שיחה:חומריו האפלים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיון

למרות הכוונה הטובה, אין בתמונה שהועלתה טעם, גם אם לא הייתה תקועה, תרתי משמע, באמצע הערך. את הקשר שלה לטרילוגיה אפשר להבין רק אם קראת את סופו של הספר השלישי, ובלי זה היא נראית די תלושה וחסרת קשר. זה שמשהו נמצא בויקי האנגלית לא אומר שצריך לאמץ את זה בהכרח. גדי אלכסנדרוביץ' 19:27, 20 מרץ 2005 (UTC)

שינוי הכתוב על הספר השלישי[עריכת קוד מקור]

מה שהיה כתוב הוא: " ויל וליירה נכנסים לתוך בטעות לתוך עולם המתים אולם מצליחים לצאת ממנו ע"י הסכין. הטרילוגיה מסתיימת בניצחון של הכוחות של לורד עזריאל על הסמכות, ניצחון שמושג כאשר ליירה וויל מקיימים יחסי מין, דבר המונע את ההשתלטות של כוחות הסמכות על העולם. לאחר הניצחון, מובהר לוויל ולליירה כי הם ייאלצו להיפרד מכיוון שהסיבה ליצירת הרפאים היא השימוש בסכין המועדן ולכן יש צורך לסגור את כל הפתחים שהסכין יצר."

מחקתי זאת כי לדעתי זה פשוט לא נכון. ויל וליירה נכנסים בכוונה אל עולם המתים כדי להציל את רוג'ר. לורד עזריאל לא בדיוק מנצח את הסמכות, וה"נצחון" לא מושג כאשר ויל וליירה מקיימים יחסי מין אלא לפני זה. בספר גם לא מצויין בפירוש שהם מקיימים יחסי מין (למרות שאפשר לנחש שזה מה שהם עושים) ולכן לא כדאי לכפות את המידע הזה על הקורא. שכתבתי את החלק העוסק בספר השלישי - כמובן, במחיר קיצוץ נוראי. זה הספר העמוס מבין השלושה, ולכן גם הכי קשה לנסות לתמצת אותו בלי לכתוב הררי מידע. גדי אלכסנדרוביץ' 19:44, 10 יולי 2005 (UTC)

לא אתווכח, אין לי את הספר על ידי. טרול רפאים 20:10, 10 יולי 2005 (UTC)

למה כן דובים[עריכת קוד מקור]

החזרתי את הקישור ל"דובים" שכן למרות שהדובים בספר לא מתנהגים כמו דובים רגילים, בבסיסם הם כן דובים, ולכן קורא שירצה יותר מידע על טיב היצורים שבספר, ימצא את המידע הזה בקישור. את התוספות (תבונה, שריון) הוא מוצא בערך זה ממש. גדי אלכסנדרוביץ' 21:14, 14 יולי 2005 (UTC)

מאמר מומלץ?[עריכת קוד מקור]

מה? מי? מתי? למה לא הודיעו לי? איפה בדיוק החליטו שהמאמר מומלץ? אני לא רואה אותו בויקיפדיה: מאמרים מומלצים או ויקיפדיה:מאמרים מומלצים/הוספה למומלצים. אני מאוד אשמח לראות את הערך הזה מומלץ (הוא עוד זקוק לכמה שכתובים לפני כן) אבל לא רתמנו קצת את העגלה לפני הסוסים? גדי אלכסנדרוביץ' 18:51, 1 ינואר 2006 (UTC)

משתמש חדש הוסיף את התבנית בשוגג. אני כבר כותב לו. גילגמש שיחה 18:53, 1 ינואר 2006 (UTC)

יפה מאוד שאנשים תיקנו פה דברים אבל יש עוד כמה דברים:[עריכת קוד מקור]

1."...על סוג של חלקיקים אלמנטריים המכונה "אבק" (Dust), והוא בעל התכונה שהוא נמשך למבוגרים אך לא לילדים."-אולי רק אולי צריך להזכיר את העובדה שזה לא אבק רגיל (לפי דעתי ההגדרה "סוג של חלקיקים אלמנטריים" לא מספיקה פה) .

