המובחר שבמובחרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המובחר שבמובחרים (באנגלית: Best of the Best) הוא סרט אמנויות לחימה אמריקאי משנת 1989, בבימויו של רוברט רדלר.

הסרט בוחן נושאים של התמדה, מסירות ואחדות. הוא גם מתעמק בהבדלים תרבותיים ובכוחן של אמנויות לחימה כאמצעי לצמיחה אישית וגילוי עצמי.

לסרט הופקו 3 סרטי המשך; המובחר שבמובחרים 2 (1993), המובחר שבמובחרים 3, והמובחר שבמובחרים 4.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה סובבת סביב נבחרת הקראטה הלאומית של ארצות הברית, שמתכוננת לתחרות אמנויות הלחימה האולטימטיבית, "אולימפיאדת הקראטה" המכונה "אליפות העולם בקראטה". הסיפור עוקב אחר קבוצה של אמני לחימה מוכשרים שמגיעים מרקעים מגוונים ובעלי מוטיבציות שונות.

הצוות כולל את אלכס גריידי, שנפצע כמה שנים קודם לכן בתחרות ומשתוקק לחזור להתחרות, טומי לי, קוריאני-אמריקאי שרוצה לכבד את מורשת אחיו, טרוויס בריקלי, ספורטאי שחצן אך מיומן, וירג'יל קלר, אמריקאי הדוגל בבודהיזם, וסוני גראסו, אמריקאי-איטלקי.

בהדרכת מאמנו הנבון והמנוסה, פרנק קוזו, הקבוצה עוברת מסכת אימונים מפרכת כדי להתכונן לאליפות הקרובה. עם הזמן, הדמויות מתמודדות עם אתגרים פיזיים ונפשיים כאחד, דוחפות את עצמן לגבולותיהן כדי לשפר את כישוריהן ולהתגבר על מכשולים אישיים. במהלך ההכשרה, חברי הצוות מפתחים אחווה ולומדים את הערך של עבודת צוות. הם עוברים אימון פיזי קפדני, מתרגלים טכניקות אינטנסיביות של אמנויות לחימה ועוסקים בהכנה מנטלית כדי לשפר את המיקוד והמשמעת שלהם.

במהלך הסרט, הדמויות ובראשן אלכס וטומי מתמודדות לא רק עם אתגרים פיזיים אלא גם קונפליקטים פנימיים, דוחפים את עצמן לגבולותיהן הן נפשית והן פיזית.

הסרט מגיע לשיאו בעימות שיא בין הצוותים של ארצות הברית וקוריאה על אדמות קוריאה, שבו הדמויות חייבות להתעמת עם הפחדים שלהן ולהוכיח את ערכן כאמני לחימה.

עלילה מלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר גריידי, אלמן ואב מפורטלנד, אורגון נבחר לייצג את ארצות הברית של אמריקה בטורניר אמנויות לחימה בינלאומי נגד צוות קוריאה. אלכס היה כוכב עולה בעולם אמנויות הלחימה, אך הוא סבל מפציעה בכתף שאילצה אותו לפרוש.

כמו כן נבחרו לצוות טומי לי, מדריך אמנויות לחימה מיומן מאוד מפרזנו, קליפורניה; טראוויס בריקלי, לוחם חצוף במיוחד עם פתיל קצר ממיאמי, פלורידה; וירג'יל קלר, בודהיסט אדוק מפרובידנס, רוד איילנד; וסוני גראסו, לוחם רחוב מדטרויט, מישיגן.

למרות שהצוות האמריקאי מאומן על ידי המאמן הוותיק פרנק קוזו, סיכוייהם לזכות כמעט ואינם קיימים, שכן הקוריאנים מתאמנים כל השנה, נהנים מתמיכה כספית מלאה מהאומה שלהם, ולפחות בהזדמנות אחת - הרגו מתחרה בזירה. כדי לנצח, הם יצטרכו להיות הטובים ביותר מבחינה טכנית, פיזית ומנטלית. כשהאימונים מתחילים, הצוות מתקשה להתחבר כשטראוויס מעורר מהומות. לאור הלחץ, הצוות האמריקאי שוכר עוזרת מאמן שנייה, קתרין ווייד, שהגישה הרוחנית שלה לאימונים מתנגשת עם טכניקות האימון המחמירות יותר של קוזו.

