הדיוויזיה השנייה (קנדה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדיוויזיה השנייה
2nd Canadian Division
סמל הדיוויזיה
סמל הדיוויזיה
Honneur et persévérance עריכת הנתון בוויקינתונים
פרטים
מדינה קנדהקנדה קנדה
שיוך צבא קנדה
סוג דיוויזיה
בסיס האם CFB Montreal עריכת הנתון בוויקינתונים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1915
1939
20131919
1945
קיימת (כ־4 שנים)
מלחמות מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הדיוויזיה השנייה של הצבא הקנדי הייתה דיוויזיה קנדית שפעלה במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת העולם השנייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיוויזיה הקנדית השנייה הוקמה בבריטניה במאי 1915 בפיקודו של מייג'ור גנרל ריצ'רד ארנסט ויליאם טרנר, לאחר הגעתם של כוחות קנדים רבים לבריטניה. בספטמבר 1915 הועברה הדיוויזיה לצרפת, שם היא חברה לדיוויזיה הקנדית ה-1 להקמת הקורפוס הקנדי. הדיוויזיה לחמה בצרפת ובפלנדריה, ובכלל זה בקרב רכס וימי, קרב אראס, קרב פשנדל, קרב אמיין, קרב קאנאל דו נור וקרב קמברה (1918), עד יום שביתת הנשק.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 1939 הוקמו מחדש הדיוויזיות הקנדיות ה-1 וה-2, ובאוגוסט 1940 נשלחה הדיוויזיה לבריטניה על פי בקשתו של וינסטון צ'רצ'יל, על מנת להגן על בריטניה מפני פלישה גרמנית. בתחילת 1942 נחשבה הדיוויזיה לאחת מארבע הדיוויזיות הטובות ביותר בבריטניה, בשל התרגילים הרבים שהתאמנה בהם. ב-19 באוגוסט 1942 השתתפה הדיוויזיה בפיקודו של ג'ון המילטון רוברטס במבצע יובל, במהלכו היא ספגה אבדות כבדות, כאשר מתוך כמעט 5,000 החיילים הקנדים שהשתתפו, יותר ממחצית נהרגו, נפצעו או נלכדו.

לאורך כל שנת 1943, הדיוויזיה השנייה התמקדה בבנייה מחדש של שורותיה, לאחר שאיבדה קרוב למחצית מכוחה בדייפ. הגנרל רוברטס נשאר בפיקוד הדיוויזיה עד שהתנהלות בלתי מספקת של הדיוויזיה במסגרת תוכנית צבאית גרמה להדחתו. בינואר 1944, מייג'ור גנרל צ'ארלס פולקס - הראשון שפיקד על הדיוויזיה שלא שירת במלחמת העולם הראשונה - החליף את אידסון לואי מילרד ברנס. בחודש שלאחר מכן הוחלפו שלושת מפקדי החטיבות כחלק ממהלך כללי למודרניזציה של הדרגים הגבוהים של הכוחות הקנדיים; שינויים גורפים נוספים בכל רמות הפיקוד, יחד עם ההשפעות המתמשכות של הזרם הגדול של כוח אדם חדש במהלך 1943, הורידו את המורל בדיוויזיה. עם זאת, במרץ 1944 שוב התעצמה ההכשרה, המבשרת על הפלישה הקרובה לאירופה. ב-9 במרץ נסקרה הדיוויזיה השנייה על ידי המלך ג'ורג' השישי, ובחודש מאי מנתה הדיוויזיה קרוב ל-18,000 חיילים מאובזרים ומאומנים. כשהגיע D-Day ב-6 ביוני 1944, התקיפה הקנדית העיקרית הובלה על ידי הדיוויזיה הקנדית השלישית, בעוד שהדיוויזיה השנייה הייתה בעתודה.

בתחילת יולי 1944 נחתו כוחות הדיוויזיה בנורמנדי, כחלק מהקורפוס הקנדי ה-2 במסגרת הארמייה הבריטית השנייה, ומאוחר יותר הצטרפה לארמייה הקנדית הראשונה. הדיוויזיה השתתפה בקרבות החזית המערבית, ובכלל זה הקרב על קן, קרב פאלז, פינוי נמלי התעלה, קרב שפך הסכלדה, והקרבות בהולנד. לאחר המלחמה שירתה הדיוויזיה כחיל כיבוש בהולנד, עד פירוק הדיוויזיה באוקטובר 1945, ובדצמבר 1945 הוחזרו כל חיילי הדיוויזיה לקנדה.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 הוקם בקנדה כוחות היבשה של אזור קוויבק, אשר הפך בשנת 2013 לדיוויזיה השנייה החדשה, אשר משמשת כדיוויזיה מרחבית וכוללת קבוצת בריגדות ממוכנות סדירות תחת פיקודה, יחד עם שתים או שלוש בריגדות מילואים. קבוצת בריגדות ממוכנת כוללת שלושה גדודי חיל רגלים, רגימנט ממוכן, רגימנט ארטילריה ורגימנט הנדסה קרבית וכן גדוד תמיכה, פלוגת קשר ומחלקת משטרה צבאית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של הדיוויזיה השנייה (בצרפתית) (באנגלית)