שדרות מנחם בגין (אשדוד)

שד' מנחם בגין
Menachem BeginBlvd.
שדרות מנחם בגין במבט מכיכר אילן רמון, דצמבר 2023
שדרות מנחם בגין במבט מכיכר אילן רמון, דצמבר 2023
מידע כללי
על שם מנחם בגין, ראש ממשלת ישראל
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר אשדוד
שכונה ממזרח למערב: רבעים ט', ח', י', ח' והקריה ("הסיטי")
מפגשים עיקריים
קואורדינטות 31°47′06″N 34°38′59″E / 31.785022°N 34.649648°E / 31.785022; 34.649648
(למפת אשדוד רגילה)
 
שדרות מנחם בגין
שדרות מנחם בגין
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שדרות מנחם בגין היא שדרה ראשית החוצה את אשדוד ממערב למזרח הקרויה על שמו של מנהיג האצ"ל וראש ממשלת ישראל, מנחם בגין. ראשיתה במחלף עד הלום (הכניסה הדרומית) ובצומת עם שדרות משה סנה העוטפת את העיר לאורכה ממזרח, ואחריתה בכיכר המפרשים בואכה רובע המרינה ופארק המרינה במפגש עם שדרות משה דיין לאורך קו החוף.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2004, פרסמה עיריית אשדוד את תוכנית הבנייה של אוניברסיטת אשדוד[1], וב-2005 מסמך הקורא למימון המונים של המיזם.[2] במסמכי התוכנית, מופיע תכנון של רכבת קלה בשדרה בסמוך לקריה האקדמית ברובע המיוחד (קריית פרס), היוצאת מסביבת תחנת הרכבת אשדוד – עד הלום.

תוואי השדרה ואתריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדרות מנחם בגין נצמתות עם מספר שדרות בעלות חשיבות בעיר, ומהווה מוקד למסחר ותנועה רבים. השדרות עמן היא נפגשת, ממזרח למערב, הן:

  • משה סנה – עוטפת את העיר ממזרח עד רובע ב' הצפוני
  • אלטלנה – לאורך רובע י"ג ממזרח מגן דוד המלך, ולאורך רובע י"ד והמיוחד (קריית פרס) ממערב ועד שדרות ירושלים
  • בני ברית – חוצה את העיר במרכזה מרובע י"ז, הדרומי ביותר, ועד היציאה הצפונית של אשדוד
  • הרצל – חוצה את העיר מרובע ט"ו עד רבעים א' ו-ב' בצפון
  • משה דיין – לאורך קו החוף של אשדוד

כמו כן, על השדרה נמצאות כיכר גן העיר וכיכר המפרשים (יהודי סלוניקי).

מזרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלף עד הלום מתחבר לשדרה ממזרח

ממזרח לשדרה, נמצאת הכניסה והיציאה הדרומית לעיר, דרך מחלף עד הלום.

בקצהה המזרחי של השדרה, היא נפגשת עם שדרות משה סנה העוטפת את העיר ממזרח. מדרום לצומת, נמצאת הדרך לתחנת הרכבת אשדוד – עד הלום. במרחק הליכה צפונה מהצומת נמצאים פארק דיסט, וכן גשר עד הלום והפארק, בו נמצאת אנדרטת החייל המצרי האלמוני.

מצפון לשדרות בגין נמצא רובע ט' שהוקם בשנות ה-90, ומדרום, בית החולים האוניברסיטאי אסותא.

מרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

צומת אלטלנה – צומת בני ברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקטע הנמתח בין צומת שדרות אלטלנה ממזרח עד לצומת בני ברית במערב דרך שדרות המייסדים שביניהם, ניצבים זה מול זה רובע ח' ורובע י' על כל רוחבם.

מצפון, ממוקם רובע ח' שהוקם בשנות ה-70, ולצידו בשדרה הוא מציג אתרים ציבוריים רבים, ביניהם; המרכז המסחרי "כלניות", מרכז רפואי אסותא, מרכז מסחרי קטן נוסף ובניין שירותי בריאות כללית. מדרום – רובע י' שהוקם בשנות ה-90, המציג לשדרה ממזרח את "הפארק הגדול" וממערב, בואכה שדרות בני ברית, את גן יואב בן צרויה המוביל דרך מדרחוב הנושא את אותו השם, למרכזון שבפנים-הרובע.

