לב של דיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לב של דיו
Tintenherz
עטיפת הספר העברית
עטיפת הספר העברית
מידע כללי
מאת קורנליה פונקה
שפת המקור גרמנית
סוגה פנטזיה, רומן חניכה
הוצאה
הוצאה בשפת המקור Cecilie Dressler Verlag
תאריך הוצאה 2003
הוצאה בעברית
הוצאה סדרת מרגנית
פרסים
ספרי ילדים נודעים של איגוד הספריות האמריקאי (2004) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא כשף של דיו
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002622589
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לב של דיוגרמנית: Tintenherz, באנגלית: Inkheart) הוא ספר פנטזיה מאת קורנליה פונקה. הספר יצא בשנת 2003 והוא הראשון בטרילוגיית ספרי "לב של דיו", שכוללת את כשף של דיו ומוות של דיו. הספר זכה לפופולריות רבה, ועובד לסרט קולנוע בעל אותו שם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטימר (מו) פולכארט הוא כורך ספרים בעל יכולת מיוחדת - כאשר הוא מקריא ספר בקול רם הוא מעורר לחיים דמויות מתוך הספר. עם זאת, אין לו שליטה על מה שיוצא מהספר או נכנס אליו. לילה אחד מו מקריא לבתו מגי ולאשתו טרזה ספר בשם "לב של דיו", ובטעות מקריא את אשתו לתוך הספר ומוציא ממנו מספר דמויות: הרודן המרושע קפריקורן, עוזרו הנאמן באסטה ולהטוטן אש בשם אצבע-אבק הנושא עמו דלק בשם גווין.

תשע שנים לאחר מכן מגיע אצבע-אבק לביתו של מו על מנת להזהיר אותו שקפריקורן ואנשיו באים ללכוד אותו ואת הספר "לב של דיו". למחרת מודיע מו למגי בתו אוהבת הספרים, שהם נוסעים לבקר את אלינור, דודתה של אימה תרזה ואוהבת ספרים מושבעת. מגי תוהה לגבי סיבת העזיבה החפוזה, לאור ציתותה בלילה הקודם לשיחתם של מו ואצבע-אבק, אך מו מסרב להרחיב בעניין.

כאשר הם מתארחים אצל אלינור, אצבע-אבק מעלה הופעה של להטוטי אש ובזמן הופעתו קפריקורן ואנשיו שובים את מו וגונבים את הספר שהם חושבים שהוא "לב של דיו". מגי מגלה שאביה נשבה ושאלינור הסתירה את הספר האמיתי. מגי, אלינור ואצבע-אבק נוסעים אל כפרו של קפריקורן עם הספר הנכון במטרה לחלץ את אביה. אצבע-אבק בוגד בהם כאשר הם מגיעים לכפר של קפריקורן ומסגיר אותם כיוון שקפריקורן הבטיח לו שידאג להחזירו לספר. מו נאלץ להקריא לשוביו אוצרות מתוך ספרים לאחר שהם מאיימים על מגי בתו, ובאחת ההקראות מתוך הספר "סיפורי אלף לילה ולילה", הוא מקריא נער בשם פאריד, שהופך להיות שוליה של אצבע-אבק.

קפריקורן שורף את כל העותקים של "לב של דיו" אשר ברשותו בניגוד להבטחתו לאצבע-אבק, מלבד עותק יחיד אחרון. אצבע-אבק הנבגד מבריח את החבורה מכפרו של קפריקורן. אלינור מאתרת עבור מו את פנוליו, מחבר הספר "לב של דיו", כדי שיברר אם נותר לו עותק. כשאלינור חוזרת לביתה היא מגלה שכל ספריה נשרפו; אלינור המיואשת והמדוכדכת פונה חזרה לכיוונו של מו.

