מנזר כרמיזן

מנזר כרמיזן
מידע כללי
סוג מנזר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1883
תאריך פתיחה רשמי 1883 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°43′37″N 35°10′21″E / 31.727006°N 35.172601°E / 31.727006; 35.172601
(למפת ירושלים רגילה)
 
מנזר כרמיזן
מנזר כרמיזן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנזר כרמיזןערבית: دير كريمزان, דיר כרמיזאן; הופיע גם כ"קרמיזן" בעיתונות ובאתרי הנצחה[1]) הוא מנזר קתולי של המסדר הסלזיאני (אנ') האיטלקי, הממוקם בצפון הר חברון, במדרון הדרומי של נחל גילה בגובה של כ-850 מטרים מעל פני הים, מצפון מערב לבית ג'אלא ומצפון ליישוב הר גילה. המנזר נמצא בסמוך לגדר ההפרדה בצידה הירושלמי[2] ובנייניו נראים היטב מבתיה המערביים של שכונת גילה.

המנזר והעמק שלצידו, מאי 2022
מנזר קרמיזן מבט משכונת גילה

המנזר הוקם על ידי נזירים סלזיאנים בשנת 1883 על חורבות מנזר ביזנטי מן המאה ה-7 לספירה. נראה ששמו של המנזר בא מהמילה כרם שכן באזור ישנם כרמי ענבים וזיתים.

הנזירים עוסקים בגידול גפנים וזיתים. במקום ישנו יקב, בית בד להפקת שמן זית, מוזיאון קטן לטבע, בית ספר מקצועי לבנים וסמינר תאולוגי לכמרים. היקב במנזר מייצר החל משנת 1885 מספר רב של יינות, ברנדי, יין תוסס, חומץ ועוד. רק אחוז קטן מן הגפנים גדלים על אדמות המנזר, רוב הגפנים מגיעים ממנזר בית ג'מל, מאזור בית לחם, מרחבי הרי יהודה ומשפלת יהודה. מתקני הייצור ביקב חודשו בשנת 1997 והייצור מגיע כיום לכ-700 אלף ליטר בשנה.

המנזר מממן מהכנסותיו על מכירת מוצרי היקב בעיקר את בית הספר המקצועי בבית לחם, השייך גם הוא למסדר הסלזיאני. בית הספר מונה מעל 200 תלמידים[3].

הרצח בכרמיזן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 באוקטובר 1984 נרצחו בסמוך למנזר שני סטודנטים ישראלים, רון לוי ורויטל סרי[4], בידי עיסא עבד רבו, שומר יום תושב מחנה הפליטים דהיישה[5]. כעבור שבוע ביצע חייל צה"ל דוד בן שימול פיגוע נקמה בו נרצח פלסטיני ונפצעו עשרה[6]. האוניברסיטה העברית הקימה גן להנצחת זוג הסטודנטים[7].

לאחר שחרורו ב-2014, במסגרת שחרור מוקדם של אסירים פלסטיניים, לפי מתווה של ג'ון קרי שר החוץ של ארצות הברית, עבד רבו סיפר שהרצח היה במסגרת מבצע מתוכנן ומונחה לפגוע באוטובוס אזרחי, אך משזה לא יצא לפועל בחר להרוג את בני הזוג שנקלעו באקראי למקום. הוא כפתם, חבש את ראשיהם והודיע להם שהוא דן אותם למוות, ואז רצח אותם בדם קר, בכדור אחד לראשם, ולאחר מכן הודיע לדודתו על הצלחת הפעולה כנקם על מות בנה במאסר בישראל[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השם קרמיזן - למשל באתר ההנצחה לנופלי חטיבת מוריה ובאתר תעיוש הפלסטיני.
  2. ^ נדב שרגאי, הוותיקאן לחץ - ותוואי "עוטף ירושלים" שונה, באתר הארץ, 9 באוקטובר 2005
  3. ^ http://www.cremisan.de/Berufschule.htm
  4. ^ ממשלת ישראל מודיעה על הרצח. על רויטל סרי באתר ההנצחה לנרצחי פעולות האיבה, ועל רון לוי שם.
  5. ^ שומר הלילה - תלמיד ישיבת הסדר וחייל בתקופת של"ת השאיר את רובהו במשרדי אולם "שרי ישראל" עליו שמרו בירושלים. שני השומרים היו מיודדים. שומר היום קיבל מפתח כללי בעקבות גשם שירד, נכנס למשרד, נטל את הרובה ורשם על הקירות כתובות "אללהו אכבר" ו"איד'בח אל יהוד" (אללה גדול ומוות ליהודים). המקרה דווח למשטרה, כולל כתובתו של שומר היום, אך זו לא פעלה. כפי שעלה מחקירתו, במשך יומיים נשאר בביתו, וביום הרצח השתכר, ויצא עם הרובה לפעולת האיבה. בעיתונות אותה תקופה נכתב שהמחבל דיבר עם השניים ארוכות, שהם התחננו על חייהם וסיפרו שהם חברי תנועת שלום עכשיו (לדברי חברת הכנסת חייקה גרוסמן ממפ"ם), לאחר מכן כפת אותם, שם שק לראשם וירה בהם מטווח קרוב. בעקבות הרצח הביע צער על מעשיו, בייחוד לאור דבריו והכרותו הקצרה עם הזוג. ר' הדיון בכנסת לגינוי פעולת הנקם.
  6. ^ בן שימול ופעולת הנקם בעקבות הרצח בכרמיזן.
  7. ^ הגן לנרצחי הכרמיזן באתר ארץ זוכרת יושביה אתר תיעוד הנצחות לחללי הטרור
  8. ^ ראיון עם עיסא עבד רבו ותרגומו לעברית בידי ארגון 'מעקב התקשורת הפלסטינית'