ברויצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןברויצרטופס
תקופה
קרטיקון עליון, 83–71 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: בגצרטופסיים
סוג: ברויצרטופס
מין: Breviceratops kozlowskii
שם מדעי
Breviceratops kozlowskii
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברויצרטופס (שם מדעי: Breviceratops; מילולית: "פרצוף מקורנן קצר") הוא סוג של דינוזאור צמחוני מקבוצת הצרטופסים שהתקיים בקרטיקון העליון במשך הקמפן של מונגוליה לפני 83 עד 71 מיליון שנה מזמננו. הסוג כלל מין אחד - Breviceratops kozlowskii, אשר התגלה בתצורות ברון גויוט (אנ') שבמדבר גובי במונגוליה והוא תואר ב-1990 בידי החוקר הרוסי סרגיי קורזנוב (אנ'). שם המין ניתן לכבוד החוקר הפולני רומן קוזלובסקי (אנ').

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הברויצרטופס היה דומה לפרוטוצרטופס ועל פי חוקרים רבים שניהם משתייכים למשפחת הפרוטוצרטופסיים, אך כמה מסוגי המשפחה הועברו למשפחה אחרת - בגצרטופסיים (Bagaceratopidae). מינים אלה היו כנראה דו-רגליים בעלי ראש גדול ומקור דומה למקור תוכי אך בניגוד לצרטופסיים היו חסרי קרניים על אפם ומצחם אך היו לו זיזים בולטים מעל העטרה. דינוזאור זה הגיע לאורך של 1 מטר וניזון עם שיניו החזקות ומקורו העבה מצמחייה של שרכים, ציקסיים ומחטניים ואולי ניזון גם מבעלי פרחים מוקדמים.

הוא התקיים לצד קרובו הבגצרטופס (Bagaceratops) במדבר גובי לצד פאונה של דינוזאורים שונים. עקב גודלו הקטן היה טרף לטורפים רבים כמו הטרבוזאורוס ונראה שהוא נמלט מהם בזריזות, מאחר שהיה חסר קרניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברויצרטופס בוויקישיתוף
  • ברויצרטופס, באתר GBIF (באנגלית)
איור של טרבוזאורוסים תוקפים דיינוכירוס ותחתיו כמה פרטי ברויצרטופס.