העדשאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סדרת "העדשאי"
Lensman Series
שער מגזין הספרות הזולה Amazing Stories, ינואר 1934.
שער מגזין הספרות הזולה Amazing Stories, ינואר 1934.
מידע כללי
מאת אדוארד אלמר סמית'
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Fantasy Press
תאריך הוצאה המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים טריפלנטרי (1948)
העדשאי הראשון (1950)
הסיירת הגלקטית (1950)
העדשאי האפור (1951)
עדשאיי השלב השני (1953)
ילדי העדשה (1954)
מספר ספרים 6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"העדשאי"אנגלית: Lensman - בתרגום חופשי: 'איש העדשות') היא סדרת ספרי אופרת חלל מדע בדיונית שנכתבה בידי אדוארד אלמר סמית'. סדרת הספרים מהווה את האנתולוגיה הראשונה מסוגה של ספרות המדע הבדיוני שנהגתה כסדרה, והיא הציגה רעיונות חדשניים רבים לז'אנר המדע הבדיוני, יחסית לתקופה שבה נכתבה - שנות ה-30 של המאה ה-20. במובן זה היוותה פריצת דרך והגדירה ז'אנר שלם.

ד"ר סמית' כתב את יצירותיו בין השנים 19281954, הרבה לפני התנועות האנטי-גזעניות והפמיניסטיות של שנות ה-60. הוא תיאר נשים חזקות ואינטליגנטיות, אשר אמנם משמשות בתפקידים מסורתיים אך אינן בתפקיד הספרותי הנדוש של עלמות במצוקה. המיעוטים בסיפוריו אינם מופלים לרעה. הוא מתאר גזעי חייזרים באופן סימפתי, לפי הסטנדרטים של שנות ה-30, שנות ה-40 ושנות ה-50, ובכך מראה כי אחוות אמת חופשית מהבדלי גזע, צורה ומטבוליזם. כסדרה מוקדמת, חדשנית לתקופתה ושמהווה דוגמה לתת-הז'אנר "על-מדע" (super-science), סדרת "העדשאי" היוותה מודל לחיקוי נרחב והניחה את היסודות למה שנקרא בימינו ז'אנר "אופרת חלל".

סדרת "Lensman" הייתה מועמדת לפרס הוגו היוקרתי לסדרת המדע הבדיוני הטובה בכל הזמנים בשנת 1966, יחד עם סדרת "בארסום" מאת אדגר רייס בורוז, "היסטוריה של העתיד" מאת רוברט היינליין, ו"שר הטבעות" מאת ג'. ר. ר. טולקין, אך אלה הפסידו לטובת "סדרת המוסד" מאת אייזק אסימוב.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת הספרים מתחילה עם "טריפלנטרי" כשני מיליארדי שנים לפני זמן ההווה וממשיכה לתוך זמן העתיד. ביקום אין כלל סימני חיים פרט לבני אריסיה עתיקי היומין ומספר כוכבי לכת השוכנים לצד עולם ביתם. בני אריסיה שוחרי השלום עברו שינוי פיזיולוגי כדי לפתח כישורי התבוננות מנטליים. הנחת היסוד של הסדרה, בהתבסס על מחזור החיים של כוכב בזמן כתיבת הסיפור, היא שכוכבי לכת נוצרים לעיתים נדירות בלבד, ורק הגלקסיה הראשונה והשנייה יחד עם מיליארדי הכוכבים שבהן הן מיוחדות במינן.