2."...לפני המעבר מקבלת ליירה מראש קולג' ג'ורדן מכשיר קסום הנקרא אלתיומטר, ומסוגל לענות על כל שאלה אם יודעים לקרוא אותו (מלאכה קשה ומורכבת). " צריך להזכיר פה שליירה לומדת להשתמש בו לבדה למרות שיש אנשים שהמקצוע שלהם הוא לקרוא בו וגם ישנם מספר ספרים(3 אם זכרוני אינו מטעני) ושהיא שוכחת איך לעשות זאת כאשר היא "הופכת" למבוגרת ("יחסי המין" עם רוג'ר).

3.".... השניים מגלים כי באותו עולם מסתובבים "רפאים" (Specters) - יצורים שילדים אינם יכולים לראות, ואשר תוקפים מבוגרים ושואבים מהם את החיים..."- חזרתי לספר לבדוק את זה כי לא הייתי בטוח, אבל בשום מקום לא מוזכר שהרפאים הם "שלדים" .

4."... ויל וליירה משיגים את הסכין תוך מאבק באדם שנושא אותו, אולם ויל נפצע תוך כדי המאבק ומאבד שתי אצבעות ..." - ויל ולירה לא נאבקים באדם שנושא אותו!! הוא זקן וקשיש נחמד... הם נאבקים בנער שגנב מנושא הסכין, את הסכין בכדי לנסות ולהינצל מהרפאים.

5."...ויל מצליח להציל את ליירה מידי הגברת קולטר שחטפה אותה והותירה אותה מורדמת..." - היא לא 'הותירה' אותה מורדמת! היא טיפלה בה כל הזמן כאשר היא מרדימה אותה כל כמה שעות מחדש.

6."...ולהביס במחיר חייהם את מטאטרון.."שגיאת כתי- זה מטטרון בספר (למרות שבברית החדשה בתרגום לעברית זה מופיע כמטאטרון אם אני לא טועה)

7. "...זאת מאחר שאף אדם אינו יכול לחיות יותר מדי בעולם שבו לא נולד מבלי לגרום נזקים כבדים לבריאותו..."- לא רק לבריאותו גם לשלמות העולם שלו והעולם שבו הוא שוכן.

נראה לי שיש עוד אבל לא משנה כבר....

הדעות שלי:
  1. מצד אחד אתה אומר שההגדרה הנוכחית לא מספיקה, ומצד שני אתה מבקש להוריד אותה לגמרי. לדעתי ההגדרה הנוכחית מתאימה: היא מתארת את האבק כפי שהוא מתואר בתחילת הספר הראשון (בפעם הראשונה שבה הוא מוזכר), כך שספוילר אין כאן. מצד שני, היא מפורטת יחסית כדי להבהיר מה זה אבק בצורתו הבסיסית (חלקיק אלמנטרי) ומה הייחוד שבו, שהופך אותו לשונה משאר החלקיקים האלמנטריים (ההימשכות שלו למבוגרים).
  2. יחסי המין עם ויל, כוונתך. לדעתי אין צורך לפרט במקום הזה, אלא רק במקומות הרלוונטיים (ונראה לי סביר להוסיף את הנקודות שציינת).
  3. ואכן, גם בערך לא טוענים שהם שלדים, אבל הכתיבה כנראה גרועה. "יצורים שילדים אינם יכולים לראות" כנראה יהיה ברור יותר כ"יצורים אשר ילדים אינם יכולים לראותם".
  4. עניין של הגדרה. הנושא של הסכין, בהקשר הזה, הוא מי שהחזיק אותו אצלו. אפשר לתקן כדי שיהיה יותר ברור.
  5. אני לא ממש רואה את ההבדל. היא הותירה אותה במצב של הרדמה. אתה חולק על זה?
  6. לא קראתי את הספר בעברית ולכן אני לא יודע מה התרגום ה"רשמי". אני לא חושב שיש כאן מקום לטענה של "שגיאת כתיב", כי לדעתי אפשר לתרגם את השם גם בצורה זו. במבחן גוגל מטטרון מנצח, אז אם גם ניקח בחשבון את זה שהוא התרגום הרשמי, כדאי לשנות אליו.
  7. את זה אני לא זוכר. תוכל להביא ציטוטים מהספר שמצדיקים זאת?
בברכה, ותודה על ההערות, גדי אלכסנדרוביץ' 18:57, 20 מרץ 2006 (UTC)

