שרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרק
Shrek
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על Shrek!! עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אנדרו אדמסון, ויקי ג'נסן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'פרי קצנברג
ארון וורנר
ג'ון ה. ויליאמס
תסריט טד אליוט
טרי רוסיו
ג'ו סטילמן
רוג'ר ס. ה. סקאלמן
עריכה סים אוון ג'ונס
מדבבים מייק מאיירס (שרק, Three Blind Mice)
קונרד ורנון (Gingerbread Man)
קריס מילר (Magic Mirror)
קודי קמרון (Pinocchio, Three Little Pigs)
כריסטופר נייטס (Thelonious, Three Blind Mice)
ארון ורנר (Big Bad Wolf)
אלין צ'אבט (שרק)
ג'ון לית'גו (לורד פרקווד)
ונסן קאסל (Monsieur Hood)
אדי מרפי (דונקי)
קמרון דיאז (הנסיכה פיונה)
ג'ים קומינגס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ון פאוול, הארי גרגסון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני ההנפשה של דרימוורקס
Pacific Data Images
חברה מפיצה דרימוורקס
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 במאי 2001
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, פנטזיה קומית, סרט חבר'ה, סרט שמבוסס על ספרים, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $60,000,000
הכנסות $484,409,218 (2 באוקטובר 2016)
הכנסות באתר מוג'ו shrek
פרסים ארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית
פרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר
סרט הבא שרק 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שְׁרֶקאנגלית: Shrek) הוא סרט קומדיה בהנפשה ממוחשבת משנת 2001 שבוים על ידי הבמאי הניו זילנדי אנדרו אדמסון והבמאית האמריקאית ויקי ג'נסן, והופק על ידי חברת אולפני ההנפשה של דרימוורקס. הסרט מבוסס על ספר מאויר באותו שם, מאת אמן הקומיקס היהודי האמריקני ויליאם סטייג.

הסרט מספר על שרק, עוג גדול וירוק שחי בעולם אגדות, שחי לבדו בביצה. במהרה הוא נאלץ לצאת למסע יחד עם חמור פטפטן כדי להציל נסיכה הכלואה במגדל.

השם "שרק" נלקח מהמילה היידית והגרמנית "שרעק" (Schreck), שפירושה 'פחד' או 'אימה'.

אף שהסרט מכיל לא מעט בדיחות המיועדות לקהל המבוגרים, הוא יועד בעיקרו לילדים, והיווה פרודיה על סיפורי אגדות רבים. פסקול הסרט זכה לשבחים, והוא כולל שירים של להקות שונות כמו סמאש-מאות', אנשי הבה-הה, הפרוקליימרז, וזמרים כגון ג'ייסון וייד ורופוס ויינרייט.

כשהופץ בקולנוע בשנת 2001, זכה הסרט להצלחה כלכלית וביקורתית עצומה. בזכות הצלחה זו, הצליחה חברת דרימוורקס להפוך לאחת ממתחרותיה של דיסני בתחום סרטי ההנפשה, ובפרט בהנפשה ממוחשבת.

הסרט היה הראשון אי פעם שזכה בפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר, והיה גם מועמד לפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסרט שומעים את קולו של שרק, גיבור הסרט, קורא אגדה המספרת על נסיכה אשר הוטל עליה כישוף הגורם לה להפוך בכל לילה למפלצת כעורה. הנסיכה כלואה במגדל גבוה בטירה מרוחקת ונידחת ומחכה לנשיקה מהנסיך, שהיא ורק היא יכולה להפר את הכישוף.

שרק, עוג מפלצתי, מכוער, גס-רוח בעל עור ירוק, חי את חייו השקטים בבקתה קטנה במרכז ביצה נידחת המרוחקת משאון העיר. סדר יומו כולל מקלחת בוץ, ואכילה של חרקים ומזון לא רגיל אחר. מדי פעם, מנסים אנשי הכפר השכן לצוד את העוג הענק ולהפר את מנוחתו, וזאת בשל דעה קדומה כי שרק הוא מפלצת אימתנית אשר כל רצונה בחיים הוא להרוג בני אדם חפים מפשע.

חייו הסתמיים של שרק משתנים כאשר פוגש שרק בחמור חסר שם, לא אינטליגנטי ובעל אופי פטפטני, שבעליו מסרו אותו לחיילי דולוק, בשל תכונתו המיוחדת - יכולתו לדבר. שרק מציל, ללא כוונה, את החמור, ובכך רוכש את אמונו וחברותו - דבר אשר בו הוא כלל לא חפץ בתחילה בשל היות החמור דברן וחברותי בניגוד לשרק.

