הפועל רמת-גן גבעתיים (כדורגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפועל רמת-גן גבעתיים
מידע כללי
כינוי האורדונים
תאריך ייסוד 23 באפריל 1927
אצטדיון אצטדיון רמת גן, רמת גן
(תכולה: 13,370)
בעלים יהודה דולינר
יו"ר עינב חזנוולד
מאמן מנחם קורצקי
ליגה הליגה הלאומית
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
מחלקות פעילות
של הפועל רמת-גן גבעתיים
כדורגל (גברים) כדורסל (גברים) כדוריד (גברים) כדורסל (קבוצת בת)

הפועל רמת-גן גבעתיים היא קבוצת כדורגל ישראלית המייצגת את הערים רמת גן וגבעתיים ומשחקת בליגה הלאומית.

הקבוצה נוסדה בשנת 1927, הישגיה הבולטים הם זכייה באליפות בשנת 1964 ושתי זכיות בגביע המדינה, בשנים 2003 ו-2013.

הקבוצה הצמיחה מאמנים ושחקנים מהשורה הראשונה בכדורגל הישראלי, ומשנת 1950 שיחקה במשך 20 עונות בליגה הבכירה. הקבוצה משחקת באצטדיון רמת גן. לפני כן שיחקה במשך 50 שנה (במצטבר) באצטדיון המכתש, עד שנהרס בשנת 2011.

לקבוצה יריבות ארוכת שנים עם הכח רמת גן, יריבתה העירונית, והמשחק ביניהם נקרא הדרבי של רמת גן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה הוקמה בשנת 1927 על ידי ישקה ליפסון ואליעזר אלקס, לימים מזכיר מועצת פועלי רמת גן. בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה נוהלה הקבוצה על ידי נתן טייבר, הוגו זינגר, אביו ומרדכי לאופר שנהרג במלחמת העצמאות.

לאחר הקמת הקבוצה שיחקה בתחילה בליגות המחוזיות (ליגות נמוכות) שארגנה ההתאחדות לכדורגל החל מהקמתה ב-1928. בעונת 1941/1942 הגיעה הקבוצה לראשונה לליגה הארצית הבכירה בזמן תקופת המנדט, וסיימה את העונה במקום התשיעי. בעונת 1943/1944 סיימה במקום השביעי, וב1944/1945 לא הוכרזה אלופה אומנם אך הקבוצה סיימה במקום השני כסגניתה של הפועל תל אביב בליגה במחוז צפון. בעונה האחרונה שהתקיימה לפני הקמת מדינת ישראל 1946/1947 סיימה הקבוצה במקום השישי.

הפועל רמת גן הייתה אחת מ-13 הקבוצות שייסדו את ליגת הכדורגל בישראל לאחר קום המדינה. במשחקה הראשון בליגה הישראלית לעונת 1949/1950, היא גברה על מכבי רחובות בתוצאה 1–3. הקבוצה סיימה את עונתה הראשונה במקום העשירי, כשמאזנה עומד על 8 ניצחונות ו-16 הפסדים. ב-1954 דורגה במקום החמישי בליגה, שהיה הגבוה ביותר שהגיעה אליו בשנות ה-50 של המאה ה-20. הצלחותיה בגביע המדינה בעשור זה היו העפלה לחצי הגמר ב-1955 וב-1958.

הקבוצה ירדה לליגה א' (אז הליגה השנייה) לראשונה בתולדותיה ב-1960, לאחר שסיימה במקום האחרון. ב-1963 היא חזרה לליגה הלאומית (אז הליגה הראשונה), לאחר שסיימה את העונה במאזן של 23 ניצחונות, 5 תוצאות תיקו ושני הפסדים.

עד שנות ה-50 לא היה לקבוצה מגרש רשמי. עיריית רמת גן סירבה להקצות לקבוצה מגרש, ובמקומה הסכימה עיריית גבעתיים להקצות לה את אצטדיון המכתש, שעד אז שימש את הקבוצה מדי פעם. האצטדיון, ששופץ ונחנך באוקטובר 1956, היה למגרש הרשמי של המועדון שנקרא מאז הפועל רמת-גן גבעתיים.

