פורטל:אינטרנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

האינטרנטעברית: מִרְשֶׁתת) היא רשת מחשבים גלובלית, המחברת רשתות מחשבים שונות, ומקשרת בין מיליארדי מחשבים, טאבלטים וטלפונים ניידים בכל העולם. ההיקף, כמות המידע העצומה האגורה בה והמסחר הרב שמתרחש הודות לה הפכו את האינטרנט בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 לגורם רב משמעות ולזירת ההתפתחות הכלכלית והתרבותית. בצורתו הנוכחית מגשים האינטרנט את חזון הכפר הגלובלי.

האינטרנט צמח מפרויקט של הרשות לפיתוח מתקדם של משרד ההגנה האמריקאי (DARPA), בשם ARPANET, ממנו התפתח בשיתוף מוסדות אקדמיים שונים לצורתו הנוכחית. על האינטרנט פותחו פרוטוקולים ויישומים שונים, כמו NNTP ("חדשות"),FTP (העברת קבצים), ו-SMTP (דואר אלקטרוני). פיתוח הפרוטוקול HTTP שפת התגיות HTML, וה-World Wide Web בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20, איפשרו שימוש בדפדפנים, והביאו להתפשטות האינטרנט גם מחוץ למוסדות בהם כבר היה בשימוש, לציבור הרחב כולו, ותוך זמן קצר גם לשימושים מסחריים רבים. האינטרנט יצר מהפכה חברתית של ממש, וכיום הוא זמין לחלק משמעותי של כלל האנושות (לפי הערכות, בראשית שנת 2014 קרוב ל-40% מכל האנשים נהנו מגישה לאינטרנט).

לפני צורת התקשורת שהובילה לאינטרנט, היו רוב רשתות המחשבים מוגבלות באופיין ואפשרו תקשורת רק בין תחנות ברשת המקומית. השיטה ליצירת תקשורת בין מחשבים התבססה על מודל של מחשב מיינפריים מרכזי. מספר פרויקטי מחקר החלו לבדוק ולתאר עקרונות של תקשורת בין רשתות מופרדות פיזית. מאמצי המחקר נוהלו במקביל במספר מעבדות ב-NPL, בתאגיד ראנד, ב-MIT וב-UCLA. המחקרים הובילו לפיתוח מודל רשתות ספרתיות מבוססות מיתוג מנות. בסוף שנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20 פותחו מספר פתרונות מבוססי מיתוג מנות, בהם ARPANET ופרוטוקולי X.25.

במקביל החלו לצבור פופולריות רשתות מחשבים של חובבים, בהן UUCP (עותק של UNIX ל-UNIX) וכן FidoNet. רשתות אלו היו עדיין רשתות נפרדות ומנותקות, שקיבלו שירותים על ידי gateways מוגבלים. בשל מגבלה זו יושמה שיטת מיתוג מנות לצורך פיתוח פרוטוקול לתקשורת רשתית שבמסגרתו יוכלו מספר רשתות לחבור יחד לרשת-על אחודה. על ידי הגדרת מערכת רשתית משותפת ופשוטה בדמות ה-TCP/IP, ניתן היה להפריד את השכבה הפיזית של הרשת מהשכבה של הפרוטוקול. התפוצה המתרחבת של הקישוריות הבין-רשתית הובילה להתפתחות רשת עולמית שכונתה "האינטרנט" והתבססה על פרוטוקולים סטנדרטיים שיושמו באופן רשמי בשנת 1982. ההתחברות לרשת העולמית הייתה מהירה בעולם המערבי וחלחלה מאוחר יותר לשאר העולם. ברם, ההבדל הגובר בין מדינות מפותחות למדינות עולם שלישי הרחיב את הפער הדיגיטלי.

ויקיפדיהאנגלית: Wikipedia) היא אנציקלופדיית תוכן חופשי המשתמשת בטכנולוגיית ויקי ופועלת באינטרנט. "חופשי" פירושו חופשי לעיון ללא כל מגבלה, חופשי לעריכה (תוך התחשבות בכללי האתר), וחופשי להעתקה ולהפצה (בהתאם לתנאי רישיון CC-BY-SA, ובתמונות מסוימות - לפי כללי השימוש ההוגן). ויקיפדיה היא יצירה שפותחה ומפותחת באופן שיתופי במספר רב של לשונות. היא מנוהלת ומתופעלת בידי מוסד ללא כוונת רווח שמרכזו בארצות הברית, קרן ויקימדיה.