לאחר החמור מגיעים אל שרק יצורים מאגדות שונות (בהם פינוקיו, הזאב הגדול והרע, פיות וכדומה) אשר התגוררו בעבר בשטחה של ממלכת דולוק, תחת שליטתו של הלורד פרקוואד. הלורד גירש את כל היצורים אל הביצה בה מתגורר שרק, בטענה כי הם מקלקלים את עולמו המושלם. במטרה להשיב את חייו למסלולם הרגיל והשלו מחליט שרק לצאת אל בירת דולוק ולהפגש עם לורד פרקוואד כדי שיסלק את היצורים שהגיעו לביתו.

החמור מדריך את שרק אל עבר טירת הלורד, שם עמדה להתקיים תחרות בין אבירי הממלכה השונים. המנצח בתחרות יזכה לבצע משימה המעסיקה את הלורד פרקוואד בימים אלו, מציאת הנסיכה פיונה. הלורד, רודן חסר-לב, אכזר ונמוך, חפץ בכל לבו להפוך למלך של דולוק. על פי ההוראות שקיבל מראי הקסמים של שלגייה, על מנת להפוך אותו למלך עליו להינשא לנסיכה. כפרודיה על תוכניות שידוכים טלוויזיוניות, מציג בפניו הראי את האפשרות לבחור בין סינדרלה, שלגייה והנסיכה פיונה, והלורד פרקוואד בוחר לבסוף באופציה השלישית.

שרק הביס את כל המתמודדים בתחרות, אשר צוו בידי הלורד להרוג את שרק, וסיכם עם הלורד כי יביא את פיונה, שעליה שומר דרקון יורק אש, ובתמורה יצורי האגדות יקבלו את ביתם בחזרה, ובעקבות כך יפנו את ביצתו של שרק.

שרק יצא למסע אל עבר הטירה האפלה והמרוחקת מדולוק, שבה שוכנת פיונה במגדל הגבוה ביותר. על הטירה שומר דרקון אכזרי, שחיסל כל אביר שניסה להיכנס לטירה. בעוד שרק מחפש אחר הדרקון, והחמור אחר הנסיכה - התהפכו תפקידיהם, כאשר שרק הוטח על ידי זנב הדרקון אל חדרה של פיונה, בעוד החמור רכש בינתיים את אהבת הדרקון, שהתגלה למעשה כדרקונית נקבה.

לאחר שפיונה, שרק והחמור ברחו בהצלחה, והשאירו את הדרקונית שבורת הלב לבדה בטירה, הם החלו את מסעם חזרה לדולוק. פיונה, אשר ציפתה לאביר על סוס לבן, נסיך מושלם ויפה-תואר מהאגדות, מופתעת לגלות כי גיבורה הוא עוג כעור וגס-רוח. כשהערב הגיע, פיונה דורשת להקים מחנה, ובנתה לעצמה מחסה בתוך מערה. שרק והחמור נותרו לישון בשטח. שרק פתח את לבו בפני החמור וסיפר לו על הרושם המוטעה שמקבלים כולם מהופעתו, וכי הם בטוחים שמולם עומדת מפלצת אכזרית וחסרת רגשות, וזאת מבלי לדעת כי פיונה צותתה לדבריו בסתר.

ביום המחרת, פיונה התנצלה על התנהגותה והכינה לשלושתם ארוחת בוקר. בהמשך צעידתם, הם נתקלו ברובין הוד וחבריו, אשר רוצים להרוג את שרק ולהציל את הנסיכה מידיו, בחושבם כי שרק חטף אותה במטרה להרע לה. לפני המתקפה, "חבורת העליזים" של רובין הוד פוצחת בשירה, ואף רוקדת ריקוד אירי. פיונה מתגלה כלוחמת קשוחה ומביסה את כולם בעזרת כישורי לחימה בלתי-צפויים. שרק, שפיתח במהלך המסע חיבה כלפי פיונה, מחליט בלבו לספר לה על כך בקרוב.