טומי מוטרד כאשר יריבו מתגלה כדיי האן פארק, הלוחם הטוב ביותר של נבחרת קוריאה ואמן הלחימה הוותיק שהיה אחראי להריגת אחיו של טומי דייוויד לי בטורניר דומה. קוזו מקווה שהרצון של טומי לנקמה ייתן לו את התוקפנות הדרושה כדי לנצח, בעוד ווייד מודאג יותר ממצבו הנפשי של טומי.

עם הזמן והאימונים, הצוות מתחיל להתחבר ולזכות בכבוד אחד של השני. קוזו מגרש את אלכס מהצוות משום ששבר את משטר האימונים הנוקשה כדי לבקר את בנו, שנפגע ממכונית; מאוחר יותר, טומי עוזב לאחר שהפיל את וירג'יל עם בעיטת ספינינג חזקה במהלך האימון בשל מצבו הנפשי המעורער שגורם לו להיות לא מאוזן באימונים.

קרוע בין רצונו לנקמה לבין הפחד, טומי מתוודה בפני אלכס על פחדו להילחם בדי האן, אך אלכס מפציר בו בתוקף לעשות את הדבר הנכון ולהתמודד מול רוצח אחיו. טראוויס והאחרים משכנעים את קוזו להחזיר את אלכס לתפקיד, וטומי מצטרף בסופו של דבר לצוות לאחר ששינה את דעתו.

בשני הסיבובים הראשונים של הטורניר, סוני ווירג'יל נוצחו על ידי יריביהם הקוריאנים יונג קים והאן צ'ו. טראוויס עושה כמיטב יכולתו כדי לעודד את הקבוצה עם הגישה האיתנה שלו, נקודה אחר נקודה עם מקבילו הקוריאני, טונג סונג מון, אבל מובס בתחרות שובר שוויון.

אלכס מוביל מול יריבו, סא ג'ין קוון, אבל לוקח בעיטת גרזן הרסנית לכתפו הפצועה לצאת ממקומה. במקום לוותר, הוא מפציר בטומי "להחזיר" את הכתף למקומה ומחדש את הקרב, בסופו של דבר מביס את יריבו בזרוע אחת ומנצח בסיבוב.

לבסוף, טומי מתמודד עם דיי האן. לאחר התחלה מהוססת, ידו של טומי על העליונה והוא מוסר סדרת מכות שמאלצת את די האן להתגונן. כשהסיבוב מתקרב לסיומו, טומי הביא את הקבוצה האמריקאית למרחק של שתי נקודות מניצחון מוחלט, ודי האן בקושי יכול לעמוד. טומי מתכונן לסיים את הקרב, אך בידיעה שדיי האן לא ישרוד את ההתקפה, מאמניו וחבריו לקבוצה מפצירים בפניו להפסיק. טומי מהסס ונותן לשעון לפעול, מציל את חייו של דיי האן אך מוותר על הניצחון הכולל.

