לירוי וסטיץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לירוי וסטיץ'
Leroy & Stitch
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על "לילו וסטיץ'" שבבעלות חברת וולט דיסני
בימוי טוני קרייג, רוברטס גאנווי
הופק בידי איגור חייט, ג'ס וינפילד
תסריט רוברטס גאנווי, ג'ס וינפילד
עריכה טוני מיזגלסקי
מדבבים ראו כאן
מדבבים בעברית ראו כאן
מוזיקה ג'יי. איי. סי. רדפורד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Walt Disney Pictures
Walt Disney Television Animation
חברה מפיצה Buena Vista Television
Walt Disney Home Entertainment
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 23 ביוני 2006
ישראלישראל 15 במרץ 2019 (מתורגם לעברית)
ישראלישראל 5 באפריל 2023 (מדובב לעברית)
משך הקרנה כ-72 דקות
שפת הסרט אנגלית (הסרט דובב לשפות נוספות, ביניהן עברית)
סוגה סרט הנפשה, סרט קומדיה, סרט מדע בדיוני
סרט קודם לילו וסטיץ' 2 - הגליץ' של סטיץ'
סרטים בסדרה לילו וסטיץ'
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb

לירוי וסטיץ'אנגלית: Leroy & Stitch) הוא סרט טלוויזיה מונפש אמריקאי, מסוגת קומדיה ומדע בדיוני, אשר לוקח חלק בזיכיון "לילו וסטיץ'" שבבעלות חברת וולט דיסני. הסרט בוים ונכתב על ידי רוברטס גאנווי, יחד עם ביומו של טוני קרייג וכתיבתו של ג'ס וינפילד, שגם הפיק את הסרט בשיתוף איגור חייט. הסרט נערך על ידי טוני מיזגלסקי, הולחן על ידי ג'יי. איי. סי. רדפורד וחברות ההפקה שלו הן Walt Disney Pictures ו-Walt Disney Television Animation.

עלילת הסרט משמשת כסיום לקו העלילה המקורי והראשי של הזיכיון, כאשר אחריו רוב המדיות שהופקו משמשות לו כספין אוף. אירועי הסרט מתרחשים לאחר ההפקות "לילו וסטיץ'", "סטיץ': הסרט", "לילו וסטיץ' 2 - הגליץ' של סטיץ'" ו"לילו וסטיץ': הסדרה", כשהם עוקבים אחר לילו, סטיץ', ג'ומבה ופליקלי שמתמודדים מול אויב חדש - ניסוי גנטי בשם לירוי שנוצר עקב איומיו של האמסטרוויל ששוחר מהכלא.

שידור הבכורה של הסרט היה בארצות הברית בערוץ דיסני ב-23 ביוני 2006, כאשר ארבעה ימים לאחר מכן, ב-27 ביוני, הוא הופץ ב-DVD לשימוש בצפייה ביתית[1]. אורך הסרט הוא כ-72 דקות. הסרט זכה לביקורות מעורבות והיה מועמד בשנת 2007 ל-Golden Reel Award for Outstanding Achievement in Sound Editing – Sound Effects, Foley, Music, Dialogue and ADR for Non-Theatrical Animated Long Form Broadcast Media על ידי Motion Picture Sound Editors, כאשר הוא הפסיד לסרט "השועל והכלבלב 2".