דרך מרחב הזמן חייזרי מגיעים האדוריאנים - גזע לוחמני, דיקטטורי ותאב כוח. גזע זה מבחין כי שתי הגלקסיות חולפות ביניהן, והדבר יוביל להיווצרותם של מיליארדי כוכבים ולהתפתחות של חיים בהם. לפיכך, האדוריאנים מבקשים לשלוט באותם חיים ובכך לספק את תאוותם לכוח ולשליטה. אף על פי שבני הגזע פיתחו כוחות מנטליים בדומה לאלה של בני אריסיה, הם מסתמכים בעיקר על כוח פיזי והדבר מתבטא בעיקר על ידי קיומה של היררכיה על פני גזעים נחותים יותר. האדוריאנים רואים בשאר הגזעים שביקום - אותם קיוו בני אריסיה לרתום ליצירת ציוויליזציה שוחרת שלום - כבשר תותחים למערך הכוחני שלהם.

האדוריאנים אינם מבחינים בבני אריסיה, שמגלים את פלישתם לתוך היקום ומבינים ששני הגזעים משתווים זה לזה בכוחם והם אינם יכולים להשמידם מבלי להישמד בעצמם. בעקבות כך, בני אריסיה מפתחים בחשאי תוכנית הרבייה על פני כל כוכב שמאפשר לקיים בו חיים - תוך התמקדות בארבעה כוכבי לכת: טלוס (ארץ), ולנטיה 3, ריג'ל 4 ופלאיין 7 - מתוך תקווה ליצור גזע שיהיה מסוגל להשמיד את האדוריאנים. הספר הראשון, "טריפלנטרי", מכסה את ההיסטוריה המוקדמת של תוכנית ההרבייה על כדור הארץ, תוך תיאורם של לוחמים וחיילים מזמנים קדומים ועד לגילויו של המנוע הבין-כוכבי הראשון. בנובלה קצרה שמקשרת בין "טריפלנטרי" לבין "העדשאי הראשון" מתוארת מערכת היחסים בין שני קווי ההרבייה - הראשון שעונה לשם "קיניסון" והשני שמתואר רק כ"בעל שיער אדמוני ועיניים חומות-צהבהבות דמוי זהב מנצנץ". שני קווי ההרבייה לא מתראים אחד עם השני עד אשר תוכנית ההרבייה של בני אריסיה מפגישה בין השניים.

הספר השני, "העדשאי הראשון", מתייחס להיווסדותה של הסיירת הגלקטית ולבריאתה של העדשה הראשונה, שניתנת לעדשאי הראשון וירג'יל סאמס מכוכב הלכת טלוס (ארץ). סאמס ורודריק קיניסון הם חברים בשני קווי ההרבייה ושניהם מנהיגים אינטליגנטיים, כריזמטיים ובעלי השפעה מטבעם. בני אריסיה מביאים לידיעה שאם סאמס - ראש השירות הטריפלנטרי - יגיע למערכת הכוכבים של בני אריסיה, יינתן לו הכלי הנדרש לבנייתה של הסיירת הגלקטית. כלי זה הוא העדשה. בני אריסיה גם מבטיחים לו שאף ישות אחרת לא תורשה לענוד את העדשה, וכי הוא וממשיכי דרכו יצטרכו לגלות בעצמם את סודות העדשה ויכולותיה.

העדשה מעניקה לעונד אותה מגוון יכולות מנטליים, כולל כאלה שיאפשרו לו לאכוף את החוק על כוכבי לכת חייזריים, ולגשר בין הפערים התקשורתיים של צורות החיים השונות. העדשה מספקת יכולות של קריאת מחשבות וטלפתיות ואינה יכולה להיענד בידי אחרים מאשר העונד אותה. היא תהרוג כל אחד אחר שיענוד אותה, ואפילו מגע קצר עמה יוביל לכאב רב.

וירג'יל נעזר בעדשה כדי לבקר גזעים אחרים במערכות הכוכבים השונות, משתמש ביכולות המנטליות שלה כדי לבחון אותם ולזהות את אלה שיכולים לעזור לו במאבקו, ומגייס את הטובים ביותר מביניהם לשורות הסיירת הגלקטית. יריביהם מתגלים עד מהרה כציוויליזציה נרחבת המבוססת על ידי היררכיה שלטת ואשר משתמשת בפשע מאורגן כדי להשתלט על כוכבי לכת חדשים.

