ויליאם דן מוזלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם דן מוזלי
William Dunn Moseley
לידה 1 בפברואר 1795
ארצות הבריתארצות הברית , ארצות הברית
פטירה 4 בינואר 1863 (בגיל 67)
ארצות הבריתארצות הברית פאלטקה (אנ'), פלורידה, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
מושל פלורידה ה־1
25 ביוני 18451 באוקטובר 1849
(4 שנים)
חבר הסנאט של קרוליינה הצפונית (אנ')
18291837
(כ־8 שנים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם דן מוזליאנגלית: William Dunn Moseley;‏ 1 בפברואר 17954 בינואר 1863) היה פוליטיקאי אמריקאי מהמפלגה הדמוקרטית, יליד קרוליינה הצפונית. מוזלי כיהן כמושל פלורידה הראשון מ-1845 עד 1849. הוא הוביל להקמת ממשלת פלורידה הראשונה.

ראשית חייו ולימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם דן מוזלי נולד ב-1 בפברואר 1795 במחוז לנויר (אנ') שבקרוליינה הצפונית. הוא היה בנם של מתיו ואליזבת' הרינג מוזלי. הוריו בנו את המקום שבו נולד. ויליאם ואביו היו צאצאים רחוקים של ויליאם מוזלי, שהיגר לוירג'יניה ב-1649 ובנה את היישוב גריניץ' סמוך לנורפוק, על גדות נהר אליזבת' (אנ'). מוזלי היה ממוצא אנגלי.

מוזלי למד באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל, והשיג בה את התואר הראשון ב-1818. ב-1821 קיבל תואר שני מהאוניברסיטה. בעת ששהה באוניברסיטה, מוזלי היה שותפו לחדר של ג'יימס פולק, שיהיה לימים נשיא ארצות הברית.[1]

נישואיו ומשפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1822 נישא מוזלי לסוזן היל. לזוג נולדו שישה ילדים: ויליאם גרין מוזלי, אליזבת' היל מוזלי, סוזן היל מוזלי, אליס היל מוסלי ומתיו מוסלי. סוזן היל נפטרה במרץ 1842, לאחר שהמשפחה עברה לגור בטריטוריית פלורידה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוקן של ויליאם דן מוזלי

ב-1817 הפך לחונך באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל, שם הוא למד בעברו. לאחר שסיים ללמוד משפטים, התקבל מוזלי ללשכת עורכי הדין בוילמינגטון. כמו עורכי דין רבים באותה התקופה, מוזלי לא עסק בעריכת דין גרידא: הוא היה גם חקלאי ומורה בבית ספר.

מ-1829 עד 1837 ייצג מוזלי את מחוז לנויר בסנאט של קרוליינה הצפונית (אנ'), והיה יושב ראש הסנאט מ-1832 עד 1835. מוזלי הפסיד את מועמדותו מטעם המפלגה הדמוקרטית לתפקיד מושל קרוליינה הצפונית בפער של שלושה קולות.

ב-1835 עבר לגור עם משפחתו ליד אגם מיקוסוקי (אנ') במחוז ג'פרסון (אנ') שבפלורידה, ורכש שם מטע. ב-1840 נבחר מוזלי לבית הנבחרים הטריטוריאלי בפלורידה, וב-1844 נבחר לסנאט הטריטוריאלי. ב-3 במרץ 1845 פלורידה התקבלה כמדינה ה-27 בארצות הברית, וכבר לא הייתה עוד טריטוריה.

מאוחר יותר זכה מוזלי בבחירות למושל פלורידה והיה למושלה הראשון. בבחירות אלו ניצח מוזלי את ריצ'רד קית' קאל, שכיהן כמושל טריטוריית פלורידה. מוזלי הושבע לתפקיד ב-25 ביוני 1845. במהלך כהונתו הקים את ממשלת פלורידה הראשונה. בניין קפיטול מדינת פלורידה (אנ') הושלם בשנתו הראשונה לכהונתו. מוזלי כיהן כמושל במהלך במלחמת ארצות הברית–מקסיקו. מדינות דרום ארצות הברית תמכו במלחמה, וראו בה הזדמנות להשיג שטחים שבהם היה ניתן להשתמש בעבדים.

מוזלי חתר למען פתרון סכסוכים בין מתיישבים לבנים לבין אינדיאנים-סמינואלים (אנ'). מוזלי תמך בחקלאות, תעשיות הדרים, אבוקדו, טבק וכותנה. בתקופת ממשלו, הממשלה הפדרלית של ארצות הברית בנתה את פורט ג'פרסון, פורט קלינץ' (אנ') ואי עמליה (אנ').

מוזלי היה תומך נלהב של זכויות המדינות בארצות הברית, ותמך בהקמת בית ספר ציבורי (אנ') בפלורידה, במימונה של המדינה.

תקופת כהונתו הוגבלה לקדנציה אחת, ובתום הקדנציה שלו ב-1 באוקטובר 1849 חזר מוזלי למטעו. שנתיים לאחר מכן התיישב בעיירה פאלטקה (אנ') במחוז פוטנם (אנ'), שם הפעיל מטע הדרים. ב-4 בינואר 1863 נפטר מוזלי ונקבר בפאלטקה.

לאחר מותו בנותיו הציגו דיוקן שאויר מתוך דאגרוטיפ בגלריית דיוקנאות ממלכתית בפלורידה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם דן מוזלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]