תגובה חוזרת-

  1. אני בשום מקום לא אמרתי שצריך להוריד את ההגדרה פשוט לציין שזה לא אבק רגיל .
  2. (5) אני לא חולק על זה שהיא השאירה אותה בהרדמה .. זה פשוט עניין של משחק בקטנות אבל עדיין היא לא השאירה אותה מורדמת, אלא היא דאגה שהיא תישאר מורדמת ע"י השקייתה בסם מרדים שהכינה במקום עניין של מילים.
  3. (6) התרגום הרשמי בספר הוא מטטרון (בדוק) ולפי דעתי עדיף להיצמד למקור.
  4. (7) ציטוט מהספר-"אמרה זפניה:"האבק אינו קבוע .אין כמות קבועה מאז ומעולה.."אחרי זה הם ממשיכם לדבר קצת אבל העיקרון הוא שאם החלון של המתים נשאר פתוח וכל האנשים עוזרים לאבק להשאר איפה שהוא צריך במקום לעבור בין העולמות ולחורים אז הכל טוב ,אבל אם זה לא קורה אז יש חור בעולם והאבק זורם לחורים השחורים ונעלם וזה פוגע בעולמות וביצורים המודעים שבו.
התגובה שלי:
  1. ייתכן שלא הבנתי בדיוק למה התכוונת. אני חשבתי שמספיק לומר שה"אבק" הוא סוג של חלקיקים אלמנטריים כדי שיהיה ברור שזה לא אבק "רגיל".
  2. השאלה היא איך אפשר לשפר את הניסוח בלי לסרבל אותו, והאם צריך.
  3. בסדר גמור, אני אתקן.
  4. שים לב להבדל. הנזק נגרם כאן מכך שמשאירים חור פתוח בין העולמות, לא מכך שאדם מעולם אחד חי בעולם אחר (כמו שעשה גרומן). הסיבה שבגללה ויל וליירה לא יכולים להיות בייחד הוא שאם אחד מהם יחיה בעולמו של השני, הוא ימות מוקדם. הסיבה שבגללה הם לא יוכלו להיפגש פה ושם בעזרת הסכין היא ששימוש בו ייצור רפאים, והסיבה שאי אפשר להשאיר פתח אחד בשביל פגישה היא שהדבר פוגע בעולמות. לשתי הבעיות הללו ניסיתי להתייחס במשפט "גם הסכין המעודן אינו יכול לסייע להם, שכן מתגלה כי שימוש בסכין הוא הגורם ליצירת הרפאים, והדרך היחידה להשמידם לחלוטין ולמנוע את אובדן האבק היא סגירת כל הפתחים שנוצרו על ידי הסכין והשמדתו." גדי אלכסנדרוביץ' 07:15, 25 מרץ 2006 (UTC)

תגובה לתגובה :(נראה לי שזה האחרון...) 1.צריך לרשום האבל הוא לא אבק רגיל וזה יספיק. 2.שמסתכלים על זה הרבה אי אפשר לשפר את הניסוח בלי לתת יותר מידי מידע... אז כנראה שאני יסוג פה. 4.המשפט המתוקן נראה לי יספיק ,הוא מכסה את השער הפתוח ,השערים הנפתחים וההישארות.

פסקה שהורדה מהערך[עריכת קוד מקור]

