פורטל:גאולוגיה/חדשות/ארכיון/2011

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראשון, 16 בינואר:[עריכת קוד מקור]

פעילות באטנה[עריכת קוד מקור]

התפרצות באטנה
התפרצות באטנה

הר הגעש אטנה בסיציליה – הגבוה והפעיל בהרי הגעש באירופה – שב לפעילות. ב-13 בינואר התרומם ענן של אפר געשי מן הלוע והחלה זרימת לבה במדרונותיו. הרשויות באיטליה נאלצו להשבית שדות תעופה סמוכים למשך כמה שעות בגלל ענן האפר, שגרם לנזקים באזור לא מיושב.

מהלך האירועים[עריכת קוד מקור]

חידוש הפעילות בא לאחר כמה ימים של פעילות בתחילת ינואר, שהניבו בעיקר תימרות אדים ועשן, לאחר שב-3 לחודש נצפה זוהר העולה מהלוע בשעות החשיכה.

בשעות הערב המאוחרות של 11 בינואר החלה פעילות סטרומבוליאנית קלה ונרשמה עלייה קלה בפעילות הסייסמולוגית בצפון-מזרח, שהתגברה למחרת ונעה ללוע הדרום-מזרחי.

רקע[עריכת קוד מקור]

לועות פעילים באטנה
לועות פעילים באטנה

ההיסטוריה המתועדת של הגעשיות באטנה, שהחלה סמוך לשנת 1500 לפנה"ס, היא בין התיעודים הארוכים בעולם. זרמי לבה – שרידים לפעילות ממושכת זו – מכסים את מרבית הר הגעש הבזלתי המשוכב.

אטנה – המורכב מכמה לועות – מייצר שני סוגים של התפרצות מגמטית:

  • התפרצויות סטרומבוליאניות תכופות בעוצמה 1-2 VEI, המלוות בענן אפר ובזרמי לבה חלשים – בעיקר בלוע המרכזי ובלועות המזרחיים
  • התפרצויות צדיות בעוצמה גבוהה יותר הנובעות מסדקים היורדים מן הפסגה

התפרצויותיו של אטנה קבועות וסדירות, ובדרך כלל גורמות לנזק מועט בלבד. בהפוגות שבין מחזורי פעילות נצפו באטנה "טבעות עשן" העולות מן הלוע. שלב של התפרצויות אינטנסיביות ומתפוצצות החל בשנת 1995, והר הגעש מנוטר באופן קבוע.

מידע נוסף: 1, 2, 3

ועוד: מצלמת מעקב באטנה

24 בינואר[עריכת קוד מקור]

ההכחדה הגדולה – גילויים חדשים[עריכת קוד מקור]

טרילוביט – אחד מן המינים שנכחדו
טרילוביט – אחד מן המינים שנכחדו

הכחדת פרם-טריאס – שאירעה לפני כ-250 מיליון שנים ומציינת את תום עידון הפרם ותחילת הטריאס – נחשבת להכחדה ההמונית הגדולה ביותר בתולדות כדור הארץ. תוצאתה – הכחדתם של כ-90% מחסרי החוליות ומבעלי החיים הימיים. ההשערות לגבי הגורמים להכחדה התמקדו בפגיעת מטאוריט גדול ובהתפרצויות געשיות נרחבות.

חיזוק להשערה האחרונה התקבל לאחרונה משכבות אפר פחם שהתגלו לאחרונה באזור הארקטי של קנדה, המאשרות את התאוריה כי התפרצות מסיבית ב"מדרגות סיביר" – הגדולה ביותר הידועה היום – חדרה שכבות פחם קדומות וגרמה להכחדה.

בראיון שפורסם היום (24.1) ב"דיילי מייל" מספרים החוקרים מהאוניברסיטה בקלגרי כי בעת ההכחדה התרכזה כל המסה היבשתית של כדור הארץ ביבשת-העל פנגיאה. הם מוסיפים כי מחקרם מעלה לראשונה עדות ישירה לכך שההתפרצות גרמה לשריפת פחם נרחבת, ששחררה חומרים רעילים והניעה את אירוע ההכחדה.

