מייסם ג'לג'ולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

מייסם ג'לג'וליערבית: ميسم جلجولي; נולדה ב-1972) היא מנכ"לית של עמותת צופן, ושימשה בעבר כיו"ר נעמת במרחב המשולש הדרומי ויו"ר שותפה של עמותת סיכוי-אופוק. ממייסדות פורום אימהות למען החיים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984, בהיותה בת 12, לקחה חלק בהפגנה נגד גזענות בה אלפי ערבים ויהודים חסמו את הכניסה לאום אל-פחם ומנעו את כניסתו לעיר של מאיר כהנא, שניסה לקדם רעיון של "טרנספר מרצון"[1].

ג'לג'ולי בוגרת תואר ראשון בקרימינולוגיה וסוציולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן, ותואר שני במנהיגות חינוכית, גם הוא מאוניברסיטת בר-אילן[2]. פעילה במשך שנים ארוכות במאבקים חברתיים במספר תחומים, בעיקר זכויות עובדים, זכויות נשים, המאבק בכיבוש והמאבק למען חברה משותפת ושוויונית בישראל.

הייתה חברת הנהלה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובעמותת "איתך מעכי" – משפטניות למען צדק חברתי. הייתה יושבת ראש שותפה בוועד המנהל של עמותת סיכוי - לקידום שוויון אזרחי עד ינואר 2023[3].

ג'לג'ולי פעילה במספר ארגונים חברתיים ופמיניסטיים בחברה הערבית, בין השאר פעלה להגדלת ייצוג הנשים במועצות המקומיות והקמת רשימות נשים עצמאיות שיתמודדו בבחירות ביישובים ערביים[4].

ג'לג'ולי חברה בוועד המנהל של האגודה לזכויות האזרח בישראל[5]. בעברה נבחרה לחברה בהנהגת תנועת "עומדים ביחד"[6] וכיום חברה בצוות התיאום הנבחר שלה[7]. כיהנה בעבר גם כחברת בית נבחרי ההסתדרות[8].

מתגוררת בטירה, נשואה ואם לשלושה ילדים.

פעילות בנעמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 נבחרה ליו"ר סיעת חד"ש בנעמת.

מכהנת כיו"ר מרחב משולש דרומי. ג'לג'ולי פועלת למען שילוב נשים ערביות בשוק העבודה וטיפוח מנהיגות נשית של וועדי עובדים בחברה הערבית[4].

פעילות למניעת אלימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'לג'ולי ייסדה את הארגון "פורום אימהות למען החיים" הפועל למניעת אלימות נגד נשים ורצח נשים בחברה הערבית[9].

בדצמבר 2018 נאמה בנושא זה במחאת הנשים הגדולה[10]. במרץ 2019 זכתה באות האיש ההולך על המאבק באלימות במשפחה בחברה הערבית[11].

באוגוסט 2020 יזמה את צעדת "אימהות למען החיים", שנערכה כמחאה על חוסר הטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית. הצעדה יצאה מחיפה והסתיימה במשכן הנשיא בירושלים. ג'לג'ולי התייחסה בדבריה לעלייה באלימות בקרב ערביי ישראל: "משפחות הפשע משתלטות על החברה הערבית. גם ברצח נשים משפחות הפשע מעורבות. אנשים מזמינים עבריינים לרצוח בנות משפחה, ולדעתי העלייה במספר הנשים הנרצחות קשורה גם לכך."[12].

בשנת 2021 ארגנה מספר הפגנות של אימהות מול ביתו של השר לביטחון פנים, עומר בר-לב[13].

מנכ"לית עמותת צופן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2022 מונתה ג'לג'ולי למנכ"לית משותפת, לצד רביטל דואק, בעמותת צופן, הפועלת לבניית תשתית תעשיית היי-טק בחברה הערבית, ולשילובם של ערביי ישראל בתעשייה זו[14].