ליירה- ליירה היא הדמות הראשית בסיפור היא חייה בקולג גורדון באוקספורד שבאנגלייה,בעולם שבו לה חבר טוב מאוד נער המטבח –רוגר. היא לא ידעה מי ההורים שלה וגילתה זאת רק בהמשך יש דמונים, היא שיחקה עם הסוענים והמשרתים ובכלל לא הייתה מלומדת וכמעט לא ידעה כלום היה הסיפור(שאבא שלה הוא מי שהיא חשבה שהוא הדוד שלה ואמא שלה היא מי שגידלה אותה הייתה מאכלנים והיא ברחה) בשלב מסויים אמא שלה באה לקחת אותה אליה בלי שהיא ידעה שזאת אמא שלה אז גם קיבלה את האלטימטר מהמסטר של הקולג אחרי מעט זמן היא ברחה מאמא שלה בגלל שהיא גילתה שהיא מאכלנים הסואנים מצאו אותה וגידלו אותה במפגש בין הסוענים היא למדה לקרוא באלטימטר ולמדה עוד על האכלנים היא יוצאה עם הסוענים להציל את הילדים שהאכלנים תפסו אותם ,פגשה דוב משוריין שנהיה החבר שלה ונחטפה על ידי האכלנים שם בעזרת דמון של מכשפה הצילה את כול הדמונים הקטועים שם היא גם פגשה את חברה רוגר היא אמרה לילדים לשמור לידם את הבגדים החמים שלהם הירגנה שרפה והבריחה את כול הילדים בעזרת המכשפות והדוב המשוריין הסוענים לקחו את כול הילדים לבייתם חוץ מרוגר ומליירה ,ליירה ורוגר טסו בכדור פורח עם אבירונט שהוא חבר של הדוב ,הדוב ומכשפות שעזרו להעיף את הכדור,היא נפלה ליד הארץ הדובים המשוריינים ונלקחה בשבי אחר כך היא שכנעה את המלך שילחם בדוב החבר שלה (שפעם היה מלך) והחבר שלה ניצח ונהיה מלך הדובים היא הלכה לאבא שלה עם החבר שלה בשביל לתת לו את האלטימטר הוא לא רצה את האלטימטר אבל כשהיא ישנה הוא לקח את החבר שלה וקטע אותו למרות שהיא ניסתה להציל אותו היא לא הצליחה והוא מת היא נכנסה דרך הפתח לעולם האחר שם היא פגשה ילד שגם בא מעולם אחר(מכדור הארץ) בעולם שלו היא פגשה מדענית שניטתה חברה שלה שגם עסקה באבק מישהו מהעולם שלה שהיה בעולם שלו גנב לה את האלטימטר כדי לתת אותו הוא אמר להם שעם הם יסיגו משהו שקוראים לו הסכין המעודן שהוא מהעולם ששנהם מצאו הוא יחזיר להם את האלטימטר הם הצליחו להסיג את הסכין אבל החבר שלה עיבד שתי אצבעות נושא הסכין הקודם אמר לו שהוא נושא הסכין ושלא ייתן אותו לאיש בעזרת הסכין הם הסיגו חזרה את האלטימטר החבר החדש של ליירה והיא הגיעו לעולם המתים ושחררו אותם פגשו את דוקטור מאלון(המדענית ) בעולם אחר התאהבו ונאלצו להיפרד בגלל שיסתבר שהסכין הוא רע והוא יוצר רוח עם כול חתיכה באוויר שלו וגורם לדליפת האבק ויל-ילד שלא הכיר את אביו אמו הייתה משוגעת הוא טיפל בה כול השנים אבל היו אנשים שחיפשו משהו בבית שלו ולכן כדי לא להחמיר את מצבה הוא העביר אותה לבית של המורה לפסנתר שלו לקח את המכתבים מאבא שלו ועזב את ביתו הוא מצא מעבר לעולם אחר פגש את ליירה עזר לה להציל את האלטימטר השיג את הסכין הציל את המתים פגש את אביו רגע לפני שהוא מת פגש את דוקטור מאלון באלום המוזר שהיא הגיעה איליו נפרד מליירה בגלל שיסתבר שהסכין הוא רע שהוא יוצר רוחות וגורם לדליפת האבק ושבר את הסכין

מאריסה-מאריסה היא אמא של ליירה היא אישה שאפתנית וגאה חסרת רחמים היא נאמנה לכנסייה והיא הקימה את ארגון הקרבת הנוער המרושע במשך הסיפור היא נעשית טובה ונחמדה ובוגד בכנסייה לטובת בייתה לורד עזריאל-לורד עריאל הוא אבייה של ליירה הוא שאפתן גדול ויודע לפקד הוא אוהב את ביתו אבל חושב שהיא סתם ילדה מעצבנת ורגילה בכלל עד שהסוענים מגלים לה הוא לא מגלה לה שהוא אבייה רוגר-רוגר הוא נער המטבח בגורדון וחבירה הטוב של ליירה שרק בגללו היא הולכת להציל את הילדים יחד עם הסוענים ואחר כך נכנסת לעולם המתים ומצילה את כולם ארגון האכלנים(הקרבת הנוער)-אירגון זה קם בעידודה של הכנסייה בגלל שהכנסייה רצתה להשמיד את האבק ובגלל שהאבק נמשך לדמונים (בגלל זה הם מתקבעים) אז שם ניתקו את הקשר בין הדמון לביין הילד לפניי שהדמון התקבע (בקיצור הם עשו דבר נורא)

