פורטל:אסלאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

P islam.svg

האסלאםערבית: إسلام, ‏האזנה?‏, התמסרות, כניעוּת כלפי האל) היא דת מונותאיסטית המבוססת על הקוראן שחסידיו מאמינים כי נשלח מהשמים על ידי אללה דרך מוחמד. המוסלמים מאמינים כי מוחמד הוא הנביא האחרון ("חותם הנביאים"); מרביתם רואים בחדית'ים, המספרים על חייו ומעשיו של מוחמד, כלי מרכזי לפירוש הקוראן.

חוקרים חילונים מעריכים כי האסלאם החל את דרכו במאה השביעית בחצי האי ערב. תחת הנהגתו של מוחמד ויורשיו, האסלאם התפשט במהרה דרך המרת דתם של פגאנים רבים, וכיבושים צבאיים.

מספרם המוערך של המוסלמים בעולם הוא 1.4 מיליארד, כך שהם מהווים הקהילה הדתית השנייה בגודלה בעולם. מרבית המוסלמים חיים במזרח התיכון, בצפון אפריקה, בדרום אסיה ובדרום מזרח אסיה. רק כ-20 אחוזים מהם חיים במדינות ערביות.

באמונה המוסלמית, המהדי הוא גואל העולם (בדומה למשיח ביהדות), אשר יגיע בקץ הזמנים, יושיע את העולם מאלימות ומאי-צדק, ויחזיר את האסלאם למסורותיו המקוריות של הנביא מוחמד.

המידע על המהדי אינו מופיע בקוראן אלא בקובצי המסורות שבעל-פה – החדית' – השונים לעיתים בין הסונה לבין שיעה. על כן גילו, מוצאו, ולטענת מספר חוקרים סונים, שאלת עצם קיומו – שונים מאוד בין שני הפלגים העיקריים באסלאם.

במהלך ההיסטוריה, הציפייה למהדי התעצמה בעת שגברו קשייה של הקהילה השיעית, בשל רדיפת השליטים הסונים את התומכים במשפחת עלי, שראו את עצמם מנושלים מעמדת הכוח הראויה להם. האמונה במהדי שיחזור לעולם ויעשה צדק, הקלה על המאמינים להתמודד עם קשיי היום-יום.

מֻחַמד (ערבית: مـُحَمـَّد, (570 בערך - 8 ביוני 632) הוא מייסד דת האסלאם. באסלאם האורתודוקסי (הסוני והשיעי) הוא נחשב לאחרון ולחשוב ביותר מבין הנביאים. ייעודו, בראיית המוסלמים, היא להחזיר את העולם לאמונה המונותאיסטית של אברהם ונביאים אחרים, שהושחתה במהלך הזמן.

פירוש שמו בערבית הוא "מהולל" או "מפואר". מכונה בפי המוסלמים גם "רסול אללה" (ערבית: رَسول الله, "שליח האל") או פשוט א-נבּי (ערבית: النـَّبيّ, "הנביא").

המוסלמים מאמינים, כי התגלויותיו שקיבל מהמלאך גבריאל, כתובות בספר הקדוש להם - הקוראן. הקוראן והחדית'ים, המספרים על חייו ומעשיו של מוחמד, הם הבסיס לתאולוגיה המוסלמית עד היום.


מסגד סולטאן עומר עלי סאיפודין בבנדר סרי בגוואן בירת ברוניי.
מסגד סולטאן עומר עלי סאיפודין בבנדר סרי בגוואן בירת ברוניי.

מסגד סולטאן עומר עלי סאיפודין בבנדר סרי בגוואן בירת ברוניי. ברוניי היא מדינת אי עשירה בנפט הממוקמת בצפון אי בורנאו שבדרום-מזרח אסיה.


רבים חושבים כי שער הפרחים נקרא כך בשל עיטורי הורדים שבחזיתו, אך רוב שערי חומות ירושלים מעוטרים באופן דומה. הסיבה האמיתית לשם היא בשם "שער הפרחים" בערבית: 'באב א-זאהירה', שהוא שיבוש של 'באב א-סאהירה' ("אלה המהלכים בשנתם" - סאהירה=סהרורים). השם מתייחס לבית קברות עתיק השוכן מול השער, שעל פי האמונה המוסלמית מתיו יקומו לתחייה באחרית הימים.

דת האסלאם היא ייחודית, בכך שאחד מחמשת עמודי האסלאם הוא מצוות עלייה לרגלחג' למכה), אותה צריך לבצע כל מוסלמי בריא לפחות פעם אחת במהלך חייו.

עלייה לרגל למקומות שאינם מכה, מכונה זיארה. ישנם אתרים רבים לזיארה, הקשורים בנביא מוחמד, וקברים של מוסלמים ידועים. לשיעים, אתרים רבים לעלייה לרגל הם קבריהם של האימאמים השיעים (האתרים מכונים אימאמזאדה באיראן), עבור הסופים אלו קבריהם של הקדושים הסופים (האתרים מכונים דארגה).
בין הערים המפורסמות לעלייה לרגל עבור המוסלמים: מכה, אל-מדינה, ירושלים, משהד וחלב. עבור השיעים הערים כרבאלא, נג'ף, סאמרא, כופה, בגדאד, טהראן, אספהאן, וקום, מכילות אתרים חשובים לזיארה.
לאורך ההיסטוריה המוסלמית, דאגו השליטים השונים לפתח את ערי העלייה לרגל באזורן, בשל רצון לגרוף רווחים, ולעיתים בשל חוסר יכולתם של המאמינים להגיע למכה, ואל-מדינה לאור חלוקתה של האימפריה המוסלמית למספר אזורים עם שליטים יריבים זה לזה.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום האסלאם שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מצאו ערכים לשיפור בנושא אסלאם: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)