ג'רג' פישר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רג' פישר
Fischer György
לידה 12 באוגוסט 1935
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוקטובר 2020 (בגיל 85)
קלן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג לוצ'יה פופ
אידה בילר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רג' פישרהונגרית: Fischer György; בגרמנית: Georg Fischer;‏ בודפשט, 12 באוגוסט 1935קלן, 25 באוקטובר 2020) היה פסנתרן יהודי-הונגרי, מנצח, גיסה של השחקנית פלורה קאדאר, אחיו הצעיר של צלם הקולנוע וצלם העיתונות פטר פישר, ואחיינו של המנצח שאנדור פישר, בן דודם של אדם פישר איוואן פישר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רג' פישר עם גיסתו, השחקנית פלורה קאדאר. התמונה צולמה על ידי האח והבעל, פטר פישר בשנות ה-50 של המאה ה-20.

ג'רג' פישר נולד במשפחה יהודית כבנם של המהנדס פאל פישר, ושל לולה באדר. אחיו הגדול היה צלם הקולנוע וצלם העיתונות פטר פישר,[1] בעלה של פלורה קאדאר. דודו של ג'רג' פישר היה המנצח שאנדור פישר, ובני דודיו היו אדם פישר ואיוואן פישר.

ג'רג' פישר היה בן 10 כשאביו נפטר בסוף מלחמת העולם השנייה ב-1945. אמו נישאה בשנית, בעלה השני היה אנדור סבני (19001969).

ג'רג' פישר (משמאל) עם אחיו פטר פישר ואחייניתם, במהלך ביקורם בהונגריה

אחיו ואשתו, פלורה קאדאר, התגוררו ב"חדר המשרתים" בדירת הוריהם של בני הזוג פישר במהלך נישואיהם, בעוד ג'רג' פישר התגורר עם דודם, שאנדור פישר ועם בני דודיו, אדם ואיוואן פישר.

ג'רג' פישר החל את לימודי המוזיקה המתקדמים שלו באקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט. הוא ואחיו ברחו מהונגריה ב-1956 במהלך המרד ההונגרי. הוא עזב כבר בנובמבר מייד בתחילת המרד. לאחר מכן המשיך את לימודיו האוניברסיטאיים באוניברסיטת מוצרטאום בזלצבורג. כאסיסטנט של הרברט פון קאראיאן, ניצח על האופרות של מוצרט חליל הקסם והחטיפה מן ההרמון באופרה של וינה. פישר הפך למומחה ביצירותיו של מוצרט, וניצח על אופרות אלה בקלן, מינכן ובאמריקה הדרומית.

פישר הפך למנצח הראשי של האופרה של קלן, שם ניצח על "מחזור מוצרט" עטור שבחים, שהופק על ידי ז'אן פייר פונל (אנ') והחל בחסדו של טיטוס ב-1969, שהיה אחד מהישגיו הרבים עם האופרה. הוא עזב את האופרה ב-1990 והמשיך להופיע בינלאומית. פישר ניצח על האופרה הממלכתית של בוואריה במינכן, כולל דון ג'ובאני של מוצרט, אידומניאו וחליל הקסם בדרום אמריקה; תחבולות נשיות (אנ') של דומניקו צ'ימרוזה באוקספורד. הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בבריטניה עם האופרה הלאומית הוולשית בקרדיף ב-1973; חזר לכך עושות כולן ולנישואי פיגרו של מוצרט. הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בלונדון ב-1979 עם הבכורה בבריטניה של מיטרידיט של מוצרט בפסטיבל קמדן. הוא ניצח על התזמורת הקאמרית האנגלית משנת 1980 וערך את הופעת הבכורה שלו באופרה האוסטרלית בעונת 19871988, וכן ניצח על "כך עושות כולן" בשנת 1990. הוא ניצח על דון ג'ובאני גם באופרה של ונקובר ב-1988.

אשתו הראשונה הייתה זמרת האופרה הסלובקית לוצ'יה פופ.[2] לאחר גירושיהם, הוא נשא את הכנרית האמריקאית אידה בילר,[3] אך אף אחד מהנישואים לא נולדו ילדים.

ג'רג' פישר התגורר בקלן, שם פרש כמנהל מוזיקלי של האופרה של קלן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Cummings, David M. (2000). Fischer, György (באנגלית). International Who's who in Music and Musicians' Directory (in the Classical and Light Classical Fields 2000/2001 Volume One (Seventeenth Edition). Cambridge: International Biographical Centre/Melrose Press. p. 200. נבדק ב-2016-10-30.
  • "György Fischer" (באנגלית). Oxford Dictionary of Music.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'רג' פישר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Fisher Péter (Fischer)" (בהונגרית). Geni.
  2. ^ "Peter Fisher's work lives on" (באנגלית). The Jewish Chronicle Online. 2013-03-21.
  3. ^ "Ida C Bieler & Gyorgy J Fischer" (באנגלית). Ancestry.