האליפות ההיסטורית ולאחריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה זכתה באליפות בעונת 1963/1964, והייתה לקבוצה הראשונה שעושה זאת בעונה הראשונה שלה בחזרה בליגה הבכירה (והיחידה בהיסטוריה שעשתה זאת בישראל, עד לשנות ה-90 של המאה ה-20, אז בית"ר ירושלים הצליחה לשחזר ולעשות זאת פעם נוספת). היא התמודדה על התואר עם מכבי יפו והפועל פתח תקווה, ובמשחק המכריע על האליפות גברה על מכבי חיפה באצטדיון המכתש בתוצאה 0–1 משער של משה פרל. מאמן הקבוצה היה דוד שווייצר, והייתה זו הפעם הראשונה והיחידה שבה זכתה הקבוצה באליפות הליגה הבכירה. הרכב הקבוצה כלל שחקנים בכירים שהגיעו מקבוצות אחרות וכן שחקני בית. שחקני הגנה: יעקב חודורוב בעמדת השוער, דני תיק ומוסלי מגינים, וגדי יניאק בלם. קישור: מרדכי בנבנישתי ולצידו משה פרל או קירשנבאום ופרידמן. ההתקפה היתה החלק ה"נוצץ" עם צבי הימן, שמואל נחמיאס, שלמה לוי, ראובן כהן וכתב ששון.

רמת גן המשיכה לשחק בליגה הבכירה עד 1969. בתקופה זו התפרסמו משחקי הדרבי של רמת גן מול הכח רמת גן. ב-1969 ירדה הקבוצה לליגה א' פעם נוספת, לאחר שסיימה את הליגה עם 18 נקודות ו-11 שערי זכות.

בעונה הראשונה שבה חזרה הקבוצה לליגה א' היא כמעט ירדה לליגה ב', אך הצליחה להימנע מכך רק במחזור האחרון. בעונות הבאות היא ניסתה (בלא הצלחה) לחזור לליגה הלאומית, כאשר ב-1971 הייתה זקוקה לשער אחד על מנת להשוות לתיקו 1–1 מול מכבי יפו ולעלות על חשבונה. ב-1976 היא סיימה במקום השלישי, אך העפילה לליגה הארצית (הליגה השנייה) שהוקמה באותה עונה. גם ב-1977 הייתה הקבוצה מרוחקת כדי משחק אחד מהעפלה לליגה הלאומית, אך במחזור האחרון הפסידה למכבי שעריים וסיימה במקום השלישי בפעם השישית ברציפות.

הקבוצה שבה לליגה הלאומית ב-1980, לאחר 11 שנים. היא הבטיחה את העלייה שלושה מחזורים לסיום בעקבות ניצחון 0–4 על הפועל הרצליה. בעונת החזרה היא סיימה עם 12 נקודות ליגה וירדה פעם נוספת. היא חזרה לליגה הראשונה, אך גם הפעם שבה וירדה בעקבות תיקו במחזור האחרון מול הפועל באר שבע. לאחר מכן פעמיים (1986 ו-1987) כמעט וירדה לליגה א'. לאורך רוב שנת 1989 היא ניצבה במקום הראשון, שהיה היחיד המוביל לליגה הלאומית עקב צמצומה של זו ל-12 קבוצות, והצליחה לחזור לאחר שגברה במחזור האחרון על הפועל חדרה בתוצאה 0–2.

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל הקבוצה הישן

את עונת 1989/1990 פתחה הקבוצה בצורה טובה, ובסוף הסיבוב הראשון דורגה במקום ה-6. בהמשך היא נחלשה מאוד, אך בזכות 3 ניצחונות מתוך 4 משחקים שמרה על אפשרות ממשית להישאר בליגה. במחזור האחרון היא אירחה את הפועל באר שבע והייתה זקוקה לניצחון כדי להישאר בליגה. אולם, המשחק הסתיים בתיקו 0-0, ורמת גן ירדה לליגה הארצית בפעם השנייה בתוך שבע שנים. היא ניסתה לחזור לליגה הלאומית בעונה שלאחר מכן, אך סיימה לאחר מכבי פתח תקווה ומכבי יבנה. בעונה שלאחר מכן היא סיימה במרכז הטבלה.

ב-1993 ירדה הקבוצה לליגה השלישית לראשונה בתולדותיה, לאחר שהפסידה במחזור האחרון להפועל אשדוד אף על פי שהייתה זקוקה לתיקו. היא חזרה לליגה השנייה כעבור עונה אחת. ב-1998 היא ירדה פעם נוספת לליגה א'. באותה עונה החליטה ההתאחדות לכדורגל בישראל על שינוי במבנה הליגות ועל הקמת ליגת העל. בעקבות השינוי הקבוצה הייתה צריכה לסיים באחד משני המקומות הראשונים בליגה א' על מנת לחזור לליגה הארצית. רמת גן סיימה במקום השני, והצליחה להעפיל לליגה הארצית החדשה.

הקבוצה זכתה בגביע הטוטו בעונה הראשונה (1999/2000) שבה הופעל גם בליגה הארצית (השלישית), לאחר ניצחון 4–5 על הפועל רעננה ועל אף שפיגרה 1–4. בסוף אותה עונה היא חזרה לליגה הלאומית (הליגה השנייה). אף על פי שנחשבה לאחת הקבוצות החלשות בליגה היא הצליחה להפתיע ולסיים במקום הרביעי.

למרות ציפיות גבוהות לקראת העונה השנייה בליגה הלאומית הקבוצה הסתבכה בתחתית הליגה. המאמן מוטי איוניר פוטר חודש לפני סיום העונה, והוחלף על ידי אלי כהן שהעלה את הקבוצה מליגה א' לליגה הלאומית. במחזור האחרון פגשה רמת גן את מכבי הרצליה (קבוצתו הקודמת של כהן), גברה עליה 2–3, נשארה בליגה ומנעה מהרצליה להעפיל לליגת העל.

גביע ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 חוללה הקבוצה הפתעה כשהצליחה לזכות בגביע המדינה בעודה משחקת בליגה השנייה, והייתה לקבוצה הראשונה (והיחידה, נכון ל-2023) מהליגה השנייה שעושה זאת. במשחק הראשון ניצחה את הפועל ירושלים בבעיטות הכרעה, וכך עשתה גם בשמינית הגמר מול מכבי פתח תקווה. בשלב רבע הגמר ניצחה הקבוצה 0–1 את בני סכנין, ולראשונה מאז 1958 העפילה לחצי הגמר.

ב-13 במאי 2003 שיחקה הקבוצה בחצי הגמר מול מכבי תל אביב, ודקה אחת לסיום המשחק כבש שרון אביטן את שער הניצחון (1–2), והוביל את קבוצתו לגמר. משחק הגמר נערך ב-27 במאי, ובו התמודדה רמת גן מול הפועל באר שבע. במחצית השנייה הבקיע אופיר חלוואני את השער הראשון לטובת רמת גן, אך באר שבע הצליחה להשוות את התוצאה 3 דקות לפני הסיום. גם ההארכה הסתיימה בתיקו 1–1, ובדו-קרב הפנדלים ניצחה רמת גן בתוצאה 4–5, לאחר בעיטה של ליעד טפר שנכנס למשחק דקות אחדות לפני תום ההארכה.

ב-23 במאי, ארבעה ימים לפני הגמר, הצליחה הקבוצה להימנע מירידה לליגה הארצית.

הינצלות מפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצבה של הקבוצה התדרדר לאחר הזכייה בגביע. רוב הסגל התחלף כיוון ששחקנים רבים שאפו להתקדם לקבוצה יותר בכירה, והקבוצה הודחה בסיבוב הראשון של גביע אופ"א (אליו העפילה אוטומטית) על ידי לבסקי סופיה מבולגריה. אלי כהן פוטר באמצע העונה, ולאחר מכן הקבוצה התדרדרה עד למקום האחרון וירדה לליגה הארצית. היא לא הצליחה לחזור לליגה הלאומית, סיימה במקום השמיני ואף הפסידה בגמר גביע הטוטו של הליגה הארצית להפועל אשקלון.

בקיץ 2005 מונה לקבוצה מפרק, והיא פתחה את עונת 2005/2006 עם מינוס תשע נקודות כיוון שמינוי מפרק הוא עבירה על תקנון ההתאחדות. היא הצליחה לזכות בגביע הטוטו של הליגה הארצית לאחר ניצחון 0–2 על מכבי טירת כרמל. הקבוצה נרכשה על ידי האוהד ירון קוריס ב-1 במרץ 2006, ואליו הצטרפו אנשי עסקים אחדים ובהם יגאל כוכבי ששיחק בקבוצה בשנות ה-70. באמצע העונה היא הייתה במרחק של 13 נקודות מהמקום ה-10, ורק במחזור האחרון הבטיחה את הישארותה לאחר ניצחון על מכבי אחי נצרת. לולא הפחתת הנקודות היא הייתה עשויה לסיים במקום ה-4.

את העונה הבאה פתחה הקבוצה בצורה טובה, והחל מהמחזור השישי דורגה במקום הראשון. במחזור ה-29 ניצחה הקבוצה את מכבי טירת כרמל והבטיחה את חזרתה לליגה הלאומית לאחר שלוש שנים. במקביל, היא הצליחה להגן על זכייתה בגביע הטוטו של הליגה הארצית לאחר שגברה בגמר על סקציה נס ציונה 1–0 לאחר הארכה. בגביע המדינה העפילה הקבוצה עד לשלב חצי הגמר תוך שהיא מדיחה את הפועל כפר סבא ואת מכבי חיפה בשמינית הגמר וברבע הגמר בהתאמה. בחצי הגמר היא הפסידה להפועל אשקלון מתחתית הליגה הלאומית בתוצאה 0–1.

הקבוצה לא שיחקה היטב בתחילת עונת 2007/2008, ורק לאחר הגעתם של אבי סופר, שי בנאי ושי רביבו בפגרת החורף היא הפגינה שיפור ברמת המשחק, וצברה 8 ניצחונות מתוך תשעה משחקים בתחילת הסיבוב השני. היא אף העפילה לשמינית גמר גביע המדינה, בו הודחה על ידי יריבתה הכח רמת גן. לאחר מכן נחלשה רמת המשחק של הקבוצה והיא סיימה במקום השישי.

סגל הקבוצה עבר שינויים רבים לקראת עונת 2008/2009, והיא פתחה את העונה בצורה בינונית עם 5 ניצחונות מ-7 משחקים אך רק עם 14 נקודות ב-10 המשחקים הבאים. הסגל חוזק בינואר עם הגעתם של קרלוס צ'קאנה ואסי דומב. היא הודחה בסיבוב ט' של גביע המדינה לאחר הפסד למכבי חיפה, ולאחר שחזרה לשחק בליגה החלה לצבור נקודות ולפתוח פער מהמקום ה-6 המוביל למבחנים לעלייה לליגת העל. ב-8 במאי 2009 היא הבטיחה את עלייתה לאחר ניצחון ביתי 1–3 על הפועל רמת השרון, וחזרה לליגה לאחר היעדרות של שני עשורים.

בסיום המשחקים הסדירים של עונת 2009/2010 דורגה הקבוצה במקום ה-11, אך בעקבות הפעלת שיטת הקיזוז הנקודות לחצי ובעיות ניהוליות שונות היא ירדה עד למקום ה-14, והבטיחה את הישארותה בליגה רק במשחק הפלייאוף מול הפועל כפר סבא. קיץ 2010 התאפיין בחוסר ודאות כלכלית ומקצועית בעקבות החובות הכספיים. ב-30 ביוני הודיע הבעלים ירון קוריס כי הקבוצה תמשיך לשחק לאחר כיסוי החובות על ידי נותני החסות שלה, וכי הוא עצמו עוזב את הקבוצה לאחר ארבע שנים. ניהול הקבוצה הועבר לידי קבוצת ניהול בראשות שחר בן עמי ונתן דטנר. בנוסף לכך עזב יובל נעים לאחר חמש שנים בתפקיד המאמן, והוחלף על ידי שלומי דורה.

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בנובמבר 2010 פוטר דורה מתפקיד מאמן הקבוצה עקב מיקום הקבוצה במקום האחרון בטבלת ליגת העל מזה זמן רב, ובמקומו מונה צביקה צמח לתפקיד מאמן הקבוצה. בינואר 2011 התפטר צמח מאימון הקבוצה, ובפברואר מונה במקומו ירון הוכנבוים. בתום העונה ירדה הקבוצה לליגה הלאומית לאחר שתי עונות רצופות בליגת העל. במקומו של הוכנבוים, מונה פרדי דוד לתפקיד מאמן הקבוצה.

ב-14 בדצמבר 2011 זכתה הקבוצה בגביע הטוטו של הליגה הלאומית, לאחר שניצחה 0–1 את מכבי עירוני בת ים.

ב-18 במאי 2012 עלתה הקבוצה בחזרה לליגת העל, לאחר שניצחה 0–2 את הפועל בני לוד במשחק שהכריע מי מבין הקבוצות תעלה לליגת העל.

הקבוצה לא פתחה טוב את עונת 2012/2013 ובתום עשרה מחזורים צברה הקבוצה 7 נקודות וניצחון בודד, מה שהוביל לסיום דרכו של פרדי דוד בקבוצה. בעקבות כך חזר אלי כהן לאמן את הקבוצה תשע שנים לאחר שפוטר ממנה. ב-27 באפריל 2013, לאחר עונה אחת בליגת העל, ירדה הקבוצה בחזרה לליגה הלאומית, לאחר שהפסידה 1–2 להפועל עכו. כעבור 11 ימים, זכתה הקבוצה בגביע המדינה בפעם השנייה בתולדותיה, כאשר ניצחה במשחק הגמר את עירוני קריית שמונה בתוצאה 2–4 בבעיטות הכרעה. הייתה זו הפעם הראשונה בה קבוצה זוכה בגביע המדינה באותה עונה בה היא יורדת לליגת המשנה.

ב-29 במאי 2013 הועברה הבעלות על הקבוצה ממשפחת ארקין ליהודה דולינר. לאחר מכן מונה למאמן אריק גילרוביץ', ששיחק בעבר בקבוצה. ב-1 באוגוסט התמודדה הקבוצה בסיבוב השלישי במוקדמות הליגה האירופית במשחק חוץ נגד קבוצת אשטוריל מפורטוגל, שהסתיים בתוצאה 0–0. במשחק הגומלין, שנערך באצטדיון רמת גן אשטוריל ניצחה 0–1 והדיחה את הקבוצה מהמשך הטורניר. לאחר שהקבוצה פתחה את העונה בליגה הלאומית עם ארבעה הפסדים בששת המחזורים הראשונים, פוטר גילרוביץ' מתפקידו ובמקומו מונה גיא לוי למאמן הקבוצה. ב-25 בפברואר 2014 פוטר לוי, ובמקומו מונה למאמן תמיר בן עמי, קפטן הקבוצה בעבר. בתום העונה החליט דולינר להעביר את הבעלות על המועדון. באוקטובר 2014 פוטר בן עמי לאחר שהקבוצה נקלעה לתחתית הליגה הלאומית, ובמקומו מונה דני גולן למאמן הקבוצה אשר הצליח להביא את הקבוצה מהמקום האחרון אל הפלייאוף העליון והקבוצה סיימה את העונה במקום השישי. עונה לאחר מכן סיימה הקבוצה במקום השלישי.

בעונת 2016/2017 העפילה הקבוצה לגמר גביע הטוטו לליגה הלאומית, בו נוצחה על ידי מכבי שעריים. בנוסף העפילה לחצי גמר גביע המדינה לאחר שהדיחה את הפועל חיפה מליגת העל ברבע הגמר, ובחצי הגמר הפסידה לבני יהודה תל אביב. את העונה היא סיימה במקום הרביעי בלאומית.

בקיץ 2017 מונה אריק בנדו למאמן הקבוצה כשחתם לעונה אחת, אך באוקטובר 2017 פוטר מתפקידו. מי שהחליפו היה עוזר המאמן פטריסיו סייג, אך גם הוא פוטר בדצמבר, לאחר שהקבוצה הובסה בגמר גביע הטוטו בידי הפועל עפולה וגם עקב מצבה הגרוע של הקבוצה. לאחר המאמן הזמני איציק ברוך, ששימש גם כמאמן קבוצת הנוער של המועדון, מונה ב-24 בפברואר 2018 דני גולן כמאמן בקבוצה.[1] את עונת 2017/2018 סיימה הקבוצה במקום ה-13, שהבטיח לקבוצה מקום בליגה הלאומית לעונה נוספת.

ארבעה מחזורים לאחר שהחלה עונת 2018/2019 פוטר דני גולן מתפקידו לאחר פתיחת עונה מאכזבת שבה הקבוצה השיגה נקודת ליגה אחת בלבד מול שלושה הפסדים ובמקומו מונה ניר ברקוביץ'. בתום 20 מחזורים התפטר ברקוביץ' מהקבוצה ובמקומו מונה בני בן זקן. את העונה סיימה הקבוצה במקום השמיני, בפלייאוף העליון של הליגה הלאומית.

ב-23 בספטמבר 2019 זכתה הקבוצה בגביע הטוטו של הליגה הלאומית לעונת 2019/2020, השני שלה בהיסטוריה, לאחר ניצחון 1:2 על בני סכנין בגמר.[2] הקבוצה סיימה את הסיבוב הראשון של עונת 2019/2020 במקום ה-11 אך פתחה את הסיבוב השני עם ארבעה ניצחונות רצופים, כולל ניצחון על מכבי פתח תקווה באצטדיון המושבה, אך לאחר מכן לא ניצחה הקבוצה בחמשת המשחקים הבאים ובמחזור ה-24 הובסה הקבוצה בביתה בידי 1–5 על ידי בני סכנין. כתוצאה מכך פוטר בני בן זקן ובמקומו מונה עופר טסלפפה.[3][4] שהוביל את הקבוצה לפלייאוף העליון, בו השיגה הקבוצה מאזן של חמישה ניצחונות והפסד אחד, וסיימה את העונה במקום השלישי בליגה.

סגל השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-13 בפברואר 2024
מס' עמדה שם
1 ישראלישראל שוער בן גורדין
2 גמביהגמביה הגנה עוסמאן טוראי
3 ישראלישראל הגנה נירן רוטשטיין
4 ישראלישראל הגנה אסף סימן טוב
5 ישראלישראל הגנה אושר אבו
6 ישראלישראל הגנה עומרי שמיר
7 ישראלישראל קשר ניר חסון
8 ישראלישראל קשר עומר אבוהב
9 ישראלישראל חלוץ יניב מזרחי
10 ישראלישראל קשר שגיא דרור
11 ישראלישראל חלוץ לירן אלמליח
14 ישראלישראל חלוץ הוד מסיקה
15 ברזילברזיל קשר לאו אינדאו
מס' עמדה שם
17 ישראלישראל הגנה אדר רטנר
19 ישראלישראל קשר מור סימן טוב
20 ישראלישראל קשר גיא אביב
21 ישראלישראל קשר דגאץ' וורקו
23 ישראלישראל קשר הראל שאשא
26 ישראלישראל הגנה עמית ביטון
27 ישראלישראל הגנה דניאל מאמא
28 ישראלישראל קשר גידי קאניוק
30 ישראלישראל הגנה איתי עוזרי
55 ישראלישראל קשר עמית רייף
77 ישראלישראל הגנה רז נחמיאס
90 ניגריהניגריה חלוץ פטר אולוואלה

צוות מקצועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמן ראשי ישראלישראל אורי גוטמן
עוזר מאמן ישראלישראל אייל ברוך
מאמן שוערים ישראלישראל שאול סמדג'ה
מאמן כושר ישראלישראל רותם בר יוסף
מנהל מקצועי ישראלישראל גילי ורמוט

היריבות עם הכח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הדרבי של רמת גן

הדרבי הראשון בין הפועל להכח רמת גן נערך ב-1964, והסתיים בניצחונה של הפועל בתוצאה 1–2. המשחקים בשנות ה-60 נחשבו למתוחים מאוד, ובאחד מהם נדקר סוס של המשטרה על ידי אוהד הכח. ב-1968 ניצחה הפועל בתוצאה 0–5, ולהכח הורחקו שלושה שחקנים. עונת 1968/1969 הייתה האחרונה שבה נערך דרבי רמת-גני בליגה הבכירה, וכל משחקי הדרבי שלאחר מכן נערכו בליגה השנייה.

הדרבי הרמת גני נחשב משני לעומת משחקי דרבי אחרים כגון הדרבי של תל אביב, הדרבי של ירושלים והדרבי של חיפה.

מקור כינוי הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הכינויים הנפוצים לתושבי רמת גן (ולפעמים גם לתושבי גבעתיים) הוא "אורדונים" (צורת הרבים של "אורדון" - הכינוי שהודבק לקבוצת הכדורגל המקומית, הפועל רמת גן).

איתן קרוק, איש המשק המיתולוגי ובעל הזיכיון על המזנון במכתש החל להשתמש במילה "אורדון" בשנות ה-60, מילה שלמעשה אומרת "בן אדם".

מקור המילה מגיעה משכונת הקווקזים בדרום תל אביב (שפירא של היום) והייתה מזוהה עם הכח תל אביב (לימים הכח עמידר רמת גן) אבל קרוק שמע את המילה ואהב אותה לטענתו, ואז החל להגיד אותה בכל הזדמנות ולכל אחד.

חלפו מספר שנים וקפטן קבוצת הנוער של הפועל רמת גן בשנת 1977, רוני זיידמן, סייע להשריש את המילה ומאז היא הפכה לכינוי של הקבוצה ואוהדיה.[5]

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליפויות:

גביע המדינה:

גביע הטוטו בליגת המשנה:

  • זכייה (2): 2011/2012, 2019/2020
  • סגנות (4): 1987/1988, 1994/1995, 2016/2017, 2017/2018

גביע הטוטו בליגה השלישית:

  • זכייה (3): 1999/2000, 2005/2006, 2006/2007
  • סגנות (1): 2004/2005

גביע הכ"ה לליגה א':

  • סגנות (1): 1973

סטטיסטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוער הפועל רמת גן, אליעזר זולר (מימין) ושחקן הפועל פתח תקווה
נחום סטלמך, במשחק בין הקבוצות ב-שנות ה-50 של המאה ה-20

נכון לעונת 2020/2021:

שיאני ההופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן עשרת השחקנים ששיחקו הכי הרבה משחקי ליגה במדי הפועל רמת גן, נכון ל-2013

להסתרת הטבלה לחצו על "הסתרה"
מס' שם עמדה קריירה בהפועל רמת גן הופעות שערים
1 תמיר בן עמי מגן שמאלי 19972013 395 20
2 אבי ברשצקי בלם 19801999 326 7
3 ראובן כהן חלוץ 19551969 299 85
4 מוטי בייטנר קשר/מגן 19781990 273 17
5 צבי היימן קשר 19601976 264 39
6 אבי בוקסנבוים בלם 19721984 252 6
7 רוני לוי קשר 19651975 251 13
8 דני קאופמן קשר 19711981 241 8
9 אלדר שפלר בלם 19932002 230 13
10 שוקי דנישבסקי קשר 19691977 217 47

*בעשורים הראשונים לא התקיימו רישומים מדויקים דיים כדי להכלילם בטבלה.

שיאני השערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן עשרת השחקנים שכבשו את מספר שערי הליגה הרב ביותר במדי הפועל רמת גן, נכון ל-2001.

להסתרת הטבלה לחצו על "הסתרה"
מס' שם עמדה קריירה בהפועל רמת גן הופעות שערים יחס שערים למשחק
1 ראובן כהן חלוץ 19551969 299 85 0.28
2 תומר ברזילי חלוץ 19912000 180 69 0.38
3 שלמה לוי חלוץ 19621965 100 65 0.65
4 שאול חייק חלוץ 19731976 89 59 0.66
5 שמואל אונגר חלוץ 19381952 100 58 0.58
6 חיים צ'יריק קשר 19691975 127 53 0.42
7 משה רסקין חלוץ 19381954 140 51 0.36
8 מיקי ממן חלוץ 19882001 78 49 0.63
9 כתב ששון חלוץ 19611970 210 49 0.23
10 שוקי דנישבסקי קשר 19691977 217 47 0.22

*בעשורים הראשונים לא התקיימו רישומים מדויקים דיים כדי להכלילם בטבלה.

שחקני עבר בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן רשימת המאמנים של הפועל רמת-גן לאורך שנותיה[6]:

להסתרת הטבלה לחצו על "הסתרה"
המאה ה-20
שם שנים הערות
ישראלישראל משה פוליאקוב 1935
ישראלישראל חיים (הנס) רייך 19351939
אוסטריהאוסטריה איזידור זינגר 19391946
ישראלישראל חיים (הנס) רייך 19461947
ישראלישראל שלמה פוליאקוב 19471951
ישראלישראל עמנואל ספקטור (גלילי) 19511952
ישראלישראל צבי (דוקטור) ארליך 1952
ישראלישראל עמנואל ספקטור (גלילי) 19521953
ישראלישראל ג'ק ששטקובניק 1953
ישראלישראל עמנואל ספקטור (גלילי) 1953
ישראלישראל מוניה גושן 19531955
ישראלישראל חיים רייך 19551956
ישראלישראל משה וארון 19561959
ישראלישראל הרצל פריצנר 19591961 ירידה לליגה השנייה (1959/1960)
ישראלישראל משה וארון 19611962
ישראלישראל דוד שווייצר 19621965 עלייה לליגה הראשונה (1962/1963)
אליפות המדינה (1963/64)
ישראלישראל משה ליטבק 19651966
ישראלישראל דוד שווייצר 19661968
ישראלישראל יחיאל מור 19681969 ירידה לליגה השנייה (1968/1969)
ישראלישראל ראובן כהן 19691970
ישראלישראל אברהם בנדורי 19701971
ישראלישראל דוד פרקש 19711972
ישראלישראל אמנון רז 19721973
ישראלישראל ניסים בכר 19731975
ישראלישראל בני קונפורטי 1975
ישראלישראל אורי וינברג 19751976
ישראלישראל שמעון בן יהונתן 19761977
ישראלישראל חנוך מורדכוביץ 19771978
ישראלישראל שמואל ברוך 19781979
ישראלישראל ליאון קונסטנטינובסקי 19791981 עלייה לליגה הראשונה (1979/1980)
ירידה לליגה השנייה (1980/1981)
ישראלישראל אליעזר שפיגל 19811982 עלייה לליגה הראשונה (1981/1982)
ישראלישראל שמעון בן יהונתן 19821983 ירידה לליגה השנייה (1982/1983)
ישראלישראל ניסים בכר 19831984
ישראלישראל יצחק ויסוקר 19841985
ישראלישראל עמיר קופלר 19851986
ישראלישראל שמעון בן יהונתן 1986
ישראלישראל רוני לוי 1986 מאמן זמני
ישראלישראל מיכאל "לופא" קדוש 19861987
ישראלישראל משה מאירי 19871988
ישראלישראל ליאון קונסטנטינובסקי 19881989 עלייה לליגה הראשונה (1988/1989)
ישראלישראל דרור קשטן 19891990 ירידה לליגה השנייה (1989/1990)
ישראלישראל דוד שווייצר 19901991
ישראלישראל משה מאירי 19911992
ישראלישראל דרור בר-נור 19921993 ירידה לליגה השלישית (1992/1993)
ישראלישראל אהרון קפיטולניק 1993
ישראלישראל אבי בוקסנבאום 19931995 עלייה לליגה השנייה (1993/1994)
ישראלישראל ראובן כהן 19951996
ישראלישראל אשר מסינג 19961997
ישראלישראל דוד קרקו פס 19971998
ישראלישראל אילן הרפז 1998 ירידה לליגה השלישית (1997/1998)
ישראלישראל אלי כהן 19982001 עלייה לליגה השנייה (1999/2000)
מחזיקת גביע הטוטו לליגה השלישית (1999/2000)
המאה ה-21
שם שנים הערות
ישראלישראל מוטי איווניר 20012002
ישראלישראל אלי כהן 20022003 מחזיקת גביע המדינה (2002/2003)
ישראלישראל ירון הוכנבוים 2003
ישראלישראל איציק ברוך 20032004 ירידה לליגה השלישית (2003/2004)
ישראלישראל איציק עובדיה 20042005
ישראלישראל רפי בוסקילה 2005
ישראלישראל נסים כהן 2005
ישראלישראל יובל נעים 20052010 מחזיקת גביע הטוטו לליגה השלישית (2005/2006)
מחזיקת גביע הטוטו לליגה השלישית (2006/2007)
עלייה לליגה השנייה (2006/2007)
עלייה לליגה הראשונה (2008/2009)
ישראלישראל שלומי דורה 2010
ישראלישראל צביקה צמח 20102011
ישראלישראל איציק ברוך 2011
ישראלישראל ירון הוכנבוים 2011 ירידה לליגה השנייה (2010/2011)
ישראלישראל פרדי דוד 20112012 מחזיקת גביע הטוטו לליגה השנייה (2011/2012)
עלייה לליגה הראשונה (2011/2012)
ישראלישראל אלי כהן 20122013 ירידה לליגה השנייה (2012/2013)
מחזיקת גביע המדינה (2012/2013)
ישראלישראל אריק גילרוביץ' 2013
ישראלישראל גיא לוי 20132014
ישראלישראל תמיר בן עמי 2014
ישראלישראל דני גולן 20142016
ישראלישראל פטריסיו סייג 2016
ישראלישראל ליאור זדה 20162017
ישראלישראל אריק בנדו 2017
ישראלישראל פטריסיו סייג 2017
ישראלישראל דני גולן 2018
ישראלישראל ניר ברקוביץ' 2018–2019
ישראלישראל בני בן זקן 2019–2020 מחזיקת גביע הטוטו של הליגה הלאומית (2019/2020)
ישראלישראל עופר טסלפפה 2020–2021
ישראלישראל ליאור זדה 2021
ישראלישראל רוני אוואט 2021–2022
ישראלישראל דור לוי 2022–2023
ישראלישראל אורי גוטמן 2023–

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גידי ליפקין, ‏"הפועל רמת גן מינתה את דני גולן לתפקיד המאמן", באתר ONE‏, 24 בפברואר 2018
  2. ^ לאומית: הפועל רמת גן ביצעה מהפך מול בני סכנין וזכתה בגביע הטוטו, באתר וואלה!‏, 23 בספטמבר 2019
  3. ^ לאומית: בני בן זקן פוטר מהפועל רמת גן, באתר וואלה!‏, 15 בפברואר 2020
  4. ^ עופר טסלפפה חתם לעונה וחצי בהפועל רמת גן, באתר ONE‏, 16 בפברואר 2020
  5. ^ מה זה אורדון, אתר המכתש - אתר האוהדים של הפועל רמת גן
  6. ^ רשימת כל המאמנים, אתר המכתש - אתר האוהדים של הפועל רמת גן