עמירם רפאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמירם רפאל
תא"ל עמירם רפאל, 1990.
תא"ל עמירם רפאל, 1990.
תא"ל עמירם רפאל, 1990.
לידה 2 באוקטובר 1947
י"ח בתשרי ה'תש"ח
פטירה 2 בפברואר 2012 (בגיל 64)
ט' בשבט ה'תשע"ב
מקום קבורה בית עלמין בכוכב יאיר
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
חיל הים הישראליחיל הים הישראלי חיל הים הישראלי
תקופת הפעילות 1965–1993 (כ־28 שנים)
דרגה תת-אלוף (ים) תת-אלוף
תפקידים בשירות
  • מפקד ספינת טילים
  • מפקד פלגת ספינות טילים
  • ראש מחלקת אמצעי לחימה
  • ראש פרויקט סער 5 וצוללות
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
תפקידים אזרחיים
סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בתדיראן
מנהל שותף בחברת יעוץ בטחוני "ליעם"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמירם רפאל (2 באוקטובר 19472 בפברואר 2012), מנהל ויזם ישראלי שהחל את דרכו בחיל הים והגיע לדרגת תא"ל. בתפקידו האחרון בחיל הים היה אחראי על בנית כלי השייט החדשים של חיל הים: סער 5 וצוללות מסדרת דולפין. לאחר שחררו מצה"ל מונה לסמנכ"ל השיווק של חברת תדיראן ובהמשך הקים את חברת ליעם לניהול ושיווק מערכות לחימה.

משפחה וילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל נולד בקריית מוצקין ליוסף רפאל, חבר אגד, שעלה מהונגריה, ורעיה מבית פוקס ילידת רומניה. בגיל 10 עבר עם הוריו ואחותו זהבה למשק בכפר ביאליק. בבית הספר התיכון למד במגמה ריאלית ונחשב לתלמיד מצטיין. מדי פעם נהג לברוח מבית הספר יחד עם חברו יעקב רווה "רוזה". יחד בילו בהאזנה לדיונים בבית המשפט ויחד השתתפו בצעדת ארבעת הימים.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל התגייס לצה"ל בספטמבר 1965 והתנדב לקורס חובלים מחזור ט"ו. לאחר קורס ארוך של כ-30 חודש סיימו בהצלחה ב-6 בפברואר 1968. קורס חובלים מחזור ט"ו יועד לבנית קצונה לספינות הסער שהחלו להיקלט בחיל הים.[1]

בסיום הקורס שובץ רפאל כקצין משמרת גשר, באח"י מזנק בשרבורג, תחת פיקודו של צבי גבעתי. והשתתף בהפלגת העברתה לישראל.

לאחר שסיים בשנת 1969 קורס קציני נשק מתקדם, נשלח כקצין נשק וסגן מפקד אח"י סופה (סער 3), שהייתה בהכנות ליציאה משרבורג תחת פיקודו של אריה רונה. ב־24 בדצמבר 1969 השתתף רפאל בהפלגת מבצע נועה בה הועברו לישראל 5 ספינות סער 3 משרבורג.

המשך שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 1971 סיים רפאל את תפקידו כקצין נשק וסגן מפקד אח"י סופה, ומונה למדריך בקורס קציני נשק מתקדם בבה"ד חיל הים.

בשנת 1973 יצא ללימודי חשמל ואלקטרוניקה בטכניון. ומשפרצה מלחמת יום הכיפורים הפסיק את הלימודים, והוצב לשירות כקצין גנ"ק, באונייה המגויסת "נהריה" בזירת ים סוף. תחת פיקודו של צבי גבעתי ואחריו רפי אפל.

פיקוד בים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1977 סיים את הלימודים והתמחה לפיקוד על סטיל אח"י רומח (סער 4). בתחילת 1978 הוסמך לפיקוד וקיבל את אח"י כידון (סער 4), בזירת ים סוף. בסוף שנת 1979 מונה לקצין ליווי של ספינת הטילים אח"י רומח (סער 4) שנמכרה לחיל הים של צ'ילה. והפליג כמדריך ומלווה בהפלגה מבסיס חיל הים בשארם א-שייח' עד לדרום אפריקה.

בקיץ 1979 מונה רפאל למפקד פלגה 916, בבסיס אשדוד והועלה לדרגת סגן אלוף. בקיץ 1981 סיים את תפקידו ומונה למפקד פלגת סטי"לים 45 בשייטת ספינות הטילים.

ב-22 בספטמבר 1981,יצא כמפקד בכיר בהפלגת אח"י געש (סער 3) מחיפה להספנה בבסיס חיל הים באילת. הפלגה זו הסתיימה ב-24 בספטמבר בשעה 3 לפנות בוקר בתקלה מבצעית חמורה של עליית אח"י געש על החוף הסעודי. ועדת חקירה בראשות אל"ם דוד הרפזי קבעה שהעלייה על החוף נבעה מרצף של תקלות טכניות, כוח אדם לא מיומן והתרשלות קצינים ומפקדים. רפאל לא נמצא אחראי והאירוע לא פגם בקידומו.

