תמחור דינמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, עילגות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, עילגות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

תמחור דינמי, המכונה גם תמחור גל, תמחור מותאם ביקוש, או תמחור מבוסס זמן הוא אסטרטגיית תמחור בה עסקים מגדירים גמישות מחירים עבור מוצרים או שירות המתבסס על דרישות השוק הנוכחיות.[1] עסקים יכולים לשנות מחירים על בסיס אלגוריתמים שלוקחים בחשבון תמחור של מתחרים, ביקוש והיצע, וגורמים חיצוניים אחרים בשוק.[2] תמחור דינמי הוא מנהג נפוץ במספר תעשיות, כגון אירוח, נסיעות, בידור, קמעונאות, חשמל ותחבורה ציבורית. כל תעשייה נוקטת גישה שונה לתמחור דינמי, בהתבסס על הצרכים והביקוש למוצר.

תפריט מוצרים טריים ומחיריהם בדוכן מזון מהיר ברחוב עמק רפאים בירושלים

אירוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמחור מבוסס זמן היא שיטה סטנדרטית של תמחור בענף התיירות. מחירים גבוהים יותר יחויבו במהלך שיא העונה, או במהלך תקופות של אירועים מיוחדים. בסוף העונה, מלונות מוכנים לגבות רק את עלויות התפעול של הממסד, ואילו את הרווח הם עושים במהלך עונת התיירות (זהו העיקרון הבסיסי של תמחור: העלות השולית לטווח ארוך).

מלונות ושחקנים אחרים בתעשיית האירוח משתמשים בתמחור דינמי כדי להתאים את עלות החדרים וחבילות האירוח בהתבסס על היצע וביקוש באותו הרגע.[3] המטרה של תמחור דינמי בענף זה היא למצוא את המחיר הגבוה ביותר שהצרכנים מוכנים לשלם. שם נוסף לתמחור דינמי בתעשייה הוא תמחור לפי דרישה. סוג זה של אפליית מחיר משמש למצות את מירב הרווחים, כדי לנסות ולהגדיל את ההכנסות, בהתבסס על הנכונות של פלחי שוק שונים לשלם. תמחור דינמי כולל עליית מחירים כאשר הביקוש הוא גבוה וירידות מחיר, כדי לעורר את הביקוש, כאשר הוא נמוך. יש מגוון רחב של מחירים המבוססים על הביקוש לאורך היום, המאפשר למלונות לייצר יותר הכנסות על ידי הבאת לקוחות שונים במחירים שונים שהם מוכנים לשלם.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות תעופה משנות את המחירים לעיתים קרובות בהתאם ליום בשבוע, השעה ביום, ומספר ימים לפני הטיסה.[4] עבור חברות התעופה, מרכיבים שונים גורמים לתמחור דינמי, כגון: כמה מושבים יש בטיסה, זמן היציאה, וממוצע ביטולים של טיסות דומות.[5]

תמחור גודש גם הוא סוג של תמחור דינמי, ומשמעותו היא העלאת המחיר בזמני עומס. משתמשים בו לעיתים קרובות בתחבורה הציבורית ובכבישים, כדי לעודד שימוש יעיל בתחבורה על ידי שינוי זמני נסיעה והרחקתם משעות השיא. לדוגמה, בגשר מפרץ סן פרנסיסקו גובים אגרה גבוהה יותר בשעות העומס, ובסוף השבוע, כאשר אנשים נוטים לנסוע יותר.[6] זוהי דרך יעילה להגדיל את ההכנסות כאשר הביקוש הוא גבוה, וגם לנהל את הביקוש - כלומר להפחית את כמות המכוניות שנוסעות בגשר בשעות השיא, שכן יש נהגים שלא מוכנים לשלם את אגרת הגודש, ונמנעים מהנסיעה בשעות הביקוש. זה המצב גם בנתיב המהיר לפני הכניסה לתל אביב מכביש 1.

תמחור דינמי נבדק ומיושם בתחבורה על פי דרישה כגון שירות קריאת הסעה כגון אובר וליפט.[7] המערכת של אובר מבצעת התאמה דינמית של מחירי שירות, היצע (נהגי אובר) וביקוש (נוסעים המרימים יד באפליקציה של הטלפונים החכמים), והתמחור נעשה בהתאם.[8]

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמחור דינמי משמש לעתים קרובות גם בספורט, שבו הביקוש משתנה מאוד מאירוע לאירוע. למשל, כשקבוצה משיגה רצף ניצחונות, האוהדים יתלהבו ואפשר יהיה להעלות את המחיר, וכן אם יש משחק מיוחד נגד קבוצה פופולרית או מצליחה. אבל אם זה אירוע שגרתי - המחיר יצטרך להיות נמוך יותר.