הסדרה כוללת כמה מקרבות החלל העצומים ביותר שאי פעם נכתבו. עולמות שלמים מושמדים כדבר שבשגרה; ציי ספינות מלחמה נלחמות מלחמות התשה עקובות מדם; וגזעים חייזרים משתי הגלקסיות משייכים את עצמם לצד "הציוויליזציה" של משכיני השלום לובשי העדשה ולצד אויביהם "הבוסקונים".

בחלוף עידנים, הדורות האחרונים של תוכנית ההרבייה נולדים. בכל אחד מארבעת כוכבי הלכת הראשיים, כל עדשאי אשר נבחר לענוד את העדשה מגלה את סף גבולות האימונים של בני אריסיה ומחפש לחזור ולעבור אימונים של "השלב השני" - מה שמתגלה בהמשך בתור היכולת לשסף יריבים בכוח המחשבה בלבד; "חוש תודעתי" המאפשר לראות באמצעות מודעות ישירה ולא באמצעות העיניים; היכולת לשלוט במוחות בדרך עקיפה, כמו גם לשנות זכרונות ללא השארת עקבות; היכולת לפצל מיקוד כדי לבצע מספר מטלות בו זמנית; והיכולת למזג בהצלחה את מוחותיהם לצורך חשיבה עילאית אחת.

כאשר תוכנית ההרבייה מתקרבת לשלבי סיום, בני האדם נבחרים בתור הבחירה הטובה ביותר. באותו זמן, תוכניות ההרבייה בכוכבי הלכת האחרים מופסקות, והנבחרים שבהן לא זוכים לפגוש את בנות זוגם המיועדות. קימבל קיניסון פוגש בתוצר תוכנית ההרבייה האנושית המשלימה, קלריסה מקדוגל, ונישא לה. קלריסה היא אחות במקצועה, אישה מושכת ואדמונית שיער, אשר הופכת ברבות הזמן לאישה הראשונה שנושאת עדשה משלה. ילדיהם - בן ושני זוגות של תאומות אחיות - גדלים והופכים לחמשת ילדי העדשה. במהלך תהליך ההרבייה שלהם, "כמעט כל זקיק של חולשה בגן האנושי מוסר לבסוף". הם נולדים כשהם מחזיקים כבר בכוחות שנלמדו בידי העדשאים של השלב השני. הם הישויות היחידות בכל הציוויליזציה שהצליחו לראות את אריסיה בצורתה האמיתית והיחידים בכל קיומה של האנושות שהצליחו לחדור מבעד למסכי המגן של האדוריאנים.

אחרי שחמשת ילדי העדשה עוברים אימונים מתקדמים, הם מתוארים כעדשאיי השלב השלישי, ובכך מתעלים את האנושות בדרגה מנטלית ותודעתית שבלתי אפשרית לכל אדם רגיל. אף על פי שרק עתה התבגרו, מצופה מהם להיות יעילים יותר מבני אריסיה לפתח טכניקות ויכולות שבני אריסיה אפילו לא מודעים להם.

הגילוי העיקרי מגיע כאשר ילדי העדשה מנסים לראשונה למזג את מוחותיהם. הם מגלים שהם יכולים למזג את מוחותיהם בהצלחה לישות מנטלית אחת הקרויה "היחידה". בני אריסיה מתארים זאת בתור "היצירה הכמעט מושלמת ביותר שהיקום אי פעם ראה" ומציינים שהם - היוצרים המקוריים - כמעט בורים להיקף הכוח שלהם.

