ג'נסיס נומד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'נסיס נומד
Genesis Nomad
יצרן SEGA
סוג קונסולה ניידת
יצא לראשונה 1995
הפסקת הייצור 1999
מעבד מוטורולה 68000 עריכת הנתון בוויקינתונים
אחסון מחסניות משחק
יחידות שנמכרו מיליון
מודל קודם סגה גיים גיר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'נסיס נומד (Genesis Nomad, הידועה גם בשם "Sega Nomad") היא קונסולת משחקים ניידת שפותחה על ידי חברת Sega ושוחררה בצפון אמריקה באוקטובר 1995. ה־Nomad היא גרסה ניידת של קונסולת המשחקים הביתית של סגה, הג'נסיס, ויש לה את היכולת להריץ את כל משחקי הקונסולה הביתיים במצב נייד. לקונסולה יש שלל יכולות נוספות כולל התחברות לטלוויזיה דרך חיבור וידאו. המכשיר מבוסס על ה-Mega Jet, גרסה ניידת של הקונסולה הביתית שנוצרה לשימוש בטיסות אוויר ביפן.

ה-Nomad היא הקונסולה הניידת האחרונה שיצאה על ידי סגה. היא הושקה בסוף תקופת הג'נסיס, והייתה אמורה לשמש כגרסה הניידת של הג'נסיס בדומה לנינטנדו סוויץ', והיא זכתה יחסית לזמן קצר של פעילות, לפני שיצורה הופסק.

היא הוכרזה למכירה באופן בלעדי בצפון אמריקה והשתמשה בנעילת אזורים. כמו כן, המיקוד של סגה ב-סגה סאטורון השאיר את ה־Nomad במערכת תמיכה מוגבלת, והיא לא הייתה תואמת עם כמה מתקנים של הג'נסיס, כולל הממיר Power Base Converter, ה-Sega CD, וה-32X. בסך הכל נמכרו כמיליון יחידות של ה־Nomad, והקונסולה נחשבת לכישלון מסחרי, למרות שהיום היא פריט מאד מבוקש בקרב אספנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסגה ג'נסיס הייתה הכניסה של חברת סגה לעידן של הקונסולות המשחקים ב-16 ביט. ביפן, סגה שחררה את ה-Mega Jet, גרסה ניידת של הג'נסיס, שנועדה לשימוש בטיסות של Japan Airlines. ה-Mega Jet דרש חיבור למסך טלוויזיה ולמקור חשמל, ולכן מחוץ לטיסות ניתן היה להשתמש בו רק ברכבים המצוידים בטלוויזיה ובמצת. בטיסות, ה-Mega Jet הוא מחובר למסכים. הוא הוצע למכירה במספר חנויות ביפן ב-1994, אך כשל במכירות.

אחרי ההצלחה היחסית של ה-גיים גיר, סגה בתחילה תכננה לייצר קונסולה המבוססת עליה אך עם מסך מגע, אך טכנולוגיית מסך מגע הייתה יקרה באותו זמן, ולכן סגה שחררה את ה־Nomad, גרסה ניידת של הג'נסיס. שם הקוד לפיתוח הוא "Project Venus". התקווה של סגה הייתה לרכב על גל ההצלחה של הקונסולה בצפון אמריקה, על ידי הוספת קונסולה ניידת שתתחבר לכרטיסי המשחק של הקונסולה, פיצ'רים ייחודים נוספים באותו זמן, הייתה היכולת להתחבר ישירות לטלוויזיה.

ה-Nomad יצאה באוקטובר 1995 באמריקה בלבד. השקה זו התרחשה חמש שנים לאחר שהג'נסיס כבר הייתה בשוק עם ספריית משחקים של למעלה מ-500 משחקים, שהיו זמינים למשחק על הקונסולה החדשה, מלבד משחקים בלעדיים שיצאו ל־Nomad. למרות שהמשחק The Ooze של Sega Technical Institute הוזמן בהתחלה כמשחק השקה, בסופו של דבר הוא לא נכלל.

הסיבות לכישלון המסחרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מאמר של אחראי הפיתוח המחקר של Sega of America, ג'ו מילר, ה-Nomad לא הייתה אמורה להיות היורשת של הגיים גיר, ולסגה לא היו תוכניות רבות לקונסולה החדשה.

באותה תקופה החברה תמכה בחמישה קונסולות שונות במקביל: הסאטורון, והג'נסיס, הגיים גיר, הסגה פיקו (קונסולה חינוכית), ו-מאסטר סיסטם, כמו גם בהרחבות ה-Sega CD וה-32X. עומס זה מנע מסגה למצות את מלוא הפוטנציאל של ה־Nomed.

ביפן הג'נסיס לא הייתה הצלחה גדולה, והסאטורון הפך להצלחה יותר גדולה מה-PlayStation של סוני, ולכן המנכ"ל של סגה באותו זמן, האיו נקאיאמה, החליט להתמקד בפיתוח השוק המקומי ביפן ובסגה סטורון, ובכך הסתיימה התמיכה בג'נסיס ובמוצרים המבוססים עליה, כולל Nomad.

בנוסף, ה-Game Boy של Nintendo, הייתה הקונסולה הניידת ששלטה בשוק, לאחר שחרור המשחק פוקימון אדום וכחול, ההצלחה הייתה כה גדולה עד שהיא מנעה כל תחרות אמיתית בשוק הניידים. כתוצאה משלל הסיבות ה-Nomad לא הצליחה מסחרית, ועד לשנת 1999, ה-Nomad נמכרה בפחות משליש מהמחיר המקורי שלה.

ביקורת ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביקורת שערך מגזין Game Players, נכתב שהמחיר של 179 דולר הוא "מעט יקר", אך זו המערכת הניידת הטובה ביותר בשוק, והעדיפות שלה על פני ההג'נסיס זה שהיא מסוגלת להריץ את כל המשחקים שלה בפורמט נייד.[1] בביקורת מסוף שנת 1997, צוות של ארבעה עורכי Electronic Gaming Monthly נתנו ל-Nomad ציונים של 8.0, 6.5, 7.0 ו-7.5. בהתאמה הם שיבחו את תמיכתה בספריית המשחקים של Genesis במלואה (מעל 500 משחקים בזמן ההשקה), אך הם הזכירו לשלילה את צריכת הסוללה הגבוהה שלה, וציינו כי למרות ירידת מחיר אחרונה, עדיין הייתה יקרה מדי כדי לצרכנים מתעניינים. למרות שהם המליצו על תצוגת המסך, הם העירו כי גודלו הקטן עשוי להקשות על במשחקים מסוימים.[2]

בלייק סנו מ-GamePro רשם את ה-Nomad כמקום החמישי ברשימתו של "10 הקונסולות הניידות שמכרו הכי פחות מתמיד", ותלה את הכישלון בזמינות נמוכה לשוק, בפרסום לא מספיק, ובחיי סוללה קצרים.[3] בשנת 2017 פותח מוד שמאפשר ל-Nomad להטעין יכולת הספק באמצעות מכשירי USB.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'נסיס נומד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ File:GamePlayers US 0813.pdf – Retro CDN, retrocdn.net
  2. ^ Sega Genesis Nomad - Overview - allgame, web.archive.org, ‏2014-11-14
  3. ^ The 10 Worst-Selling Handhelds of All Time , page 2, Feature Story from GamePro, web.archive.org, ‏2011-10-04
  4. ^ Chris Plante, Sega Nomad was the Nintendo Switch of 1995 — and now a modder has given it USB power, The Verge, ‏2017-05-29 (באנגלית)