לדלג לתוכן

משתמש:Tiigal/רכס חתירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רכס חתירה נמצא 10 ק"מ מדרום לירוחם   עליית כביש 225 37 ק"מ מדרום לקמ"ג ליד נחל חתירה[מפתיע]  בחלק הדרומי של מדינת ישראל. במקום יש מסלול טיולים אתגרי למיטיבי לכת רכס זה מיוחד בנוף שרואים מראשו.   רכס חתירה מתרומם מעל בקעת צין, בין העיירה ירוחם לקיבוץ שדה בוקר. במבט מרחוק נראה הרכס כמו נקניקיה ארוכה, שמורכבת מגבעות פשוטות וערוצי נחלים שעוברים ביניהן. כאשר נכנסים אל אותם ערוצים ומטפסים אל אותן הגבעות, מגלים מציאות מרשימה בהרבה. הרכס שלפנינו מוביל לבורות מים חצובים בני כ-2,000 שנים, ולנחלים שקטים ויפים. לאורך הרכס מטפסים אל גבעות והרים נישאים, מהם נשקפים נופים מדבריים עוצרי נשימה. נחל חתירה ממוקם על רכס חצרה –בנגב הצפוני. נחל קניוני גדול ובו קטעי מעוק, גבים גדולים, נביעה עונתית (עין יקרעם), מפלים, מפער מים ענק ומחשופי אבן חול קדומה. הנחל נקרא גם נחל ירקעם- כשמו של המעיין הנובע בחלקו העילי, שמו הערבי הוא ואדי אלירקא. יובליו הראשונים של נחל חתירה מתחילים ברכס חתירה, הנחל ממשיך, מנקז את המכתש הגדול (מכתש חתירה) חוצה את רכס חצרה ונשפך לנחל צין הממשיך לערבה. נחל חתירה הוא אחד משני נחלים חוצי רכס בקמר חצרה- השני הוא נחל צפית, שמצפון למכתש הקטן. יובליו הראשונים של נחל חתירה (נחל מטמור ונחל חביון) מנקזים את המכתש הגדול ופורצים את קיר המכתש בצפון- מזרח. במקום זה עובר גם כביש חוצה המכתש.

נחל חוצה רכס[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחל חתירה הוא נחל החוצה את רכס חצרה. נחל חוצה רכס הוא נחל החוצה מבנה גאולוגי מוגבה (לדוגמא רכסים) בנוף. כלומר, נחלים אלו מתחתרים דרך מבנים גאולוגיים מוגבהים- יוצרים בהם עמקים וקניונים עמוקים המאפשרים לנחל לעבור דרך המבנה ולא לעקוף אותו. מבנה גאולוגי מוגבה יכול לבוא לידי ביטוי בשטח גם בצורת על ידי רכסים. תוואי הנחל יכול להיות קדום למבנה שהוא חוצה, או מאוחר לו. נהרות ונחלים קדמונים (שתוואי זרימתם נחרץ לפני התפתחות הרכס) התחתרו ברכס תוך כדי התרוממותו האיטית של המבנה הגאולוגי ושמרו על תוואי זרימתם המקורי- כמו בנחל חתירה. נהרות ונחלים מאוחרים למבנה הרכס נוצרו בתקופות בהם היו מישורי גידוע (ראשי הרכסים היו מישוריים) ואז הנחלים התחתרו במישור ויצרו קניונים החוצים את הרכס.

מעלה פלמ"ח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעלה בנחל חתירה, שנפרץ ב- 1944, באחד מסיורי הפלמ"ח בנגב. באחד האימונים חזרו הלוחמים דרך מכתש קטן ונחל חתירה. הפלוגה מנתה כ-150 לוחמים מתוכם 40 נשים. בהגיעם למפל הגדול בנחל שהיה כקיר והאפשרות הייתה לחזור לאחור או לנסות להתגבר על המכשול- החליטו לחצוב בסלע ולהמשיל לעלות במעלה הנחל. לאחר חציבה ממושכת בסלע, עברה הפלוגה את המכשול בהצלחה רבה. בדרכם פגשו קבוצת בדואים מקומיים שלא האמינו שניתן לעלות את המפל הגדול בנחל, בטענה שאפילו היעלים לא הצליחו לעלות אותו. מאותו היום קראו למעבר "נאקב אל יהוד" כלומר "מעלה היהודים". מאז המעלה שופץ ולעזרת המטיילים יתדות וסולם נוחים למעבר.

עין ירקעם[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמוך לכביש 206 המוביל למפעלי אורון. עין ירקעם הוא מעיין שכבה עונתי ודל שבקרבתו מספר גבים עונתיים הנמצאים בנחל חתירה (מרבית המים בגבי ירקעם הם ממי שיטפונות). מעיין שכבה הוא מעיין המורכב משכבה מחלחלת ושכבה שאינה מחלחלת מתחתיה, המים נקווים בשכבה המחלחלת ונובעים בין השכבות. בירידה אל הנביעה והגב ניתן לראות מדרגות החצובות בסלע, אלה הן מדרגות עתיקות מהתקופה הרומית המאוחרת שנחצבו על מנת להנגיש את המים לגמלים. בנוסף, ניתן לראות ליד המדרגות חורי קידוח בסלע משם נחצבו גושי סלע לבן לשם פיסול קוביות המוצבות בראש מעלה עצמאות במצפה רמון בשנות ה-60. את הפיסול עיצב עזרא אוריון. על מנת לראות את עין ירקעם בשיא שפיעתו מומלץ לבוא לאחר שיטפון בנחל.

חבצלת הנגב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבצלת הנגב היא גאופיט הגדל בחולות פנימיים בנגב. החבצלת היא צמח רב שנתי בעלת פקעת גדולה בקרקע. החבצלת בעלת פרח לבן ענק ומרהיב ביופיו על נופי המדבר הצחיחים, בנחל חתירה מספר נקודות פריחה של החבצלת. עלי החבצלת מסולסלים מאוד והם סימן היכר מובהק. אין במדע יודע מי מאביק את הפרח במדבר, לפי מבנה הפרח סביר להניח כי רפרפים או עשים פוקדים את הפרח בלילות. חבצלת הנגב התפתחה מחבצלת החוף ולכן זרעיה גם הם עשויים מרקמת שעם קלה המאפשרת להם לצוף במים. הפריחה מתרחשת בחודשי הסתיו, אירוע שאינו נפוץ בצמחיית המדבר.

[1][2]