לוח יאנגצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוח יאנגצה במערך הלוחות בצפון-מערב האוקיינוס השקט[1]

לוח יאנגצה המכונה גם לוח דרום סין הוא לוח טקטוני המכיל את מרבית דרום הרפובליקה העממית של סין, שמו של הלוח נגזר משמו של הנהר יאנגצה החוצה אותו ממערב למזרח ונשפך לים סין המזרחי.

גבולות טקטוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוח יאנגצה גובל בחמישה לוחות טקטוניים ובשוליו חמישה צמתים משולשים.[א] המפגשים עם כל הלוחות הם גבולות חילוף, פתיחה או סגירה (ללא הפחתה). לפי כיוון השעון:

במערב, בצפון וברוב חלקו המזרחי גובל לוח יאנגצה בלוח האירואסייתי. לוח יאנגצה מתרחק מהלוח האירואסייתי בכיוון מזרח-דרום-מזרח בקצב של 13 מילימטרים בשנה.[2] העתק לונגשמנשאן (龍門山斷層) המפריד ביניהם היה הגורם לרעידת האדמה בסצ'ואן ב-2008.

בדרום-מזרח יש צומת משולש עם הלוח האמורי שבינו לבין לוח יאנגצה יש גבול חילוף הנע בקצב של 4 מילימטרים בשנה.[3]

הגבול בין הלוח האמורי עם לוח היאנגצה מסתיים בצפון האי טאיוואן בצומת משולש עם לוח אוקינאווה. בין לוח זה ללוח יאנגצה יש גבול פתיחה תוך יצירת שקע אוקינאווה.

הגבול בין לוח אוקינאווה עם לוח היאנגצה מסתיים בצומת משולש עם הלוח הפיליפיני. גבול זה בין הלוח הפיליפיני לבין לוח יאנגצה מתאפיין בסגירה ללא הפחתה.

הגבול בין הלוח הפיליפיני עם לוח היאנגצה מסתיים בצומת משולש עם לוח סונדה. הגבול בין לוח יאנגצה ללוח סונדה הוא גבול חילוף שמאלי הנע בקצב של 15 מילימטרים לשנה.[3]

הגבול בין לוח סונדה עם לוח יאנגצה מסתיים בצומת משולש עם הלוח האירואסייתי.

היווצרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוח יאנגצה נוצר בהתפרקות יבשת-העל רודיניה לפני 750 מיליון שנים, בעידן הנאופרוטרוזואיקון. לוח דרום סין התנתק מיבשת העל גונדוונה בסילור. במהלך היווצרות יבשת-העל פנגיאה היה דרום סין יבשת קטנה, נפרדת, ששכנה מול החוף המזרחי של יבשת העל ונסחפה לצפון. בטריאס התנגש לוח יאנגצה עם הקראטון של צפון סין, והתחבר עם פנגיאה, ויצר את אגן סצ'ואן. בקנוזואיקון הושפע לוח יאנגצה מההתנגשות של הלוח ההודי עם הלוח האירואסייתי תוך יצירה והתרוממות של הרי לונגמן.[4] התנועה דרומה מתבצעת לאורך העתק הנהר האדום.

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צומת משולש – נקודת מפגש המשותפת לשלושה לוחות טקטוניים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיקום חלק מהשקעים מבוסס על מפה זו
  2. ^ An updated digital model of plate boundaries, Pages 9-10
  3. ^ 1 2 Yangtze plate
  4. ^ JIA ChengZao, LI BenLiang, ZHANG XingYang & LI ChuanXin (בנובמבר 2007). "Formation and evolution of the Chinese marine basins". Chinese Science Bulletin. 52: 1–11. doi:10.1007/s11434-007-6012-x. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)