במלחמת שלום הגליל השתתף רפאל כמפקד פלגה בשייטת ספינות הטילים. פלגה 45 בפיקודו השתתפה באבטחת חופש הפעולה הימי, אבטחת כוחות נחיתה וסיוע באש לכוחות הקרקע בציר החוף.

במרץ 1983 יצא רפאל בתפקיד מפקד בכיר בים, על סיפון אח"י בת גלים 2 לאחד ממבצעי העלאת יהודי אתיופיה מחוף סודן. הביצוע עבר בהצלחה.[2]

פיתוח אמל"ח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1983 מונה רפאל לראש ענף נשק במפקדת חיל הים. בשנת 1986 קודם לדרגת אל"ם ומונה לראש מחלקת אמל"ח של החיל עד שנת 1988. בתקופתו נתקבלו החלטות ואופיינו פרויקטים שונים, ובניהם סער 5, הצוללות מסדרת דולפין, ברק (טיל), מערכות לוחמה אלקטרונית לסטי"לים, פיתוח של טילים עתידיים, מערכות אלקטרו אופטיות, מערכות נגד צוללות ועוד. רפאל הפגין בקיאות בחומר והוביל את עבודת המטה החיילית בכל הנושאים. דגש מיוחד ניתן בתקופתו לתיאום הדוק עם גופי מספן ציוד השונים.

לכשהוקמה "ועדת זקהיים" האמריקאית, לבדיקת הצורך של חיל הים בספינות סער 5 והצוללות, נבחר רפאל לעמוד בראש צוות עבודה חיילי שמתפקידו היה להתמודד עם גורמים במטה הכללי של צה"ל אשר כפרו בצורך של חיל הים בספינות החדשות. בסיום עבודת המטה, שוכנע המטה הכללי ותקציב הספינות והצוללות אושר.

ב-1988 מונה רפאל לראש צוות התכנון של ספינות סער 5 בארצות הברית בחברת JJMA בוושינגטון DC, צוות שבאחריותו היה תכנון הראשוני של הספינות כולל שילוב מערכות הלחימה והכנת מסמכי ההתקשרות החוזיים עם המספנה הזוכה. בקיץ 1989 נחתם חוזה בנית הספינות ורפאל עמד בראש צוות חיל הים ומשרד הביטחון במספנות INGALLS בפסקגולה מיסיסיפי ארצות הברית. בקיץ 1990 מונה רפאל לתפקיד ראש פרויקט ההצטיידות בסער 5 והצוללות של חיל הים. קודם לדרגת תת-אלוף וחזר לישראל.

ב-1993 סיים רפאל את שירותו הפעיל בצה"ל בדרגת תת-אלוף אך המשיך להשתתף בוועדות שונות הקשורות להצטיידות עתידית של חיל הים במערכות מסווגות.

תפקידים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת תדיראן - לאחר שיחוררו מחיל הים מונה רפאל לסמנכ"ל השיווק והמכירות של תדיראן תחת ניהולו של גורי מלצר. בתפקידו זה הירבה רפאל בנסיעות לחו"ל וזכה להצלחה רבה בתפקידו.

חברת ליעם - בשנת 1995 הקים רפאל בשותפות עם ידידו וחברו הטוב מחיל הים אל"ם (מיל) ליאור מרגולין את חברת הייעוץ הביטחונית "ליעם". חברה המייעצת באפיונים וצרכים מבצעיים וטכנולוגים לחברות ביטחוניות מובילות כגון: אלביט מערכות, תעשייה אווירית רפאל - מערכות לחימה מתקדמות ועוד.

בשנת 1998 שימש רפאל כיועץ מיוחד לאלביט מערכות וסייע לחברה בקבלת פרויקט השבחת ספינות מדגם "לופו" של חיל הים של וונצואלה אשר בוצע במספנות אינגלס בארצות הברית.

רפאל שימש כמנכ"ל משותף ושותף פעיל בחברת "ליעם", עד יום מותו ב-2 בפברואר 2012.

השכלה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל בוגר לימודי הנדסה בטכניון במגמת חשמל ואלקטרוניקה 1973 - 1977.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל היה נשוי לציפי, לזוג נולדו שלושה ילדים. ב-25 השנים האחרונות לחייו התגוררו בכוכב יאיר.

ב-2 בפברואר 2012 נפטר רפאל ממחלה בבית החולים אסותא רמת החייל. ונטמן בבית העלמין בכוכב יאיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סא"ל משה, דרכו של חובל, "מערכות ים" 95, אוגוסט 1969, עמ' 28.
  2. ^ יומן הוראות לילה אח"י בת גלים הנמצא במוזיאון חיל הים