקמה היהודית: מדען האטום[3] (2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

יואב (אביתר לזר), סוכן המוסד, נשלח לאוקראינה בשליחות חשאית כדי ללכוד מדען אטום בשם יוהנסן ציגה (בשמו האוקראיני יבגני, מדובב על ידי אברהם סלקטר) – המנהל מגעים מתקדמים למכירת נשק לחזבאללה. במהלך בדיקה על עברו של המדען, מתברר כי הוא פושע נאצי נמלט שמצא מקלט מדיני באוקראינה. עוד התברר כי המדען היה אחראי בשואה באופן אישי על אביו של סוכן המוסד (יוסי סגל) לפני העלייה למטוס יואב מניח תפילין בדוכן חב"ד אותו חרדי נותן לו את כתובת אחיו באוקראינה שיסיע לו. המשימה מסתבכת כאשר סוכן המוסד המקומי, אלכס, בוגד בו. יואב נלכד על ידי המשטרה המקומית, בחקירות הוא מנסה לשכנע את מפקד המשטרה שהסוכן הוא נאצי. יואב משתלט על אחד השוטרים, מחליף איתו מדים ונמלט מהכלא. שניאור (מיכאל וייגל) שליח חב"ד במקום, נכנס לתמונה בעל כורחו[א] על-מנת לעזור ליואב להשלים את המשימה. תוך כדי הבלגן נודע באקראי ליואב שאביו נפטר לפני כמה שבועות, ובעקבות הידיעה מחליט יואב לעצור את המשימה, שניאור משכנע אותו להמשיך במשימה כדי לעשות נחת לאביו. יואב ושניאור פורצים לדירתו של הנאצי במטרה לתלות את תמונתו במדים נאציים, תוך כדי חוזר ציגה לקחת את משקפיו וכמעט תופס אותם, המשטרה שמגיעה כדי להורגם נכנסת אחריו לדירה, מגלה את התמונה ואת המדים הנאציים באחד הארונות ועוצרים את הסוכן. יואב חוזר לארץ, ובדרך לקבר אביו שומע בחדשות שהנאצי התאבד בכלא.

הפקה והפצה

הסרט צולם באוקראינה ובישראל, בהפקה זו צולם גם הסרט יש דין ויש דיין.

ביציאת הסרט הראשון לאור, סוקר הסרט בתוכנית של גיא פינס בערוץ 3. הכתבה נבחרה לכתבת השבוע, כתבת החודש וכתבת השנה ושודרה למעלה מ-15 פעם. גם בסרטו של שלמה חזן 'חרד לסרטו' (2006), צילומי הסדרה כיכבו בכל חלקי הסרט.

באחת מהסצנות, השחקן הראשי (אביתר לזר) נראה משתלשל דרך חלון לרחוב ראשי בקייב. מקטע מהסצנה התפרסם בטריילר הרישמי אך לבסוף הסצנה נגנזה. גרובייס אף התייחס לכך בסרטי התעודה "איך עושים סרט" ו"חרד לסרטו".

הנקמה היהודית 2: חטיפת אייכמן (פרק א')

הנקמה היהודית 2: חטיפת אייכמן (2 פרקים, 2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוסד הישראלי בשנות ה-60 המוקדמות מקבל מידע חם על מקום הימצאו של אדולף איכמן (שלמה סדן). איסר הראל (אברהם סלקטר) בעצה אחת עם דוד בן-גוריון, מחליטים על פעולה אמיצה ומסוכנת של חטיפת האיש האס.אס בעומק בואנוס איירס בארגנטינה, צוות מיומן נשלח למקום על ידי המוסד. אייכמן מתגלה כמי שמסתתר תחת זהות בדויה – ונחטף על ידי הצוות הישראלי (אביתר לזר, רונן הרשקוביץ) בנו הראשון (אריאל כהן) שמגלה כי אבא נחטף, מנסה לרתום לעזרתו את ארגון 'האחווה הגרמנית' שסיעה לפושעים נאצים שהסתתרו, ובשיתוף עם המשטרה החשאית נערך מצוד נרחב אחר החוטפים. הבולשת החשאית של ארגנטינה יודעת כי הישראלים עומדים להוציא את אייכמן בטיסת אל-על לישראל.

