פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2008/ינואר 2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ינואר 2008[עריכת קוד מקור]

  • 31/1/2007
האשמות קשות הופנו כלפי מנכ"ל הרכבת יצחק הראל בנוגע למינויה של סא”ל במיל׳ דליה קוטאי למנהלת אגף משאבי אנוש של רכבת ישראל. קוטאי הודחה מצה"ל בשל בעיה חמורה ביחסי אנוש, אך הראל המליץ עליה לתפקיד בפני דירקטוריון החברה מבלי לציין זאת ומבלי לציין שאשתו וקוטאי הן חברות טובות. מנגד טוענים עורך דינה של קוטאי ומנכ"ל הרכבת כי מדובר בחושפת שחיתויות שגורמים בכירים בצבא החליטו לטרפד ושניסיונה הרב ומקצועיותה הם העיקר לפיו הומלץ למנותה לאחראית על עובדי הרכבת המונים למעלה מ-1000 איש ואישה. (אתר "ynet" - שלושים-ואחד בינואר 2008)
  • 28/1/2007
חבר הכנסת אורי אריאל, יושב-ראש סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל, מחה על חילול השבת על ידי רכבת ישראל בהיותה חברה ממשלתית הממומנת מכספי המדינה. אריאל פנה בשאילתא לשר התחבורה שאול מופז בנושא בעקבות עבודות הניקיון של מסילות הרכבת בסוף השבוע האחרון. ממשרד התחבורה נמסר כי לא היה ניתן לבצע את העבודות במועד אחר, משום שהפגיעה בציבור הנוסעים בשל השבתת תנועת הרכבות צריכה להיות מינימלית. אריאל גם התרעם על כך שרכבת ישראל מקימה גשרי בטון (יציקת הבטון מצריכה השבתה של תנועת הרכבות) ולא גשרי מתכת (שהקמתם אינה מצריכה השבתה כלל). (אתר "ערוץ 7" - 28 בינואר 2008)
החל במרץ 2008 הרכבות בקו באר שבע-תל אביב לא יעברו בתחנת הרכבת נתב"ג. תושבי הדרום הביעו תרעומת מזה כמה חודשים על המעבר המיותר לכאורה בנמל התעופה בן-גוריון, שמאריך את זמן הנסיעה של 36 הרכבות הנוסעות בקו מדי יום. הנוסעים בקו שירצו להגיע לנתב"ג ייאלצו לרדת בתחנת הרכבת תל אביב ההגנה ולהחליף רכבת. (אתר "Local" - עשרים-ושמונה בינואר 2008)
  • 23/1/2007
במנהרת הרכבת במודיעין (שאורכה 1.6 ק"מ) נערך תרגיל חילוץ והצלה משולב של משטרת ישראל, מגן דוד אדום, שירותי כבאות והצלה, פיקוד העורף ורכבת ישראל, שדימה אירוע שריפה ברכבת נוסעים. התרגיל הסתיים בהצלחה מרובה וסוקר על ידי כלי תקשורת רבים (לתמונות מהתרגיל לחצו על הקישורים). (אתר "nfc" - עשרים-וארבעה בינואר 2008) (אתר "החדשות החמות" - 23 בינואר 2008)
החינמון ישראל היום שבבעלות איש העסקים היהודי שלדון אדלסון, שהיה עד לאחרונה מוקצה מתחנות רכבת ישראל מופץ בתחנות, לאחר שמערכת העיתון והנהלת הרכבת חתמו על חוזה הפצה. הודעתה המהפכנית של רכבת ישראל על פתיחת שעריה לכל החינמונים, ולא רק לחינמון ישראלי, שבבעלות איש העסקים שלמה בן צבי, שבינתיים אינו יוצא לאור, הסעירה את התחרות בין החינמונים, וכעת גם מערכת ידיעות אחרונות מנהלת משא ומתן עם הנהלת הרכבת כדי שתוכל לחלק בתחנות את החינמון הטרי "24 דקות". (אתר "TheMarker" - עשרים-ושלושה בינואר 2008)
