הטרוסקסיזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: שפע פסקאות קבעניות ללא מקור.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: שפע פסקאות קבעניות ללא מקור.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

הטרוסקסיזם הוא מונח המציין פעולות והשקפות המבוססות על ההנחה שכל בני האדם הטרוסקסואלים או שרק נטייה מינית הטרוסקסואלית היא נורמלית. השקפה כזו באה לביטוי בחוקים הנוגעים לזכויות אזרח, הזדמנויות כלכליות ושוויון חברתי, במרבית מדינות העולם, וגורמת בפועל לאפליה נגד לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים.[1] [2]המונח הוא הלחם בסיסים של הטרו(סקסואליות) וסקסיזם.

בניגוד להומופוביה, שהיא סלידה, רתיעה ופחד משוללי היגיון מהומוסקסואלים ולסביות, גישה הטרוסקסיסטית מבוססת על מערכת אמונות מוסברת ומנומקת הנותנת לגיטימציה להדרה כנגד להט"ב. מחקר פסיכולוגי אודות אנשים שביצעו פשעי שנאה נגד הומוסקסואלים העלה כי חלקם ראו בפעולותיהם שליחות חברתית, משום שנעשו כעונש המגיע למי שחרגו מהתנהגות "נאותה".[3]

מערכת אמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרוסקסיזם הוא מערכת אמונות וגישות המניחות שנטייה מינית שאינה הטרוסקסואלית אינה נורמטיבית, ולכן שוללת ומדירה כל התנהגות, זהות, מערכת יחסים, או קהילה שאינה הטרוסקסואלית. ביטויים לגישה הטרו סקסיסטית יכולים להיות, בין השאר:

  • תפישת ההומוסקסואליות כסטייה מינית, מחלה או הפרעה נפשית שניתן לרפאה.
  • התייחסות לנטייה מינית כ"לא-רלוונטית" ודרישה ממי שאינם הטרוסקסואלים להצניע את נטייתם המינית ולהישאר למעשה "בארון".
  • טענה שהעדפה מינית ניתנת לבחירה ושהתנהגות ואורח חיים הומוסקסואליים הם אופנה.
  • גישה לפיה הומו אינו "גבר אמיתי" ולסבית אינה "אישה אמיתית", משום שאינם ממלאים את התפקיד המגדרי המצופה מהם.
  • אמונה שהומוסקסואליות אינה טבעית ולכן היא צורה נחותה של קיום אנושי.
  • אמונה דתית שהומוסקסואליות מנוגדת לדבר האל ולכן היא חטא וביטוי לרוע.
  • אמונה שהומואים "מגייסים" ומדיחים צעירים להצטרף אליהם ולנהוג כמותם.[דרוש מקור]
  • טענה שהומואים ולסביות מסכנים את המשך המין האנושי, משום שאינם מקימים משפחות ומביאים צאצאים.
  • התייחסות או מסגור של הומוסקסואליות כסטייה חברתית הפוגעת בסולידריות החברתית ומאיימת על שלמות החברה.
  • אמונה כי ניתן ורצוי "להחזיר" הומואים ולסביות להיות הטרוסקסואלים.

אפליה ממוסדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנחת היסוד ההטרוסקסיסטית עומדת בבסיסם של חוקים רבים הנוגעים למעמדם וזכויותיהם של אזרחים, באשר הם מנוסחים כך שאינם חלים על להט"ב. כך למשל ברוב מדינות העולם אסורים נישואים חד-מיניים ויש מגבלות על אימוץ ילדים ועל זכאות לביטוח חיים, פנסיה וירושה של בני זוג מאותו מין, זכויות בסיסיות המוקנות לבני זוג הטרוסקסואלים ללא עוררין. ישנן מדינות שגם מעמד "ידועים בציבור" מוגבל בהן לזוגות הטרוסקסואליים.

במדינות רבות עצם קיום יחסי מין או קשר זוגי בין בני אותו מין אינו חוקי ונושא עונשים כבדים, עד כדי עונש מוות בכמה מדינות. בחלק מהמדינות בהן הומוסקסואליות אינה עבירה, גיל ההסכמה ליחסי מין הומוסקסואליים גבוה מזה של יחסים הטרוסקסואליים. כמה מדינות וערים אוסרות על קיומם של מצעדי גאווה.

בארצות הברית נאסר בעבר על הומוסקסואלים ולסביות לשרת בצבא, ובשנים 19932011 הייתה נהוגה שם מדיניות "אל תשאל, אל תספר", המתירה ללהט"ב לשרת בצבא כל עוד אינם חושפים את נטייתם המינית. בפולין הועלתה ב-2007 הצעת חוק שתכליתה למנוע העסקת להט"ב במערכת החינוך, אולם בעקבות מחאה ברחבי אירופה ההצעה נגנזה.

בישראל אישר בית המשפט במספר פסקי דין כי יש משום לשון הרע בכך שאומרים או רומזים על מישהו שהוא הומוסקסואל כאשר איננו כזה - וקבע בכך כי "הומו" נחשב למעשה ביטוי של גנאי.