עד צומת בני ברית, מתקיים נתיב תחבורה ציבורית על כביש השדרה, שנעשה במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית בעיר, Reway.[3]

מרכז צימר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהרת הסיטי – חוצה את שדרת המסחר, ועוברת מתחת לכיכר אילן רמון

בחלק של השדרה הנמתח מצומת שדרות בני ברית עד הרצל, מתרחשת עיקר הפעילות הערה של השדרה במתחם הנקרא "מרכז צימר" הנמצא כולו ברובע הקריה ("הסיטי"). הוא נחשב לאחד מאזורי המסחר הפתוחים ההומים בעיר. לאורך כל השדרה הבנויה בציפוף ולגובה, נמצאות מסעדות, ברים, בתיה קפה, חנויות ומשרדים.

בחלק הצפוני-מרכזי של המקטע, ממוקמת כיכר אילן רמון ("כיכר הסיטי" או "השפיץ") המחברת את הרחובות העצמאות והציונות. ומתחתיה, הכביש בשדרה ממשיך לעבור במנהרת הסיטי. הכיכר והפסל דמוי החרוט הכסוף, בעיצוב האדריכל יורם מילר, שהקנה לה את כינוייה.[4] זהו אחד ממיזמי הבנייה היקרים ביותר שנעשו באשדוד בשנות ה-90.[5] במעלה מדרגות הכיכר, ישנה קומת תצפית לשדרה ולמרינה אשדוד. בצד הדרומי של השדרה בחלק שממערב לכיכר אילן רמון, נמצאים משרדי הממשלה של העיר – משרד הפנים, שירות התעסוקה, רשות המסים, בית הדין הרבני ומשרדי הבריאות והרישוי.

בחלק המערבי, בואכה שדרות הרצל, נמצא הגן המרכזי של הרובע – פארק הסיטי הצפוני והדרומי (הנחצה בשדרה) ובו גן שעשועים ופסלים סביבתיים רבים, ביניהם "הצפרדע" המזוהה עם העיר הממוקמת בקרבת הצומת עם שדרות הרצל. בשניהם מצויים אנדרטאות לחללי ישראל – בחלק הדרומי נמצא "גלעד הזמן" לזכר חללי פעולות האיבה בעיצוב יעקב פינטו, ובצפוני, אנדרטה לזכר בני אשדוד שנפלו במערכות ישראל בעיצוב משה סעידי.

מערב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק של השדרה הנמתח משדרות הרצל עד משה דיין וכיכר המפרשים, נמצאים אתרי מסחר מרכזיים בעיר. בחלק המשיק להרצל, נמצאת התחנה המרכזית של אשדוד בקניון הסיטי, ובהמשך מתחם גן העיר והכיכר הנושאת את אותו השם, הפונה בעיקר לאורך רחוב הגדוד העברי, ובו בתי קפה, מסעדות ומשרדים ובהמשכו קניון סימול.

ממערב לכיכר גן העיר — בצדה הצפוני של השדרה, קריית התרבות ע"ש צבי צילקר ובה בית עיריית אשדוד, המשכן לאמנויות הבמה בעיצוב חיים דותן, מרכז פסג"ה, בית יד לבנים ומרכז תרבות מונארט, בו שוכן מוזיאון אשדוד לאמנות וקונסרבטוריון אקדמא. בצד הצפוני, רובע המע"ר (מרכז עסקים ראשי) הדרומי, כשבקדמתו רחוב אריק איינשטיין ובו מרכז מסחרי קטן.

השדרה מסתיימת ממערב בכיכר המפרשים, בה השדרה נמצתת עם שדרות משה דיין ועם רחוב אקסודוס ברובע המרינה. בקו ישיר מהשדרה על פני הכיכר, נמצא פארק המרינה ובו אגם מלאכותי גדול, הצפוי להיפתח במהלך 2024.

כיכרות השדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיכר גן העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיכר גן העיר היא כיכר המחברת את רחוב הגדוד העברי שברובע הקריה אל רחוב אריק איינשטיין שברובע המע"ר. בינואר 2022 הוצב בה פסל הפסל מחווה ספירלית, בעיצוב הפסל ישראל הדני.[6]

כיכר המפרשים (יהודי סלוניקי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כיכר המפרשים

כיכר המפרשים (המכונה גם "המפרשיות") מחברת את השדרה עם שדרות משה דיין ועם רחוב אקסודוס. במרכז הכיכר נמצא פסל "המפרשים" שנועד לדמות מפרשים השטים על פני הים.[7] הפסל נוצר גם הוא על ידי ישראל הדני.[7] הכיכר נחנכה ביוני 1999, וקרויה על שם יהדות סלוניקי.[8]

הכיכר נושקת לפארק המרינה, הצפוי להיפתח במהלך 2024.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות העיר הגדולה במחוז הדרום בישראל.

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שדרות מנחם בגין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]