לכתבה

חמישי, 3 בפברואר[עריכת קוד מקור]

התפרצות ביפן[עריכת קוד מקור]

צילום לוויין
צילום לוויין

הר הגעש שינמו באי היפני קיושו התעורר לפעילות.

הר געש זה מצוי בתחומי המתחם הגעשי קירישימה, המצוי בשדה הגעשי שינמואדקה.

עם סימני הפעילות הראשונים שהראה הר הגעש ביום שלישי שעבר (26.1) החליטו הרשויות לתחום אזור ביטחון ברדיוס של 4 ק"מ מהפסגה ולעצור תנועה אווירית.

ההתפרצות המתפוצצת נשמעה במרחק של 7 ק"מ וגרמה לשבירתם של חלונות במרחק רב יותר. מן הלוע עלה ענן של אפר געשי לגובה של 2 ק"מ וטפרה נפלה על אזורים המרוחקים כמה קילומטרים מההר.

רקע גאולוגי[עריכת קוד מקור]

אגם לוע בקירישימה
אגם לוע בקירישימה

מתחם קירישימה נוצר בסוף הפליסטוקן ובהולוקן. המתחם – המשתרע על שטח של 600 קמ"ר – כולל הרי געש שכבתיים, חרוטי אפר מארים וחרוטי מגן. תיעוד ההתפרצויות במתחם החל עוד במאה ה-8.

רק התחלה?[עריכת קוד מקור]

התפרצות זו היא המשמעותית ביותר ב-52 השנים האחרונות.

וולקנולוגים מציינים כי בתוך הלוע תופחת כיפה געשית, אך אין לדעת אם זו תגלוש מעבר לשוליו. הם הזהירו מהתפרצויות עזות נוספות, ומאפשרות של זרימת לבה מן הלוע.

היסטוריה קולנועית[עריכת קוד מקור]

בשנת 1967 שימשו ההר וסביבתו אתר הסרטה לאחד מסרטי ג'יימס בונדאתה חי רק פעמיים.

מידע נוסף: באתר ה-BBC ובאתר הסמיתסוניאן

שישי, 11 במרץ[עריכת קוד מקור]

סוף שבוע סוער[עריכת קוד מקור]

צפי צונמי באוקיינוס השקט
צפי צונמי באוקיינוס השקט
הר הגעש קרנגטנג
הר הגעש קרנגטנג

רצף של אירועים גאולוגיים משמעותיים מצוי בעיצומו:

רעידת אדמה וצונמי ביפן[עריכת קוד מקור]

ביפן אירעה ביום שישי 11 במרץ רעידת אדמה בעוצמה של 8.9 בסולם ריכטר. רעידת האדמה לוותה בגלי צונמי בגובה של כ-10 מטרים ביפן, שלוותה באזהרת צונמי למדינות השוכנות לחופי האוקיינוס השקט. רעידת האדמה לוותה ברעשי-משנה רבים, שהגיעו לעוצמה שבין 5.0 ל-7.1 בסולם ריכטר.

השפעה גאולוגית

מדענים מהמעבדה הסייסמולוגית במכון הטכנולוגי של קליפורניה טוענים כי רעידת האדמה – שנמשכה 5 דקות – גרמה לתזוזה של קו החוף היפני עד 2.4 מטרים מזרחה. תזוזה נוספת נגרמה לציר כדור הארץ, שמדידת סטייתו עומדת על כ-10 ס"מ.