אפליה מרומזת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להצביע על דפוסי אפליה הטרוסקסיסטית שאינם מוגדרים בחוק, אך נהוגים כנורמה חברתית ברמות שונות. כך למשל היה עד סוף המאה ה-20 ייצוג מועט של דמויות להט"ב בספרות, בקולנוע ובטלוויזיה, וגם כיום הייצוג מוגבל או לא קיים כלל בתרבויות שונות. חנויות, גלריות, מוזיאונים וספריות מנהיגים צנזורה עצמית ונמנעים לעיתים קרובות מהצגה או מכירה של פריטים שיש בהם אזכור לנושאי להט"ב. אמנים, ספורטאים ואנשי ציבור רבים מצניעים את נטייתם המינית מחשש שמא חשיפתה תפגע בקריירה שלהם.

מערכות חינוך רבות נמנעות מעיסוק בנושאי להט"ב בכלל, ובמין שאינו בין גבר לאישה במסגרת חינוך מיני, בפרט. בישראל, לדוגמה, נמנעים בתי ספר רבים מעיסוק בנושא מחשש מפני תגובות ההורים, אף על פי שפעילויות הסברה דוגמת אלו שעורך ארגון חוש"ן - חינוך ושינוי מומלצות על ידי השירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך.

ברמת הפרט, הטרוסקסיזם יכול להתבטא בחוסר סובלנות לגילויי חיבה ואינטימיות בפומבי בין בני זוג מאותו מין, לעומת סובלנות כלפי התנהגות זהה בין גבר לאישה. אנשים רבים מצהירים כי אין להם כל התנגדות ללהט"ב, כל עוד הם אינם מחצינים את זהותם ונטייתם המינית, ומתנהגים "רגיל", כמו הטרוסקסואלים.

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

להטרוסקסיזם יש טווח רחב של השפעות על אנשים ללא קשר לנטייתם המינית, אך תוצאותיו הבולטות ביותר הן דה-לגיטימציה כלפי להט"בים.

דחיקה לשוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפקט הבולט ביותר של הטרוסקסיזם הוא דחיקתם של הומואים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים לשולי החברה והתודעה החברתית והאזרחית. ההטרוסקסיזם מוביל בכך ליצירת סטיגמות המובילות לרדיפה ואפליה לא רק של אנשים בעלי נטייה מינית שונה, אלא גם בעלי חוסר הלימה מגדרי: טרנסקסואלים וטרנסג'נדרים. יחד עם הומופוביה, לסבופוביה והומופוביה מופנמת, הטרוסקסיזם ניכר במציאות החברתית באופן משמעותי, וזו מאלצת רבים להסתיר או להסוות את נטייתם המינית, או לסרב לצאת מהארון במטרה לשנות את נטייתם להטרוסקסואליות.

דחיקה לשוליים באה לידי ביטוי גם בתחומים אזרחיים, לדוגמה במוסד הנישואים אם הוא מוגדר כהטרוסקסואלי. בכך נמנעות זכויות רבות ולעיתים בסיסיות מזוגות גברים וזוגות נשים, המופלים לרעה בנושאים כגון ירושה, דיני קניין, אימוץ, ביטוח בריאות ממלכתי, מיסים, משמורת ילדים, דיני רווחה וזכויות שונות המגיעות לזוגות חד-מיניים. הדין בנושא משתנה ממדינה למדינה.

ערכים מורחבים – זכויות להט"ב באירופה, זכויות להט"ב באמריקה, זכויות להט"ב באפריקה

אלימות כלפי להט"ב[עריכת קוד מקור | עריכה]

יולנדה דרייר (Yolanda Dreyer), פרופסור לתאולוגיה פרקטית באוניברסיטת פרטוריה שבדרום אפריקה, טוענת כי "הטרוסקסיזם מוביל לדעות קדומות, אפליה, הטרדה ואלימות. הוא מובל על ידי פחד ושנאה".[4] הפסיכולוגית המשפטית קארן פרנקלין (Karen Franklin) מסבירה כי אלימות אשר מקורה בהטרוסקסיזם מופנית גם לנשים וגם לגברים - לא רק כלפי אלה שבפועל אינם הטרוסקסואלים - אלא גם על רקע תפיסות בנושא תפקידי מגדר:

דרך הטרוסקסיזם, כל גבר אשר אינו מוכן לקבל את ההנחה המקובלת בחברה של הגבריות הנכונה או התנהגות גברית מקובלת, מתויג במהרה בתור "סיסי" או "מתרומם" והופך מטרה לבריונות. באופן דומה, גם אישה המתנגדת להגמוניה גברית יכולה בקלות להיתפס כלסבית, ולהיות מותקפת על בסיס זה.
הפחד מפני אוסטרקיזם מודרני בגין הומוסקסואליות מביא אנשים רבים, ללא קשר לנטייתם המינית, לקונפורמיות צרה בתפיסת תפקידי המגדר המקובלים, ובשל כך לתחזוק ולתגבור של המבנה ההיררכי המדרגי בנושא מגדר של החברה בה אנו חיים.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Definition of HETEROSEXISM, www.merriam-webster.com (באנגלית)
  2. ^ Kenton Bell, heterosexism definition | Open Education Sociology Dictionary, 2014-09-29
  3. ^ 1 2 Franklin, Karen (1998). "Inside the Minds of People Who Hate Gays", 29/05/2008
  4. ^ Dreyer,Yolanda. “Hegemony and the Internalisation of Homophobia Caused by Heteronormativity.” Department of Practical Theology. 2007. University of Pretoria.5 May 2008