שיחת משתמש:ביקורת/לביקורת איכות ויקיפדיה העברית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת ביקורת בנושא תגובה על גליון 1

תגובה על גליון 1[עריכת קוד מקור]

שורש האתגר אותו העלת כאן, הוא שורש ההבדל בין אנציקלופדיה שיתופית לאנציקלופדיה קניינית. באנציקלופדיה קניינית יש היררכיה של עורכים, כאשר התפקיד הבסיסי של העורך הראשי הוא ליצור קווים מנחים אחידים לא רק לכתיבה באנציקלופדיה אלא לרשימת התכנים שלה. בוויקיפדיה ישנם מאמצים רבים לקבוע מדיניות וקווים מנחים, אבל בסופו של דבר כל ערך נבחן לגופו.
יש בכך מן הצדק: הכל נכתב בהתנדבות, המקום הוירטואלי הוא אינסופי, אז לאחר הסינון הראשוני של חשיבות אנציקלופדית אובייקטיבית בהתאם לקווים מנחים, לא באמת ניתן לקבוע חשיבות של ערך בהשוואה לערכים אחרים שמופיעים או לא מופיעים ממגוון סיבות. אולי כ"ראיה נסיבתית" לצורך דיון החשיבות.
יש בכך מן הפסול: כפי שתיארת כאן, תופעה שהולכת ומתרחבת, ככל שהערכים "נמוכים" יותר קהל הכותבים הפוטנציאלי מתרחב. החשיבות העצמית האולי מוצדקת במבט מיקרו מתעלמת מהתוצר הכללי - בסופו של דבר וויקיפדיה היא מיזם שחלקיו משלימים זה את זה, ככל אנציקלופדיה והרבה יותר מכך. במבט מאקרו הקורא מקבל אנציקלופדיה מוצפת בכמות מתישה של ערכים ותתי-ערכים שוליים יחסית.
בעוד בוויקיפדיה האנגלית קהל העורכים הנרחב מפצה על כך בכתיבת שפע של ערכי איכות אמיתיים, בוויקיפדיה העברית המאזן בין ערכי איכות לערכי שוליים הולך ומתדרדר. (תנו הצצה למיוחד:דפים_חדשים ובידקו כמה אחוז מן הערכים עוסק בתתי-ענפים של בידור לעומת אחוז הערכים העוסק בערכים מרכזיים במדע וטכנולוגיה. ולא בגלל שאין מחסור בכאלו. בידקו את ארכם ופרטנותם הטרחנית של ערכי חדשות חולפים מהשנים האחרונות לעומת ערכי חדשות ישנים יותר אבל בעלי חשיבות היסטורית). מחסור בערכים מקצועיים הוא דבר אחד, בסוף אנו וויקיפדיה קטנה, אבל מחסור כשהוא מתקיים לצד הצפה של ערכים ש"שורדים" חשיבות זה נהיה אחרת. הפתרון האמיתי היחיד הוא מדיניות חשיבות שאינה מתחשבת רק במיקרו אלא גם במאזן הכללי. לא ניתן להרשות ערך עצמאי על תת-ענף על עוד הגזע חסר. למדיניות כזו יהיה מחיר משמעותי, אך התועלת שתופק חיונית להמשך קיום ויקיפדיה כרפרנס שמכבד את עצמו. דוד - שיחה 14:55, 1 במאי 2023 (IDT)תגובה

תודה על תגובתך. מדרג חשיבות מתוכנן (במובן של משק מתוכנן) הוא רעיון אפשרי. אבל עוד לפני כן, אי-קיומו של רף חשיבות בתחומים רבים, והפיתוי - גם אם לא מודע - של ויקיפדים פעילים להשאיר שטחי חשיבות אפורים רחבים, שנוצר בתורו מהעובדה שדיוני חשיבות כמעט לא צריכים לכלול... ובכן, דיונים - כך שכוח ההכרעה נשאר כל העת בידי יחידים במקום בידי מדיניות אחידה וכתובה מראש, גורמים לכך שכמו במקרה שהצגתי, קורה שאנחנו נופלים מראש מאובייקט שיש לו מקום באנציקלופדיה מאוד מכלילנית לאיזוטריה ומידע גולמי (לשם משל: אנציקלופדיה מכלילנית ובלתי מוגבלת מקום, עשויה לייחד פרק בכל ערך על יישוב שיעסוק בצמחייה שאותה המועצה המקומית בחרה לנוי הרחובות. אבל היא לא עשויה לייחד באותו פרק טבלה של מזיקים שונים שפגעו באותה צמחייה מסודרת למופת לפי שנים...). ביקורת - שיחה 16:45, 1 במאי 2023 (IDT)תגובה