ייתכן ולחידוש הפעילות הגעשית בתחומי המתחם הגעשי קירישימה, המצוי בשדה הגעשי שינמואדקה, קשר לרעידת האדמה. הפעילות האחרונה במתחם נרשמה בסוף ינואר ובתחילת פברואר 2011. (לידיעה)

התפרצות באינדונזיה[עריכת קוד מקור]

בהר הגעש קרנגטנג (Karangetang) באינדונזיה החלה התפרצות געשית. זאת, בעת שאינדונזיה ממתינה להגעת גלי הצונמי מרעידת האדמה ביפן. הר הגעש פולט לבה וענני גז, אך לא דווח על נפגעים או נזק משמעותי. (חדשות Yahoo)

הוואי רועדת ומתכוננת[עריכת קוד מקור]

גם באיי הוואי – שם כבר הוחל בפינוי תושבים בהמתנה לגלי הצונמי שנוצרו ברעידת האדמה ביפן – רעידת אדמה מקומית בעוצמה של 4.5 בסולם ריכטר. (ynet)

שבת, 2 באפריל[עריכת קוד מקור]

העתקים פעילים באילת – גילויים חדשים[עריכת קוד מקור]

אזור המלונות באילת
אזור המלונות באילת

בשני סקרים גאופיזיים תת-ימיים שנערכו בצפון מפרץ אילת התגלו העתקים לא מוכרים. שני הסקרים נערכו על ידי חוקרים מישראל, ירדן וארצות הברית בשנים 2006 ו-2010, ונועדו לאיתור מוקדים של רעידות אדמה שאירעו בעבר.

המחקר[עריכת קוד מקור]

ההעתקים – גם מוכרים וגם כאלה שלא היו ידועים עד כה – זוהו באמצעות תזוזה של שוניות אלמוגים מאובנות ושכבות משקעים. מרחק התזוזה סיפק מידע לגבי עיתויין וגודלן של רעידות האדמה.

החוקרים, בהם צבי בן-אברהם מאוניברסיטת תל אביב, הופתעו לגלות העתקים פעילים רבים שלא היו מוכרים קודם לכן, "לאורכם עלולה להתרחש שוב רעידת אדמה חזקה".

העתק פעיל בלגונה המזרחית[עריכת קוד מקור]

בעקבות הסקרים הוכנה מפה של ההעתקים, שתשמש להערכת מוקדים אפשריים לרעשים עתידיים ולהתאמת התכנון והבנייה בערים עקבה ואילת לרעידות אדמה. מיפוי יבשתי העתיד להיערך יקבע את מיקומו המדויק של העתק גדול ופעיל מאוד החוצה את הלגונה המזרחית באזור המלונות באילת, שהתגלה לראשונה בסקרים.

מידע נוסף:

חמישי, 14 באפריל[עריכת קוד מקור]

רעידות עוקבות ביפן[עריכת קוד מקור]

מספר שיא של רעידות עוקבות נרשם ביפן מאז רעידת האדמה העזה העזה – 9.0 בסולם מגניטודה לפי מומנט – שהתרחשה ב-11 במרץ השנה.

עד כה נרשמו מאות רבות של רעידות עוקבות: 5 בגודל העולה על 7.0, 68 בגודל העולה על 6.0, יותר מ-400 בגודל העולה על 5.0 ומאות רבות של רעידות אדמה חלשות יותר.

מדוע כה רבות? מדוע כה עזות?[עריכת קוד מקור]

רעשי משנה
רעשי משנה

יושירו אוטה מהסוכנות המטאורולוגית של יפן מנסה לענות על שאלות אלה. הוא מסביר כי ריבוי רעשי המשנה נובע מכך שחלק משמעותי מהמערך הטקטוני הושפע מתזוזתם של הלוחות הטקטוניים שהיו מעורבים ברעידת האדמה.

לדבריו, לוחות טקטוניים והעתקים מנסים לייצב את עצמם בעקבות השינוי שנוצר בעקבות רעידת אדמה, וגודל רעשי המשנה נוטה להיות בדרגת מגניטודה אחת פחות מהרעש העיקרי.