ילדי העדשה, ביחד עם כוחותיהם המנטליים של אינספור עדשאים של הסיירת הגלקטית, מרכיבים את האמצעים אותם תכננו בני אריסיה להשמיד את האדוריאנים ולהפוך את היקום לבטוח יותר עבור הציוויליזציה. הסיירת הגלקטית נקראת לראשונה לעבוד במשותף, והיא מורכבת ממיליוני ישויות חיים בעלות כוחות מנטליים עצומים. בני אריסיה מוסיפים את כוחם להתאגדות עצומה זו. לאחר מכן, "היחידה" מרכזת את הכוח הממוקד שהצטבר בנקודה קטנה במגני האדוריאנים, שמושמדים יחד עם המועצה העליונה שלהם. נאמר כי היה זה הדבר היחיד שאותו בני אריסיה לא יכלו לבצע בעצמם, וללא הישג זה האדוריאנים היו יכולים לשנות את פני המלחמה ולנצח את בני אריסיה.

לבסוף, בני אריסיה מסירים את עצמם משולי היקום כדי לאפשר לילדי העדשה להלך משולחי רסן ולהפוך לשומרי הציוויליזציה.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ספרי "העדשאי" פורסמה במקור במגזיני הספרות הזולה Astounding Stories בין השנים 19371948 לפני שנאספה לפורמט ספר. הסדרה השלמה לפי סדר פרסומה היא:

  1. טריפלנטרי ("Triplanetary") - הספר פורסם בשנת 1948, כאשר במקור נכתבו ארבעה חלקים ופורסמו בין ינואר-אפריל 1934 במגזין Amazing Stories.
  2. העדשאי הראשון ("First Lensman") - הספר פורסם בשנת 1950 בהוצאת Fantasy Press.
  3. הסיירת הגלקטית ("Galactic Patrol") - הספר פורסם בשנת 1950, כאשר במקור נכתבו שישה חלקים ופורסמו בין ספטמבר 1937-פברואר 1938 במגזין Astounding Stories.
  4. העדשאי האפור ("Gray Lensman") - הספר פורסם בשנת 1951, כאשר במקור נכתבו ארבעה חלקים ופורסמו בין אוקטובר 1939-ינואר 1940 במגזין Astounding Stories.
  5. עדשאיי השלב השני ("Second-Stage Lensmen") - הספר פורסם בשנת 1953, כאשר במקור נכתבו ארבעה חלקים ופורסמו בין נובמבר 1941-פברואר 1942 במגזין Astounding Stories.
  6. ילדי העדשה ("Children Of The Lens") - הספר פורסם בשנת 1954, כאשר במקור נכתבו ארבעה חלקים ופורסמו בין נובמבר 1947-פברואר 1948 במגזין Astounding Stories.

סיפורים משויכים ליקום העדשאי

  • מפוצץ המערבולת ("The Vortex Blaster") - פורסם במקור בשנת 1960, בהמשך פורסם כספר "אדוני המערבולת" בשנת 1968.

במקור, הסדרה הכילה את ארבע הנובלות האחרונות, שפורסמו בין השנים 19371948 במגזין הספרות הזולה Astounding Stories. אולם, בעצתו של לויד ארתור אשבך (המוציא לאור של מהדורות העדשאי המקוריות כחלק מהוצאת Fantasy Press), סמית' שכתב ב-1948 את סיפורו משנת 1934, "טריפלנטרי", שפורסם במקור ב-Amazing Stories, שיתאים לסדרת ספרי העדשאי. "העדשאי הראשון" נכתב בשנת 1950 כמקשר בין "טריפלנטרי" ל"סיירת הגלקטית" ולבסוף, בשנים עד ל-1954, סמית' שיפר את יתרת הסדרה שתהיה עקבית יותר עם התוספות החדשות לצורך פרסומה כספר.

המשכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' השתמש באותו יקום - אם כי מחוץ לעלילה המרכזית של הסדרה - כדי לכתוב את סיפורי מפוצץ המערבולת ("Vortex Blaster"), ביניהם ענן הסערה בדֵקַה ("Storm Cloud on Deka") ומפוצץ המערבולת עורך מלחמה ("The Vortex Blaster Makes War") עבור Astonishing Stories בשנת 1942. סיפורים אלה מתוארים כסדרה משויכת ליקום העדשאי אך שאינם קאנונים, ויחד עם מהדורות מאוחרות יותר אוגדו ופורסמו על ידי הוצאת הספרים Gnome Press כאנתולוגיית "מפוצץ המערבולת" ב-1960, ובהדפסה מחודשת בשנת 1968 על ידי הוצאת Pyramid Books כאדוני המערבולת ("Masters of the Vortex").

במחווה "גדול מהחיים" שכתב רוברט היינליין לסמית' ונכלל ב"יקום המורחב" שלו, היינליין כתב:[2]

סדרת העדשאי נותרה בלתי גמורה. היה אמור להיות כרך שביעי לפחות. כמו תמיד, דוק תיאר את הכל לפרטי פרטים אך מעולם (לפי הבנתי) לא הניח זאת על הנייר... משום שזה היה בלתי ניתן לפרסום באותה תקופה. אך הוא סיפר לי את הסוף בעל-פה ובחדרי חדרים.

אני לא אחזור על זה. זהו אינו הסיפור שלי. כנראה היכנשהוא קיים תסריט - אני מקווה כך! כל שאגיד הוא שהסוף מתפתח באמצעות הגיון בלתי נמנע שלקוח מרמזים שהושארו ב'ילדי העדשה'.

ב-14 ביולי 1965, סמית' נתן את רשותו לויליאם ב. אלרן להמשיך את סדרת העדשאי, מה שהוביל לפרסומם של שלושה ספרים חדשים בסדרה: מחצב הירח ("The Moon Prospector") ב-1966, העדשאי החדש ("New Lensman") ב-1975, וסוכן טריפלנטרי ("Triplanetary Agent") ב-1978. רבים מחשיבים את עבודתו של אלרן כפחותה מזו של סמית', אך הוא שמר על הגבולות אותם הציב סמית' בספריו.

שלוש נובלות נוספות שהכילו את העדשאים החייזרים מהשלב השני נכתבו על ידי דייוויד קייל, פורסמו בכתבי עת בין השנים 1980 ל-1983 והוצאו בהוצאה מחודשת ב-2004:

  • עדשאי הדרקון (The Dragon Lensman) - נובלה שמביאה את קורותיו של וורזל, הדרקון מכוכב ולנטיה.
  • העדשאי מריג'ל ("Lensman from Rigel) - נובלה שמביאה את קורותיו של טרגונסי, החייזר מכוכב ריג'ל.
  • עדשאי Z ‏(Z-Lensman) - נובלה שמביאה את קורותיו של נָדְרֵק הפלאייני, המוזר ביותר מבין שלושת עדשאיי השלב השני החייזרים.
  • העדשאית האדמונית (Red Lensman) - נובלה רביעית שתוכננה במקור אך לא הושלמה מעולם.

האירועים בספרים אלה מתרחשים בין "עדשאיי השלב השני" לבין "ילדי העדשה", ומתייחסים למאורעות ודמויות ב"מפוצץ המערבולת". קייל היה חבר קרוב ושותף סודו של סמית' והתכוון (בפיקוחה ובאישורה של בתו של סמית', ורנה טרסטרייל) שספריו יזכירו את הסגנון של הסדרה המקורית. אולם, סגנון כתיבתו של קייל היה מעט שונה, וספריו סטו בהרבה מהגבולות שאותם הציב סמית', למשל תיאורם של מחשבים דיגיטליים בעלי בינה מלאכותית ועדשאיות בנות המין השני.

מרכיבים עלילתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת העדשאי מתרחשת במרחב עצום של החלל ועל פני מקומות שונים ועולמות בעלי היסטוריה שלמה. כמו כן, הטכנולוגיה המתוארת בספרי העדשאי (שפותחה בשנות ה-30) מביאה רעיונות שהיוו השראה לרבות מהטכנולוגיות בסדרות המדע בדיוני בנות זמננו.