קוזו מנחם את טומי לאחר מכן, אומר לו, "ניצחת את הקרב הזה. אל תשכח את זה לעולם". בטקס הענקת המדליות, דיי האן ניגש באופן בלתי צפוי לטומי ומשבח אותו על מעשהו המכובד. הוא מתנצל בדמעות על מותו של אחיו של טומי, ובתמורה מציע את עצמו כאח. טומי מקבל את התנצלותו, ודיי האן מניח את המדליה שלו על צווארו של טומי לפני ששני הגברים מתחבקים. סא ג'ין קוון ניגש אל אלכס ומצהיר על הערצתו ארוכת השנים כלפיו כלוחם, לפני שהוא גם מוסר את המדליה שלו. שאר חברי צוות קוריאה הולכים בעקבותיהם, ומעניקים את המדליות שלהם ליריביהם האמריקאים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלכס גריידי (בגילומו של אריק רוברטס): אלכס הוא לוחם מסור ואלוף קראטה לשעבר שפרש לאחר פציעת כתף חמורה, ומכונאי רכב בהווה. הוא נבחר להיות חלק מנבחרת הקראטה הלאומית של ארצות הברית למרות פציעתו. אלכס מחפש להוכיח את עצמו כאמן לחימה למרות פציעתו ומשמש חבר נאמן ומסור לטומי, שחולק איתו חדר במתחם האימונים.
  • טומי לי (בגילומו של פיליפ ריי): טומי הוא לוחם קוריאני-אמריקאי שמצטרף לנבחרת הקראטה הלאומית של ארצות הברית כדי לכבד את מורשת אחיו. הוא ממושמע, מיומן ומסור מאוד לאמנויות לחימה. טומי מייצג גשר בין התרבות האמריקאית לקוריאנית, שכן יש לו כבוד עמוק למורשת הקוריאנית שלו תוך שהוא מחבק את זהותו האמריקאית. טומי משמש כחבר טוב לאלכס, וחולק איתו חדר במתחם האימונים.
  • טראוויס בריקלי (בגילומו של כריס פן): טרוויס הוא לוחם מיומן וחובב נשים מושבע. מאוד בטוח בעצמו ומשדר כריזמה. הוא מצטייר בתחילה כיהיר ובעל ביטחון עצמי מופרז, אך בסופו של דבר לומד את הערך של עבודת צוות וענווה. טראוויס מספק הפוגה קומית לאורך הסרט.
  • סוני גראסו (בגילומו של דייוויד ארגסטה): סוני הוא אמריקאי ממוצא איטלקי וחבר בנבחרת הקראטה הלאומית של ארצות הברית.
  • וירג'יל קלר (בגילומו של ג'ון דיי): וירג'יל הוא בודהיסט אדוק וחבר בנבחרת הקראטה.
  • המאמן פרנק קוזו (בגילומו של ג'יימס ארל ג'ונס): המאמן קוזו הוא מנטור חכם ומנוסה שמוביל ומאמן את נבחרת הקראטה הלאומית של ארצות הברית. הוא מאתגר את חברי הצוות למצות את הפוטנציאל שלהם, הן פיזית והן נפשית. המאמן קוזו משרה משמעת, אחדות והחשיבות של אימוץ הכוח הפנימי של האדםקטגוריה זו כוללת .
  • קתרין ווייד (בגילומה של סאלי קירקלנד): קתרין היא פסיכולוגית ספורט שמובאת לסייע לנבחרת הקראטה הלאומית של ארצות הברית. היא מעניקה הדרכה ותמיכה נפשית לחברי הצוות, עוזרת להם להתגבר על המכשולים האישיים שלהם ולשפר את המיקוד המנטלי שלהם.
  • וולטר גריידי (בגילומו של עדן גרוס): וולטר הוא בנו הצעיר של אלכס גריידי, שמעריץ את אביו וחולק איתו קשר הדוק. למרות שאינה דמות מרכזית בסרט, נוכחותו של וולטר מוסיפה עומק למוטיבציה של אלכס להצליח ולהיות מודל לחיקוי עבור בנו.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • השחקנים שמגלמים את טומי לי (פיליפ ריי), ודיי האן פארק (סימון ריי), שהרג את אחיו של טומי בסרט, הם אחים בחיים האמיתיים ושניהם אמני לחימה.
  • בשנת 1980 ייצג פיליפ ריי את נבחרת הטאקוונדו של ארצות הברית מול נבחרת דרום קוריאה באליפויות משחקי אסיה. ייצוג זה היווה את הבסיס לתסריט שלו לסרט "המובחר שבמובחרים" .
  • השחקן שגילם את טראוויס בריקלי, כריס פן, הוא בעל חגורה שחורה בקראטה.
  • השחקן שגילם אלכסנדר גריידי, אריק רוברטס, למד את אמנויות הלחימה טאקוונדו וג'ו ג'וטסו. הוא מנהל אורח חיים טבעוני.