Bicycle Race

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Bicycle Race"
עטיפת הסינגל בממלכה המאוחדת
עטיפת הסינגל בממלכה המאוחדת
עטיפת הסינגל בממלכה המאוחדת
סינגל בביצוע קווין
מתוך האלבום Jazz
יצא לאור 13 באוקטובר 1978
הוקלט יוני-יולי 1978
סוגה רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 3:01
חברת תקליטים EMI (באנגליה) • אלקטרה רקורדס (בארצות הברית)
כתיבה פרדי מרקיורי
לחן פרדי מרקיורי עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה קווין ורוי תומאס בייקר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Bicycle Raceעברית: מרוץ אופניים) הוא שיר של להקת הרוק הבריטית קווין, כחלק מאלבומם Jazz (אלבום) משנת 1978, אשר נכתב על ידי פרדי מרקיורי. הוא שוחרר כאיי-סייד כפול ביחד עם השיר "Fat Bottomed Girls", והגיע למקום ה-11 במצעד הסינגלים הבריטי ולמקום ה-24 במצעד הבילבורד הוט 100 בארצות הברית. השיר גם נכלל באלבום האוסף של הלהקה משנת 1981, Greatest Hits. השיר בולט בקליפ שלו שבו מוצג מרוץ אופניים עם נשים עירומות באצטדיון ווימבלדון.

הקליפ השנוי במחלוקת נערך או אפילו נאסר במספר מדינות. השיר עצמו הופיע במדיות שונות עם נושא אופניים.

הלחנת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי פרדי מרקיורי שקיבל השראה מצפייה בשלב ה-18 בטור דה פראנס של שנת 1978 שחלף במונטרה, שם הלהקה הקליטה את אלבומם Jazz באולפני מאונטיין. השיר מתחיל עם מקהלה ללא ליווי של כלי נגינה. המקהלה מלווה על ידי 2 בתים המחוברים בגשר, שניהם ואחריהם פזמון. בסביבות אמצע השיר מתנגן סולו עם פעמוני אופניים רבים. לשיר התקדמות אקורד יוצאת דופן עם מודולציות רבות, שינוי מטר (3–4 בגשר), והרמוניות ווקאליות וגיטרה מרובות רצועות.

קבלת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגזין קאש בוקס כינה את השיר כ"מחווה תיאטרלית מפנקת לרכיבה על אופניים.". המגזין רקורד וורלד אמר שהוא משלב "מילים והרמוניות יצירתיות" עם קלאסה.

מילות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השיר אקטואליות לתקופה בה נכתב ושוחרר השיר ומכילות התייחסויות חברתיות, פוליטיות ותרבות פופ כמו דת, מלחמת וייטנאם, פרשת ווטרגייט, קוקאין, וכמו כן גם דמויות בדיוניות כמו פיטר פן, המפלצת של פרנקנשטיין ו- סופרמן והסרטים מלתעות (סרט) ומלחמת הכוכבים. בריאן מיי אמר שהשיר לא היה דיוקן אוטוביוגרפי של פרדי מרקיורי ושמרקיורי לא נהנה במיוחד לרכוב על אופניים, והוא גם ציין כי למרות המילים "I don't like Star Wars" ("אני לא אוהב את מלחמת הכוכבים") מרקיורי היה מעריץ של מלחמת הכוכבים. בשיר גם ישנה התייחסות לשירם "Fat Bottomed Girls" מהאלבום עם השורה "fat bottomed girls, they'll be riding today". הוא גם החזיר עם השורה "Get on your bikes and ride!". שני השירים שוחררו יחד כסינגל A side כפול.

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

קדימון הקליפ, בביומו של דניס דה וואלאנס, הציג 65 נשים עירומות שכולן דוגמניות מקצועיות, ומירוץ אופניים באצטדיון ווימבלדון גרייהאונד בדרום מערב לונדון. הלהקה שכרה את האצטדיון וכמה עשרות אופניים ליום אחד לצילומי הסצנה; עם זאת, כאשר החברה המשכירה נודעה לאופן השימוש באופניים שלהם, הם ביקשו מהלהקה לרכוש את כל מושבי האופניים. הקליפ המקורי השתמש באפקטים מיוחדים כדי להסתיר את העירום. עם זאת, בשל העירום הסרטון מוגבל בגיל לצפייה ביוטיוב ואף נאסר לצפייה במספר מדינות, ביניהן בסין.

הפצת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר שוחרר כסינגל והוא נכלל גם באלבומים ובמארזי התקליטים הבאים: Queen, Bohemian Rhapsody, 15 of The Best, Queen Live In Concert, ו-The Singles Collection Volume 1. השיר הופץ ברובו ב-1978 על גבי תקליט ויניל יחד עם "Fat Bottomed Girls" כb-side בחברת התקליטים EMI. בארגנטינה, השירים תורגמו כ-"Carrera de Bicicletas" ו-"Chicas Gordas" בהתאמה. התוויות שונו לפפיטה בהונגריה ולאלקטרה בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד ויפן. הגרסה הפולנית יצאה תחת "Tonpress" כמו גם Spread Your Wings או שום דבר בB-side. גם תקליטים של 7 אינץ' ו-12 אינץ' הונפקו בארצות הברית; שם הופיע השיר גם ב-1979 כבי-סייד של השיר Crazy Little Thing Called Love. כמעט בכל המדינות, העטיפות כללו תמונה מאחור של אישה עירומה על אופני מרוץ, עם ביקיני אדום מצויר מעל התמונה המקורית. חזייה הוספה לכריכות שיצאו בארצות הברית.

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 21
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 28
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 10
ארצות הברית בילבורד הוט 100 24
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 11
גרמניה GfK – טופ 100 27
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 5
נורווגיה VG-lista 7
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 20
פורטוגל מצעד הסינגלים הפורטוגזי 9
פלנדריה אולטראטופ 50 15
צרפת SNEP 7

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]