באמצע הלילה, נכנס החמור אל טחנת הקמח הנטושה בה לנה פיונה במטרה לברר את שלום הנסיכה. כשהוא מגיע, הוא רואה עוגית - מפלצת מכוערת לבושה בשמלתה של פיונה ובעלת תסרוקת דומה. בתחילה החמור חושב כי המפלצת העומדת מולו אכלה את הנסיכה, ורק לאחר מכן הוא מבין כי זו פיונה אשר עומדת מולו. היא מגלה לו את סודה הגדול: בילדותה, הוטל עליה כישוף, האומר כי בשקיעת השמש יופייה יעלם, והיא תהפוך למפלצת חסרת חן. הכישוף יופר רק על ידי נשיקת אוהב אמיתי, אשר תחזיר לפיונה את צורתה האמיתית. פיונה מספרת לחמור על הזדהותה עם מצוקות שרק ואומרת כי הסיבה להתחבאותה היא הפחד מרושם ראשוני, ומתארת את עצמה כ"מפלצת מכוערת ומגעילה". באותו הזמן ממש, שרק מתקרב עם פרח בידו, ושומע את פיונה אומרת לחמור "כיעור ונסיכה לא הולכים יחד". שרק משוכנע שהיא התכוונה לכך שעוגים ונסיכות לא יכולים להיות יחד ולא מבין את כוונתה האמיתית של הנסיכה בדבריה.

שבור לב, כועס ונעלב מדברי פיונה, פונה שרק לבדו אל עבר טירתו של הלורד פרקוואד. בבוקר, פיונה מגלה כי הלורד פרקוואד ומשמרו הגיעו לאסוף אותה אל עבר הטירה. שרק, אשר סיפר לה כי שמע את שיחתה עם החמור בליל האתמול, אמר לה כי אין לו עוד עניין לדבר איתה לעולם. פיונה מצדה, אשר חושבת כי שרק כועס על כך שלא סיפרה לו את סודה, חוזרת עם הלורד.

שרק חוזר לביצתו השוממה שבור לב ונרגן, אך שם הוא נתקל בחמור, אשר דורש חלק מן הביצה של שרק, בטענה כי גם לו היה חלק במסע שאליו יצאו יחדיו. שרק, שחשב כי החמור צחק עליו יחד עם פיונה, מנסה לגרש אותו, אך ללא הצלחה. לאחר שהקשיב שרק לחמור והבין את גודל אי ההבנה, וכי פיונה מחבבת אותו עד מאוד, הוא מתנצל בפני החמור, ומחליט להפסיק בכל מחיר את חתונתם של פיונה והלורד פרקוואד. שרק והחמור נעזרים בדרקונית אשר הצליחה לברוח מן הטירה וחיפשה את החמור אהוב לבה.

בהגיעו אל טירתו של הלורד, מתפרץ שרק במהירות לאולם החתונה בדיוק לפני שפיונה הספיקה לנשק את פרקוואד (במטרה להישאר יפהפייה) ואמר לה כי פרקוואד חפץ להתחתן אתה לא בשל אהבתו אליה אלא רק בשל רצונו למלוך. פיונה הפגועה נוזפת בו, אולם בסתר לבה היא מבינה משתיקתו כי הוא באמת אוהב אותה. פיונה מחליטה לחשוף בפניו ובפני הקהל כולו את סודה. פרקוואד נגעל ממראה אשתו, ומצווה להשליך את זוג העוגים לכלא. בשומעו את שריקת העזרה של שרק, החמור פרץ אל תוך האולם עם הדרקונית אשר טרפה את הלורד ופלטה את כתרו.

לאחר נשיקה של שרק ופיונה, היא נשארת בצורת עוגית משום שזו היא צורת אהבתה האמיתית. חתונתם של שרק ופיונה מתרחשת בביצה. הסרט מסתיים בתמונתם של שרק ופיונה בכרכרת הבצל שלהם, נוסעים אל עבר השקיעה. תמונה זו מופיעה כסוף של ספר האגדה "שרק", המסתיים במשפט "והם חיו מכוערים ומאושרים, עד עצם היום הזה".

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שרק (דמות)
שרק, מתוך הסרט הראשון בכיכובו. מבחוץ אכזרי, מפחיד וחסר רגישות, מבפנים רך פגיע ועדין

שרקאנגלית: Shrek) הוא עוג ירוק, המדובב בסדרת הסרטים על ידי השחקן מייק מאיירס ובעברית על ידי הזמר יובל דור.

שרק, לעומת פיונה נולד כעוג ולא כבן אדם, הבדל שמשפיע על יחסה אליו.

