אגודת חסידי חב"ד העולמית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נייר המכתבים של אגודת חסידי חב"ד העולמית

אגודת חסידי חב"ד (בקיצור אַגוּ"ח) הוא ארגון הגג של חסידות חב"ד בעולם. תחתיו פועלים שלושת הארגונים המרכזיים של חב"ד בעולם: מחנה ישראל - הזרוע הסוציאלית של התנועה, המרכז לענייני חינוך - הזרוע החינוכית של התנועה, והוצאת הספרים קה"ת.

הארגון הוקם על ידי רבי יוסף יצחק שניאורסון, האדמו"ר השישי והקודם של החסידות. במכתב ששלח בשנת ה'תרפ"ד (1923) לחסידיו באמריקה, הוא קורא להם להקים ארגון ומונה את מטרותיו: קישור כל קהילות חב"ד בארצות הברית סביב לימוד החסידות; ייסוד תלמוד תורה לילדים בכל קהילה עם מלמדים יראי שמים; הקמת ישיבות והמשך פעילותו של האדמו"ר הקודם.

הארגון הוקם באופן רשמי בניו יורק בשנת 1924. תחילה נקרא "אגודת החסידים ואנשי חב"ד בארצות הברית", בהמשך שונה השם ל"אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית וקנדה" ואחר כך לשם הנוכחי. בתפקיד מנהלי האגודה שימשו בין היתר הרבנים ישראל ג'ייקובסון ושלמה אהרן קזרנובסקי, והיו"ר חיים מרדכי אייזיק חדקוב. כיום היו"ר והמנהל הוא הרב אברהם שם טוב מפילדלפיה, והמזכיר הוא הרב חיים יהודא קרינסקי.

לארגון מחלקות שונות, ביניהם אגף הדוברות הרשמית של חב"ד הפועל תחת אגו"ח[1].

כמו כן לארגון יש חברה קדישא של חב"ד בארצות הברית וקנדה, להם יש עשרים חלקות קבורה בבית הקברות מונטיפיורי בניו יורק, בהם החלקה הראשונה[2], שנקנתה ב-1942, בה קבורים מנחם מנדל שניאורסון, יוסף יצחק שניאורסוןאוהל חב"ד לובביץ') וחיה מושקא שניאורסון

הנשיא הראשון של הארגון היה משה אליעזר קרמר, אחריו כיהנו בתפקיד בנו חיים זלמן וכן דוד שיפרין, מחסידי חב"ד הראשונים בארצות הברית. תחת הארגון פועלת גם ספריית חב"ד, בקראון הייטס שבניו יורק ובה כ-300,000 ספרים. משרדי האגודה ממוקמים במרכז חב"ד העולמי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר הדוברות.
  2. ^ לפני כן היה לאגודת חב"ד חלקה בבית קברות יהודי בסטטן איילנד, בשם "אחוזת ישראל" (מקור ההערה ובפנים הערך: שלום דובער לוין, תולדות חב"ד בארצות הברית, נדפס: תשמ"ח, עמוד שמא, בהערה השמאלית מלמטה [מספר *])


ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.