תחזית[עריכת קוד מקור]

באשר למיקומם של רעשי המשנה הוא טוען כי אלה הורגשו במקומות שבדרך כלל אינם פעילים סייסמית. זאת, מאחר שרעידת האדמה העיקרית יצרה לחץ על העתקים המצויים מעבר לאזור החוף המזרחי של יפן.

בניסיון לחזות את המשכם של רעשי המשנה הוא מסביר כי לא ניתן לדעת כמה זמן הם יימשכו. עם זאת, כמה מומחים משערים שהם עשויים להימשך לפחות שנה.

לכתבה ב-Japan Times

חמישי, 28 באפריל[עריכת קוד מקור]

האבא של וזוב:
על-געש מסכן את החיים באירופה
[עריכת קוד מקור]

וזוב הוא אחד מהרי הגעש הידועים בעולם, והמוכר ביותר בתחומי הקשת הגעשית של קמפניה. התפרצותו בשנת 79 החריבה את פומפיי, הרקולנאום וערים נוספות באיטליה.

רבים אינם יודעים כי לא הרחק ממנו – בצדו השני של מפרץ נאפולי – רובץ ענק ישן: קמפי פלגריי, מתחם געשי המסוגל להפיק התפרצות-על בדרגה 7 במדד VEI – עוצמה שביכולתה למחות את כל החיים באירופה.

לקמפי פלגריי אין מבנה חרוטי האופייני להרי געש. מתחת לנוף השלו מסתתרת מערכת געשית עצומה, שביכולתה להניב חרוט געשי דוגמת וזוב, אך בתסריט הקיצוני ביותר – התפרצות-על.

וזוב: "פצעון על גבו של דרקון ישן"[עריכת קוד מקור]

סומה-וזוב וקמפי פלגריי
סומה-וזוב וקמפי פלגריי

קמפי פלגריי הוא קלדרה מקננתקלדרה שנוצרה בתוך קלדרה קודמת. הקלדרה הנוכחית של המתחם נוצרה לפני כ-15,000 שנים. קלדרה זו – שרוחבה כ-13 ק"מ – מצויה ברובה מתחת למי המפרץ. הקלדרה הקודמת נוצרה לפני כ-39,000 שנים, ותוצריה ניכרים ברדיוס של 100 ק"מ – גם מתחת לתוצרי התפרצויותיו הרבות והעזות של מתחם סומה-וזוב.

בשנת 1538 נוצר בתחומי קמפי פלגריי מונטה נואובו, "ההר החדש" – הר געש צעיר וההר הצעיר ביותר באירופה. חרוט הטוף שלו נבנה במהלך התפרצות שנמשכה שבוע, לאחר תקופה של התרוממות קרקע במשך יותר מ-100 שנים. התרוממות דומה החלה בשנת 1968 ונוספת – בשנים 1982-1984, בעקבותיה נוצרה בשנת 1985 רצועת חוף חדשה ממזרח לפוצואולי. התרוממות כזו נובעת מהתמלאות תא המאגמה המצוי מתחת למתחם, ומהווה מניע לעריכת קידוחי-מחקר באזור.

קידוחי מחקר[עריכת קוד מקור]

פומרולה פעילה בסולפטרה, הר געש בקמפי פלגריי
פומרולה פעילה בסולפטרה, הר געש בקמפי פלגריי

כריס קילבורן – וולקנולוג בריטי וחבר בצוות המחקר – מסביר כי התרוממות זו, אם תתרחש כבעבר, עשויה להוביל לעשרות שנים של אי-שקט, לאירועי התרוממות נוספים, לרעידות אדמה ולהתפרצויות געשיות. "אם זה יהיה המצב, אנחנו צריכים להשיג מידע נוסף על הר הגעש עכשיו", אומר קילבורן.

