קרל רודולף זון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל רודולף זון
Karl Rudolf Sohn
לידה 21 ביולי 1845
דיסלדורף, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 באוגוסט 1908 (בגיל 63)
דיסלדורף, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית העלמין הצפוני של דיזלדורף עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
הושפע על ידי וילהלם זון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אלזה זון-רתל (23 באוגוסט 1873–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים קרלי זון-רתל, אוטו זון-רתל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל פרידריך רודולף זוןגרמנית: Karl Friedrich Rudolf Sohn‏; 21 ביולי 184529 באוגוסט 1908) היה צייר פורטרטים גרמני בסגנון אקדמי (אנ').

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו היה צייר הנוף קרל פרדיננד זון. לאחר שסיים את לימודיו בגימנסיה הוא גויס לשירות צבאי, אך נדחה בגלל "חולשות פיזיות". בשנת 1863 החל ללמוד הנדסה בבית הספר לפוליטכניקה בקרלסרוהה. הוא סיים את לימודיו בשנת 1866, אך מעולם לא עסק בהנדסה. הוא חזר לדיסלדורף, זמן קצר לפני מות אביו, החל ללמוד אצלו אמנות.

בין השנים 1867 עד 1870 הוא היה סטודנט באוניברסיטה בדיסלדורף, שם למד ציור היסטוריה אצל קרל מילר וציור דמויות אצל יוליוס רוטינג. לאחר פרוץ המלחמה הצרפתית–פרוסית, התנדב לגדוד קרבי, אך הוצב לכוחות המילואים. הוא החל לימודים פרטיים אצל בן דודו, וילהלם זון, מהלך שבסופו של דבר קבע את בחירתו להיות צייר פורטרטים.

בשנת 1873 הוא התחתן עם אלזה זון-רתל בדרזדן, בתו של הצייר אלפרד רתל.[1] מאוחר יותר היא תהפוך לאמנית ידועה בפני עצמה, וגם לזמרת פופולרית.[2] לאחר ירח הדבש הקים סטודיו קבוע בדיסלדורף. הוא הציג באופן מקומי ומכר את עבודותיו בפריז באמצעות סוכן. בשנה שלאחר מכן, הוא הפך למרצה באוניברסיטת קונסט-אקדמיה. תוך מספר שנים הוא הצליח להרשות לעצמו בית וסטודיו גדולים יותר.

המוניטין שלו כצייר פורטרטים התפשט בעולם. משנת 1882 עד 1886 הוא הוזמן לאנגליה על ידי המלכה ויקטוריה, שם צייר את דיוקנה כמו גם את אלה של הנסיך לאופולד, דוכס אולבני, ביאטריס, נסיכת הממלכה המאוחדת, ג'ון בראון (משרת המלכה) (אנ') ואחרים. היא ישבה רק פעם אחת, כדי שישרטט את פניה, ואז נשות החצר האחרות דגמנו למלא את פרטי הלבוש.

בשנת 1888, הוא מונה לכהן בחבר השופטים בתערוכת האמנות הבינלאומית השלישית בגלאספלאסט במינכן; יחד עם חבריו רוברט דייז, פריץ שפר ואחרים. הוא טייל ברחבי איטליה וצרפת והיה חבר מוקדם באיגוד האמנים הגרמנים[3] והשתתף בתערוכתם בשנת 1906.

שנה לאחר מותו אירחה בעיר דיסלדורף תערוכת זיכרון.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו, אלפרד זון-רתל, אוטו זון-רתל וקרלי זון-רתל, הפכו כולם לציירים ידועים, ובתו מירה זון-רתל הוזר התחתנה עם הצייר ורנר הייזר. אחיו, ריצ'רד זון, היה גם אמן בעל רמה מסוימת.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל רודולף זון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]