הפקה והפצה

הסרט צולם בארגנטינה במהלך 4 ימים וחצי, והוקרן בין השאר ב"פסטיבל עץ החיים" בסינמטק תל אביב[4].

הנקמה היהודית 3: משימה בנאפל

הנקמה היהודית 3: משימה בנאפל (2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדעון כהן (שלמה סדן) איש המוסד הישראלי מקבל משימה גורלית. עליו לטוס בדחיפות לנפאל כדי להכשיל מכירת וירוס קטלני לאיש אל קאעידה, שמתכוון לעשות בעזרתו פיגוע המוני בישראל. במוכר, בן למשפחת דיפלומטיים גרמניים, אסור לפגוע מחשש לתקרית דיפלומטית, אבל העניינים מסתבכים כשגדעון נתפס בבית המלון על ידי המשטרה המקומית ומואשם ברצח. כלוא ומחוסר אונים הוא פוגש בחזקי ליפשיץ (יהודה גרובייס) – שליח חב"ד המקומי. גדעון מבקש טובה קטנה מחזקי, לגשת לבית המלון ולהשמיד את הווירוס הקטלני שהוא החביא בחדר. אבל הנס (אריאל כהן) הקדים את חזקי, ולקח את הווירוס והוא בדרכו לישראל כדי לבצע את הפיגוע בעצמו. גדעון מוצא את עצמו חייב לברוח מהכלא ולהפר את ההוראות הברורות שקיבל כדי להצליח במשימה.

הפקה

הסרט צולם בנפאל יחד עם הסרט "אבודים בדרך".

הנקמה היהודית 4: תיק סודי

הנקמה היהודית 4: תיק סודי (2010)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים (יעקב זדה דניאל), סוכן של המוסד הישראלי, מניח את ידיו על קלסר שמלא בפרטים מפלילים על בכירי השלטון הנפאלי, כדי למנוע מהקלסר לחזור לידיהם של הבכירים נותן רועי את הקלסר לחזקי ליפשיץשליח חב"ד בנפאל כדי שזה ישמור עליו מכל משמר, אך כאשר הקלסר נגנב מרשותו של חזקי עולים על פני השטח מאבקי כוח ורדיפת בצע, ולתוך העלילה משתרבבים בכירים מושחתים שיעשו הכול כדי להחזיר לרשותם את הקלסר.בנוסף חוקר ביטוח שחוקר את הפריצה לבית חבד נסחף לעלילה בעל כורחו.

נקמה יהודית 5: הוציאה ממסגר נפשי

נקמה יהודית 5: הוציאה ממסגר נפשי (2010)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרועי (יעקב זדה דניאל), מטייל ישראלי, הכל החל להשתבש כשהיה בדרך למנזר בודהיסטי בטיבט. כספו ודרכונו נגנבים, בנוסף הוא מואשם בזיוף דולרים, נאסר ונכלא, על ידי שוטר מושחת, נרדף ומושפל עד שעומד לשים קץ לחייו.

הפקה

החלקים "4" ו"5" צולמו יחד בנפאל, בשתי החלקים משמש יעקב זדה-דניאל בתפקיד הראשי.

נקמה יהודית 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2024, הודיע גרובייס כי הסרט "נקמה יהודית 6" נמצא בשלבי הפקה. כ-14 שנה לאחר צאת הפרק החמישי בסדרה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כשיואב נזכר בחב"דניק שהניח לו תפילין בארץ

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ או "נקמה יהודית" (פרק 5)
  2. ^ מלבד פרק 5
  3. ^ כך פורסם בכמה מקורות רשמיים, אך בפועל על כותר הסרט נכתב "הנקמה היהודית" בלבד
  4. ^ עידוא דגן, ‏מביא את הסחורה, באתר גלובס, 20 באוקטובר 2004