פטר פישר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטר פישר
Fischer Péter
לידה יולי 1929
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 במרץ 2013 (בגיל 83)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה לתאטרון ולקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1953 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג פלורה קאדאר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אשתו הראשונה

פטר פישרהונגרית: Fischer Péter;‏ בודפשט, יולי 1929לונדון, 18 במרץ 2013), שם "הבמה" שלו היה: Peter Fisher. פישר היה בעלה של השחקנית פלורה קאדאר, אחיו של הפסנתרן והמנצח ג'רג' פישר, אחיינו של המנצח שאנדור פישר, בן דודם של אדם פישר ושל איוואן פישר. הוא היה אחד הצלמים הידועים ביותר של הקהילה היהודית הבריטית וצלם העיתונות של הג'ואיש כרוניקל, שהוא העיתון המרכזי של יהדות בריטניה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטר פישר (מימין) עם אחיו הצעיר ג'רג' פישר ואחייניתם במהלך ביקורם בהונגריה

פטר פישר נולד במשפחה יהודית כבנם של המהנדס פאל פישר, ושל לולה באדר, אחיו הצעיר הוא כאמור הפסנתרן והמנצח ג'רג' פישר. דודו היה המנצח שאנדור פישר, ובני דודיו היו אדם פישר ואיוואן פישר.

הוא היה בן 16 כשאביו נפטר ב-1945. אמו נישאה בשנית, בעלה השני היה אנדור סבני (1900–1969).

אשתו הראשונה, פלורה קאדאר עם אחיו הצעיר, ג'רג' פישר

הוא למד צילום קולנוע באוניברסיטה לאמנויות התיאטרון והקולנוע ואז הכיר את אשתו, את השחקנית פלורה קאדאר. פטר פישר נלקח בטעות למספר שנות שירות צבאי כשהיה סטודנט באוניברסיטה, כי החמיץ את רשימת הפטורים. כסטודנט, הוא צילם סרט עם השחקן המפורסם דז'ה גאראש (במקור גרוס), בין היתר. במהלך נישואיהם, הוא ופלורה קאדאר התגוררו בחדר המשרתים בדירת הוריו של פישר, בעוד שאחיו הצעיר, ג'רג', התגורר עם דודם, שאנדור פישר, עם בני דודיו, אדם ואיוואן פישר. לא נולדו ילדים מנישואיהם. פטר פישר עזב את הונגריה לאחר דיכוי המרד ההונגרי 1956 והתיישב בלונדון. שם לא מצא עבודה כצלם קולנוע, כיוון שלא הצליח להשיג חברות באיגוד המקצועי, אז הוא עבד כצלם רגיל וכצלם עיתונות והשתמש בשמו בצורה האנגלית Fisher במקום בשמו המקורי בכתיב גרמני Fischer. הוא היה צלם עיתונות ב"ג'ואיש כרוניקל" במשך עשרות שנים, ואחת מעבודותיו המפורסמות ביותר הייתה סדרת צילומים של השחקנית ג'יין מנספילד, שגרמה לעצירת התנועה ברחוב כשהיא הופיעה אצלו באולפן. מערכת היחסים שלו עם פלורה קאדאר הסתיימה בגירושים, ופישר התחתן פעמיים נוספות, אשתו השנייה הייתה בלנדין קוסטי (Blandine Costi), ואשתו השלישית הייתה קרול ז'ורנט (Carol Joernet), אך מאף אחד מהנישואיו לא נולדו ילדים.

בדברי ההספד של הג'ואיש כרוניקל נכתב:

"צלם רגיש ומהורהר, לעיתים קרובות הפתיע ושימח את המצולמים שלו בכך שהפך אירוע קהילתי שגרתי לכאורה ליצירת אמנות קטנה. תמונתו של הרב אפרים מירוויס ורעייתו ולרי, שצולמה לפני שהרב נכנס לתפקידו בבית הכנסת פינצ'לי המאוחד, לוכדת בצורה מושלמת את המהות של פיטר פישר."

למרות גירושיהם, פלורה קאדאר נשאה באופן רשמי את שם נשואיה, פישר, עד מותה, והם שמרו על קשר גם מאוחר יותר כשפישר ביקר בהונגריה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטר פישר בוויקישיתוף