כוכבי לכת ומקומות
  • "אדור" - עולם ביתם של האדוריאנים.
  • "אלדברן 1 ו-2" - רבות מהרפתקאותיו של קיניסון התרחשו בכוכבי לכת אלה.
  • "אריסיה" - מקום מושבם של זקני בני אריסיה.
  • "ג'רנבון" - ביתה של מועצת בוסקון האכזרית.
  • "דלגון" - עולם ביתם של השליטים אוכלי הנשמה, טורפיהם של חייזרי כוכב ולנטיה.
  • "ולנטיה 3" - עולם ביתם של גזע הזוחלים בעלי הכנפיים, שאחד מהם (וורזל) נעשה ראוי להיות עדשאי שלב שני.
  • "טלוס" - עולם ביתם של בני האדם, ביניהם שושלות קיניסון וסאמס.
  • "טרנקו" - כוכב שבו חלק גדול מהאטמוספירה מתנזלת כל לילה והופכת שוב לגז כל יום, ובכך מביאה למזג אוויר אלים במיוחד. עולם הצומח בכוכב זה מכיל את חומר התיאנית הבלתי חוקי שמשפיע על מצבי הרוח, סם שהבוסקונים כורים לתועלתם הזדונית.
  • "ערפילית לוּנדמארק" - "הגלקסיה השנייה", מקום מושבם של האדוריאנים.
  • "פּלאיין 7" - עולם ביתו של עדשאי השלב השני נדרק. הפלאיינים היו הראשונים שהחזיקו במנוע חסר ההתמדה (inertialess).
  • "קְלוֹביה" - עולמם המבוצר של ילדי העדשה.
  • "ריג'ל 4" - כוכב לכת חם ביותר ובעל כח כבידה גבוה. עולם ביתו של עדשאי השלב השני טרגונסי.
טכנולוגיה וכלי נשק
  • הצינור ההיפר מרחבי, "מנהרה" דרך העל-חלל שמאפשרת מסע כמעט מיידי בין שתי נקודות רחוקות, כמו גם ליקומים אחרים. במושגים של ימינו, הכוונה לחור תולעת.
  • הינע חלליות ואפקט חוסר-התמדה. חלליות מסוגלות לחרוג הרבה מעבר למהירות האור תוך ביטול אינרציית המסה שלהן.
  • הפקת כוח בעזרת ברזל אלוטרופי. כאשר סמית' כתב את ספריו אפילו ביקוע גרעיני לא היה ידוע. הוא המציא לפיכך הפקת אנרגיה באמצעות הפיכה ישירה של חומר לאנרגיה.
  • אנרגיה קוסמית. מקור עוד יותר גדול של אנרגיה, שאינו מחייב אפילו נשיאת דלק אלא מאפשר הפקת אנרגיה ישירות מהחלל-זמן. הבוסקונים מצאו דרך לתעל אנרגיה קוסמית מהיקום לתפעול ספינותיהם. הסיירת הגלקטית לכדה את הטכנולוגיה והינדסה אותה לתועלתה, ממנה יצרה מחיצות הגנה ושידרגה את מערכות ספינותיה.
  • תיאורן של חלליות גדולות כקטנות, החל ממאיצים בצורה מעוגלת וחרוטית שנועדו למשימות ריגול ותצפית וכלה בספינות חלל צבאיות ענקיות וכבדות בצורת גליל המסוגלות להשמיד בסיסי כוכבים.
  • מחיצות. ספינות חלל מוגנות על ידי מספר שכבות של מחיצות שדה כוח. כמו כן, מחיצות מחשבה הן העיקרון לשדה כוח אנושי המונע חדירה מחשבתית מפני טלפתים. ילדי העדשה היו כה חזקים, עד אשר יכלו לעקוף אפילו מחיצות מחשבה של אויביהם.
  • גלי-על. תקשורת במהירות הגדולה ממהירות האור תוך ניצול תנודות גלי האתר.
  • שריון כוח. חליפות החלל שבסדרת הספרים מכילות מחיצות הגנה ויחידות חוסר התמדה. לקימבל קיניסון נוצרה חליפת שריון מיוחדת שעזרה לו בחדירת בסיס אויב מבוצר ומוגן היטב.