מו ומגי מגיעים לפנוליו ומגלים שהעותק שהיה לו נגנב. פנוליו מרותק לשמוע על דמויותיו ומזכיר בדרך אגב שאצבע אבק ימות בספר על ידי אחד מאנשיו של קפריקורן בגלל גווין, הדלק שלו. מגי מרחמת על אצבע אבק. היא פולטת את המידע מולו ואומרת לו שעליו לשמוח שהוא לא בספר. אצבע אבק ממשיך לרצות לחזור לספר אף על פי כן. מגי ופנוליו נחטפים שוב על ידי אנשיו של קפריקורן. בזמן שהם כלואים, מגי מגלה שגם לה יש יכולת להקריא ולהוציא דמויות מתוך ספרים. באסטה מגלה זאת וקפריקורן מחליט שמגי תקריא את הצל, התליין של קפריקורן מתוך "לב של דיו".

מו, אלינור, פאריד ואצבע-אבק מנסים לחלץ את מגי. מגי בינתיים מוצאת משרתת אילמת והיא מאמינה שזו אימה, שהוקראה והועלתה מתוך "לב של דיו" על ידי דאריוס, אדם בעל יכולת להעלות דמויות מספרים אך בעוצמה חלשה יותר מזו של מגי ומו. פנוליו כותב על דף תחליף לתיאור של הצל שגורם לו להרוג את קפריקורן ולהעלים את רוב אנשיו במקום אצבע אבק, המשרתת האילמת ובאסטה שהיו אמורים להיהרג. באסטה ומורטולה, אימו של קפריקורן, נמלטים מהמקום. במקום הצל שיצא מן הספר, פנוליו נכנס לתוכו.

בסוף הספר, מו, מגי, רזה אימה של מגי (המשרתת האילמת), דאריוס ואלינור הולכים לגור בבית של אלינור. אצבע-אבק בורח עם העותק היחיד של "לב של דיו", כדי למצוא מישהו שיקריא אותו חזרה לשם, ופאריד מתלווה אליו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבורי הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מגי פולכארט - נערה בעלת אהבה לספרים וגיבורת הספר, אשר ירשה מאביה את יכולתו.
  • מורטימר "מו" פולכארט - אביה של מגי. מכונה "לשון קסם" על ידי קפריקורן ואנשיו. כורך ספרים בעל יכולת "לשלוף" דמויות ועצמים מתוך ספרים אותם הוא קורא בקול רם.
  • אצבע-אבק - להטוטן אש מעולם הדיו, אשר חולץ ממנו על ידי מו. אצבע-אבק צולק בפניו על ידי באסטה, ונושא עמו דלק מקורנן בשם גווין. לאורך הספר, אצבע-אבק נואש לחזור לעולם הדיו (ולספרו), ובגד במו על מנת להשיג את המטרה. כאשר גילה כי קפריקורן בגד בו, אצבע-אבק ערק שנית.
  • פאריד - נער שהוצא על ידי מו מהסיפור "עלי באבא וארבעים השודדים" מאלף לילה ולילה. הוא נעשה השוליה של אצבע-אבק ולומד ממנו להטוטנות אש.
  • טרזה\רזה - אשתו של מו ואמה של מגי. אחרי שנכנסה לתוך הספר, דאריוס הוציא אותה יחד עם משרתות נוספות. היא נעשתה אילמת, וגרה בכפר של קפריקורן עד מותו של האחרון.
  • אלינור לורדאן - דודניתה של טרזה. מתבודדת בביתה, המלא באוסף ספרים ענק.
  • פנוליו - הסופר של לב של דיו.

נבלי הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קפריקורן - מתורגם כ"מזל גדי". הנבל הראשי בספר, אשר אינו בוחל באמצעים כדי להשיג את מטרותיו: רצח, עינויים, שקרים וכו. מטיל אימה על כולם. אינו יודע לקרוא ואינו מרשה לעוזריו ללמוד קרוא וכתוב
  • באסטה- עוזרו של קפריקורן, יצא יחד איתו מהספר "לב של דיו". צילק את פניו של אצבע אבק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]