  • 22/1/2007
עיריית חיפה ורכבת ישראל פועלות במשותף למציאת תוואי חלופי למסילת החוף העוברת בחיפה למרגלות הכרמל בסמוך לחוף הים. המסילה בתוואי הנוכחי הוקמה בימי המנדט הבריטי וכיום היא חוצצת בין הים לבין תושבי חיפה, והפגיעה העיקרית היא בשכונות הסמוכות למסילה: "שכונות כמו קריית-שפרינצק, נוה-דוד ועין-הים, שבכל עיר אחרת היו יכולות להיות שכונות יוקרה, הפכו לשכונות רכבת" (כדברי סגן ראש העיר חיפה שלמה גלבהרט). אחת החלופות הנבדקות היא מנהור המסילה מתחנת הרכבת חוף הכרמל עד תחנת הרכבת לב המפרץ במקביל לפרויקט מנהרות הכרמל. תיתכן גם חלופה שבה תמונהר המסילה עד תחנת רכבת שעתידה לקום בקריית הממשלה שבעיר התחתית. עם זאת, כל מנהור של המסילה יגרור תהליך ביורוקרטי ארוך של שינוי תוכנית מתאר ארצית והשקעה כספית עצומה. חלופה נוספת שנבחנת היא הטמנת המסילה בתוואי הנוכחי, שאינה גוררת שינוי של תוכנית המתאר ועלותה נמוכה יחסית, אך ככל הנראה תגרום לפגיעה במי התהום הסמוכים לחוף. החלופות נבחנות גם לאור תוכנית החישמול של מסילות הרכבת שהופקדה לאחרונה בוועדה לתשתיות לאומיות. (אתר "הארץ" - 22 בינואר 2008)
  • 20/1/2007
מועצת המנהלים של רכבת ישראל אישרה את מינויו של יעקב אפרתי, מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ליושב-ראש הדירקטוריון. אפרתי ייכנס לתפקידו לאחר שנתיים שבהן תפקיד יו"ר הדירקטוריון לא היה מאויש. כמו כן, אושרו מינויים בכירים נוספים שיזם מנכ"ל הרכבת יצחק הראל:
לרוב האישים הללו רקע צבאי ארוך שנים בתפקידים שונים - סאסי פיקד על לשכת הגיוס בירושלים, קוטאי פיקדה על "המרכז לשירות הפרט" באגף משאבי אנוש ואבירם עמד בראש מחלקת הארגון של אגף התכנון. יש לציין כי גם יצחק הראל השתחרר לאחרונה מצה"ל לאחר למעלה מ-30 שנות שירות, ובתפקידו האחרון עמד בראש אגף התכנון של צה"ל. (אתר "Port2Port" - עשרים בינואר 2008)
  • 17/1/2007
במבצע משולב של צה"ל והשב"כ נתפסה חוליה של הג'יהאד האיסלאמי שתיתכננה להניח מטען על מסילת הרכבת לירושלים, בסמוך ליישוב הפלסטיני בתיר. (אתר "ynet" - שבעה-עשר בינואר 2008)
  • 16/1/2007
קריאות בציבור החרדי-דתי להחרים את רכבת ישראל בשל הקרנת תוכניות טלוויזיה "לא צנועות" על מסכים באולמות הנוסעים וברציפים. בתגובה נמסר מדוברות הרכבת כי התכנים מפוקחים על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. (אתר "ערוץ 7" - 16 בינואר 2008)
  • 15/1/2007
לודן טכנולוגיות סביבה, חברת הבת הירוקה של קבוצת לודן הנדסה, מסייעת לרכבת ישראל בשיקום הקרקע ומי התהום במתחם מוסך הקטרים בחוף שמן שבחיפה. במתחם הופעלו שבע בארות השואבות את הדלק מהקרקע למכלים ייעודיים שמפונים על ידי הרכבת למיחזור בפיקוח המשרד להגנת הסביבה. (אתר "שער התעשייה" - 15 בינואר 2008)