בישראל הסרט הופץ לראשונה באופן רשמי בשירות הסטרימינג נטפליקס ב-15 במרץ 2019 עם תרגום עברי[2], כאשר עד אז נחשב לסרט היחידי בזיכיון שלא הופץ בארץ. ב-5 באפריל 2023 הסרט עלה בגרסה מדובבת לעברית בשירות הסטרימינג דיסני+, לאחר שגרסה מתורגמת שלו הייתה זמינה בשירות החל מיום השקתו, ב-16 ביוני 2022. המדבבים העבריים היחידים שחזרו על תפקידם הם שמחה ברבירו, יורם יוספסברג והדר שחף-מעיין, כאשר שאר התפקידים לוהקו למדבבים חדשים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר אירועי "לילו וסטיץ': הסדרה", בה לילו, סטיץ', ג'ומבה ופליקלי לכדו את כל הניסויים הגנטיים בכדור הארץ והפכו אותם לטובים, הגיבורים מסיימים את משימתם וזוכים לכבוד על ידי המועצה הגלקטית. כפרס על השלמת משימתם, לג'ומבה מוצע לקבל בחזרה את המפתח המוחרם למעבדה שלו, לפליקלי מוצע לקבל קתדרה ללימודי כדור הארץ ב-ק.ק.ל.ג (קולג' קהילתי ללימודים גלקטיים), לסטיץ' מוצע לקבל תפקיד קפטן של הצי הגלקטי ופיקוד על חללית הדגם החדשה שלו ה-ח.א.ג 9000 (חללית אדומה גדולה 9000) וללילו מוצע להיות שגרירת המועצה הגלקטית בכדור הארץ ולחזור לביתה בקאואיי על מנת להשגיח על כל הניסויים.

אם הארבעה יסכימו לקבל את הפרסים הם ייאלצו להיפרד, לכן הם מחליטים לסרב להם. בהמשך לילו שמה לב שחבריה עצובים על הסירוב, ולכן, בהצעתה של אחותה הגדולה נאני, היא מבינה שצריך להיפרד והחברים לוקחים את הפרסים, כאשר לפני הפרידה לילו הביאה לכל אחד מזכרת ממנה - לג'ומבה היא הביאה את התקליט האהוב עליה של אלביס פרסלי, לפליקלי היא מביאה אבן קטנה שתשמש כ"משקולת נייר סתמית מכוכב אחר" ולסטיץ' היא מביאה שרשרת עם תליון של קו טיקי, אלת הכוח.

בספינתו, מחליט גאנטו שמאחר שנכשל במשימתו ללכוד את הניסויים, למעט 625, הוא צריך לשחרר את דוקטור האמסטרוויל מהכלא. הוא לוקח מעבורת חלל ומשחרר את האמסטרוויל מהכלא, בעוד שהוא משאיר את ניסוי 625 לבד. לבינתיים, בזמן שהם נהנים מהפרסים שלהם, החבורה מתחילה להרגיש עצובה בשל הפרידה. ג'ומבה מחליט להאזין לתקליט שקיבל מלילו, כאשר הוא שומע את השיר "I'm So Lonesome I Could Cry", שלפתע האמסטרוויל וגאנטו פורצים למעבדה שלו ומאלצים אותו ליצור אח תאום מרושע לסטיץ', אותו הם מכנים לירוי. בזמן שג'ומבה יצר אותו הוא נאלץ לריב עם פליקלי עקב איומו של האמסטרוויל.

לא עובר הרבה זמן וסטיץ' מגיע על מנת לעצור את האמסטרוויל, כשמתחיל קרב בינו לבין תאומו המרושע. כשהוא עומד להביס את לירוי, פליקלי מגיע על מנת להשלים עם ג'ומבה ומסיח את דעתו של סטיץ', לכן הוא נכשל בקרב. לאחר מכן האמסטרוויל משכפל את לירוי וחושף את תוכניתו לכבוש את המועצה הגלקטית, כמו כן הוא לוכד את השלישייה ושולח אותם בכלי רכב לתוך חור שחור. על כדור הארץ לילו מחליטה ליצור קשר עם סטיץ' והיא מבינה שהדרך היחידה לעשות את זה היא באמצעות הספינה של גאנטו. כשהיא מגיעה לשם היא מוצאת שם את ניסוי 625 ומגלה שהווידאופון לא עובד. לילו וניסוי 625 מתחברים והיא מכנה אותו "רובן" על שם כריך רובן, מפני שהוא אוהב כריכים. רובן מתקן את הווידאופון והם מתקשרים לחללית של סטיץ', כאשר עונה להם לירוי שמתחזה אליו. במהרה לילו מגלה שהוא מתחזה מפני שהוא לא ענד את השרשרת שהיא הביאה לסטיץ'.