מסחר קמעונאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמעונאים, וקמעונאים מקוונים בפרט, מתאימים את מחירי המוצרים שלהם על פי המתחרים, זמן, תנועה, שיעורי ההמרה ובהתאם למטרות המכירות.[9] מטרת התמחור הדינמי היא להגדיל את ההכנסות והרווחים. יש שלוש דרכים עיקריות לעשות זאת:

  • ראשית, קמעונאים יכולים להשתמש במידע על מחירים ולבצע תמחור מחודש המבוסס על המחירים של המתחרים.
  • שנית, קמעונאים יכולים להוריד מחירים כאשר הביקוש נמוך.
  • שלישית, קמעונאים יכולים להעלות את המחירים כאשר הביקוש גבוה.

אמזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמזון עוסקת באפליית מחירים בשנת 2000 עבור מספר לקוחות, הוצגו מחירים שונים בו זמנית על אותו פריט, הם הפרו את חוק רובינסון–פאטמן.[10] החברה הפסיקה זאת והתנצלה לאחר שהדבר התגלה.

צד שלישי כלשהו המוכר באמזון השתמש בתוכנה כדי לשנות את המחירים בתדירות גבוהה יותר מכפי שהיה אפשרי לביצוע על ידי אנשים, במטרה להתחרות במהירות מול מוכרים אחרים על המחיר.[11][12]

תמחור המבוסס על ערך או גמישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן אידיאלי, חברות צריכות לבחון האם מחיר המוצר שווה ערך למחיר שהצרכן מייחס למוצר. זהו ערך המבוסס על תמחור. ערך זה יכול להיות שונה מאדם לאדם, קשה לזהות מהו הערך המושלם שכן כל אדם מעריך את מחיר המוצר בצורה שונה. עם זאת, נכונות הצרכן לשלם יכולה לשמש כמדד הערך הנתפס. עם גמישות במחיר של מוצרים, חברות יכולות לחשב כמה צרכנים מוכנים לשלם עבור המוצר בכל נקודת מחיר. מוצרים בעלי גמישות גבוהה רגישים מאוד לשינויי מחיר, בעוד מוצרים בעלי גמישות נמוכה רגישים פחות לשינויים במחיר. כתוצאה מכך, מוצרים עם גמישות נמוכה מוערכים בדרך כלל יותר על ידי הצרכנים. היבט דינמי של שיטת תמחור זו הוא גמישות לשינוי ביחס למוצר, קטגוריה, זמן, מיקום וקמעונאים. עם גמישות מחירים של המוצרים השוליים של המוצר, קמעונאים יכולים להשתמש בשיטה זו עם אסטרטגיית התמחור שלהם כדי לתכנן אסטרטגיות רווח, הכנסות או אסטרטגיות למיצוי מירב רווחים.[13]

תמחור המבוסס על מתחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עסקים שרוצים מחיר תחרותי יפקחו על מחירי המתחרים שלהם ויתאימו את המחירים בהתאם. אמזון היא מובילה בשוק הקמעונאי שמשנה מחירים לעיתים קרובות, היא מעודדת קמעונאים אחרים לשנות את המחירים שלהם כדי להישאר תחרותיים. תמחור דינמי מבוסס מתחרים יכול להגדיל את המכירות, ובמיוחד אם ינצלו את היתרון כאשר מוצרים אזלו אצל קמעונאים מתחרים.

תמחור קמעונאי מבוסס זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעשיות רבות משנות את המחירים, בהתאם לשעות היממה, במיוחד קמעונאים מקוונים, הלקוחות בדרך כלל רוכשים בשעות העבודה בין 17:00 - 09:00.[14] העלאת מחירים במהלך הבוקר ואחר הצהריים והורדת מחירים במהלך הערב הוא מנהג נפוץ בתמחור דינמי.

