פורוורד-סנטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטריק יואינג

פורוורד-סנטר (באנגלית: Forward–center) או ביגמן (bigman) היא עמדת כדורסל עבור שחקנים שמשחקים גם בעמדת הפורוורד וגם בעמדת הסנטר. בדרך כלל, המשמעות היא פאוור פורוורד וסנטר, מכיוון שאלו בדרך כלל שתי העמדות לשחקנים הגדולים ביותר בכל קבוצת כדורסל, ולכן לעיתים קרובות יותר חופפות זו לזו.

פורוורד-סנטר נכנס לז'רגון הכדורסל ככל שהמשחק התפתח והתמקצע יותר בשנות ה-60.

בדרך כלל, פורוורד-סנטר הוא פורוורד מוכשר שהגיע גם לשחק כסנטר בקבוצות שזקוקות לעזרה בעמדה זו. השחקן יכול להיות גם סנטר נמוך יחסית, למשל מתחת לגובה של 2.13 מטר ברמת ה-NBA, שהכישורים שלו מתאימים לעמדת פאוור פורוורד, במיוחד אם לקבוצה הזו יש סנטר טוב יותר. שחקן אחד כזה הוא מרקוס קמבי מניו יורק ניקס. גובהו הוא 211 ס"מ והוא בדרך כלל משחק כסנטר, אבל כששיחק בניקס מוקדם יותר בקריירה שלו, הוא שיחק בעיקר פאוור פורוורד כי לקבוצה שלו היה אחד הסנטרים הטהורים הטובים בליגה, פטריק יואינג, שגובהו היה 2.13 מטרים. יואינג עצמו שימש כפורוורד-סנטר בתחילת הקריירה שלו כדי להשלים את סנטר הניקס אז, ביל קרטרייט, שגובהו היה 2.16 מטר. חברו אגדת הניקס ויליס ריד הועבר לעמדת הפורוורד-סנטר כאשר הקבוצה רכשה את הסנטר וולט בלאמי ב-1965; ריד חזר לעמדה מס' 5 ב-1968 לאחר שהניקס העבירו את בלאמי לדטרויט פיסטונס בטרייד עבור דייב דבושר. רלף סמפסון, שגובהו היה 224 ס"מ, היה פורוורד-סנטר בולט נוסף ששיחק כסנטר בשנת הרוקי שלו ב-1983. בשנת 1984, הוא עבר לעמדת הפאוור פורוורד כאשר באותה שנה נבחר בבחירה הראשונה בדראפט האקים אולאג'ואן, אף על פי שגובהו היה "רק" 2.13 מטרים. רוב הפורוורד-סנטרים נעים בין גובה של 2.06 מטרים ל-2.13.

פורוורד-סנטרים בולטים נוספים כוללים את קווין גארנט, טים דאנקן, פאו גאסול, כריס בוש, למרקוס אולדרידג', אנתוני דייוויס, אל הורפורד, באם אדבאיו ויאניס אדטוקומבו.

באירופה שיחקו בעמדה זו ניקולה וויצ'יץ', ויקטור אלכסנדר, יואניס בורוסיס ופאוליוס ינקונאס.