משתמש:ביקורת/לביקורת איכות ויקיפדיה העברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבהרה: דף זה מכיל הרהורים אישיים לביקורת איכות ויקיפדיה העברית. ההתייחסות לערכים ספציפיים מטעמי נוחות וכהדגמה בלבד לבעיות שנוגעות לערכים רבים

גליון 001[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך: 01/05/2023

דיוק בשמות ערכים והערה על חשיבות אנציקלופדית ומהות אנציקלופדית

ויקיפדיה נחשבת בצדק 'האנציקלופדיה של האנציקלופדיות', אבל למרות זאת חשוב לזכור שיש דברים שלא היו נערמים אפילו באנציקלופדיה הכי־ענפית. תחשבו על 'אנציקלופדיה של הכדורגל הישראלי', אנציקלופדיה שמתמקדת לא בכל ענף הספורט אלא בכדורגל, ובכדורגל ישראלי דווקא. סביר להניח שנמצא בה ערכים על כל המאמנים של קבוצות שהיו בליגת־העל, ערכים על מנהלים אולי גם בליגות נמוכות יותר, שופטי כדורגל וכיוצא בהם. האם ב'אנציקלופדיה של האנציקלופדיות' ראוי לתת ערך לכל אחד מהדמויות או הקבוצות שיופיעו ב'אנציקלופדיה של הכדורגל הישראלי'? אולי.

אבל גם באנציקלופדיה הזו, סביר להניח שלא יכללו רשימת היסטוריית מפגשים ואינטראקציות בין כל קבוצה בליגת־העל לכל קבוצה אחרת. רשימה כזו תופיע - אם וכאשר - באסופת רשומות ייעודית של המועדונים או של הענף, בצורת תיעוד היסטורי. זהו מידע מסוג שמטבעו אינו אנציקלופדי, אלא חומר גלם תיעודי של הענף.

ההצדקה לקיומו של ערך כמו "היריבות בין בית"ר ירושלים לבין בני סכנין", אם קיימת, נובעת מהופעה תדירה־יחסית בתוכניות האקטואליה של אייטמים שקשורים לאיבה מסורתית (או מיתית) בין אוהדי הקבוצות. איבת אוהדים היא דבר שכיח, לפעמים ראוי לאזכור בתוך הערך על הקבוצות, במילים ספורות. ובקצת יותר הרחבה כאשר האיבה גלשה לדברים שיש להם חשיבות בהיסטוריה של המועדונים או מעבר להם. ולכן לדעתי אין חשיבות לערך כזה, גם אם הכותרת שלו הייתה משקפת את תוכנו והוא היה נקרא "היריבות בין אוהדי קבוצות הכדורגל בית"ר ירושלים ובני סכנין". אבל אם זה הוא נושא הערך, ל'היסטוריית המפגשים' אין כל שייכות אליו. זה פרק שאם נותנים לו מקום באנציקלופדיה, זה אמור להיעשות בתוך או כתת-ערך של הערכים הל הקבוצות עצמן לצד היסטוריית המפגשים של הקבוצות הללו עם כל הקבוצות שעמן נפגשו. דבר כזה לא יעלה על הדעת אפילו באנציקלופדיה סופר־ממוקדת־ענף.

בהעדר כללי חשיבות ברורים ומוצקים. והעדר הסבר ברור מה היא אנציקלופדיה - לא נתפלא לגלות שהטיעונים המרכזיים שהועלו בשעתו והובאו להשארת הערך המדובר היו: א. תומכ.ת בהשארת הערך. ב. גינוי למנהג לדרוש הבהרת חשיבות. ג. הערך נורא מעניין. ד. יש חשיבות.

עד כאן לשבוע זה. ושיהיה לנו בהצלחה. דרוש מיזם איכות לוויקיפדיה העברית.

שתהיה לכולנו ביקורת בונה.

תוספת מאוחרת בשולי הדברים: מתברר שאכן קיימת קטגוריה:יריבויות בספורט ולה מקבילה מפותחת מאוד בוויקיפדיה האנגלית - מדובר בצרור ערכי רשימה המפרטים את המפגשים בין קבוצות שונות ברמת פירוט לא אנציקלופדית שלא מקובלת בוויקיפדיה העברית. חלק מהערכים כולל פירוט תרבותי רחב יותר ואולי יש לו מקום באנציקלופדיה מכלילנית, מה שמערער חלק מהביקורת דלעיל. --ביקורת