הפסקה הזאת הורדה כי היא חוזרת ברובה הגדול על מה שנאמר קודם בערך. ניתן להשתמש במידע בשביל להרחיב את הערך. טרול רפאים 21:20, 19 אפריל 2006 (IDT)

בקשת הסבר לשחזור מהיר[עריכת קוד מקור]

אשמח להבין מדוע בוצע שחזור מהיר זה. מלח השמים שיחה 02:36, 11 מאי 2006 (IDT)

כבר נערכה פנייה לגילגמש בנושא. ציטוט מההסבר שניתן: "ניפוח הערך בדברים איזוטריים. מה זה משנה מה אמר הבמאי בערך על הספר? אפשר להשאיר ואפשר לשחזר. פעולת עריכה כוללת בדרך כלל מחיקה של תוכן כתוב. עורך צריך לדעת להפריד בין עיקר לטפל. בערך על הספר, התוספת הזאת נראית לי טפלה." (ניתן לראות את השיחה כולה כאן). גדי אלכסנדרוביץ' 10:10, 11 מאי 2006 (IDT)
תודה גדי על הטיפול בעניין. מלח השמים שיחה 18:58, 11 מאי 2006 (IDT)

למה שוחזרו העריכות שעשיתי?[עריכת קוד מקור]

שיניתי את הקישור למאמר "על דמונים ומלאכים" באנגלית, וקישרתי לתרגום המאמר שמופיע באתר 'חומריו האפלים'. כמו כן הוספתי קישור חיצוני לערך "דמון" מורחב שנמצא ב"אנציקלופדיית חומריו האפלים". למה הורידו את זה? Udi1 16:44, 15 יולי 2006 (IDT)

בעלילת הספר הראשון מצוין שהמכשפות יכולות להתרחק מהדמונים שלהן,אבל לא כתוב בשום מקום מה הם הדמונים.

הרג הדמונים מובילים להרג האדם?[עריכת קוד מקור]

"...באותה צורה, כשדמון מת או נהרג, האדם הקשור אליו מת גם הוא."
זה נכון? משום מה זכור לי מהספר שהיו כמה מקרים של אנשים שהדמונים שלהם נהרגו ואילו הם נשארו בחיים... אצא לחפש. Awb - שיחה 20:53, 9 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה

עריכה - "השפעות ותגובות" - הסבר לתוספת שלי[עריכת קוד מקור]

הוספתי: (לדוגמא: מרבית חיצי הביקורת של המחבר מופנים כלפי התנגדות הנצרות הקתולית למדע, ותפיסתו כ"דברי כפירה", מה שאכן מאפיין את גישת הכנסייה הנוצרית בימי הביניים, אולם אינו מתחייב כלל מן הדת המונותאיסטית עצמה ככלל, ומן הדת היהודית בפרט).

הסבר: ראשי הכנסיה הקתולית בימי הביניים אמצו תאוריות מדעיות מסוימות אותן פרשו, לכאורה, עפ"י הדת, ושללו כל גישה מדעית הנוגדת את תפיסתם. (דוגמא מוכרת לכך היא התנגדות הכנסיה למודל ההליוצנטרי של גרמי השמים בו תמך גלילאו גליליי, אשר נגד את תפיסתה של הכנסייה שאמצה את המודל הגאוצנטרי, המעמיד את כדוה"א במרכז). לפיכך, ובשל שיטות הדיכוי האכזריות בה נקטה כלפי "המדענים הכופרים", הרויחה הכנסיה הנוצרית ביושר את צמיחת האתאיזם, המבסס עצמו על המדע. אולם למעשה, הדת אינה עוסקת בשאלות מדעיות, ולכן אין סתירה בין עקרונות הדת והאמונה (שאגב - כשמה כן היא - נטולת הוכחה) באל, לבין המדע המתקדם והמשתנה עם הדורות, ע"י ביסוס תאוריות באמצעות עובדות, או הפרכתן. התלבטתי אם לציין את הדת היהודית, והחלטתי לעשות זאת, מכיוון שסביר להניח שקוראי הווקיפדיה בשפתינו האקזוטית הם רובם ככולם יהודים.

