ניכרין דברי אמת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפלשתים גוזזים את שיער שמשון (ציור של אנתוני ואן דייק, 1816)

נִכָּרִין דִּבְרֵי אֱמֶת - ביטוי תלמודי[1] שפירושו: תוכן הדברים עצמם מעיד על אמיתותם[2].

מוכר בעברית המודרנית: "ניכרים דברי אמת"

מקור הביטוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאמר בגמרא, מסכת סוטה[3]:

"ותרא דלילה כי הגיד לה את כל לבו" (שופטים טז, יח). ושואלים: מנא [מניין] ידעה [שהפעם הוא מדבר דברי אמת]? אמר ר' חנין אמר רב: ניכרין דברי אמת [מעצמם, והרגישה שהפעם הוא דובר אמת]. אביי אמר: ידעה בו באותו צדיק שלא מפיק [מוציא] שם שמים לבטלה. כיון שאמר "נזיר אלהים אני" (שופטים טז, יז) אמרה: השתא [עכשיו] ודאי קושטא קאמר [אמת הוא אומר].

דהיינו, הגמרא תוהה על מסקנתה של דלילה בספר שופטים, שהפעם הזו, בניגוד לשלוש הפעמים הקודמות, שמשון אומר לה את האמת על סוד גבורתו. עונה רבי חנין בשם רב, שדברי אמת ניכרים מעצמם. ומסביר אביי: דלילה הבינה, ששמשון לא יישא את שם אלוהיו לשווא, ומכיוון שהעיד על עצמו: "נזיר אלהים אני" - ניכר בו שעתה הוא דובר אמת.

רש"י מרחיב את ההסבר לאבחנתו של אביי, באמרו: "מתקבלין ומיושבין ודבורים על אופניהם. ראתה שערו גדול ולא היה שותה יין והבינה שהדברים האחרונים שאמר לה - שבדבר הזה היה כוחו גדול - אמת הן". משמע, מכיוון שדלילה אכן הכירה במציאות את מנהגי ההתנזרות של שמשון, הבינה שדבריו אמת הפעם[4]. רש"י בוחן את אמיתות הטענה תוך השוואתה אל העובדות שבמציאות[5].

לאחר פענוח חלומו של שר המשקים על ידי יוסף, נאמר: "וַיַּרְא שַׂר-הָאֹפִים כִּי טוֹב פָּתָר". מפרש הרשב"ם, נכדו של רש"י, על פי רוח דבריו: "ניכרין דברי אמת"[6]

שימושים מודרניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנימין נתניהו סיפר בשנת 2017 בטקס האזכרה לחללי אלטלנה: "כשנפגשתי אתמול בלשכתי עם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרתי לה שלאמת יש עוצמה רבה. ועל דבריה הנחרצים בזכות ישראל באו"ם הוספתי: "ניכרים דברי אמת!". ניסיתי לתרגם את זה לאנגלית, זה קשה, אבל היא הבינה כי ניכרים דברי אמת"[7].
  • מיכאל הנדלזלץ כתב מאמר בשם: "ניכרים דברי אמת" - ביקורת על הצגה שעובדה על פי המחזה "הבוגד" של הנריק איבסן, על אידיאליסט שחושף את השקרים המוסכמים בעירו, ומוקע על ידי החברה[8].
  • באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נערך, בתאריך 21 באפריל 2010, ערב עיון לכבוד צאת ספרו של יגאל שוורץ: "מאמין בלי כנסייה; 4 מסות על אהרן אפלפלד". גיל הראבן נתנה בערב זה הרצאה בשם: "ניכרים דברי אמת"[9]
  • בפברואר, 1959, הופיע ב"על המשמר" המאמר שכותרתו: "אל תסתכל בקנקן", וכך נכתב בו: "סברה המקובלת, לפיה נבחנים דברים לפי מה שיש בהם אינה נראית עוד. דברים נבחנים לפי מה שאין בהם. ניכרים דברי אמת! אך הרבה יותר ניכרים דברים שאין בהם אמת"[10]

הערות שוליים;[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף ט', עמוד ב'
  2. ^ ראו אברהם אבן שושן, המילון החדש, בפירוש לביטוי: ניכרים דברי אמת
  3. ^ ראו תלמוד שטיינזלץ, מסכת סוטה
  4. ^ רש"י על סוטה, ט, ע"ב
  5. ^ ראו בפרק קישורים חיצוניים את הפירוש של תנועת הקיבוץ הדתי
  6. ^ ספר בראשית, פרק מ', פסוק ט"ז
  7. ^ בנימין נתניהו, "דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה לחללי אלטלנה", משרד ראש הממשלה, 8 ביוני 2017
  8. ^ מיכאל הנדלזלץ, "ניכרים דברי אמת", הארץ, 7 באפריל 2011
  9. ^ אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המחלקה לספרות עברית, הזמנה
  10. ^ "אל תסתכל בקנקן אלא במה שאין בו", (בעין בוחנת), על המשמר, 24 בפברואר 1959

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]