לשאלה אם התושבים צריכים להיות מודאגים, עונה ג'וזפה דה נטאלה – ראש צוות המחקר – כי "תמיד קיימת אפשרות של התפרצויות נוספות בימי חיינו". לדעתו, הבעיה נעוצה בכך שתושבי נאפולי מודעים לסכנות הנובעות מווזוב, אך מעט מהם מודעים לקלדרה של קמפי פלגריי. "וזוב קטן ביחס לקלדרה", מסביר דה נטאלה, "ולדעתי היא מהווה סיכון גדול יותר". הוא מוסיף כי הוא עצמו מתגורר בנאפולי, וכי על התושבים להיות מודעים לסכנה האורבת מתחת לרגליהם.

לכתבה בדיילי מייל

חמישי, 14 ביולי[עריכת קוד מקור]

יבשה אבודה התגלתה במקרה[עריכת קוד מקור]

טופוגרפיה של האוקיינוס האטלנטי
טופוגרפיה של האוקיינוס האטלנטי

מתחת למשקעים בצפון האוקיינוס האטלנטי התגלה מבנה סלעי מהפלאוקן, שגילו 56 מיליון שנים. אחת החוקרות טוענת כי המבנה נראה כמפה יבשתית של אזור הכלוא בעומק של 2 ק"מ מתחת לקרקעית הים. המבנה התגלה לראשונה במהלך סריקה של הקרקעית באמצעות הדים, כאשר החזיר הדים שונים מאלה של סלעי הסביבה.

החוקרים מאמינים כי המבנה שהתגלה שייך לאזור שהיה חלק מסקוטלנד ונדד לכיוון נורווגיה. התאוריה גורסת כי מדובר במדף יבשתי שהתרומם ב-3 מחזורים של 200–400 מטרים בכל שלב כתוצאה משכנות לנקודה החמה של איסלנד. עוד נטען כי הוא שהה מעל פני הים במשך כמיליון שנים, במהלכם יצרו סחיפה ונהרות את הנוף היבשתי שהתקבל בסריקה. לאחר שעוּצב שקע המדף וכוסה במשקעים ימיים.

לכתבה ולמאמר ב-Nature Geoscience

אוסטרליה: ממתינים להתפרצות[עריכת קוד מקור]

אגם בתוך מאר, הר גמבייר
אגם בתוך מאר, הר גמבייר

ממחקר שנערך באוסטרליה על הרי הגעש במערב ויקטוריה ובאוסטרליה הדרומית עולה כי התפרצותם הבאה קרובה. מסקנה זו עולה מתיארוך גילם של הרי געש קטנים באזורים אלה וקביעת מחזוריות התפרצות העומדת על כ-2,000 שנים בממוצע. מאחר שההתפרצות האחרונה באזור התרחשה בעת היווצרותו של הר הגעש גמבייר (Gambier) לפני כ-5,000 שנים, הגיעו החוקרים מאוניברסיטת מלבורן למסקנה כי כבר חלף מועד ההתפרצות הבאה.

לכתבה

התגלתה שרשרת הרי געש[עריכת קוד מקור]

הר געש תת-ימי
הר געש תת-ימי

שרשרת של הרי געש תת-ימיים התגלתה באוקיינוס הדרומי סמוך לאיי סנדוויץ'. 12 הרי הגעש, שלא היו מוכרים עד כה, התגלו במהלך מיפוי ימי של קרקעית האוקיינוס שנערך על ידי צוות בריטי. באזור נמצאו קלדרות בקוטר של 5 ק"מ ו-7 הרי געש פעילים שכמה מהם מגיעים לגובה של 3 ק"מ מעל פני הקרקעית.

לכתבה

אולימפיה[עריכת קוד מקור]

מחקר חדש שנערך באולימפיה גורס כי האתר נהרס לא על ידי רעידות אדמה והצפת נהרות כפי שסברו עד כה, אלא כתוצאה מכמה אירועי צונמי. סברה זו נתמכת באמצעות משקעים שעוביים מגיע ל-8 מטרים וממצאים גאומורפולוגיה נוספים, המתעדים הצפה חוזרת ונשנית של אזורים בפלופונסוס במהלך 11,000 השנים האחרונות.

