המועמדת (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המועמדת
The Selection
מידע כללי
מאת קיארה קאס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן דיסטופי, רומן נוער, רומן מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ידיעות ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 24 באפריל 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא העילית עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-06-205993-2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המועמדתאנגלית: The Selection) הוא ספר בסוגת הרומן הרומנטי ומהווה כרך ראשון מתוך סדרה של שישה מאת הסופרת קיארה קאס. הספר תורגם מאנגלית לעברית על ידי נעה בן פורת, והודפס בהוצאת ידיעות ספרים בתל אביב בספטמבר 2015. הסדרה זכתה להצלחה רבה בארצות הברית וספריה כיכבו בראש רשימות רבי המכר במשך חודשים במדינות רבות. כמו כן, חברת הקולנוע האחים וורנר רכשה את הזכויות להפקת סרט בעקבות הספרים.

מחברת הספר, קיארה קאס (Kiera Cass) היא ילידת 1980 ותושבת מירטל ביץ' שבדרום קרוליינה. בראיון טלפוני[1] היא הודתה שמעולם לא חשבה להיות סופרת, אף על פי שעוד כנערה נמשכה לספרים ולתחומים אומנותיים כדוגמת תיאטרון ושירה. עוד היא סיפרה שמקור ההשראה שלה לכתיבת ספר אשר במרכזו עומדת נערה ממעמד נמוך שמיועדת לבן המלך, היה סינדרלה.

תקציר הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסורת עתיקה הנהוגה במדינת איליאה היא תחרות "הבחירה". כאשר במשפחת המלוכה היורש לכתר מגיע לפרקו, כלומר לגיל 18, הוא צריך לבחור את אשתו והמלכה לעתיד מתוך 35 מועמדות בגילאי העשרה שנבחרו מהמחוזות השונים של המדינה. כך מתחילה תחרות "הבחירה". המועמדות מגיעות לארמון המלוכה ושם מתמודדות עם הנימוסים וההליכות החדשים להן, עם הפגישות הפרטיות עם הנסיך, עם הפרסום הטלוויזיוני הרב ועם שמלות מפוארות וארוחות מהטובות שאכלו בחייהן. יתר על כן, המועמדות מתמודדות זו מול זו, מה שיוצר מתחים לא מעטים.

אמריקה סינגר, נערה ממעמד נמוך, היא אחת מהמועמדות בתחרות "הבחירה" אף על פי שהגיעה אליה בעקבות רצון משפחתה להתעשר ורצונו של אהוב נעוריה להעניק לה חיים טובים יותר ממה שהוא יכול, בשל מעמדו הנמוך אף יותר משלה. אמריקה נקלעת בעל כורחה לתחרות שאינה רוצה בה, אך לאחר שמתוודעת לנסיך בסיטואציות אינטימיות ומגלה בו צדדים אחרים משחשבה, היא מבינה שחייה כפי שהכירה עומדים להשתנות.

עלילה ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר את קורותיה של אמריקה, צעירה החיה במדינת איליאה, מדינה דמיונית שמתקיימת לכאורה שנים רבות לאחר ימינו אנו, אך מבחינה פוליטית כלכלית וחברתית חוזרת מספר שנים אחורה לתקופה שמזכירה את המערכת הפיאודלית. למדינה מספר מחוזות הנשלטים על ידי משפחת מלוכה אחת והמערכת החברתית מורכבת ממעמדות הממוספרים מאחד עד שמונה לפי עליונותם, כאשר 1 הוא המעמד הגבוה ביותר שאליו משתייכים המלוכה והנסיכות ו-8 הוא המעמד הנמוך ביותר שאליו משתייכים חסרי בית ואנשים שהודרו ממסגרות הולמות.

בתחרות "הבחירה" המסורתית שבמדינת איליאה, אחת מ-35 המועמדות ממחוזות המדינה השונים תזכה בנישואים לנסיך מקסון, יורש הכתר. זכיית המועמדת מובילה גם את בני משפחתה לעבור לשכבת העילית של המדינה, המעמד 1 שאליו משתייכים בית המלוכה, במקום המעמד הנמוך שבו חיו, מה שגורר שינוי תנאים רציני באורח ובאיכות חייהם. בעקבות עובדה זו אמה של אמריקה, מעמד 5, דוחקת בה להירשם לתחרות, אף על פי שהיא אינה מעוניינת בחיי אצולה, מכיוון שהתאהבה בנער ממעמד 6 ורצתה להינשא לו, לאחר שקיימו מערכת יחסים סודית במשך כשנתיים.