עמותת צופן הוקמה ב-2008 על ידי אנשי היי-טק וכלכלנים ערבים ויהודים. ביוני 2023, בכנס של העמותה, פרשה ג'לג'ולי את החזון שלה לשילוב עובדים ערבים בתעשייה[15].

עמדות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2020 התבטאה נגד תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, שכללה הצעה להעביר את שטחי ואדי עארה והמשולש לשטחי מדינה פלסטינית עתידית תוך שלילת אזרחותם של הערבים אזרחי ישראל המתגוררים באזורים אלה[16][17].

ג'לג'ולי מתנגדת לחוק הלאום, ובהתייחסה למחאה נגד הרפורמה המשפטית אמרה: "אני בעד המחאה, ואני רוצה שכולנו נשתתף, אבל המרחב של המחאה סגור בפנינו – וצריך לפתוח אותו לכולם. קשה לי למחות כשאני רואה שזו מחאה לאומנית יהודית" [18].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מייסם ג'לג'ולי, גם נתניהו מפחד מערבים, באתר ynet, 14 באוגוסט 2019.
  2. ^ רז סמולסקי וטל שחף, מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית ארגון צופן, באתר tech12, ‏2 באפריל 2023.
  3. ^ מייסם ג'לג'ולי - סיכוי-אופוק, באתר סיכוי - לקידום שוויון אזרחי.
  4. ^ 1 2 סמאח סלאימה, מהתנועה האסלאמית ועד לאקדמיה: שנה של ניצחונות לנשים הערביות בישראל, באתר "שיחה מקומית", 8 במרץ 2018.
  5. ^ חברות/י הנהלת האגודה, באתר האגודה לזכויות האזרח בישראל.
  6. ^ פוסט בפייסבוק של תנועת עומדים ביחד, 30 בינואר 2020
  7. ^ הנהגת התנועה באתר עומדים ביחד
  8. ^ [1] רשימת חברי בית נבחרי ההסתדרות 2017
  9. ^ אתר למנויים בלבד מייסם ג’לג’ולי, מי יצא להפגין על רצח אישה ערבייה?, באתר "ידיעות אחרונות", 22 באוקטובר 2018.
  10. ^ מערכת ערוץ הנשים, ‏מחאת הנשים הגדולה: "נשים קובעות את סדר היום במדינה", באתר ‏מאקו‏, 4 בדצמבר 2018.
  11. ^ נועם כהן, ‏מייסם ג'לג'ולי זכתה באות האיש ההולך על המאבק באלימות במשפחה בחברה הערבית, באתר "Time Out ישראל", 28 במרץ 2019.
  12. ^ יניב שרון, ‏"הממשלה לא מטפלת באלימות והרוצחים מסתובבים חופשי", באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 26 בספטמבר 2021.
  13. ^ יאיר ויטמן ויניב שרון, ‏צעדת האמהות נגד אלימות בחברה הערבית מגיעה לירושלים: "כן לשיתוף פעולה, לא לפטרונות", באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 16 באוגוסט 2020.
  14. ^ מנכ"לית משותפת חדשה לארגון צופן: מייסם ג'לג'ולי, באתר וואלה!‏, 30 במאי 2022.
  15. ^ הדרך להגשים את חזון שילוב החברה הערבית בהייטק, באתר ynet, 12 ביוני 2023.
  16. ^ מייסם ג'לג'ולי, ה"שמאל" וה"מרכז" הצטרפו לחגיגת הטרנספר, באתר ynet, 2 בפברואר 2020.
  17. ^ בני קימרון, הערבים הישראלים תושבי השרון: "כואב שעדיין רואים בנו אזרחים על תנאי", באתר mynet‏ הוד השרון, 7 בפברואר 2020.
  18. ^ הארץ, אהוד ברק בוועידת "הארץ": במשטר בלתי לגיטימי בעליל חובה לא לבצע פקודות עם דגל שחור, באתר הארץ, 23 בפברואר 2023.