לכתבה

רביעי, 10 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

רעידת אדמה מפתיעה[עריכת קוד מקור]

מוקד רעידת האדמה
מוקד רעידת האדמה
עוצמת רעידת האדמה
עוצמת רעידת האדמה

רעידת האדמה שהורגשה בישראל ביום ראשון, 7 באוגוסט, הפתיעה לא רק תושבים שחשו בה, אלא גם סייסמולוגים.

הרעש שגודלו הוערך ב-4.2 בסולם ריכטר ומוקדו בים התיכון כ-40 ק"מ מערבית לבנימינה בעומק של כ-10 ק"מ. עוצמתו המרבית מוערכת כדרגה III.

"גוליבר" ו"תמרור אזהרה"[עריכת קוד מקור]

לדברי רמי הופשטטר, מנהל אגף סייסמולוגיה במכון הגיאופיסי, מדובר באירוע נדיר ויוצא דופן, הן מבחינת מיקום הרעש והן מבחינת עוצמתו. "זה אזור שהרבה פחות פעיל בדרך כלל", אמר, "וגם כאשר הוא פעיל הרעידות הינן בעוצמה נמוכה שכלל לא מורגשת". מרבית רעידות האדמה המורגשות בישראל נובעות מהשבר הסורי-אפריקאי במזרח ומקפריסין וכרתים במערב. הופשטטר הוסיף, כי ביחס לרעידות אדמה באזור המוקד ב-20 השנים האחרונות, "זה גוליבר לעומת הגמדים שהורגלנו להם".

אמוץ עגנון מהמכון למדעי כדור הארץ טוען כי רעידת אדמה בסדר גודל כזה אינה גורמת נזק, אך יש לראות בה "תמרור אזהרה לקראת רעידת אדמה חזקה שעלולה לגרום לאסון לאומי".

להערכתו מצטרף אפרים לאור מאוניברסיטת חיפה, שהתייחס לחוסר ההיערכות בישראל לקראת רעידת אדמה חזקה שעשויה להתרחש בעתיד הקרוב. לדבריו, יש להקדים וליישם תוכניות לחיזוק מבנים ותשתיות שכבר אושרו, ולהבין כי "האסונות שקרו במדינות רחוקות צפויים לקרות גם בישראל".

רביעי, 16 בנובמבר[עריכת קוד מקור]

געשיות איסלנדית[עריכת קוד מקור]

עבר ועתיד[עריכת קוד מקור]

אפר געשי מאיסלנד בשמי נורווגיה
אפר געשי מאיסלנד בשמי נורווגיה

שתי התפרצויות איסלנדיות שהתרחשו בשנתיים האחרונות – זו של אייאפיאטלאייקוטל באביב 2010 והתפרצות גרימסווטן כשנה לאחר-מכן – שילחו עננים של אפר געשי לעבר אירופה. צוות מחקר מהאוניברסיטה של לידס מצא כי אירועים מחזוריים כאלה מתרחשים בקצב ממוצע של כ-56 שנים.

אירוע כזה – התפרצותו של לאקי שהחלה בשנת 1783 – נמשך כ-8 חודשים והשפיע לא רק על איכות האוויר. חלקיקי סולפט ויותר מ-120 מיליון טונות של גופרית דו-חמצנית שוחררו לאטמוספירה, יצרו ענן של חומצה גופרתית שחסם את אור השמש וגרם לקמילתם של גידולים חקלאיים במשך שלוש שנים. התוצאות: רעב מתמשך, מותם של עשרות אלפי בני-אדם, מחלות בדרכי הנשימה והשפעה משוערת על פריצתה של המהפכה הצרפתית בסופו של אותו עשור.