אהובה של אמריקה, נער צעיר בשם אספן, בוחר להיפרד ממנה בשל קשייו הכלכליים ודוחק בה להירשם לתחרות. בלב שבור, מתקבלת אמריקה כמועמדת אחת מתוך 35 ומנסה להתרגל לחייה החדשים בקרב צעירות אחרות בארמון מפואר. עוד בערב הראשון בארמון, אמריקה יוצרת קשר אינטימי וייחודי עם הנסיך מקסון שמתגלה כג'נטלמן אבירי במיוחד. לאורך שהותה בתחרות, אמריקה מתחברת לנערות מסוימות וסולדת מאחרות, בזמן שמנסה לברר את רגשותיה כלפי הנסיך מקסון וכלפי ההשלכות של זכייה בתחרות "הבחירה".

העלילה מתהפכת כאשר אספן מתגייס לצבא המלך ומוצב בארמון המלוכה כאחד השומרים. דווקא כאשר יחסיהם של אמריקה ומקסון מתחממים במיוחד, נוכחותו של אספן במקום מבלבלת את אמריקה וגורמת לה לתהות אם היא עושה את הדבר הנכון כשהיא ממשיכה בתחרות עד לשלביה האחרונים.

דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמריקה סינגר - גיבורת הספר, מעמד 5, מעמד נמוך למדי שאליו משויכים אמנים ומוזיקאים. נערה בעלת שיער ג'ינג'י שאינה מפחדת להביע את דעתה ותחושותיה, גם כאשר אינן מקובלות.
  • מקסון שרייב - היורש היחיד לכתר, מעמד 1, מעמד המלוכה. מקסון שעל המסך מצטייר כנסיך מתנשא ושטחי, אבל מתגלה במהרה כאדם כריזמטי, סמכותי ומקסים מצד אחד, אך גם ביישן וחסר ניסיון עם נשים. התאהב באמריקה כבר מהרגע הראשון.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משפחתה של אמריקה - המשפחה כוללת שבע נפשות, מלבד אמה ואביה של אמריקה יש לה עוד ארבעה אחים: קוטה הבכור שהפך לפסל ברזל מפורסם והתרחק ממשפחתו בעקבות התהילה, קנה שהתחתנה עם אדם ממעמד 4 ועברה לגור בבית משפחתו, מאי הצעירה שמתרגשת מעניין "הבחירה" אפילו יותר מאמריקה, וג'ראד בן ה-7 שאינו מוצא את עצמו בתחום המוזיקה והאמנות שבו מחויב לעבוד בעתידו במסגרת השתייכות למעמד 5. אמה ירדה ממעמד 4 עקב נישואיה, אישה חמת מזג אך פחות מאמריקה. אביה של אמריקה הוא המועדף עליה, בספר השלישי מתברר שהוא חבר במורדים הצפוניים.
  • מועמדות ב"בחירה" - מתוך 35 המועמדות הספר מבליט במיוחד את חברתה הטובה מארלי. כמו כן, אמריקה רוכשת יריבה מרה בשם סלסט, נערה יפה ומצודדת ממעמד 2 שבוחרת להשתמש בדרך של מרמה ונוכלות כדי להשיג את הכתר, אך בסופו של דבר נהפכת גם היא לחברה.

התמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ספרי "המועמדת" עוסקת למעשה בשאלה "איך בוחרים בת זוג". הסיפור בוחן את המודל העתיק, המופיע כבר בתנ"ך במגילת אסתר, שבו הגבר בעל המעמד מעביר לפניו את הבנות ובוחר מהן. ב"מועמדת" מקסון כמובן צריך לבחור לו אישה מבין 35 המועמדות, בדיוק כמו אחשוורוש, אך העניין מקבל רובד נוסף כאשר גם המועמדת עצמה עומדת בפני בחירה - בין מקסון ובין אספן. כל זאת, כשהערכים של גיבורים הם ערכים מודרניים יותר.

האמירה העולה מן הספר היא שבשביל שאהבה תתקיים שני הצדדים צריכים לחוש ביטחון מלא שהם נבחרו כבר זה על ידי זה[2].

ביקורות על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחוץ הוא נראה כמו עוד ספר לנערות שמערב פנטזיה, ריאליטי ורומן רומנטי. אבל בפנים מתגלה ש"המועמדת" מציע מבט כמעט חתרני על אהבה.

מאשה צור-גלוזמן, הארץ

ספר מרתק, קליל וכיפי במיוחד שניחן בכתיבה מצוינת של קאס, כזו שמותירה את הקוראים צמאים להתפתחויות התוכנית שיוצאת מגדר שליטה עד לסיום המפתיע.

עדי בן-חמו, פרוגי בידור

ספרי ההמשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המועמדת" הוא ספר ראשון בסדרה של שישה ספרים, ספרי ההמשך[3] תורגמו אף הם מאנגלית לעברית על ידי נעה בן פורת, והודפסו בהוצאה "ידיעות ספרים".

מספר כרך בסדרה שם הספר תאריך הדפסה במהדורה עברית
ראשון המועמדת ספטמבר 2015
שני העילית ינואר 2016
שלישי האחת אפריל 2016
רביעי היורשת נובמבר 2016
חמישי הכתר מאי 2017
שישי עד עצם היום הזה אפריל 2019

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המועמדת, באתר OCLC (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]