משתמש:DavidsonPri/אחסון ענן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במחשוב ענן, אחסון ענןאנגלית: Cloud Storage) הוא אחסון של קבצים על גבי שרת מרוחק, שהקשר אתו נעשה באמצעות רשת מחשבים, ובפרט האינטרנט. חברות אחסון ענן ציבורי מפעילות מרכז מחשוב המאפשר למשתמשים לחכור קיבולת אחסון.

ניתן לגשת לשירותי אחסון ענן באמצעות ממשק תכנות יישומים (API), באמצעות התקן חומרה המשמש כ"נתב אחסון ענן", או באמצעות ממשק משתמש מבוסס דפדפן. המידע של כל משתמש פרוס באופן טיפוסי על פני מספר רב של כוננים ומחשבים פיזיים, אך מוצג ללקוח כשטח אחסון הומוגני באמצעות וירטואליזציה.אכסון בענן הוא בעצם שמירת מידע על גבי שרתים ייעודיים לשמירת מידע.

אחסון הענן מאפשר הוזלה כלכלית של שמירת מידע באמצעות ניצול יתרון לגודל. כמו כן שיטת אחסון ענן מאופיינת בגמישות כלכלית, והפחתת משאבים בלתי מנוצלים - בשירותי אחסון ענן טיפוסיים, כל לקוח נדרש לשלם רק עבור נפח האחסון שבו הוא משתמש בפועל.

כאשר שטח האחסון נחכר מספק של שירות אחסון, הוא מכונה "אחסון כשירות" (אנגלית: Storage as a service -STaaS).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעיון אחסון הענן הומצא בשנת 1960 על ידי ג'וסף קארל רוברט ליקלידר שנודע בשם ג'ייסיאר, שהיה אחד מהמדענים האמריקאים המובילים בתחום המחשבים באותה תקופה. הוא חזה את הרעיון של אינטראקציה בין מחשבים והאמין שתומצא רשת עולמית של מחשבים בה אנשים יוכלו לשתף בה מידע ותוכנות שונות מכל מקום בכל זמן בעולם. בשנת 1991 אתר האינטרנט הראשון הוקם ע"י טים ברנרס - לי החל משנה זו רעיון אחסון הענן שנראה בלתי אפשרי עד כה, הפך אפשרי במוחם של אנשי המחשבים.אך למרות זאת, בשנות ה-90 של המאה ה-20 רעיון אחסון הענן היה עוד רעיון צעיר, לא בשל וללא שם מוגדר. בשנת 1997 פרופסור רמנאת צ'לאפה המתמחה במערכות מידע חשב על המושג "תכנות ענן" (ובאנגלית: "cloud computing"). בשנת 2008 הומצאה אחת מתוכנות האחסון הראשונות בעולם על ידי אנדרו מייקל מלונדון אנגליה, מייסד חברת אחסון בשם ."Fast Hosts".שם התוכנה שהומצאה היא "Live drive". ומאז הומצאו עוד תוכנות רבות של אחסון ענן כמו כונן גוגל.[1]

יתרונות אחסון הענן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחסון הענן מאפשר הוזלה כלכלית של שמירת מידע באמצעות ניצול יתרון לגודל. כמו כן שיטת אחסון ענן מאופיינת בגמישות כלכלית והפחתת משאבים בלתי מנוצלים לעומת שירותי אחסון טיפוסיים. שיטת אחסון הענן מאפשרת לכל לקוח נדרש לשלם רק עבור נפח האחסון שבו הוא משתמש בפועל. מבחינה בטיחותית הקבצים של המשתמש שמורים ב"ענן" וניתן לגשת אליהם מכל מחשב למקרה של גניבה או של פריצה. בשני מקרים אלה והמידע אמור להישמר. עוד יתרון חשוב ל"אחסון ענן" הוא הנגישות והעריכה הזמינה מכל מקום מכל מחשב ובכל זמן וכן. אפשרות שיתוף בינלאומית בזמן אמת.[2]

ספקי אחסון מסחריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת השחקניות המובילות בתחום אחסון כשירות היא Amazon Web Services המספקת את תשתית שירותי האחסון Simple Storage Service, הנקרא גם "S3" - המאפשרת שמירה ואחזור כל כמות של נתונים, בכל עת, מכל מקום ברשת. שרותי S3 מתאפיינים בשרידות גבוהה, מחיר נמוך לגיגהבייט ואפשרויות גדילה כמעט בלתי מוגבלות. הנתונים ב – S3 נשמרים ב "חביות" (Buckets), להם ניתן לשייך הרשאות גישה. הגישה ל-S3 אינה נעשית כמו לדיסק רגיל (ראה EBS) אלא בממשק תוכנה לאחזור ושמירת אובייקטים (API).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Cloud and Virtual Data Storage Networking. Greg Schulz. CRC Press, 2011
ערך זה הוא קצרמר בנושא מחשבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


*