תמחור המבוסס על זמן השירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמחור המבוסס על זמן שרות כגון אספקת חשמל כולל, אך לא מוגבל ל:[15]

  • תמחור של זמן שימוש (TOU[16]), לפיו מחירי החשמל נקבעים לתקופת זמן מסוימת על בסיס מקדמה או תשלום עתידי, בדרך כלל לא משתנה לעיתים קרובות מאשר פעמיים בשנה. המחירים המשולמים עבור האנרגיה הנצרכת במהלך תקופות אלה נקבעו מראש, דבר המאפשר לצרכנים לשנות את השימוש שלהם ולנהל את עלויות האנרגיה שלהם על ידי העברת השימוש לתקופת עלות נמוכה יותר או להפחית את הצריכה הכוללת שלהם (בתגובה לביקוש)
  • תמחור שיא קריטי לפיו מחירי זמן השימוש הם בתוקף למעט ימי שיא מסוימים, כאשר המחירים עשויים לשקף את עלויות הייצור ו/או רכישת החשמל ברמה הסיטונאית.
  • תמחור בזמן אמת לפיו מחירי החשמל עשויים להשתנות לעיתים קרובות בכל שעה (במיוחד לעיתים קרובות יותר). אות המחיר מסופק למשתמש על בסיס מקדמה או תשלום עתידי, המשקף את עלות השירות של ייצור ו/או רכישת חשמל ברמה הסיטונאית.
  • הפחתת זיכויים בשיא העומס עבור צרכנים עם עומסים גדולים שלהם הסכמים שנקבעו מראש.

תמחור של שיעור המרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיעור המרות מודדים כמה גולשים באתר הופכים לקונים. כאשר שיעורי ההמרות של הצופים לקונים נמוכה, מפחיתים את המחיר כדי להגדיל את כמות הקונים שיטה זו סטנדרטית באסטרטגיית תמחור דינמי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Dynamic Pricing definition". WhatIs.com. Retrieved April 1, 2014.
  2. ^ Arie Shpanya (2014)"Why Dynamic Pricing is a Must for eCommerce Retailers"
  3. ^ Tucker Cummings (2013) "Everything You Need to Know about Dynamic Pricing". Hospitality Net. Retrieved April 1, 2014.
  4. ^ Dr. Gabor Forgacs (2010) "Revenue Management: Dynamic Pricing". WhatIs.com. Retrieved April 1, 2014.
  5. ^ Dale Furtwengler (2011) "The Perils of Dynamic Pricing Lessons Learned from the Airline Industry". Retail Customer Experience. Retrieved April 1, 2014.
  6. ^ "Toll Schedule for State-Owned Toll Bridges". Bay Area Toll Authority. Retrieved April 1, 2014.
  7. ^ Valentine, Angelica (2015-02-05). "Uber vs Sprig: 2 Different Flavors of Dynamic Pricing". VentureBeat. נבדק ב-2015-12-19. One of the longest standing complaints of users and journalists alike is [Uber's] use of dynamic pricing, or 'surge pricing.' Dynamic pricing often flies below the radar until something you want or need costs more than usual.
  8. ^ Decker, Susan; Saitto, Serena (2014-12-19). "Uber Seeks to Patent Pricing Surges That Critics Call Gouging". Bloomberg L.P. נבדק ב-2015-12-19. Uber applied for a U.S. patent last year for 'dynamically adjusting prices for service' using mobile devices. The system measures supply (Uber drivers) and demand (passengers hailing rides with smartphones), and prices fares accordingly.
  9. ^ Arie Shpanya (2013) "5 Trends To Anticipate In Dynamic Pricing". Retail Touch Points. Retrieved April 1, 2014.
  10. ^ Anita Ramasastry FindLaw columnist Special to CNN.com (24 ביוני 2005). "CNN: Web sites change prices based on customers' habits". Edition.cnn.com. ארכיון מ-19 באוגוסט 2010. נבדק ב-29 באוגוסט 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ Michael Eisen (2011) "Amazon’s $23,698,655.93 book about flies". It is NOT Junk
  12. ^ Paul Demery (2013) "Fighting for the Buy box on Amazon"
  13. ^ Hidde Roeloffs Valk (2017) "Three dynamic pricing methods & how to implement them"
  14. ^ http://business.time.com/2012/01/09/why-monday-is-e-retailers-favorite-day-of-the-week/
  15. ^ Partially reworded from United States Energy Policy Act of 2005, sec. 1252. Smart metering
  16. ^ Time of Use Energy Metering (TOU)