סוף היום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוף היום
אלבום אולפן מאת מתי כספי
יצא לאור אוקטובר 1981
הוקלט 1981
סוגה פופ
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 44:24
חברת תקליטים CBS
הפקה יוריק בן דוד, מתי כספי
כרונולוגיית אלבומים של מתי כספי
צד נוסף
(1980)
סוף היום
(1981)
שר סשה ארגוב
(1982)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוף היום הוא אלבום הסולו החמישי של המוזיקאי והזמר הישראלי מתי כספי, שיצא בשנת 1981.

אלבום זה נחשב לאחת מההפקות היקרות והגדולות ביותר שנעשו בישראל בתחום המוזיקה הפופולרית. במסגרת זו התארחו בו טובי הזמרים והנגנים הישראלים באותה העת וכן תזמורת כלי נשיפה וקבוצת נגנים חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

את מחצית משירי האלבום כתב הפזמונאי אהוד מנור, כשאת השאר כתבו שמרית אור, יעקב גלעד ונתן זך. כספי הלחין, עיבד והפיק מוזיקלית את כל שירי האלבום.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כחמש שנים בהן התרכז כספי בהפקתם של אלבומים לאחרים ובהקלטתם של שני אלבומים: "צד א' צד ב'" (1978) ו"צד נוסף" (1980), שעיקרם לא היה חומר חדש, יצא בשנת 1981 אלבום הסולו החמישי של כספי, "סוף היום". כבאלבומיו הראשונים של כספי, גם באלבום זה לא כתב כספי את המילים לשירים. קדמו להקלטת האלבום הקלטתם של מספר שירים בשלהי שנות ה-70, ובהם "תופים השניים" ו"פרלוד (השלום)", שנגנזו על ידי כספי. ("השלום" הוקלט מחדש לאלבום "את האשה שלי" ב-2005.)

להוציא "שיר" ו"מי ששר", כל שירי האלבום מתארים קשיים, כשרבים מהם נוגעים להתפוררותה של הזוגיות במערכת יחסים. דומה כי גם תמונת העטיפה של האלבום מעידה על היות האלבום צומת דרכים בחייו של כספי.

בין היתר מכיל האלבום לחני סמבה ורגיי, שיר בסגנון מחזות הזמר האמריקניים וכמה שירי רוק-פאנקי. לכספי, שניגן כהרגלו בקלידים, גיטרות וכלי הקשה הצטרפו חיים רומנו בגיטרות, ז'אן פול זימבריס בתופים, קובי כהן בבס, וכן צמד הפרברים והזמרות נורית גלרון ומזי כהן בקולות רקע. בחלק גדול מהשירים נעשה שימוש גם בהרכב כלי נשיפה, ובהרכב נגני כלי מיתר מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית, ואפילו נבל. ההיכרות של כספי עם המוזיקה הברזילאית מצאה את ביטויה בין היתר ברשימה הארוכה של כלי ההקשה המיוחדים בהם ניגן כספי באלבום זה: סורדו, ויברוסלב, רקו רקו, אפושה, אגוגו ועוד.

האלבום הניב מספר רב של שירים שהפכו לקלאסיקות מייד עם יציאת האלבום. בהם ניתן למנות את "שיר", "עוד תראי את הדרך", "מי ששר", ו"ימי בצורת" במקצב הרגאיי.

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה לשירים הולחנה על ידי מתי כספי.

סוף היום
מס' שםמילים משך
1. עוד תראי את הדרך שמרית אור 4:58
2. רגיי של עברי אהוד מנור 4:31
3. תגידי אהוד מנור 4:45
4. כל אחד אהוד מנור 4:00
5. שיר יעקב גלעד 3:24
6. שיר מלילה נתן זך 3:35
7. את תקחי את הבית שמרית אור 4:44
8. סוף היום אהוד מנור 3:40
9. ימי בצורת יעקב גלעד 4:37
10. אלגרו ויוצ'ה (אינסטרומנטלי) - 1:01
11. מי ששר אהוד מנור 3:39
משך כולל:
42:54

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרדיטים לפי שיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]