כשלילו מבינה שסטיץ' בסכנה היא ורובן מתקנים את הספינה של גאנטו על מנת להציל את המצב, בעוד שלירוי יוצא לכדור הארץ על מנת ללכוד את כל הניסויים הגנטיים על מנת להשמיד אותם. לבינתיים, סטיץ', ג'ומבה ופליקלי מנסים להשתחרר מכלי הרכב שבכיוון לחור שחור. כג'ומבה מציין שהם יכולים לשבש את אופק האירועים על ידי זריקת חפץ קטן לתוך החור השחור, סטיץ' לוקח את האבן של פליקלי שקיבל מלילו וזורק אותה לחור השחור, מספר רגעים לפני שהם נשאבים פנימה.

על פני כדור הארץ, לירוי משיג את מחברת הניסויים של לילו ולוכד במהירות את כולם, אפילו את היריבה של לילו, מרטל אדמונדס, מכיוון שהיא הבעלים של ניסוי 007, ג'יג'י. לירוי ורובן מגיעים למושלת הגדולה על מנת לספר לה שסטיץ' בסכנה, אך זה היה מאוחר מידי מפני שהאמסטרוויל הספיק להשתלט על המפקדה שלה. גנטו לוכד את לילו ורובן, אך במהרה הוא מחליט לשחרר אותם מפני שהאמסטרוויל פיטר אותו כי לא הצליח ללכוד את כל הניסויים. כשהשלושה בורחים מהכלא, פתאום מופיעים סטיץ', ג'ומבה ופליקלי בחללית. בלי זמן להסברים, השישייה יוצאים לכדור הארץ על מנת להציל את הניסויים הגנטיים.

רגע לפני שכל הניסויים הגנטיים, מלבד סטיץ' ורובן, עומדים להיות מחוסלים על ידי האמסטרוויל, החבורה מופיעה ומשמידה את התותח שהיה אמור לעשות זאת. לאחר מכן מתחיל קרב בין החבורה וכל הניסויים נגד האמסטרוויל, לירוי והשיבוטים שלו. למרות כמה ניצחונות מול הניסויים היו מספר הפסדים. לפתע ג'ומבה נזכר שהוא יצר את לירוי הוא הוסיף לו פקודת כיבוי סודית - אם הוא ישמע את השיר "Aloha ʻOe" לירוי וכל שיבוטי יחוסלו. סטיץ' מופיע על הבמה בלבוש אלביס ומבצע את השיר, כשלילו ורובן מלווים אותו, מה שגורם ללירוי ולשיבוטים להיות מחוסלים. כשהתוכנית שלו נכשלה האמסטרוויל נלכד מחדש ונשלח בחזרה לכלא.

בחזרה למועצה הגלקטית, הצוות זוכה לכבוד פעם נוספת, כאשר הפעם סטיץ', ג'ומבה ופליקלי מבקשים לוותר על הפרסים הקודמים שלהם ולחזור לכדור הארץ עם לילו. המושלת הגדולה מאשרת זאת ושואלת את גאנטו אם הוא מעוניין לקבל את התפקיד של סטיץ' במקומו, כאשר הוא מסכים לכך בתנאי שרובן יוקצה קצין החללית שלו. בחזרה לכדור הארץ, לילו מתכוננת לתמונה אחרונה כאשר מרטל מגיעה עם ג'יג'י (במהלך הקרב, מרטל הופתעה כשגילתה את זהות הניסוי של ג'יג'י כאשר חשפה את יכולתה לדבר). התמונה האחרונה של לילו במחברת הניסויים היא של כל הניסויים שעדיין נמצאים על כדור הארץ, מרטל, ג'ומבה, פליקלי, נאני, דייוויד והיא עצמה. בסצנה האחרונה של הסרט, האמסטרוויל נראה בחזרה בכלא עם לירוי והשיבוטים שלו שממוקמים בתאים נפרדים המקיפים את שלו, שהתאוששו מהחיסול שלהם והחלו לרקוד לצלילי "Jailhouse Rock". בזמן כתוביות הסיום של הסרט מופיעה רשימה של כל הניסויים הגנטיים עם שמותיהם, מ-001 עד ל-626 שהוא סטיץ'.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיבוב העברי הופק על ידי ענבר שטגר עזרא.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית תיאור הדמות
רובן רוב פאולסן יובל בינדר ניסוי גנטי 625 שאוהב להכין כריכים
נוסי בובקאט גולדטאוויט ניסוי גנטי 199
לירוי כריס סנדרס אחיו התאום המרושע של סטיץ'
סטיץ' שמחה ברבירו ניסוי גנטי 626 וחברה הטוב ביותר של לילו
דוקטור האמסטרוויל ג'ף בנט אוגר מרושע שרוצה לכבוש את המועצה הגלקטית
לילו פלקאי דביי צ'ייס דניאלה אשכנזי גפן ילדה ארצית ורגישה שחוברת לסטיץ'
נאני פלקאי טיה קארר הדר שחף-מעיין אחותה הגדולה של לילו
המושלת הגדולה זואי קולדוול המושלת של המועצה הגלקטית
בוני טרס מקנייל ניסוי גנטי 149
ג'יג'י נעה קשפיצקי ניסוי גנטי 007 שחיה כחיית המחמד של מרטל
דוקטור ג'ומבה ג'וקיבה דייוויד אוגדן סטיירס אוהד שחר מדען מרושע לשעבר
קוברה באבלס וינג ריימס עובד סוציאלי
וונדי פליקלי קווין מקדונלד יובל גרבש חייזר שאוהב לימודים, פחדן וחולה ניקיון
קפטן גאנטו קווין מייקל ריצ'רדסון יורם יוספסברג חייזר לווייתני ומרושע
מרטל אדמונדס ליאנדה מומי ילדה שמציקה ללילו

בנוסף דיבבה בדיבוב העברי ענת ניב.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוא הסרט הרביעי בזיכיון "לילו וסטיץ'" שבבעלות חברת וולט דיסני, וכמו שאר הפקות ההמשך בזיכיון, גם בו לא לקחו חלק הבמאים והיוצרים של הסרט המקורי, כריס סנדרס ודין דבלואה, מפני שהם עזבו את חברת הזיכיון ועברו לדרימוורקס הנפשה על מנת להפיק את סרט הקולנוע "הדרקון הראשון שלי". עם זאת, סנדרס המשיך לדבב את דמותו של סטיץ' ודמויות נוספות בזיכיון.

לפי הכותב והמפיק של הסרט, ג'ס וינפילד, הסרט הופק במהלך הפקת העונה השנייה והאחרונה של "לילו וסטיץ': הסדרה", כשההפקה הסתיימה בשנת 2005. הסרט במקור היה אמור לצאת באביב 2006, אך לבסוף הוא יצא בקיץ של אותה שנה[3]. הסרט הונפש על ידי Wang Film Productions, אולפן הנפשה טייוואני שעבד בעבר על הנפשת הסרט הראשון בזיכיון, "לילו וסטיץ'", וסדרת הטלוויזיה.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט נקרא "Lilo & Stitch Hawaiian Album", כאשר הוא יצא לאור בשנת 2006 על ידי וולט דיסני רקורדס. הפסקול כולל 12 רצועות מסוגת רוק ופופ, כאשר רובן הם תקליטים של אלביס פרסלי. רצועות אחרות בפסקול כוללות מוזיקה בהשראת "כוכבי הלכת" של גוסטב הולסט, וגם קטעים מהפסקולים של הסרטים "לילו וסטיץ'" (שהולחן על ידי אלן סילבסטרי) ו"סטיץ': הסרט" (שהולחן על ידי מיכאל טברה שהלחין גם את "לילו וסטיץ': הסדרה"). בין השירים שנכללים ברצועות נמצאים "Aloha ʻOe",‏ "I'm So Lonesome I Could Cry",‏ "Hawaii Five-O Theme",‏ "Jailhouse Rock" ו-"Don't Be Cruel"[4].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות מעורבות מהמבקרים, כאשר, נכון לספטמבר 2021, הוא הרוויח ממכירות ה-DVD כ-16,672,732 דולר[5]. בשנת 2007 הסרט היה מועמד ל-Golden Reel Award for Outstanding Achievement in Sound Editing – Sound Effects, Foley, Music, Dialogue and ADR for Non-Theatrical Animated Long Form Broadcast Media על ידי Motion Picture Sound Editors, כאשר הוא הפסיד לסרט "השועל והכלבלב 2"[6].

באתר "Rotten Tomatoes" יש לסרט דירוג אישור של 40% עם דירוג ממוצע של 5.4/10, על סמך 5 ביקורות[7]. סקיילר מילר מאתר "AllMovie" העניק לסרט דירוג של ½3 מתוך 5 כוכבים, ושיבח את הדיבוב, את שירי אלביס פרסלי ו"[העלילה] המהירה המשלבת אקשן תזזיתי, רגשנות וכמה צחוקים". מילר כתב, "בעוד ש[הסרט] לא כמעט מרתק או עשיר מבחינה רגשית כמו הסרט המקורי [לילו וסטיץ'] שהיווה לו השראה [...] בסך הכל, לירוי וסטיץ' הוא סיכום הולם לסדרת הנפשה מהנה"[8]. בביקורת שפורסמה באתר "DVDizzy", נכתב שהסרט הוא "בילוי משעשע" ושהוא "מספק תסריט מצחיק למדי"[9]. ג'ו ליידון שיבח את עבודתם של במאי הסרט, וציין שהסצנה בה הדמויות נלחמות מול השיבוטים של לירוי הזכירה לו את "מלחמת הכוכבים - פרק 2: מתקפת המשובטים". הוא גם ציין שסצנות קודמות בסרט הזכירו לו את הסרטים "מלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום" ו"מלחמת הכוכבים - פרק 3: נקמת הסית'"[10].

אדוארד פרקיס מאתר "CinemaBlend" נתן לסרט דירוג של 1 מתוך 5 כוכבים, והצהיר שהסרט הוא "סתם עוד סרט המשך ישיר לווידאו של דיסני ללא דברים יוצאי דופן בו", ועוד יותר הרים והעדיף את הסרט המקורי[11]. אתר "Common Sense Media" העניק לאיכות של הסרט 4 מתוך 5 כוכבים, וקבע שהוא מתאים לגילאי 5 ומעלה על סמך 10 ביקורות מהורים וילדים[12]. ליסה ורסטדט מאתר ".Insider Inc" כתבה על הסרט "עבור מעריצים שהיו ממש מעורבים בסדרה [...], הסרט הזה מתנהג כמו הגמר המושלם". עם זאת, היא גם מתחה ביקורת על כך ש"איבד מעט מהקסם האנושי של המקור ושל ההמשך הקודם [לילו וסטיץ' 2 - הגליץ' של סטיץ']"[13].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דייוויד מקצ'ון, Leroy & Stitch Run Amuck in June, באתר IGN‏, 31 במאי 2006
  2. ^ שי שגב, חדש בטלוויזיה: שישי, 15 במרץ 2019, באתר מגפון, 13 במרץ 2019
  3. ^ ג'וש ארמסטרונג, Leroy & Stitch to wrap up Lilo & Stitch: The Series?, באתר Animated Views‏, 22 ביולי 2005
  4. ^ Leroy & Stitch Soundtrack (2006) OST, באתר RingosTrack
  5. ^ לירוי וסטיץ', באתר The Numbers
  6. ^ 2007 Golden Reel Award Nominees: Other, באתר Motion Picture Sound Editors
  7. ^ לירוי וסטיץ', באתר Rotten Tomatoes
  8. ^ סקיילר מילר, לירוי וסטיץ', באתר AllMovie
  9. ^ Leroy & Stitch DVD Review, באתר DVDizzy‏, 27 ביוני 2006
  10. ^ ג'ו ליידון, Leroy & Stitch, באתר וראייטי, 27 ביוני 2006
  11. ^ אדוארד פרקיס, Leroy & Stitch, באתר CinemaBlend‏, 27 במאי 2016
  12. ^ לירוי וסטיץ', באתר Common Sense Media
  13. ^ ליסה ורסטדט, All of Disney's straight-to-home-video sequels, prequels, and midquels, ranked from best to worst, באתר .Insider Inc‏, 10 ביולי 2020