ראשיתה של ויקיפדיה כפרויקט בשפה האנגלית שהחל ב-15 בינואר 2001. לאחר מכן נוספו פרויקטים בשפות רבות. גרסאות ויקיפדיה בכל השפות מהוות המשך לתנועת התוכנה החופשית ולעיתים מתייחסים אליהם גם כחלק מתנועה הנקראת תרבות חופשית (Free Culture).




ערכים נוספים:

Internet Explorer‏ • The Million Dollar Homepage‏ • בלוגגוגלדואר אלקטרונידיוג ערך מומלץהאם גוגל עושה אותנו טיפשים? ערך מומלץוורד קנינגהםויקיפדיהטוקבקטלפון מבוסס אינטרנטעוגייה

מארק צוקרברג (נולד ב־14 במאי 1984), יזם ואיש עסקים אמריקני יהודי. ידוע בעיקר בשל היותו מייסד הרשת החברתית הפופולרית פייסבוק.

בעבר נאמר שאם תשים כמות אין-סופית של קופים ותתן לכל אחד מהם מכונת כתיבה, אחד מהם יכתוב בסוף יצירת מופת. עכשיו, בעזרת האינטרנט זה הוכח כלא-נכון.

רוברט וילנסקי


להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית האינטרנט בוויקיפדיה:

עם הגידול במספר המשתמשים באינטרנט הופיעו תופעות תרבותיות המיוחדות לאינטרנט. תרבות האינטרנט כוללת תחומים רבים ובהם:

פורומים - טוקבק - סלנג באינטרנט - האקינג - שיתוף קבצים - דואר זבל - נטיקה - בלוגים - חברויות באינטרנט - חישוב מבוזר קהילתי

במדינת ישראל נפוץ מאוד המיתוג הזר בעולם הפרסום. בשנים האחרונות המיתוג הזר הפך לנורמה, במיוחד בשדה התקשורת. המדובר לא רק בשימוש בשמות לועזיים, שהיה נפוץ גם בעבר, כי אם באמריקניזציה בולטת, עד כדי מחיקת כל זכר לישראליות של המוצר. דוגמאות בולטות בתחום האינטרנט הן:

  • חברת "אינטרנט זהב" מיתגה עצמה ב-2004 כ"smile". מאוחר יותר, כשהתאחדה עם חברת "קווי זהב", הפך סמייל לשם החברה המאוחדת.
  • לשלושת העיתונים הגדולים בישראל שמות עבריים שנקבעו עם היווסדם, לפני עשרות שנים. לאתרי האינטרנט שלהם, שהוקמו בתחילת המאה ה-21, שמות בעלי נטייה אמריקנית ברורה: ynet, nrg, ו-TheMarker. הגדיל לעשות "הארץ", שבעקבות אתר האינטרנט שלו שינה גם את שמו של מוסף הכלכלה ל-TheMarker.
1969
1978
  • 16 בפברואר - פיתוח BBS - תוכנה המאפשרת למשתמשים להתחבר למחשב עליו מותקנת התוכנה.
1983
1985
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1998
2001
2003
2004
2005
  • פברואר - שלושה עובדים של PayPal, שמטרתם הייתה להעביר קובצי וידאו ושמע גדולים בקלות מרבית באינטרנט, מייסדים את YouTube.
2006
2007
דפדפנים נטסקייפ - מוזילה פיירפוקס - אופרה - אינטרנט אקספלורר - אופרה מיני -מקסטון - גוגל כרום - ספארי - Konqueror
דואר אלקטרוני הוטמייל - ג'ימייל - יאהו! מייל
מסרים מידיים גוגל טוק - מסנג'ר - ICQ - סקייפ - מירנדה
שיתוף קבצים ביטורנט - אימיול - קאזה - קדמליה
אתרי אינטרנט ויקיפדיה - וואלה! - יאהו! - MSN - ynet - nrg - zap
מנועי חיפוש גוגל - חיפוש MSN - וואלה! חיפוש
שירותים נוספים קבוצות דיון - שידורי רדיו באינטרנט - שידורי טלוויזיה באינטרנט - רשתות חברתיות מקוונות - משחקי רשת - קהילות - צ'אט

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום האינטרנט שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מצאו ערכים לשיפור בנושא אינטרנט: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)