הפקק הרירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

באנטומיה, הפקק הריריאנגלית: Cervical mucus plug) הוא פקק צמיגי שנמצא בתוך צוואר הרחם ונועד למנוע מעבר חיידקים וזיהומים מהנרתיק דרך צוואר הרחם אל הרחם בזמן שמתפתח בו העובר. הפקק עשוי מריר ומכיל מגוון חומרים אנטי-מיקרוביאליים, לרבות אימונוגלובולינים, ופפטידים אנטי-מיקרוביאליים דומים לאלה המצויים בריר האף. לקראת הלידה נפלט הפקק הרירי ומאפשר את המשך התפתחות הלידה ויציאת התינוק מצוואר הרחם.

תפקידו ושחרורו לקראת הלידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצב תקין חסום הפתח החיצוני של צוואר הרחם על ידי ריר צמיגי שמונע מעבר של זיהומים אל חלל הרחם. צמיגותו של ריר זה יורדת כשהביצית מוכנה להפריה והוא הופך לנוזלי יותר, וזאת על מנת לאפשר לזרעונים לעבור דרך צוואר הרחם אל הרחם והחצוצרות.

לקראת הלידה הפקק הרירי משתחרר (show) כאשר צוואר הרחם מתחיל להתרחב, והוא עשוי לצאת כפקק, גוש, או כהפרשה מוגברת מהנרתיק במשך מספר ימים. הליחה עשויה להיות נגועה בדם חום, ורוד או אדום. יציאת הפקק הרירי אינה מעידה בהכרח על תחילת הלידה או אף על לידה קרובה. לקראת סוף ההריון, כאשר צוואר הרחם נעשה דק ועדין, לעיתים משתחרר מעט דם בצוואר הרחם והוא גורם לריר לקבל גוון אדום.

קיום יחסי מין או בדיקה נרתיקית יכולים גם להשפיע על הפקק הרירי ולגרום להפרשה חלקית של ריר בעלת גוון דמי, גם כאשר הצירים אינם מתחילים במהלך הימים שלאחר מכן.

בהלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחרונים נחלקו האם יציאת הפקק הרירי מטמאת בטומאת לידה. יש סוברים שיציאתו מטמאת משום "פתיחת הקבר", או משום שמעורב בו מראה דמי.[1][2] ומנגד, יש סוברים שהמציאות היא שמיקומו של הפקק הרירי הוא בצוואר הרחם, ולכן אין ביציאתו פתיחה של הרחם, וגם אם יש בו דם - הדם הזה מקורו בצוואר הרחם ולא ברחם ולכן הוא אינו מטמא.[3][4][5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סופר, הרב אברהם, נשמת אברהם (מהדו"ב חלק ב (יו"ד) סימן קצד, אות א)
  2. ^ אליהו, הרב מרדכי, דרכי טהרה פרק י"א אות ב
  3. ^ פנירי, הרב משה, אבני שהם, חלק א עמוד תקה
  4. ^ נבנצאל, הרב אביגדור, ספר פוע"ה, חלק ג עמוד סד
  5. ^ פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ט הלכה ד.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.