ביום שישי, ה-25 בינואר 2008, תופסק לחלוטין תנועת הרכבות בכל הארץ. תנועת הרכבות תופסק בחצות הלילה שבין חמישי לשישי ותחודש במוצאי שבת. השבתת הפעילות נועדה לעבודות תחזוקה של קטעי מסילות והחלפתם ולניקיון החצץ המהווה את הבסיס למסילות. אתר "ynet" - חמישה-עשר בינואר 2008
  • 14/1/2007
קו הרכבת לראשון לציון מערב ייפתח בעיכוב של כשנה - רק בשנת 2010 - כיוון שעבודותיה של חברת נתיבי איילון נאמדו מחדש בסכום גבוה מהמשוער. עלותו של הפרויקט מוערכת כעת בכ-2 מיליארד ש"ח, ובסיומו כ-18.5 מיליון נוסעים בשנה יעשו שימוש במסילת רכבת באורך 9 ק"מ כדי לנסוע בין פאתיו הדרומיים של גוש דן לבין תל אביב. (אתר "הארץ" - 14 בינואר 2008)
מנכ"ל הרכבת פועל ליצירת הסכם חדש עם משרד הביטחון בנוגע להסעת החיילים. חיילי צה"ל מהווים 25% מציבור הנוסעים ברכבת ישראל, והם הגורם הישיר לצפיפות ולאיחורים בשעות הבוקר של ימי ראשון (בנסיעתם לבסיסים) ובימי חמישי (בשובם לחופשת סוף השבוע). במסגרת ההסדר הקיים חברת הרכבת גובה ממשרד הביטחון את עלות כרטיסי הנסיעה של החיילים בהנחה של 22%. יצחק הראל, מנכ"ל הרכבת, מבקש להפחית משמעותית את העומס ברכבות בבוקר יום ראשון. לשם כך, הציע למשרד הביטחון לגבות רק 50% מעלות נסיעות החיילים, בתנאי ששעות ההתייצבות שלהם בבסיסים יאוחרו. (אתר "הארץ" - 14 בינואר 2008)
  • 11/1/2007
שוב נהרג אדם מפגיעת רכבת - לפני כחודש נהרג נער כבן 16 באזור נתניה שרכבת פגעה בו בשעה שרכב על סוסו; לפני כשבוע נהרג אדם שרץ מן השיחים אל המסילה באזור באר יעקב; והיום מצא את מותו גבר בן 30 באזור תחנת הרכבת העתידית לוד גני אביב. בוחני תנועה חוקרים את נסיבות התאונה. (אתר "ynet" - אחד-עשר בינואר 2007)
  • 7/1/2008
נגד רכבת ישראל הוגשה תובענה ייצוגית נוספת - לטענת התובע עו"ד יוחי גבע, חברת הרכבת מטעה את הלקוחות בקו נתניה-תל אביב ואינה מכבדת זכותם להנחת "שעות שפל" בשיעור של 50% בנסיעה בקו בין השעות 9:00-15:00 (בשני הכיוונים). לכאורה, מחיר מלא נגבה בעת רכישה במכונות האוטומטיות, ורק ברכישה בקופות מתבצעת ההנחה. רכבת ישראל טרם הגישה את תגובתה לבית המשפט, אך מדוברות החברה נמסר כי התביעה חסרת בסיס - חצי מהנוסעים בקו בשעות השפל רוכשים את כרטיסי הנסיעה במכונות האוטומטיות וזוכים להנחה של 50%. (אתר "ynet" - שבעה בינואר 2008)
  • 4/1/2008
