משחק שולחן ממוחשב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לכידת מסך מתוך משחק השולחן הממוחשב סוליטר

משחק שולחן ממוחשב (באנגלית: Digital tabletop game) היא סוגת משחקי וידאו הכוללת את כל משחקי הווידאו אשר מבוססים או דומים למשחקי משחקי שולחן פיזיים כמו משחקי לוח, משחקי קלפים ומשחקי תפקידים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות.

משחקים מהסוג הזה שואפים בדרך כלל לספק לשחקנים את החוויה של משחקי השולחן המסורתיים תוך כדי שילוב של אלמנטים מעולם משחקי הווידאו כמו משחק מרובה משתתפים ברשת, גרפיקה ממוחשבת, ומערכת שמוודאת שכללי המשחק תמיד נלקחים בחשבון.

לאורך השנים משחקי השולחן הממוחשבים סייעו גם רבות בהצגת משחקי השולחן המסורתיים לקהלים חדשים, כולל לשחקנים צעירים שעדיין לא נחשפו למשחקי הלוח או משחקי הקלפים הפיזיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי וידאו המדמים משחקי שולחן מסורתיים קיימים עוד מתחילת תעשיית משחקי הווידאו, כאשר חלק ממשחקי הווידאו הראשונים מהסוג הזה שפותחו היו גרסאות ממוחשבות של משחקי לוח קלאסיים כמו שחמט ושש בש. עם זאת, רק לאחר שהמחשבים האישיים והאינטרנט החלו לצבור פופולריות עצומה במהלך שנות ה-90 החלו משחקי הקופסה הממוחשבים לצבור פופולריות והכרה נרחבת ברחבי העולם.

העלייה בפופולריות של פלטפורמות הפצה דיגיטליות כמו Steam, iOS App Store ו-Google Play Store תרמה רבות לעלייה בפופולריות של משחקי השולחן הממוחשבים והפכה אותם לנגישים באופן ניכר בהרבה לקהל רחב עצום בכל רחבי העולם.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי השולחן הממוחשבים כוללים מגוון רחב של תתי סוגות כולל:

  • משחקי לוח ממוחשבים - אלו הם גרסאות ממוחשבות של משחקי לוח מסורתיים כמו שחמט, דמקה, שבץ-נא ומונופול. במשחקים הללו ישנה הקפדה על הכללים והמשחקיות של משחקי הלוח הפיזיים ולעיתים רבות הם מספקים גם פיצ'רים מתקדמים כמו משחק מרובה משתתפים ברשת, האפשרות לשחק נגד המחשב או נגד בינה מלאכותית, והאפשרות לבצע התאמה אישית להגדרות של המשחק.
  • משחקי קלפים ממוחשבים - אלו הם גרסאות ממוחשבות של משחקי קלפים פופולריים כמו פוקר, בלאק ג'ק, סוליטר ומשחקי קלפים פופולריים כמו "Magic: The Gathering"[1] ו-"Hearthstone". במשחקים הללו השחקנים יכולים לעיתים רבות להתחרות מול שחקנים אחרים או מול בינה מלאכותית.
  • משחקי תפקידים ממוחשבים - גרסאות ממוחשבות של משחקי תפקידים מסורתיים כמו "מבוכים ודרקונים", "Pathfinder" ו-"Warhammer". במשחקים הללו השחקנים בדרך כלל מסוגלים לבצע התאמה אישית של דמויות המשחק וכמו גם לקחת חלק במשחק מרובה משתתפים ברשת.
  • משחקי וידאו המדמים משחקי לוח - משחקי אלו הם משחקי וידאו שאינם מבוססים על שום משחק לוח פיזי, אך שואלים רבים מהמאפיינים של משחקי הלוח המסורתיים כחלק ממכניקת המשחק. אחד המשחקים הבולטים מהסוג הזה הוא סדרת המשחקים של Mario Party בה השחקנים מסתובבים על לוח משחק והמשתמש חייב לזרוק קוביות על מנת להתקדם למשבצת הבאה במשחק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ David-Marshall, B.; Dreunen, J.v.; Wang, M. (2010). Trading Card Game Industry - From the T to the C to the G (Report). SuperData Research.