עוד הוספתי: מעניין לציין כי למרות הגישה האתאיסטית השולטת בטרילוגיה במוצהר, הרי שמבין השורות עולים דווקא סממנים דתיים מובהקים, כמו הכוונת פעולות הגיבורים (ליירה, מארי מאלון) ע"י ישות תבונית עליונה כלשהי איתה הם מתקשרים, או קיום כלשהו לאחר המוות.

הסבר: הגישה האתאיסטית אכן מוטפת בגלוי לכל אורכו של הטקסט, אולם נראה כי מבלי משים, המחבר דווקא יצר סממנים דתיים מובהקים המנחים את הטרילוגיה לכל אורכה.

סממן עיקרי היא קיומו של גורם עליון המכוון את המתרחש בעולם, ומנווט את פעילותם של הגיבורים, בצורה שאינה משאירה הרבה ליד המקרה...

זהירות - ספויילר!

כוונתי היא לאלתיומטר המנחה את ליירה, למסך המחשב ובהמשך לסמלי ה"איי צ'ינג" הסינים המנחים את מארי מאלון, לנבואה של המכשפות בדבר ליירה, וכן הלאה. מאחורי כל האמצעים הללו נמצאית ישות תבונית, שלעניות דעתי עונה להגדרות הדת לגבי "אל" (חסר דמות גוף, לא נראה, קדמון לכל הבריאה, מתקשר באמצעות נבואה, וכו' - ע"ע "י"ג העיקרים"). נראה לי כי חלומו של כל מאמין הוא ליצור קשר עם האל ולקבל הנחייה לגבי צעדיו הבאים, כפי שליירה קיבלה באמצעות האלתיומטר...

סממן דתי נוסף הוא תאור הקיום שלאחר המוות בצורת אטומים בעלי תודעה (ולא חומר פיזי בלבד), המודגמת בתאור מותו "הסופי" של לי סקורסבי, המתאחד עם האטומים של הדמון שלו הסטר, או בדבריו של ויל לליירה בסוף הספר השלישי: "אני אוהב אותך לנצח [...] עד שאני אמות ואחרי שאני אמות [...] אני אסחף לנצח נצחים, כל האטומים שלי, עד שאמצא אותך...", וכן בתשובתה של ליירה שם.

תמי

Tamar gs - שיחה 23:36, 17 בינואר 2009 (IST)תגובה

אף מילא על הגנוסיס?[עריכת קוד מקור]

קצת מופרך

דיווח שאורכב ב-13 במאי 2019[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

התיאור שלכם לגבי נושאו של ספר האבק לא מדויק. בדיוק קראתי את הספר והוא מספר על איך ליירה התינוקת הגיעה לאוקספורד. ליירה התינוקת נשלחת למנזר לשמירה אך כשמתחיל שיטפון מלקולם ואליס שתי דמויות שעוזרות במנזר לוקחות אותה ומביאות אותה דרך השיטפון ללונדון ללורד עזריאל. במהלך העלילה הם עוברים כל מני הרפתקאות, אדם מרושע רודף אחריהם במטרה לחטוף את ליירה והבד"מ וסוכנות מנוגדת לו מחפשים אחריהם

הערך דורש שכתוב רציני וכבר הונחה תבנית בנושא. אני מפנה את הדיווח לדף השיחה ומקווה שמי שישכתב את הערך יתן התייחסות לדבריך. תודה מראש. יוני דוד - שיחה 21:41, 13 במאי 2019 (IDT)תגובה

שמות הגיבורים הם אלגוריה למטרה של הספר[עריכת קוד מקור]

לורד עזריאל - הוא המלאך עזריאל (עזראיל בערבית), מלאך המוות או השטן אשתו גברת קולטר היא לילית, האישה הראשונה בעולם, קוטלת הילדים (לפי המסורת היהודית) שניהם ביחד נלחמים ב'סמכות' שהוא בעצם א-לוהים, שמתואר בספר כאדם זקן ותשוש, הורגים אותו והופכים לאבק. זהו ספר כפירה בדת המונותיאיסטית ומטרתו לקדם את האג'נדה שלו אצל הילדים במסווה של ספר מדע בידיוני. אין פלא שהשמאל העניק למחבר הרבה פרסים ועיטורים. 2A10:8001:DC9B:0:C43F:2A31:ABA3:BD66 23:28, 11 בינואר 2021 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחומריו האפלים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 20:47, 6 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחומריו האפלים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 17:46, 21 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה