השועל והכלבלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השועל והכלבלב
The Fox and the Hound
מבוסס על השועל והכלבלב עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי טד ברמן, ריצ'רד ריץ', ארט סטיבנס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי וולפגנג ריית'רמן, ארט סטיבנס, רון מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט טד ברמן, לארי קלמונס, Peter Young, דייוויד מישנר, בארני מטינסון, ואנס גרי, Steve Hulett, Earl Kress עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'יימס מלטון, ג'יימס קופורד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מיקי רוני
קורט ראסל
מדבבים מיקי רוני (Tod)
ג'ון פידלר (Porcupine)
קורי פלדמן (Copper)
קית' קוגן (Tod)
ג'ון מקינטייר (Mr. Digger)
קלרנס נאש (The Bear)
ריצ'רד בקליאן (Dinky)
קנדי קנדידו (The Bear)
פט בוטרם (Chief)
סנדי דנקן (Vixey)
קורט ראסל (Copper)
פול וינצ'ל (Boomer)
פרל בילי (Big Mama)
ג'נט נולן (Widow Tweed)
ג'ק אלברטסון (Amos Slade)
ג'ק אנג'ל (Squeaks) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה בדי בקר, Jim Stafford, ריצ'אד א. ג'ונסטון, ריצ'רד ריץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פטר אנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה חברת וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה בואנה ויסטה
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, הוצאה ביתית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית10 ביולי 1981
ישראלישראל24 ביוני 1983[1]
ישראלישראל20 בנובמבר 1995 (גרסה מדובבת לעברית, הפצת בכורה בקלטות VHS)
משך הקרנה 83 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט חבר'ה, סרט לכל המשפחה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט מונפש מסורתית, דרמה קומית, סיפור התבגרות, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $12,000,000
הכנסות 63.5 מיליון $
הכנסות באתר מוג'ו foxandthehound
סרט הבא השועל והכלבלב 2 (2006)
תרגום לעברית ישראל אובל
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כרזת פרסום לסרט עם יציאתו לאקרנים בישראל

השועל והכלבלבאנגלית: The Fox and the Hound; בתרגום חופשי: "השועל וכלב הציד") הוא סרט ההנפשה ה-24 במספרו בסדרת סרטי ההנפשה של אולפני וולט דיסני. הסרט הופק על ידי אולפני וולט דיסני ויצא לאקרנים ב-10 ביולי 1981.

העלילה מתארת את סיפור חברותם של קופר[2] הכלבלב וטוד השועל. חברותם עומדת למבחן כאשר קופר הופך לכלב ציד. העלילה מבוססת על ספר בעל אותו השם מאת דניאל פ. מניקס. לסרט יצא סרט המשך בהפקת אולפני דיסניטון בשם "השועל והכלבלב 2" שיצא ישירות ל-DVD בשנת 2006, שהוא בעצם פריקוול לסרט הראשון.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל במרדף אחרי שועלה שמחזיקה בפיה את טוד, גור השועלים שלה. היא בורחת מצייד וכלב שמנסים לצוד אותה והיא שומרת בכל כוחה על הגור ומסתירה אותו בתוך הדשא, מנסה לברוח אבל בסופו של דבר היא נהרגת מירייה. ביג מאמא הינשופה רואה מה קרה, ובעזרת שתי הציפורים - דינקי ובומר, מוצאת לטוד אישה מבוגרת, אלמנה בשם טוויד, שתטפל בו ותגדל אותו (בדיבוב לשפה העברית שמה איננו נאמר). בינתיים, איימוס סלייד, צייד מבוגר אשר גר בסמוך לטוויד, מביא לביתו גור כלבים שעתיד להיות כלב ציד, ושמו קופר. לאיימוס סלייד יש כלב נוסף זקן, ושמו צ'יף.

טוד מחפש אחר חברים למשחק ומסתבך בצרות פעמים רבות. קופר גילה את טוד ששיחק עם פרפר והשניים מתחילים לשחק יחדיו. חברותם היא כנגד כל הסיכויים כיוון שקופר אמור לצוד את טוד. יום אחד, קופר נקשר על ידי אדונו וטוד בא לבקר אותו. טוד רואה את צ'יף ישן ומתקרב אליו, קופר מנסה להזהיר אותו אך זה לא עוזר. כאשר צ'יף מתעורר, מתפתח מרדף שבו צ'יף רודף אחרי טוד, בזמן המרדף איימוס סלייד רואה את טוד, מנסה לירות בו אך פוגע בכדי החלב של טוויד. איימוס והאישה רבים ביניהם, ואיימוס מזהיר אותה שאם טוד יחדור לשטחו שוב - הוא יחוסל.

בבוא החורף, איימוס מחליט לקחת את קופר וצ'יף למסע ציד שבו הוא וצ'יף ילמדו את קופר כיצד לצוד. הימים חולפים, וטוד וקופר נעשים בוגרים. כאשר איימוס, צ'יף וקופר, חוזרים לביתו של איימוס, טוד בא לבקר שוב את קופר. נראה כי בשלב זה קופר אדיש אליו ואינו מעוניין בחברתו, מכיוון שלמד כעת להיות כלב ציד. צ'יף מתעורר ומגלה את טוד ורודף אחריו, ואיימוס מצטרף שוב. למרות אדישותו של קופר, הוא בוחר להציל אותו מאיימוס וממשיך הלאה כאשר גילה אותו. כאשר צ'יף מבחין בו, מתחיל מרדף שהפעם מסתיים בדריסתו ונפילתו של צ'יף ממסילת רכבת. קופר מבטיח לטוד שינקום בו על כך, גם אם זה יעלה לו בחייו. טוויד שמעה מאיימוס שטוד ישלם על מה שקרה לצ'יף, ומביאה את טוד לשמורת טבע. בשמורת הטבע, טוד מתחיל להתרגל לחיים, אם כי בתחילה הוא מרגיש נורא. ביג-מאמא מביאה את ויקסי השועלה כדי שטוד לא ירגיש בודד, והם מוצאים חן זה בעיני זה.

בינתיים, קופר ואיימוס מגיעים לשמורת הטבע כדי לחפש את טוד ולנקום בו. הם עולים על עקבותיו ומכינים מלכודות. טוד הגיע למקום אך לא נפל בפח ושוב מתפתח מרדף. הפעם, ויקסי גם נמצאת בתוך המרדף וטוד שומר עליה. המרדף מסתיים כשקופר ואיימוס מגיעים להר ושם נתקלים בדב גדול שתוקף את השניים. איימוס נופל על המלכודות שלו ולא מצליח לפגוע בדב עם הרובה. לפני שהדוב מגיע אליו, קופר מגן עליו, אך נפגע על ידי הדב. טוד רואה את המתרחש וקופץ להציל את קופר, מה שעולה לו בכך שהדב רודף כעת אחריו. הדב עולה על גזע עץ שעליו נמצא טוד ושובר אותו, ושניהם נופלים לנהר. טוד נסחף לחוף וקופר מגיע לשם, אחריו איימוס עם הרובה מכוון אל טוד. קופר מגן בגופו על טוד. איימוס מחליט לוותר על פגיעה בטוד וחוזר הביתה, שם מטפלת בו טוויד. לבסוף קופר וטוד משלימים.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "אתם שני חברים"
  • "להיזהר מכלב הציד"
  • "שיר 'כלב הציד'" (איימוס סלייד)
  • "פרידה" (שיר הפרידה ששומעים ברקע, על טוד והקשישה)
  • "תהיה עצמך"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השבוע בבתי הקולנוע בארץ, דבר, 1 ביולי 1983
  2. ^ במקור - Copper - נחושת