שרק, הרגיל להיות בודד בשלוותו, מאבד אותה כאשר כל היצורים הקסומים ממלאים את אזור ביתו על פי פקודת הלורד פאקוורד. שרק מתעצבן ופונה יחד עם החמור לממלכתו, 'דולוק', משם הוא נשלח להציל את הנסיכה פיונה, משימה שאם תצליח, על פי מילותיו של הלורד, תחזיר את הביצה השלווה של שרק. אט אט, שרק מבין שמצא את אהבתו האמיתית ועובר תהליך חשוב ומשמעותי שמשנה את חייו לגמרי. בסוף הסרט, שרק מונע את החתונה בין פיונה לפאקוורד וזוכה בליבה.

על פי שמועות שלא אושרו על ידי דרימוורקס מבוססת דמותו של שרק על אדם אמיתי בשם מוריס טייה, שהיה מתאבק ומשורר. הוא נולד בשנת 1903 וסבל מאקרומגליה, מחלה נדירה שבה עצמות כפות הידיים, כפות הרגליים והגולגולת ממשיכות לגדול באופן לא פרופורציונלי.

פיונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנסיכה פיונה
פיונה כעוגית. תמונה מתוך הסרט שרק 2 (2004)

הנסיכה פיונהאנגלית: Princess Fiona) מדובבת בסרטים על ידי השחקנית קמרון דיאז ובעברית על ידי שרונה נסטוביץ'.

בילדותה, נפלה על פיונה קללה נוראית שעל פיה היא הופכת לעוגית לאחר שקיעת השמש בכל יום. הוריה, מלכי ממלכת 'הרחק הרחק מכאן', על פי הצעתה של הפיה הסנדקית, העבירו אותה אל תוך מגדל גבוה המוקף בלבה ונשמר על ידי דרקון אימים. רק כאשר היא תינצל על ידי אביר שיתאהב בה אהבת אמת הקללה תוסר. פיונה ניצלת לבסוף על ידי שרק, עוג בעצמו, ולאחר אירועי הסרט הם מתאהבים ומתחתנים.

החמור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חמור (שרק)
החמור, פטפטן בלתי נסבל וחייכן

החמוראנגלית: Donkey) מדובב על ידי השחקן אדי מרפי בסרטי שרק ובעברית על ידי השחקן ליאור כלפון.

הוא ניצל בתחילת הסרט על ידי שרק ואט אט נוצר קשר חברותי ביניהם, תוך כדי מסע קשה של שניהם לעבר הטירה בה כלואה פיונה וחזרה. החמור הוא פטפטן, חייכן, בלתי נסבל, נודניק, מציק, ודמות קומית מלאת חיים.

הלורד פרקוואד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לורד פרקווד

הנבל הראשון ששרק פוגש, שולט בשטחה של ממלכת דולוק, הלורד גירש את כל היצורים אל הביצה בה מתגורר שרק, בטענה כי הם מקלקלים את עולמו המושלם. הלורד, רודן חסר-לב, אכזר ונמוך למדי, חפץ בכל לבו להפוך למלכה של דולוק. על פי ההוראות שקיבל מראי הקסמים של שלגייה, על מנת להפוך אותו למלך עליו להינשא לנסיכה.

בסוף הסרט נהרג על ידי הדרקונית אשר אכלה את הלורד ופלטה רק את כתרו. בסרטון שרק 4D הדרקונית הוציאה אותו מבטנה וקברה אותו בבית קברות והוא מוצג כרוח רפאים.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש לחם הג'ינג'ר ("ג'ינג'י")[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש לחם הג'ינג'ר (מבוסס על מעשיית הילדים "איש לחם הג'ינג'ר", Gingerbread Man), המכונה עקב כך "ג'ינג'י", הוא איש-עוגייה אמיץ, אשר לא מוותר לאף אויב. בסרט הוא נראה לראשונה כלוא בטירתו של הלורד פארקוואד כשהוא סובל עינויים אך לא מוכן לגלות פרטים סודיים.

הדרקונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרקונית אדומה ששמרה על הטירה שפיונה והרגה כל אביר שניסה להיכנס לטירה, היא נקשרה מאוד לחמור מאז שגילה שהיא נקבה.

היצורים מן האגדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצורים מן האגדות כמו הזאב, כיפה אדומה, שלושת החזירונים, העכברים העוורים, פינוקיו ועוד, הם דמויות מהאגדות המופיעות בכל סדרת הסרטים. הם נראים לראשונה לאחר פלישתם לביתו של שרק עם שאר היצורים מהאגדות בסרט.

