חייט קטן ואמיץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חייט קטן ואמיץ
Brave Little Tailor
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סיפור עם של האחים גרים "החייט האמיץ"
בימוי ביל רוברטס
הופק בידי וולט דיסני
תסריט ג'ו גרנט
מדבבים וולט דיסני
מרסלייט גארנר
אדי הולדן
מוזיקה אלברט היי מאלוט
אנימטור לס קלארק
דון פטרסון
מילט שפר
פרנק תומאס
אולי ג'ונסטון
דון ויליאמס
פרד מור
טוני גארת׳
המילטון לוסק
ג'ק קמפבל
אנדי אנגמן
ג'ון נואל טאקר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה וולט דיסני הפקות
חברה מפיצה RKO Radio Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בספטמבר 1938[1]
משך הקרנה 9 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי, עיבוד קולנועי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חייט קטן ואמיץאנגלית: Brave Little Tailor) הוא סרט הנפשה קצר אמריקאי משנת 1938 שהופק על ידי וולט דיסני הפקות והופץ על ידי RKO Radio Pictures. זהו עיבוד לאגדת העם של האחים גרים "החייט האמיץ", עם מיקי מאוס בתפקיד הראשי. הסרט, בבימויו של ביל רוברטס, כולל מוזיקה מקורית מאת אלברט היי מאלוט[2] ואת צוות הדיבוב וולט דיסני כמיקי, מרסלייט גארנר כמיני ואדי הולדן כהענק והמלך. זהו הסרט הקצר ה-103 בסדרת סרטי "מיקי מאוס" שיצא לאקרנים, והחמישי באותה השנה.[3]

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לסרט המונפש הקצר הטוב ביותר בטקס פרסי אוסקר ה-11 בשנת 1939, אך הפסיד ל"פרדיננד השור", גם הוא של דיסני. בשנת 1994, הוא דורג במקום ה-26 בסרטי ההנפשה הטובים בכל הזמנים על ידי חברים בתחום ההנפשה לרשימה שנאספה עבור הספר "The 50 Greatest Cartoons" מאת ג'רי בק.[4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ימי הביניים באירופה, מלך מחפש לוחם אמיץ שיוכל להרוג ענק אשר מטיל אימה על הממלכה הקטנה שלו. ישנם הרבה דיונים בכפר, אבל אף אחד לא מוכן לקחת על עצמו את המשימה. בזמן שזה קורה, חייט כפרי צעיר (מיקי מאוס) הורג שבעה זבובים בבת אחת בזמן עבודתו. מתוך התרגשות הוא מפריע לשיחתם של כמה איכרים אחרים הדנים בעניין הענק בכדי להתפאר בהישג שלו:

איכר (לחבריו): "תגיד, הרגת פעם ענק?"
מיקי (מוציא את ראשו מהחלון): "הרגתי שבעה במכה אחת!".

רכילות על כך שמיקי הרג שבעה ענקים במכה אחת מתפשטת במהירות ברחבי הממלכה. המלך מזמן אותו אליו לארמון ושואל אותו "אתה הרגת שבעה במכה אחת?". ומיקי מחל לספר בפרטנות כיצד הרג את השבעה (זבובים, לא ענקים כפי שהמלך מאמין), דבר אשר מרשים מספיק את המלך בכדי למנות אותו ל"נציב המלכותי לחיסול הענקים". עם גילוי אי ההבנה, כל הביטחון העצמי של מיקי נעלם, והוא מתחיל לגמגם ומנסה לבטל את התפקיד. המלך חושב שהוא מסרב כדי לקבל תשלום גדול יותר ומציע לו עושר עצום יותר ויותר ולבסוף (לפי הצעתה) את ידה של בתו היחידה, הנסיכה מיני, בנישואים אם הוא יוכל להרוג, או לפחות להכניע, את הענק. שבוי בקסמה של מיני, מיקי מכריז שהוא "יחתוך אותו [את הענק] למידות שלי", ויוצא לכיוון המאורה של הענק. כאשר שערי הממלכה נסגרים מאחוריו, לעומת זאת, ביטחונו יורד והוא רוצה לחזור בחזרה, אך הוא רואה את מיני ותושבי העיר מעודדים אותו מהחומות ומחליט להמשיך במשימתו.