בגיליון נובמבר של nature geoscience נסקרת הערכה עתידית של צוות קלימטולוגים הנוגעת להתפרצות עתידית בסדר-גודל דומה, הנשענת על מודל מטאורולוגי המדמה את תפוצתו של ענן אפר געשי. להערכת החוקרים, התפרצות דומה לזו של לאקי עשויה לגרום לזיהום אוויר חמור שיגרום למותם של כ-140 אלף בני-אדם, בעיקר חולים וקשישים.

למאמר

התחממות עולמית והצטברות מאגמה[עריכת קוד מקור]

התפרצות אייאפיאטלאייקוטל, 2010
התפרצות אייאפיאטלאייקוטל, 2010

התחממות האקלים מאז עידן הקרח האחרון גרמה לעלייה בהצטברות מאגמה בקרום בשל נסיגתם של קרחונים באיסלנד. עם המסתם של קרחונים אלה – המכסים על הרי הגעש המצויים באי – פוחת הלחץ על המעטפת ומתרחשת היווצרות מאגמה באמצעות התכה של שחרור לחץ.

שינויים בלחץ הקרחונים על הקרום נמדדים באמצעות מכ"ם ו-GPS. מדידת שינויים כאלה נערכה באיסלנד בשנים 2007-2008, ובמהלכה אירעה חדירתו של דייק שנבעה ממתיחה קרומית בשל שינויים שחלו בשדה המאמץ בקרום.

צוות המחקר שערך את המדידות מסיק כי נסיגת כיפת הקרח באיסלנד הובילה להגברת לכידת המאגמה בקרום, ומציע כי מצב כזה מוביל בעיקר להצטברות מאגמה ופחות להתגברות הגעשיות באיסלנד, לפחות בטווח הקצר.

למאמר

שישי, 23 בדצמבר[עריכת קוד מקור]

רעידות אדמה בניו זילנד – רמז לגעשיות?[עריכת קוד מקור]

נזקי רעידת אדמה
נזקי רעידת אדמה

לרעידות האדמה שהתרחשו בשנים האחרונות במחוז קנטרברי באי הדרומי בניו זילנד הצטרפו ביממה האחרונה (23 בדצמבר) 6 רעידות אדמה במגניטודה שבין 4.0 ל-5.9.

רקע גאולוגי[עריכת קוד מקור]

העיר קרייסטצ'רץ' ספגה את עיקר הנפגעים והנזק ברעידות אדמה קודמות – ביוני 2010 ובפברואר 2011. קרייסטצ'רץ' מצויה קילומטרים ספורים מחצי האי בנקס, המהווה את המבנה הגעשי הגדול ביותר באי הדרומי.

חצי האי בנקס מורכב משרידי חרוטיו של הרי געש מורכבים: ליטלטון (Lyttelton) בצפון חצי האי ואקרואה (Akaroa) בדרומו. שני הרי הגעש – הנחשבים כבויים – נוצרו כתוצאה מגעשיות בגבול סגירה במהלך המיוקן: לפני כ-11 מיליון שנים (ליטלטון) ו-8 מיליון שנים (אקרואה).

ההתפרצות האחרונה בחצי האי בנקס התרחשה לפני כ-6 מיליון שנים, ומאז חלה בחרוטים הגעשיים סחיפה, שהפחיתה את גובה פסגותיהם מ-1,500 מטרים מעל פני הים ל-500 מטרים ויצרה מפרצים.

חצי האי בנקס
חצי האי בנקס

סימן לבאות?[עריכת קוד מקור]

כ-5,000 רעידות אדמה שהתרחשו בסביבת חצי האי בשנים האחרונות מצטרפות לכדי נחיל (earthquake swarm) – רצף של פעילות סייסמית מקומית העשוי למנות מאות ואף אלפי רעידות אדמה, המצביעות על תנועה ערה של לוחות טקטוניים שביכולתה לחדש את הגעשיות באזור.

להרחבה: