העילית (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריכת הספר העילית בהוצאת ידיעות ספרים

העיליתאנגלית: The Elite) הוא ספר בסוגת הרומן רומנטי, המהווה כרך שני מתוך סדרה של שישה מאת הסופרת קיארה קאס. הספר תורגם מאנגלית לעברית על ידי נעה בן פורת, והודפס בהוצאת ידיעות ספרים בתל אביב בינואר 2016, ארבעה חודשים בלבד לאחר שפורסם התרגום העברי לכרך הראשון בסדרה "המועמדת"[1]. ספרי הסדרה זכו פעם אחר פעם לעמוד בראש רשימות רבי המכר במדינות רבות, מה שהיווה עדות להצלחתם הרבה. יתר על כן, חברת הקולנוע האחים וורנר רכשה את הזכויות להפקת סרט בעקבות הספרים[2].

מחברת הספר, קיארה קאס (Kiera Cass) היא ילידת 1980 ותושבת מירטל ביץ' שבדרום קרוליינה.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחרות "הבחירה" נמשכת וכעת מלבד אמריקה נשארו רק עוד חמש בנות. נוסף לכל הלחצים והלימודים המהווים על הבנות נטל, הן צריכות להתמודד גם עם המתחים הפנימיים ביניהן כאשר הנסיך מקסון מחזק עם כל אחת מהן קשר רומנטי שעליו הן מנסות לשמור בסוד מצד אחד, ומצד שני כמהות לשתף ולהתרברב בפני אויבותיהן לתחרות. אמריקה עצמה נקרעת בין רגשותיה המתפתחים למקסון ובין אספן, אהוב נעוריה שאותו נטשה כשנרשמה והתקבלה לתחרות, והתגלה לה כשומר סף בארמון. אספן שומר לעיתים קרובות על דלת חדרה ובכך מצליח להגניב רגעי אהבה חטופים עם אמריקה, מה שמבלבל אותה אפילו יותר.

כחלק מהקשר המתפתח עם מקסון, אמריקה נחשפת ליומניו האישיים של גרגורי איליאה, מייסד המדינה כפי שהיא כיום, ומופתעת לגלות בו גם צדדים פחות חיוביים משחשבה על מי שכולם תפסו כגיבור במשך שנים ארוכות. בעקבות היומן, אמריקה מגלה על חג נסתר ששמו "ליל כל הקדושים" ובהתאם לתיאורו ביומן, מקסון עוזר לה לממש את החגיגות ועורך מסיבת תחפושות גדולה בארמון. בוקר למחרת מתגלה דבר נורא שבעקבותיו כל חייה של אמריקה בארמון מתהפכים, והיא נאלצת בבת אחת לאבד את חברתה הטובה שהועפה מהתחרות.

המתמודדות נחשפות למטלות שאליהן יצטרכו להתרגל בארמון מלבד ההנאות והפינוקים שבחיי המלוכה. לדוגמה, הבנות נחלקו לקבוצות ונדרשו לתכנן אירוע דיפלומטי שבו יתארחו אנשים ממדינות זרות. האירוע שאמריקה מארגנת עם חברתה קריס לבני המלוכה האיטלקיים נוחל הצלחה גדולה וגורם לנסיכת איטליה, ניקולטה, לקשור קשר עם אמריקה שמצאה חן בעיניה בדעותיה ובאופייה. גם מחוץ לארמון העניינים מתחממים, קבוצות המורדים מהצפון ומהדרום מחדשות את ההתקפות על הארמון ככל שהתחרות ממשיכה, דבר שמערער את ביטחונן של הבנות ביכולתן להשתלט על התפקיד המלכותי שיש בצידו גם סכנה גדולה לחייהן. אמריקה אמנם לא נרתעת מההתקפות, אך בהמשך לאירוע שגרם לה לאבד את חברתה בתחרות, היא מתחילה לאבד אמון במעמד המלוכה כולו ובמקסון בפרט.

משימה נוספת של הבנות מטילה עליהן לערוך מצגת בשידור ה'ריפורט' (תוכנית טלוויזיה המוקרנת באופן שבועי ומפרטת את חדשות המדינה וכן עוקבת אחר תחרות "הבחירה" ומנגישה אותו לעם) ולפרט תוכנית פעולה לבעיה שקיימת במדינת איליאה. אמריקה, כחלק מהצורך שלה להישאר נאמנה לעצמה ולדעותיה, עורכת מצגת חדשנית שמציעה לבטל את המעמדות כדי ליצור שוויון בעם. הדבר מעורר סערה גדולה והמלך דורש ממקסון להעיף את אמריקה מהתחרות באופן מיידית, וכן מעניש אותו בעצמו הרחק מעיני הנוכחים. באותו יום מתבצעת התקפה נוספת של המורדים שמובילה את אמריקה ומקסון לחדר ביטחון מבודד שם מגלים השניים על רגשותיהם החזקים וכן על סוד שמקסון הסתיר מפני כל העולם.

דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמריקה סינגר - גיבורת הספר, מעמד 5 במקור, כעת משנותרה משש הבנות בתהליך "הבחירה" קפץ מעמדה ל-3. נערה בעלת שיער ג'ינג'י שאינה מפחדת להביע את דעתה ותחושותיה, גם כאשר אינן מקובלות, בעלת חוש צדק מפותח ורצון לשנות דברים שנעשים במדינתה.
  • אספן - אהוב נעוריה של אמריקה, מעמד 6 במקור, כעת משעבר להיות שומר בארמון קפץ מעמדו ל-2. אספן שבעבר היה מתבייש במעמדו, פורח תחת תפקידו החדש כשומר בארמון. הוא משקיע רבות בפיתוח גופו ומקבל עליו בשמחה את תחומי האחריות שהתפקיד מחייב. הוא לומד להשתמש בנשק והופך סמכותי ואחראי על כל סובביו.
  • מקסון - היורש היחיד לכתר, מעמד 1, מעמד המלוכה. מקסון מתבגר במהלך "הבחירה", טועם טעמה של התאהבות ונשיקה ראשונה. הוא עומד בלחצים רבים סביב הצורך לדלל את הבנות בתחרות מחד גיסא, והצורך להתמודד עם הציפיות הרבות של הוריו ושל אביו במיוחד בנטילת המושכות לגבי ניהול המדינה.
  • מארלי - חברתה הטובה של אמריקה בתחרות, מעמד 4 במקור, מעמדה קפץ ל-3 בעקבות הישארותה בתחרות. החיבור בינה ובין אמריקה היה מיידי למדי ונוצר עם הגעתן לשדות התעופה, התבסס בין היתר על כך ששתיהן ממעמד נמוך.
  • קרטר - שומר בארמון, לאורך הספר התגלה כי הוא ומארלי מאוהבים מה שגרם להדחת שניהם מהארמון, לעונש הלקאה ולמעבר למעמד 8, הנמוך ביותר.
  • מאי - אחותה הקטנה של אמריקה, מעמד 5 של אנשי אמנויות שונים. אף על פי שהייתה הכי קשורה אל אחותה אמריקה, היא הכי תומכת בה ומתרגשת לקראת צמצום תהליך "הבחירה" והעפלתה של אמריקה לשלבים גבוהים כל כך.
  • אן, מרי ולוסי - המשרתות של אמריקה בזמן "הבחירה", כולן מעמד 6 במקור. נוצר קשר אישי וייחודי בין אמריקה ובין המשרתות שלה שמתבטא כאשר היא דואגת גם לחייהן בעת התקפה של המורדים. לא היה נהוג לקחת את המשרתות לחדרי המיגון המפוארים של המעמדות הגבוהים יותר, אך אמריקה עשתה מה שהיא ראתה לנכון והדבר עורר כלפיה הערצה רבה בקרב המשרתים.
  • קריס - משתתפת בתחרות והבחורה החביבה על מקסון אחרי אמריקה, מעמד 3 במקור. נערה נעימה, יפה ומלכותית אשר מנסה להתחבב על אמריקה אף על פי רגשותיה העזים למקסון והתחושה שהוא מאוהב באמריקה ולא בה. לבסוף, בעקבות הריחוק בין אמריקה ובין מקסון על רקע של חוסר אמון, היא מצליחה לגרום לו להשיב לה אהבה בחזרה.
  • סלסט - משתתפת בתחרות והאויבת הראשית של אמריקה, מעמד 2 במקור, נערה יפה מאוד ומתנשאת, מנסה להפיל את שאר המתמודדות בדרכים זדוניות ומתנכלת במיוחד לאמריקה ולשאר המתמודדות מהמעמד הנמוך. שאפתנית מאוד ומקווה לזכות ב"בחירה" כדי לשפר את מעמדה החברתי והאישי, ללא מחויבות אישית או אהבה כלפי מקסון. למרות זאת, נראה שיחסיהם מתחממים והדבר מרגיז במיוחד את אמריקה שמתווכחת עם מקסון על כך שמשאיר אותה בתחרות למרות כל מעשיה המרושעים.
  • סילביה - המדריכה והמאמנת הראשית של בנות "הבחירה" בארמון. אחראית ללמד אותן היסטוריה חשובה, דיפלומטיה, כללי נימוסים והליכות מרכזיות של הארמון.
  • המלכה אמברלי - מלכת איליאה, מעמד 4 במקור, כיום 1 מכיוון שהיא המלכה. אמו של מקסון. לאורך הספר מתברר כי ניסתה פעמים רבות להיכנס להיריון ללא הצלחה.

ביקורת על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא הספקנו להירגע מההיסטריה סביב הספר "המועמדת", וכבר מתפרסם הספר השני בסדרה מאת קיארה קאס - "העילית"... המלצה שלנו: קראו מהר־מהר את "העילית", כי בהמשך השנה החדשה יצא לאור גם הספר השלישי בסדרה.

עילי שמעוני, Ynet

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]