יוז'ף שוראני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוז'ף שוראני
Surányi József
לידה 12 בדצמבר 1861
פשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 ביולי 1918 (בגיל 56)
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Schwarz József עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב שלגוטאריאני, בודפשט, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוז'ף שוראני (במקור שוורץ, בהונגרית: Surányi József; פשט, 12 בדצמבר 1861[1]בודפשט, 17 ביולי 1918) היה עיתונאי יהודי-הונגרי. הבעלים, העורך והמו"ל של העיתון פשטי נפלו (Pesti Napló), כלומר "היומן של פשט", שהיה יומון פוליטי חשוב בהונגריה, שיצא לאור בין מרץ 1850 לבין אוקטובר 1939.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוז'ף שוורץ נולד במשפחה יהודית כבנם של קלמן שוורץ (יליד 1835) ושל קרולינה קראוס. אֶחיו: בלה ומיקולוש, יחד איתו שינו שלושתם את שמם לשוראני; אחותם רגינה נישאה לדיולה אגר ונשאה את שם בעלה. לאחר שיוז'ף סיים את לימודיו בתיכון, עבר ללמוד באקדמיה למסחר בפשט. בשנת 1881 יצא לסיור לימודי עסקים וכלכלה של שלוש שנים מחוץ להונגריה. בשנת 1887 הקים חברת סחר (יצוא-יבוא) בשם יוז'ף שוורץ ושות' והיה לו חלק גם במפעל הגומי ובסחר שהיה מוכר בשם ארנה שוטולה.[2] כמו אחיו, הוא היה אחד מבעלי המניות של "טחנת הקמח גיזלה בע"מ".[3] בנוסף לפעילותו הכלכלית והיזמית עסק שוראני גם בספרות ובעיתונות. הוא כתב מאמרים ל"עיתון הלאומי" (Nemzeti Ujság) ולכמה עיתונים וכתבי עת אחרים. תחת בדוי של הנס הארדינג פרסם בגרמנית קובץ שירים (לייפציג, 1888).

בשנת 1901 השתלט על היומון הוותיק פשטי נפלו, הפך לעורך הראשי של העיתון ולנשיא המנהל של חברת פשטי נפלו בע"מ. הוא הפך את העיתון מהסגנון הישן לעיתון מודרני עם שירות חדשות טוב. בפשטי נפלו פרץ בשנת 1911 שביתת העיתונאים הראשונה והיחידה לזמן רב שהסתיימה בהצלחת העיתונאים: שוראני הסכים להעלאת השכר המבוקשת. שנה קודם לכן פיטר יוז'ף שוראני את אנדור מיקלוש, ראש הדסק הכלכלי בעיתון. מיקלוש הקים עיתון משלו, האשט, ויצר את המתחרה לפשטי נפלו. לאחר הפיטורים החלה התדיינות משפטית בין שני הבעלים, אך חשיפת סודות מסחריים לא היה באינטרס של אף צד. בספטמבר 1912 משך אנדור מיקלוש את התביעה, והצדדים הביעו בפומבי "חרטה הכנה" על ההאשמות ההדדיות.

במהלך מלחמת העולם הראשונה ההוצאה לאור של העיתונים זכתה להצלחה כלכלית גדולה, אולם בשנת 1917 נפרד יוז'ף שוראני מהעיתון מכיוון שקיבל הצעה אטרקטיבית באופן בלתי צפוי מלאיוש הטווני. למחלת הלב הייתה חלק מכריע בהחלטה שלו וכן העובדה שבנו נפל בחזית. את השנה האחרונה לחייו בילה בפרישה לגמלאות.

עבודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Aus jungen Tagen, Gedichte. לייפציג, 1888. (בשם הבדוי "האנס הרדינג". מעטפה: בודפשט, 1888)
  • נתונים עבור אזור המכס האוטונומי. פרסום ב"פשטי נפלו". בודפשט (1905)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Születési bejegyzése a pesti neológ izraelita hitközség születési akv. 897/1861. folyószáma alatt".
  2. ^ Lengyel Géza i. m. 40., 62. oldal.
  3. ^ Klement Judit i. m. 68. oldal.