בנוסף לטכנולוגיה, תת-הז'אנר של "על-מדע" במדע הבדיוני בולט במיוחד בסדרת "העדשאי" בכלי הנשק מזעזעי העולמות (לעיתים פשוטו כמשמעו):

  • אקדחי הדף - אקדחי אור קטנים ואישיים בעלי עוצמה משתנה.
  • גרזני חלל - מורכבים מחומר הדוריאום הדחוס, ומסוגלים לחדור מחיצות הגנה.
  • הדוּאוֹדק - חומר נפץ שלפי תיאורו עוצמת הפיצוץ שלו דומה לזו של פצצות אטום. בין היתר, הבוסקונים משתמשים בחומר זה כדי להשמיד את בסיסם כדי למנוע את לקיחתם בשבי.
  • נייד-למחצה - נשק קרניים אישי שמקביל למכונת ירייה המסוגל לחדור מחיצות הגנה.
  • טורפדו ברזל אלוטרופי. הסבה מבוקרת של חומר הברזל האלוטרופי הדחוס לאנרגיה.
  • קרן ראשית - הנשק העיקרי של ספינות מלחמה בחלל. מטול קרניים שלאחר שימושו נשרף כמעט כליל לאחר שפלט קרן כה עצומה ואשר הומצא כאקט נואש לפני המוות.
  • כוכב שלילי - כוח השמדה עצום המאפשר השמדת עולמות שלמים. בספר "ילדי העדשה", מפתחים דרך להעביר חומר ממרחב שבו חוקי הפיזיקה שונים וכל חומר נע במהירות הגדולה ממהירות האור. במרחב זה כוכבי הלכת הם חסרי אינרציה, ובעזרת הצינור ההיפר מרחבי מועברים ליקום הרגיל ומקבלים אינרציה. התוצאה היא כה הרסנית, עד שגורמת לכוכבים להפוך לסופרנובה.
  • ספרת שלילה - כדור של אנטי חומר במסה דומה למסה של כוכב לכת שכאשר הוא פוגע בכוכב לכת משמידו לחלוטין.

עיבודים למדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים וסדרת אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984 יצא לאקרנים ביפן סרט אנימה בשם "העדשאי: סוד העדשה" (SF新世紀レンズマン, Lensman: Secret of the Lens) בבימויו של יושיאקי קוואג'ירי, והוא מבוסס באופן רופף על ספרי העדשאי. הסרט דובב לשפה האנגלית בארצות הברית בידי חברת Harmony Gold USA בשנת 1988, ובשנת 1990 הוא יצא בדיבוב מחודש על ידי Streamline Pictures.

סדרת אנימציה בשם "עדשאי הסיירת הגלקטית" (Galactic Patrol Lensman) שודרה ביפן החל מ-6 באוקטובר 1984 ועד ל-8 באוגוסט 1985 למשך 25 פרקים. הסדרה כללה עלילה חלופית לקורות הסרט הראשון ובהמשך זכתה לעיבוד אנימטיבי באורך מלא בידי חברת Harmony Gold USA שנקרא "העדשאי: כוח העדשה" (Lensman: Power of the Lens).