"אוי, איך תופסים ענק?" נאנח מיקי לעצמו, תוהה מה לעשות. בדיוק אז, הענק מופיע, מאלץ את מיקי לנוס למקום מסתור בעוד הענק מועך סלעים, עצים ומבנים מתחת לרגליו בזמן שהוא מחפש אחר מזון באזור הכפרי. האחרון מתיישב על אסם ואוכל עגלה של דלועים כאילו היו ענבים. מיקי, שהסתתר בתוך העגלה עם הדלועים, נאחז בענבל של הענק בכדי לא להיבלע, מה שגורם לענק להתחיל לשהק. כדי להפסיק זאת, הענק שולף באר מים מהאדמה ושותה ממנה כאילו הייתה תרמוס, ומיקי ניצל מקיבתו של הענק על ידי היצמדות לדלי של הבאר. אולם ההקלה הייתה קצרת מועד, שכן הענק תופס מיד את ערימת השחת בה מיקי מוצא מקלט, מגלגל אותה לסיגריה ומדליק אותה עם התנור מבית סמוך (לאחר שהרים את הגג כדי להשיג אותו). הענק נשען על ממגורה כדי להירגע ומתחיל לעשן להנאתו. העשן גורם למיקי להתעטש, מה שחושף אותו בפני הענק.

הענק, לאחר שננעץ באף עם זוג המספריים, מנסה למעוך את מיקי, אך מפספס. מיקי מפתה את הענק להכניס את ידו מתחת לשרוול היד השנייה ובמהירות תופר בחוט ומחט את בגדו של הענק. לאחר מכן הוא קושר את אפו של הענק כלפי מעלה, מה שמונע ממנו לפקוח את עיניו, לפני שהוא חג סביבו וכובל אותו לכל אורך גופו. הענק מועד ונופל ארצה, נוחת בעוצמה כזו שגוש אדמה עף באוויר, נוחת על ראשו ומעלף אותו. מיקי נאנח לרווחה, מרוצה מניצחונו.

בעקבות תבוסת הענק, נבנה פארק שעשועים באתר בו התרחש הקרב. מתקני הפארק מופעלים, באמצעות סדרה של חגורות וגלגלי שיניים המחוברים לטחנת רוח, על ידי רוח מהענק הנוחר, אשר כפות לאדמה. הסרט מסתיים כשהמלך ומיקי ומיני הנשואים הטריים נהנים מרכיבה על קרוסלה.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מ-28 באוגוסט עד 27 בנובמבר 1938, רצועת הקומיקס של מיקי מאוס פרסמה 14 קומיקסים בעיתון שמספרים מחדש את הסיפור. גרסה זו נכתבה במקטעים המציגים את מיקי מאוס ה"אמיתי" בתור שחקן שלוהק על ידי וולט דיסני להופיע בסרט. גופי מופיע גם בקומיקס זה ולאחר סיומו הוא לובש את אותם הבגדים שלבש בסרט הקצר "ציידי הלווייתנים", שיצא לאקרנים חודש לפני סרט זה.[5] העלילה נכתבה על ידי מריל דה מריס ואוירה על ידי מנואל גונזלס ופלויד גוטפרדסון, עם צביעה של טד ת'ווייטס.[6]
  • בשנת 1985, חברת ספרי בנטם (אנ') פרסמה ספר ילדים בשם "Mickey Meets the Giant" (מיקי פוגש את הענק), בו מיקי נתקל באותו הענק שמופיע בסרט זה. גרסה זו נאמנה מעט יותר לאגדה המקורית, ומציגה את החייט משטה בענק בכך שככל הנראה מכה אותו במעשי כוח.
  • חלק מהדיאלוג של מיקי מהסרט עשה שימוש חוזר בסרטים אחרים. המשפט שמיקי אומר לאחר יציאתו לקרב עם הענק הופיע בסרט "פנטסיה" לאחר שמיקי לוחץ יד עם לאופולד סטוקובסקי. התעטשותו ותגובתו של מיקי לאחר שהענק עישן את הסיגריה ערכה שימוש חוזר במקטע של "מיקי ואפון הקסם" מתוך הסרט "חופשי ומאושר" שיצא כעשור מאוחר יותר.
  • בפרק של הסדרה "יצירות מיקי מאוס", מיקי מחקה את תפקידו מסרט זה (ועוד כמה מתפקידי העבר האחרים שלו) כדי להוכיח לעורך דין שהוא הכוכב האמיתי.

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ יחד עם סרטו של גופי "אביר ליום אחד" במהדורות ה-DVD של "החרב באבן".

בישראל הסרט הופיע בדיבוב עברי בקלטות ה-VHS של "זהו מיקי" תחת בימוי הדיבוב של שפרירה זכאי, כאשר בין המדבבים נכלל אוהד שחר בתור מיקי מאוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kaufman, J.B.; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  2. ^ "Brave Little Tailor". www.bcdb.com, April 12, 2012
  3. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 107–109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ Beck, Jerry (1994). The 50 Greatest Cartoons: As Selected by 1,000 Animation Professionals. Turner Publishing. ISBN 978-1878685490.
  5. ^ The Brave Little Tailor (אורכב 20.07.2011 בארכיון Wayback Machine) at Béru's Disney Comics Fan Page
  6. ^ The Brave Little Tailor at COA I.N.D.U.C.K.S.