ראי הקסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראי הקסום משלגיה ושבעת הגמדים. בסרט הראי נלקח ללורד פרקוואד והיה שייך לו הוא שירת ועזר לו לבחור נסיכה לה יינשא. לאחר שפארקווד מת הראי השתחרר.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, השחקן כריס פרלי היה מועמד לדבב את קולו של שרק, אך לאחר מותו, מייק מאיירס קיבל את התפקיד. לאחר שהקליט את כל שורותיו בסרט, הוא התבקש להקליט אותן מחדש עם מבטא סקוטי, שהתאים יותר לסרט לדעת הבמאים.

דמות מדבב/ת לאנגלית מדבב/ת לעברית
דמויות ראשיות
שרק מייק מאיירס יובל דור
הנסיכה פיונה קמרון דיאז שרונה נסטוביץ'
חמור אדי מרפי ליאור כלפון
דמויות משניות
לורד פרקווד ג'ון לית'גאו יהויכין פרידלנדר
ג'פטו כריס מילר עוזי פוקס
ראי הקסם יואב בר-לב
הזאב ארון וורנר יורם יוספסברג
פינוקיו קודי קמרון שרון כהן
ג'ינג' קונראד ורנון שמחה ברבירו

פרודיות ובדיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "טירת דולוק" היא פרודיה מובהקת על פארקי השעשועים של דיסנילנד. היא, כמו מתקני דיסני, מכילה בתוכה ביתן כרטיסים, שער מסתובב לכניסה, סדרנים הלבושים בתחפושות משעשעות, חנות מזכרות, סיורי כרכרה עם סוסים, וסרטון הדרכה על העיר דולוק, המזכיר את האטרקציה "זה עולם קטן".
  • לפי השערות שונות, ההשראה לדמותו של לורד פרקוואד היא מייקל אייזנר, אחד ממנהלי דיסני לשעבר, אשר פיטר את מנכ"ל דרימוורקס הנוכחי, ג'פרי קצנברג, מחברת האנימציה של דיסני, בשנת 1994.
  • בתחילת הסרט, רואים את אבא דוב אמא דובה וילד דוב מאגדת זהבה ושלושת הדובים בתוך כלובים אך אחר כך ניתן לראות כי בביצתו של שרק נוכחים האבא והבן אך האם חסרה. לאחר החזרה מהטירה שבה הייתה כלואה פיונה, עת שרק מסביר לחמור את רגשותיו, הסצנה נחתכת אל חדר השינה של הלורד פרקוואד, שם ניתן לראות מה עלה בגורלה של אמא-דובה: היא נהפכה לשטיח.
  • במהלך מסע ההצלה של פיונה מהטירה, אומר שרק לפיונה "Well, I have to save my ass", משפט שדובב לעברית כ"אני צריך לשמור על ישבני וגם להציל את החמור" - המילה Ass שימשה באנגלית בכפל משמעויותיה: ישבן וחמור. בזמן הקטע הזה, ניתן לראות ברקע ספר בישול הנושא את הכותרת "כיצד לאכול אביר".
  • בסצנה שבה נראה חדר השינה של פרקוואד, מאחורי מיטתו תלויים מספר דיוקנאות שלו. באחד מהציורים ניתן לראות את פרקוואד עולה מתוך הים. זוהי פרודיה על הציור מתקופת הרנסאנס, "הולדת ונוס", מאת בוטיצ'לי, שבו עולה ונוס מן הים באותה הצורה בדיוק.
  • בסצנת הקרב בין פיונה לרובין הוד וה"אנשים העליזים", פיונה קפצה באוויר, קפאה במקומה למשך כמה שניות, והמצלמה הסתובבה סביב גופה. זוהי בדיחה על סצינות הקרב המקובלות בסרט "מטריקס".
  • בסרט השני בסצנה שבה שרק וחמור פוגשים לראשונה את החתול במגפיים, ובה הוא מנסה לתקוף את שרק בשליחותו של המלך, יש קטע שבו הוא מזדחל לתוך חולצתו של שרק ואז פורץ החוצה מתוך החולצה בקריעה כלפי חוץ, כשגופו של החתול זקוף, ידיו צמודות לגוף והוא מעין לוחש לחישת נחש. הקטע הזה הוא פרודיה על סרטי "הנוסע השמיני", בקטעים שבהם הזינומורףחייזר) בוקע מתוך חזהו של הקורבן שבתוכו נולד.

המחזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עובד למחזמר בתיאטרון ברודוויי, עלה ב-14 בדצמבר 2008 וזכה להצלחה אדירה. המחזמר היה מועמד לזכייה בפרסים רבים כגון: שמונה פרסי טוני (כולל ל"מחזמר הטוב ביותר"), שנים עשר פרסי "דרמה דסק", עשרה פרסי "מעגל מבקרים חיצוני" ועוד. המחזמר זכה בפרס טוני על "עיצוב התלבושות הטוב ביותר".

המחזמר תורגם לעברית והוצג בהיכל התרבות במהלך אוגוסט 2010 בבימויו של עוז מורג. שיחקו בו דביר בנדק בתפקיד שרק, יעקב כהן בתפקיד דונקי, ציון ברוך בתפקיד לורד פרקוואד, דנה פרידר בתפקיד פיונה וטל מוסרי בתפקיד פינוקיו.[1]

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס אוסקר לשנת 2002 ולהצלחה אדירה ברחבי העולם, שהביאה ליצירת מספר סרטי המשך, אשר יצאו אחת לשלוש שנים. סרטי ההמשך הם שרק 2, שרק השלישי ושרק לנצח. בנוסף יצאו שלושה סרטונים קצרים - האחד בתלת־ממד המספר על ירח-הדבש של שרק ופיונה, השני שילב סיפור חג מולד בעלילות הגיבורים והשלישי מספר על מה שקורה בליל כל הקדושים הראשון של הילדים שלהם. בנובמבר 2011 יצא הסרט: החתול של שרק, סרט ספין אוף לסדרת הסרטים של שרק.

שרק 4D[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שרק 4-D

Shrek 4-D הוא סרטון מיוחד בתלת־ממד שיצא בשנת 2003 מחברת דרימוורקס והופץ בפארק יוניברסל ובעקבות הצלחתו יצא גם בתקליטור DVD.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרטון מספר על ירח-הדבש של שרק ופיונה אבל תלוניוס, העוזר של לורד פרקוואד חוטף את פיונה ודוהר עם פיונה על סוס. שרק וחמור דהרו עם הכרכרה שלהם עד שתלוניוס, הסוס שלו ופיונה נעלמו ושרק וחמור מגעים לבית קברות ששם קבור לורד פרקוואד. חמור מאוד פחד וחשב שיש בבית הקברות רוחות רפאים ואז הגיעה הרוח של פרקוואד עם דרקון מפסל שחי ופרקוואד אמר שפיונה צריכה למות כדי שהוא יתחתן איתה והוא יהיה המלך של עולם המתים ודרקונית, אשתו של חמור מגיעה להציל את שרק וחמור. אחרי זה תלוניוס קושר את פיונה לרפסודה שקרובה למפל כדי שפיונה תמות ואז היא תהפוך לרוח אבל דרקונית, חמור ושרק הצילו את פיונה ואז דרקונית ירתה אש ברוח של לורד פרקוואד ואז פרקוואד התפוצץ. בסוף דרקונית לוקחת את שרק, פיונה וחמור לבית מלון ששרק ופיונה יהיו בירח הדבש שלהם.

הסרטון נקרא שרק 4D אף על פי שהוא בתלת־ממד. הממד הרביעי הוא המים, הרוח והאפקטים הנוספים שמרגיש הקהל שיושב באולם וצופה בסרט בזמן שהדברים מתרחשים על המסך. הסרט הופץ ב-DVD, בו לא ניתן להוסיף את הממד הרביעי, לכן הוא נקרא שרק 3D.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שרק (מייק מאיירס) הגיבור הראשי, עוג ירוק שהציל את פיונה מרוחו של לורד פרקוואד.
  • הנסיכה פיונה (קמרון דיאז): אשתו של שרק, נחטפה על ידי תלוניוס, העוזר של לורד פרקוואד.
  • חמור (אדי מרפי): חמור מדבר שעזר לשרק להציל את פיונה.
  • לורד פרקוואד (הרוח) (ג'ון לית'גאו): רוחו של לורד פרקוואד, האויב של שרק. בגלל שפרקוואד נאכל על ידי דרקונית והוא מת הוא רצה שפיונה תתחתן איתו. כדי לעשות את זה היא צריכה למות כדי להפוך לרוח ושפרקוואד יהיה המלך של עולם המתים.
  • תלוניוס: העוזר הטיפש של לורד פרקוואד.
  • דרקונית: אשתו של חמור, עוזרת לשרק וחמור להציל את פיונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]