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם סרט האנימציה וגם סדרת האנימציה זכו לעיבודים למאנגה. העיבוד לסרט נוצר בידי מוריבי מוראנו וחולק לשלושה חלקים. העיבוד לסדרת האנימציה זכה לרצועת קומיקס במגזין היפני "שונן ג'אמפ השבועי" על ידי מיצורו מיורה ולאחר מכן חולק לשלושה כרכים. בין השנים 19901991, חברת אטרניטי קומיקס הוציאה עיבוד מקיף לסדרת האנימציה של "העדשאי". המיני-סדרה הראשונה "העדשאי: סוד העדשה" נכתבה בידי פול או'קונר וחולקה לשישה חלקים; השנייה - "העדשאי: מלחמת הגלקסיות" - נכתבה בידי פול אוקונר וחולקה לשבעה חלקים; השלישית - "העדשאי: הסיירת הגלקטית" - נכתבה בידי טים אלדרד וחולקה לחמישה חלקים.

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2008 נודע כי אולפני יוניברסל בשיתוף עם חברת אימג'ין אנטרטיינמנט קנו את זכויות הספרים מאל טרסטרייל, נכדו של א. א. סמית', ושוקלים להפכם לסרט אחד לפחות.[3] ב-18 ביוני 2008 נודע, כי ג'יי מייקל סטרזינסקי עובד על תסריט ראשון.[4] נוסף על כך, הוא יהיה אפי בגודלו בדרך שלא נראתה מאז ימי מלחמת הכוכבים.[5] אולם, ב-15 באפריל 2014 נודע מפי סטרזינסקי עצמו כי אין כוונות להפיק סרטי לייב אקשן מזיכיון הספרים מהסיבה שלזיכיון אין מספיק הכרה כדי להצדיק השקעה של 150 מיליון דולר.[6]

מחוות ופרודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהסכמתו של סמית', נכתבה לסדרת הספרים בשנת 1949 פרודיה בשם "עדשאי מאחורי הקלעים" על ידי הסופר ראנדל גארט. גארט גם התייחס לעדשאי בסיפורי "הלורד דארסי", שבהם עדשות דומות הן תגיהם של שליחי המלך שהומצאו בידי הקוסם סר אדוארד אלמר (התייחסות לסמית' עצמו).

הסופר והקומיקסאי הארי הריסון כתב בשנת 1973 את הפרודיה הנרחבת "Star Smashers of the Galaxy Rangers".

ביקום DC הבדיוני של חברת DC קומיקס, חיל הפקחים הירוקים נושא הקבלות לאנשי העדשה, אף על פי שיוצריהם המקוריים מכחישים כל קשר. אולם, יוצרים מאוחרים מציגים דמויות בשם אריסיה ואדור כמחווה. השוואות אף נעשו בין בני אריסיה והאדוריאנים מיקומו של סמית' ליקום מלחמת הכוכבים של ג'ורג' לוקאס (טיוטה מוקדמת של תסריט מלחמת הכוכבים התייחס לצד האור של הכוח כ"אריסיאני") ואף לוורלונים והצללים ביקום בבילון 5.

אנשי העדשה הופיעו בספריו של רוברט היינליין, "מספר החיה 666" ו"החתול העובר דרך קירות'", המתייחסים לעדשאי טד סמית' שמתקשר ישירות עם הדמויות לאזרוס לונג והילדה בורוז. נוסף על כך, ב"אזרח הגלקסיה" של היינליין מוזכר חיל האקס (חיל האקזוטים) כאשר קולונל ריצ'רד באסלים הוא חבר מנותק מהיתר. זוהי התייחסות לעדשאי האפור המנותק מכולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא העדשאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1966 Hugo Awards
  2. ^ Heinlein, Robert A. (1980). Expanded Universe, The New Worlds of Robert A. Heinlein. Ace Books. ISBN 978-0441218837
  3. ^ UGO Movie Blog, Finally, a Lensman Movie, January 11th 2008
  4. ^ Variety.com, 10 Screenwriters to watch, Anthony Kaufman, June 18th 2008
  5. ^ Cinema Blend, Forget Avatar, Lensman is the next big thing, Josh Tyler, June 25th 2009
  6. ^ No Lensman Movie After All, Keith Barrett, April 15th 2014