תובענה ייצוגית נגד רכבת ישראל הוגשה על ידי שני אנשים המרותקים לכיסאות גלגלים בגין הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. על פי תקנות הרכבת, אנשים עם מוגבלויות נדרשים לתאם את נסיעתם ברכבת 24 שעות מבעוד מועד. כמו כן, מרותקים לכיסאות גלגלים נדרשים להיעזר אך ורק במנהלי התחנות בעת שימוש ב"מעלון" - מתקן מיוחד המגשר על הפער בין הרציף לקרון, שעליו ניתן לדחוף כיסאות גלגלים לתוך הרכבת בבִטחה. השניים טוענים כי במקרים רבים מנהלי התחנות לא נמצאים כדי לסייע בידם. התביעה דורשת פיצוי בסך 90 מיליון ש"ח, שהם 5,000 ש"ח עבור כל אחד מ-17,500 הישראלים המרותקים לכיסאות גלגלים, והוצאת צו שיורה לרכבת ישראל למלא את הוראות החוק. (אתר "חדשות msn" - ארבעה בינואר 2008)
  • 2/1/2008
רכבת ישראל פותחת את שנת 2008 ברגל שמאל - אדם נפגע מרכבת חולפת בקטע המסילה שבין תחנת באר יעקב לבין תחנת לוד. מדוברות רכבת ישראל נמסר, כי הרכבת פגעה באיש לאחר שהגיח בפתאומיות משיחים הנמצאים בקרבת המסילה. אמבולנס של מגן דוד אדום הוזעק למקום לטפל בנפגע, אך הניסיונות להציל את חייו עלו בתוהו. בוחני תנועה של משטרת מרחב השפלה הפסיקו את תנועת הרכבות באזור כדי לחקור את נסיבות התאונה. (אתר "ynet" - שניים בינואר 2008)
  • 1/1/2008
יושב-ראש איחוד בתי הכנסת בישראל, אליעזר שפר, ביקש משר התחבורה שאול מופז להקצות קרון מיוחד בכל רכבת לתפילות ולימוד תורה. בקרונות יוצבו ארונות קודש ובהם ספרי תורה שייתרמו על ידי גורמים שונים. בעוד הנושא נבחן במשרד התחבורה, איחוד בתי הכנסת הנפיק לוח זמני תפילות קבועים ברכבות מסוימות. בקו בית שמש-תל אביב יש מדי יום שלושה מניינים של כ-40 מתפללים (ואפילו גבאי קבוע) ושעות התפילה נקבעו לפי שעת יציאת הרכבת מתחנת הרכבת בית שמש - מניין ראשון ב-6:27, מניין שני ב-7:27 ושלישי ב-8:27. בקו נהריה-תל אביב המניין הראשון נערך כבר בשעה 5:30. בקו באר שבע-תל אביב המניין הראשון מתחיל ב-6:27 ונערך דרך קבע בקרון השני עם כיוון הנסיעה. פסק הלכה של רב העיר בית שמש מתיר למתפללים להביא עימם ספר תורה לרכבת כדי לקיים את התפילה בשעת הנסיעה. לטענת המתפללים, שאר הנוסעים אינם מביעים תרעומת על פעילותם, וגם פקחי הרכבת אינם מונעים מהם להתפלל. (אתר "הצופה" - 1 בינואר 2008)
התפתחות נוספת ב"מלחמת החינמונים" - 24 דקות, החינמון החדש של ידיעות אחרונות, יצא לאור היום לראשונה. החינמון כולל 32 עמודי צבע, ומדוריו (פנאי, רכילות, ספורט, אופנה וחדשות) מבוססים על תוכני אתר ynet. גיליונותיו חולקו מחוץ לתחנות הרכבת בתל אביב, בחיפה ובבאר שבע. המחלקים לא הורשו להיכנס לתחנות עצמן, כיוון שמערכת "ידיעות" עדיין מנהלת משא-ומתן עם הנהלת הרכבת על חלוקת הגיליונות בתחנות הרכבת עצמן. לאחר שהודיעה כי תפתח את תחנותיה לחלוקה חופשית של חינמונים בוטל שיתוף הפעולה בין ידיעות אחרונות לישראלי, שבבעלות איש העסקים שלמה בן צבי. (אתר "The Marker" - אחד בינואר 2008)
בן צבי לא הוציא לאור את החינמון "ישראלי" כבר למעלה מחודשיים בשל קשיים כלכליים. ככל הנראה, בן צבי ייאלץ להודיע על סגירת ישראלי בימים הקרובים. (אתר "The Marker" - שלושים בדצמבר 2007)